Dressuur boeken top.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Dressuur boeken top.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 23:02

Als ik een hoop vragen op Rijtechnische problemen bekijk, lijkt het haast alsof niemand nog (zelf) een boek leest over dressuur en rijden.
Mij top qua boeken is:

(niet speciaal in deze volgorde)
Gustav Steinbrecht - meesterwerk, DE basis van de hedendaagse dressuur, moet gelezen en weer opnieuw gelezen.
Afbeelding
Egon von Neindorf (duits) - Goed boek, met DVD, maakt duidelijk dat het echt geen super toppers hoeven te zijn (qua paard) om toch heel ver te komen. Het is mijn laatste aanwinst, en nog niet uit.
Afbeelding
Sally Swift - Belangrijkste aandachtspunt voor de ruiter is toch wel de zit, deel 2 is weer beter als deel 1 (meer foto's).
Afbeelding
Ernest van Loon - Goed boek met vooral veel foto's over wat er goed is en fout. Lijkt me niet geschikt voor de echte LDR ruiters Cool.
Afbeelding
Harry Boldt (duits) - Super boek met veel foto's hoe de zwaarste GP oefeningen eruit moeten zien (inclusief de hulpen geving). Gaat alleen in het begin al uit van een nivo dat voor de meeste stervelingen onhaalbaar lijkt.
Afbeelding
M.Barrau-Jacometti, bassischool voor ruiter en paard. Eigenlijk mijn eerste boek waar de basis in werd uitgelegd. Geen foto gevonden en ik denk ook al niet meer leverbaar

Kafue

Re: Dressuur boeken top.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:09

Ik lees ook vaak en veel boeken over de paardrijden en verslind de tijdschriften .
gelukkig heb ik ook een rijleraar die enorm veel kennis heeft van paardrijden met het oog op de klassieke dressuur.

Het boek van Coby van Ballen is ook enorm goed.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:17

Die van Steinbrecht is echt super, het leek wel een kwartjesregen... Schijnheilig
Ik las het en terwijl ik dacht "ik doe het ook zo, maar waarom eigenlijk ook alweer?" stond daar alweer het antwoord.
"Oh ja, verrek, dit ken ik..." Knipoog Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 23:33

Kafue schreef:
Het boek van Coby van Ballen is ook enorm goed.
Op zich geeft het best een goede indruk van het duitse / Hinneman systeem, met het scala der rijkunst. Het boek heeft qua foto's wel wat weg van een dekhengsten show, ik heb dan echt een beetje het idee: dat is voor mij niet weggelegd, zulke beste paarden (sta ik weer met beide voeten op de vloer).
Ik ben nog bij de introductie geweest (en heb een gesigneerd exemplaar.... als een penny in de rij hah ha ha).

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 23:36

Missouri schreef:
Die van Steinbrecht is echt super, het leek wel een kwartjesregen... Schijnheilig
Ik las het en terwijl ik dacht "ik doe het ook zo, maar waarom eigenlijk ook alweer?" stond daar alweer het antwoord.
Het enige wat het soms wat moeilijk maakt is dat de tekeningen nog behoorlijk wat interpretatie over laten. Ik heb ergens gelezen dat Sjef Jansen z'n systeem ook heeft gebaseerd op Steinbrecht, terwijl Rien van der Schaft dat echt bestrijd (hij vindt (Rini dus) dat hij wel volgens steinbrecht rijdt en Sjef absoluut niet).

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:38

Afbeelding

Komt deze maand uit, lijkt me ook wel wat en niet duur.

Het Paard in beweging - verschijnt half mei 2005
Schrijver: Sara Wyche
Taal: Nederlands
Prijs: € 23.50
-2005-nederland-158 bladzijden-harde kaft-Subtitel: De betekenis van spieropbouw, beweging en anatomie bij het paardrijden-meer dan 100 duidelijke tekeningen-
Dit boek kijkt naar het paardrijden vanuit het oogpunt van het paard: het boek illustreert waarom sommige rijtechnieken anatomisch logisch voor het paard zijn, terwijl andere anatomisch schadelijk zijn.
In de tekeningen worden de spieren weergegeven met de juiste plaatsen van oorsprong en aanhechting. Door de prettig leesbare tekst en de gedetailleerde lijntekeningen krijgt de lezer een compleet, verhelderend overzicht waardoor hij niet alleen de 'mechanica' van het paard onder het zadel kan begrijpen maar ook de 'dynamica' van ruiter en paard als eenheid.
Lees alles over:
-Dressuur vanuit het perspectief van de anatomie van het paard
-De functies van spieren
-De werking van de anatomie van het paard
-De invloed van de ruiter op de bewegingen van het paard
-Schadelijke effecten door bepaalde rijtechnieken
-De juiste zithouding

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:55

ART_UMA schreef:
Missouri schreef:

Het enige wat het soms wat moeilijk maakt is dat de tekeningen nog behoorlijk wat interpretatie over laten. Ik heb ergens gelezen dat Sjef Jansen z'n systeem ook heeft gebaseerd op Steinbrecht, terwijl Rien van der Schaft dat echt bestrijd (hij vindt (Rini dus) dat hij wel volgens steinbrecht rijdt en Sjef absoluut niet).

Steinbrecht was ook ontzettend tegen het diep en rond rijden (wat Sjef wel ontzettend doet). Steinbrecht vond het een vals gevoel van nagefelijkheid geven ofzo. In Bit staan weleens stukjes van Rien en die zijn meestal erg leerzaam.
Ik vind het boek van coby ook erg goed. Heb ook een exemplaar gesigneerd door coby en marlies Haha! . Verder vind ik het zelf niet zo erg onbereikbaar met een simpel paard. Dat vind ik juist het enorme voordeel aan het duitse systeem. Vrijwel iedere ruiter/paard kan er mee uit te voeten en word er beter van, mits het goed en met goede begeleiding uit word gevoerd natuurlijk.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:49

Citaat:
Ernest van Loon - Goed boek met vooral veel foto's over wat er goed is en fout. Lijkt me niet geschikt voor de echte LDR ruiters

Ik stel mijn paard wel eens wat dieper in wanneer ik dat nodig vind. Toch heb ik veel uit "Ruiters en Rechters" gehaald.

Ik begrijp nog steeds niet dat er zoveel onderscheid gemaakt wordt tussen "klassieke" en "LDR" ruiters. Volgens mij gaan beiden namelijk uit van hetzelfde principe: o.a. rechtrichten en onvoorwaardelijk voorwaarts denken.
Maar goed, dit lijkt me weer flink offtopic...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 10:21

Fleurtje100 schreef:
Steinbrecht was ook ontzettend tegen het diep en rond rijden (wat Sjef wel ontzettend doet). Steinbrecht vond het een vals gevoel van nagefelijkheid geven ofzo.

Waar Steinbrecht volgens mij echt tegen was is het "modelleren" van je paard in stilstand. Er staat volgens mij niet in dat je in de training je paard niet laag en rond mag instellen, sterker nog hij geeft aan dat in de training eigenlijk veel mag/moet als het maar vanuit het voorwaarts wordt gedaan.
Als voorbeeld staat er ergens iets over een paard met een wat mindere hals, dat die laag en rond moet worden ingesteld, maar hoe laag en hoe rond staat er niet bij. Wat mij betreft geen kin op de borst.
Hij was op zich geen voorstander van hulpteugels (wel van het kaptoom), dus ik denk dat de combinatie stang en trens met slof bij hem niet gebruikt zou zijn.

Neindorf is veel uitgesprokener in het "neus voor de loodlijn" houden, misschien kijkt hij meer naar de spaanse rijschool, terwijl Steinbrecht dat veel minder deed (een meer pragmatische inslag).
Aan de andere kant zijn er weinig paarden zo goed aan het been als bij Anky, en dat staat echt in alle boeken, het is maar wat je eruit haalt.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:33

Ik heb "Dressuur van Jennie Loriston Clarke" Echt mijn bijbel. Het wordt helemaal vanaf het begin beschreven. Verder heb ik ook "de geheimen van de dressuur Dvd van Anky" ook super handig, kan je leren hoe het er uit hoort te zien Knipoog En een boek van Kyra Kirklund maar dat is een beetje een warrig boek vind ik.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 22:24

Bombarie schreef:
Ik heb "Dressuur van Jennie Loriston Clarke" Echt mijn bijbel. Het wordt helemaal vanaf het begin beschreven. Verder heb ik ook "de geheimen van de dressuur Dvd van Anky" ook super handig, kan je leren hoe het er uit hoort te zien Knipoog En een boek van Kyra Kirklund maar dat is een beetje een warrig boek vind ik.
van JLC vond ik de inleiding eigenlijk onwijs goed, het is een van de weinige boeken van een aantal jaren geleden (voor Monty Robberts etc) waar in stond dat je pas goed en veilig kunt rijden als de dominatie verhouding goed is: Paard zegt alleen maar Ja Baas (korte samenvatting Cool )
Van Kyra is op zich ook best goed, maar ik heb daar dan ook een video band bij waar ze haar systeem demonstreerd, dat maakt het lezen weer wat makkelijker. Haar systeem heeft wel tot doel om paarden vlug voor het been te maken, dat kom je weer niet overal tegen (dat er meer wordt uitgelegd dan enkel het gegeven hij moet vlug voor het been zijn).

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 14:05

Een heel goed boek vind ik dat van Mary Wan(n)less, rijden met gevoel.
Heel wat 'aha' momenten gehad!