nesula blijft maar bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

nesula blijft maar bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 11:53

nou zoals de meeste weten heb ik nesula op proef,maar ze blijft maar bokken in de les en ook thuis,ze is niet aan het been.niet goed voorwaarts,en huppeld steeds op de volte,ze doet dit sindsdien ze erg hengstig is geweest(ze krijgt zekers op de donder door een tikken met de zweep enz maar ze blijft maar bokken).want toen ik haar kreeg ging alles goed ,goed nageeflijk te rijden lekker over de rug enz..maar toen ze hengstig werd is sindsdien alles weg,veel protest enz..nou weet ik dus niet of dit uitproberen is of dat ze pijn heeft in haar rug!!en last heeft van de hormonen..(ze zwaait en heeft wel de staart constant in de lucht)maar urineren doet ze niet meer zoals ze dan hengstig zijn).wat moet ik nou doen.ps ze wordt wel donderdag gekeurd!!

wat denken jullie wat het kan zijn!!!

stalleke

Re: nesula blijft maar bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:04

Ze kan ook last van haar spieren hebben? Verzuring oid?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:06

ze heeft iig ergens flink last van dat is duidelijk!

donderdag laat je haar keure he? vermeld dit alles er duidelijk bij! en tot donderdag zou ik alleen maar lekker met ene los teugeltje een buitenritje/stapritje maken, longeren en flink bijzetten met de pessoa zoals je laatst had egdaan of fanatiek in de bak rijden zou ik nu echt niet doen, voor t zelfde geldt is dit geen gewone spierpijn of last van de hengstigheid maar iets heel anders, dat kunnen wij vanaf onze pc's natuurlijk niet zien en het zou sneu zijn als je haar juist evrder kapotrijdt omdat het iets heel anders is
succes ermee!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 12:17

kunnen ze er wat aan doen dan aan een spierverzuring enzo?wat me opvalt vind ze poetsen ook niet zo fijn op de rug en kont net of ze het iets intrekt was eerst ook niet...

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:20

Klinkt idd als spierverzuring, of je zadel past niet??!!
Spierverzuring is idd wat aan te doen, maar als ze er heel gevoelig voor is zal je preventief iets bij moeten gaan voeren

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 12:26

stalleke schreef:
Klinkt idd als spierverzuring, of je zadel past niet??!!
Spierverzuring is idd wat aan te doen, maar als ze er heel gevoelig voor is zal je preventief iets bij moeten gaan voeren

nou het zadel is al naar gekeken en die past goed!!!wat houdt spierverzuring nou precies in dan?en kan de da het donderdag ook zien dan dat het dat is of moet ik eerst het verhaal vertellen??gr emaartje

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:31

ik zou de DA even alles uitleggen, want het hoeft geen spierverzuring te zijn, het kan net zo goed iets aan de eierstokken zijn, of is ze gevallen in de wei of heeft ze vastgelegen op stal ofzo? hier kunnen ze ook flink rugpijn aan overhouden, het vervelende is alleen dat je nooit weet wat je paard 's nachts op stal precies uitspookt

spierverzuring is wel wat aan te doen, vitamine E bijvoeren en zorgen dat ze iedere dag ongeveer evenhard moet werken dus nie tineens ene bosrit van 3 uur maken of een stuk keihard galloperen buiten als ze de dag ervoor alleen maar eventjes is gelongeerd

iedere dag gelijkmatig laten werken, wel emt afwisseling natuurlijk Lachen maar zomaar een dag stilstaan en dan de dag erna rijden alsof ze niet stil heeft gestaan gaat dan niet, dan is de kans op nieuwe verzuring te groot

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 12:37

Renske20 schreef:
ik zou de DA even alles uitleggen, want het hoeft geen spierverzuring te zijn, het kan net zo goed iets aan de eierstokken zijn, of is ze gevallen in de wei of heeft ze vastgelegen op stal ofzo? hier kunnen ze ook flink rugpijn aan overhouden, het vervelende is alleen dat je nooit weet wat je paard 's nachts op stal precies uitspookt

spierverzuring is wel wat aan te doen, vitamine E bijvoeren en zorgen dat ze iedere dag ongeveer evenhard moet werken dus nie tineens ene bosrit van 3 uur maken of een stuk keihard galloperen buiten als ze de dag ervoor alleen maar eventjes is gelongeerd

iedere dag gelijkmatig laten werken, wel emt afwisseling natuurlijk Lachen maar zomaar een dag stilstaan en dan de dag erna rijden alsof ze niet stil heeft gestaan gaat dan niet, dan is de kans op nieuwe verzuring te groot

nou renske zoals je dit nou schrijft,kwa trainen waar die vandaan komt trainde ze elke dag maar weet dus niet hoelang enzo,maar toen ik haar kreeg had ze concours gehad en was ze achter wat stijfjes,dus het kan goed die verzuring zijn,of de ierstokken...maar kunne ze hier op afgekeurd worden dan op de verzuring als die heeft!!!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:41

ik denk zelf ook dat dit met spieren te maken heeft.
je paardje heeft gewoon pijn in zijn lijf, vandaar dat bokken. zodra je hem naar voren rijd dwing je hem om het achterbeen door te laten geven naar voren en daar heeft hij nu gewoon moeite mee, vandaar dat bokken. (denk ik)

wel gewoon blijven rijden, maar geeft hem zeker de tijd om los te komen en rijd hem maar lekker naar voren.

vertel in iedergeval aan de DA dat hij waarschijnlijk last heeft van spieren. dan kan hij het in iedergeval bekijken en weet je misschien ook gelijk de oorzaak.

succes met de keuring en houdt ons op de hoogte he

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 12:45

ja zal ik doen!!!ben echt benieuwd wa thet kan zijn!!denk zelf ook inderdaad aan de spieren of aan de eierstokken...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:48

Het kan zijn dat spieren het zijn maar ook nieren of lever. Ik zou er maar goed naar laten informeren en naar laten onderzoeken als je donderdag gaat laten keuren.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:56

Ik dacht aan spierverzuring omdat ik dit erg herkende wat hier schreef, die van mij was erg chagerijnig en met poetsen echt geirriteerd, mocht nergens aanzitten etc.. met rijden alleen maar bokken enzo.. vandaar dat ik dacht aan spierverzuring..
Anders moet je eens met de keuring om een bloedtest vragen? daar komt het dan meestal ook naar voren

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:59

stalleke schreef:
Ik dacht aan spierverzuring omdat ik dit erg herkende wat hier schreef, die van mij was erg chagerijnig en met poetsen echt geirriteerd, mocht nergens aanzitten etc.. met rijden alleen maar bokken enzo.. vandaar dat ik dacht aan spierverzuring..
Anders moet je eens met de keuring om een bloedtest vragen? daar komt het dan meestal ook naar voren

yep helemaal mee eens. dan weet je het gelijk. andere dingen kunnen er dan ook onderzocht worden.

succes he

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:59

En in een bloedtest komt dan ook naar voren als het bv iets met de lever oid is!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 13:54

ow oke dat kan ik inderdaad wel doen!!maar het gekke is hiervoor bij de vorige eigenaar had ze nergens last van,kan die spierverzuring zo ineenkeer optreden dan bijv bij een verhuizing naar nieuwe eigenaar enz,want ze is ook nog niet echt ontspannen bij ons erg kijkerig enzo en dan die hengstigheid die al zo lang speelt enzo...want toen ze bij ons kwam was ze erg stijfjes dat zag je ook aan het lopen maar dat nou niet meer...

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:04

Heb je al eens gevoeld waar de pijn zit? Dus als ze stilstaat in de hals een beetje druk geven en dan naar achter werken over de spieren. Heel zachtjes druk geven en als ze echt pijn heeft reageert ze vanzelf.

Sowieso zou ik eea duidelijk aangeven bij de da. Uit een bloedtest kan naar voren komen of iets aan dehand is met nieren , lever ed.
Rugproblemen en verminderde eetlust en veel drinken zijn symptomen van nierproblemen.

Ze is niet gevallen ofzo? Je hebt goed geinformeerd bij de vorige eigenaar hoe ze was bij hengstigheid??

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 14:07

ja ik heb de vorige eigenaar gevraagd of ze daar weleens hengstig was en dat was niet zo,wel vreemd,en ze is niet gevallen,en ze reageerd op de rug wat meer vandaar

daffydaffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 15:39

Jij blijft als laatste slaan met de zweep. Zij bokt, jij slaat...zij bokt, jij slaat, zij bokt, jij slaat enz enz enz
Let wel: jij moet de laatste zijn die heeft geslagen!! En behoorlijk hard ook. Dit vereist enig geduld (kan een paar uur duren voordat je van d'r af kan klimmen), maar dan ben je er echt vanaf!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:09

daffydaffy schreef:
Jij blijft als laatste slaan met de zweep. Zij bokt, jij slaat...zij bokt, jij slaat, zij bokt, jij slaat enz enz enz
Let wel: jij moet de laatste zijn die heeft geslagen!! En behoorlijk hard ook. Dit vereist enig geduld (kan een paar uur duren voordat je van d'r af kan klimmen), maar dan ben je er echt vanaf!!!

Naja zeg doe is normaal, sorry hoor Verdrietig

Laat ze eerst maar eens door de DA onderzoeken of er zeker niks lichaamelijks met Nesula aan de hand is, je zou het jezelf toch niet vergeven als je dit paard genadig op zn mieter geeft voor iets waar ze pijn heeft?

Als je ervan uit gaat en misschien mocht dit ook blijken nav het onderzoek van de Da dat er niks met dr aan de hand is in de zin van pijn of irritatie en het dus "uitproberen" is.
Vind ik het bovenstaande nog steeds een belachelijke manier, misschien krijgt je het zoals jij noemt eruit, maar zo ga je imo niet paarden om, al maken z het nog zo bont, met een paard een tik geven is imo nis mis maar gericht blijven rammen...tjee zeg.

Ik ken Natalie en Nesula allebei, het is een scheet van een paard wat in de omgang superbraaf is, ze is idd erg hengstig.
Heb al tegen natalie gezegt dat mijn vermoeden is dat het zadel niet goed ligt, maar daar wil ze niet aan en heeft ze naar laten kijken, imo door een niet proffesioneel persoon, maar dat is niet haar mening.
Ik denk dat het zadel behoorlijk invloed heeft med omdat ik het paard op de rug gevoeld heb en deze behoorlijke drukkingen heeft (onderhuids en een klein plekje aan de huid zichtbaar).

Tot donderdag als je naar de Da gaat rustig aan met dr doen, wandelen/poetsen/licht longeren zonder pessoa of andere teugels geef haar even rust, ik denk ook dat ze wat "overspannen" is ze heeft nogal wat spanningen te verwerken gehad.

Succes en ben benieuwd hoe het gaat as donderdag!

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:01

misschien heeft jou paard wel last van zijn rug, of heb je er miss..een zadel op liggen die een beetje 'drukt' tegen zijn huid..
Een meisje van de ponyclub waar ik op zit heeft dat ook gedaan en zij heeft haar pony laten kraken, sinsdien heeft die pony nooit meer gebokt en ze is nu ook verder gegaan in de sport
dus als ik jou was zal ik er eens een DA bij laten komen die kan kijken of je je pony/paard miss moet laten kraken
nou ik hoop voor je dat het probleem opgelost kan worden
Groetjess..!!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:45

Kan ook zijn dat ze teveel eitjes heeft, waardoor ze wat last krijgt van de rug. Ik zou haar in ieder geval eens goed na laten kijken voor je haar klappen met de zweep gaat geven (waarom proberen mensen het meteen hardhandig op te lossen en kijken niet naar de oorzaak van het probleem?!).

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:59

Zo lang jij niet weet wat het is zou ik afwachten wat de dierenarts zegt. Waarom werd het paard verkocht? Kan het zijn dat ze kalmeringsmiddel heeft gehad, waardoor ze heel rusitg was? Stom idee, kan het me slecht voorstellen, maar ik heb het wel al eens zien gebeuren. Dat paard begon ook na twee weken vreemd te doen.

Maar als ze gewoon veel pijn heeft ergens, moet je zeker niet doorrijden. Even afwachten??! Da's de meest veilige manier. Tip: geef niet meteen aan bij de keuring dat je een probleem hebt. Misschien vindt hij het zonder jouw tip al. Dan weet je dat er niet gezocht wordt naar iets wat er moet zijn, alleen om je vraag te beantwoorden. Als er niks gevonden wordt wat jouw probleem oplost/verklaart, kun je het altijd nog vragen.

Succes. Ik hoop dat je eruit komt, want het lijkt me vreselijk je grote liefde tegen te komen en meteen problemen te krijgen.

Liefs

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 23:47

ik laat het inderdaad allemaal even afwachten tot donderdag Knipoog ...bij de keuring,maar ik merk wel dat het niet van het zadel komt,ze doet het ook aan de longe, zelfs dat huppelen en bokken en de oren in de nek...het zit haar echt niet lekker.en ze blijft de staart maar opzei houden ....echt erg Vork ...en de urine ruikt nog wat zuur merk ik,,en ik denk inderdaad dat ze veel eitjes ofzo heeft,want het is wel sinsdien ze hengstig is geworden dit gedrag vertoont...
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 11-05-05 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 23:52

Als er beschadigingen of beknellingen/drukkingen zijn evt door het zadel, dan kun je dat ook tijdens het longeren merken (zonder zadel), maar idd laat het maar rustig afwachten tot donderdag ik hoop dat je DA er meer over kan zeggen en dat het meevalt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 00:05

ja precies...maar als ze wel ergens last van heeft die drukkingen bij v kan daar wat aan gedaan worden dan...