bang om eraf te vallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bestek

bang om eraf te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 14:21

Hallo mensen, ik heb een best groot probleem. ik weet niet zeker of dit in [rt] thuis hoort, maar dit is mijn probleem: ik rij nu ongeveer 4 jaar. niet aan een stuk door, ik heb 3 jaar gereden en toen ben ik een keer dramatisch van mn paard gevallen (voet in stijgbeugel blijven steken, met gezicht tegen springbalk, een soort situatie die meestal alleen in films voorkomt) en toen heb ik zo'n 4 jaar niet gereden omdat ik niet durfde. maargoed, een jaar geleden ben ik weer begonnen. het ging heel goed, wist vrijwel alles nog, mocht meteen doorstromen naar een gevorderdengroep. maar ik was altijd nog wel bang. om mn grenzen te verleggen ging ik een keer op een pony die toch wel als wild bekend staat. hij bokt 5 keer achter elkaar, ik val eraf. ga er weer 'dapper' opzitte. bokt iedere keer als ik aanspoor om in draf te gaan dus het werkte echt niet, dus ik stop na 40 minuten maar met rijden. sindsdien ben ik gewoon bang om weer op moeilijkere pony's te rijden. 'men' zegt dat ik talent heb, maar ik durf alleen maar op makkelijke vertrouwde (slome) pony's te rijden omdat ik anders bang ben eraf te vallen. voorbeeld: ik neem een pony die ik nog nooit gehad heb. iemand zegt tegen mij: pas op, hij trapt. ik zit het hele uur spastisch op het paard en kan me niet concentreren op de oefeningen die ik moet doen. ik zat ook op prive-les om er vanaf te komen, maarja, dat is altijd het zelfde paard dat ik vertrouw. heeft iemand tips om over die angst heen te komen en het vertrouwen in paarden te winnen, of heeft iemand hetzelfde meegemaakt en zou die willen vertellen hoe hij/zij erover heen gekomen is? heeel erg bedankt! (voor de duidelijkheid, ik rij op een manege maar de prive-les is bij iemand thuis)

Bestek

Re: bang om eraf te vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 15:22

Miss ook niet helemaal duidelijk: het is vooral de angst om eraf te vallen. en omdat paarden mijn angst voelen gaan ze lopen vervelen en alleen voor de beginnerspony's ben ik niet bang.. dus die kan ik wel normaal rijden zonder helemaal afgeleid te worden.. maar ik word er zelf ook licht spastisch van want in mijn angst kan ik bijna niet eens meer oplettende oren die meeluisteren met wat op hun rug gebeurt en platte oren in de nek van opgefoktheid-kwaadheid.. iemand tips? graag!

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:28

Ik Snap wat je bedoelt...
Een paar jaar geleden heb ben ik ook van een Manege pony afgevallen... Dat was met springles met men rug op de balk en men hoofd tegen de staander egt een diep ongelukkige val...
Toen heb k een jaar ofzo niet meer durven springen...
Ik heb het ook weer op een vertrouwde pony geleerd en nu spring ik weer volop en ook wedstrijden !!
Het is gewoon een kwestie van ontspannen...
Als jou paard voel dat je bag bent zal die daar op reageren! En dat is meestal niet positief en hoe drukker jij je er duz om maakt hoe drukke je paard er van wordt..
Maar als men al zegt dat je talent heb zal je rijden rijtechnisch in orde zijn... Probeer gewoon niet meer aan de val te denken en een beetje op te bouwen met drukkere ponny's , als je daar eenmaal meer vertrouwen weer in krijgt en je daarop weer kan ontspannen kom het egt wel goed!!!

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:41

de enige tip die ik je zou kunnen geven is van de 'moeilijkere' pony's af te blijven, tot jij zelf het gevoel hebt dat je t aandurft. Ik heb nu het idee dat je je laat forceren door andere mensen die menen te kunnen zeggen dat jij dat echt wel kunt. Maar zolang jij zelf dus bang bent heeft dat geen nut.

Dus ik raad je aan om gewoon op de brave pony's te blijven rijden en lessen, en dan voel je op een gegeven moment vanzelf wel dat je toe bent aan een moeilijkere pony.

Dus gewoon niets aantrekken van de hoeveelheid talent of wat dan ook wat je allemaal in je hebt. Lekker op de makkelijke pony's blijven rijden tot je je zo ontzettend verveeld op die beestjes dat je zoiets hebt van: Als ik nu nog een x op zoown saaie bok moet klimmen stop ik ermee Knipoog Ik overdrijf nu ntuurlijk wel, maar ik denk dat als je lekker rustig weer begint van voor af aan, dat t dan echt wel los zal lopen...

In ieder geval, Veel succes!!!

12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:21

ik snap wat je bedoelt, ik ben vorig jaar van een pony afgeallen en brak toen mijn arm. nu ben ik soms ook bang om er af te vallen als een paard bokt je zou aan die manege kunnen vragen of je alleen op die bepaalde pony mag rijden
succes!

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:14

EEY!
Ik snap het heel goed hoor! Heb het ook gehad, soms nu nog! Ben alleen er niet hard vanaf gelazerd, maar was toch aardig bang geworden. Zelfs op een superlieve pony zat ik zo van: whaa, nee niet harder hoor! Nu heb ik het zelfs nog, dat als ik een paardje een keer een tikje moet geven en hij bokt dat ik gelijk geen tik meer durf te geven. Maar goed, mijn advies Knipoog

Wat ik zou doen is inderdaad nog even op die slome pony's doorrijden, maar ik zou wel proberen om op zoveel mogelijk verschillende slome pony's te rijden. Dan heb je toch het idee dat ze wel lief zijn, maar je zit toch weer op een andere pony! Als dat weer helemaal goed gaat en je bent echt niet bang meer, en dan ook echt niet meer bang dan komt vanzelf de tijd dat je op een minder braaf paard wil stappen. Desnoods alleen stap draf...so what?? Voor jou heb je een hele stap bereikt! Enne, laat je niet op je kop zitten!!

Dus heel veel succes..enne laat je niet opjagen..want het moet wel leuk blijven! Knipoog

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 21:48

Vooral rustig aan doen en bij jezelf niets forceren. Zorg dat het voor jezelf leuk blijft door op brave paarden te rijden. Als je weer veel vertrouwen hebt, kan je voorzichtig op een wat lastiger paard gaan. Geen bommetje natuurlijk. En zo lekker rustig aan opbouwen. Het gaat vanzelf beter!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:05

ik ben met pingwing mee eens Ja

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:25

Hoi!

Wat vervelend, dat je er zo rot bent afgevallen. Wel dapper, dat je je hobby nu toch weer oppakt! En groot gelijk heb je, want paarden en paardrijden is fantastisch! Het is logisch, dat je nu bang bent. Dat is een heel normale reactie. Als je baalt van jezelf, moet je maar denken, het is al goed dat je er nu weer op zit. En als mensen iets anders zeggen; zij zijn er niet zo afgekukeld en iedereen is anders. Ik denk dat er, om verder te komen, altijd spannende momenten zijn met rijden, maar angst, nee, dat is niet goed.
Rijd voorlopig nog lekker op slome knollen. Kies als dat kan, verschillende. Heb je toch zeker je portie variatie! Knipoog Als je je daar (bijna) hélémaal zeker op voelt, is het tijd om wat na te denken. Als je al gestresst raakt bij het denken over een pittigere, gewoon nog blijven rijden op de slomere. En juist daar leer je een hoop van; beginnerspaarden worden meestal niet regelmatig aan het werk gezet, juist dat is een uitdaging!
Verder vraag ik me af, weet je instructie van je angst af? Misschien kan diegene je dan helpen, als je na een tijdje misschien weer op een iets moeilijkere zit? Bijvoorbeeld als die moeilijk doet, op de extra lastige momenten, kan instructie je misschien iets meer aandacht en daarmee wat meer zekerheid geven.
Bouw het rustig op, spannend okey, grote angst minder. Dat houd in het begin misschien wel in, dat je niet galoppeert ofzo, so what.. Bepaal je eigen grenzen.
En tsja, ontspannen he.. Maar das een stuk makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik. Eigenlijk moet die moeilijke zo lastig zijn dat je bezig bent hem aan te pakken en niet meer let op oren oid. Knipoog
Verder, jij bepaald alles, maar probeer wel zonder vooroordelen op een paard te klimmen, als dat lukt. Denk je in, dat hij ook een goede bui kan hebben. Trek je niets aan van praatjes van anderen! En dus ook niet van talent blablabla. Hartstikke fijn dat ze dat zeggen, meen ik echt, en zullen ze niet voor niets zeggen. Maar dat talent heb je dan dus over een tijd ook nog.. Dus niets forceren..
Verder vraag ik me af. Kun je niet eens vrijrijden of een paard huren? Van je manege, en dus bekend, zou al helemaal ideaal zijn. En dat diegene die je privéles geeft, je dan eens daar les op geeft? Weet niet of dat kan, maar zou natuurlijk wel handig zijn. Misschien ook een longeles op een moeilijke? Voor moeilijker dingen, galopjes enzo, kun je aan je vertrouwen werken. Das wel lastig te regelen, maar je kan het altijd proberen.
En verder, denk ik, kwestie van tijd, en, van vallen. Klinkt banketstaaf, maar pas als je er een paar keer weer echt van af bent gevallen, zie je in, dat het ook goed kan gaan en je soms wel weer gewoon kan opstappen. Dan zal het beter gaan.. En wordt de angst vanzelf minder, is mijn ervaring dan.
<verhaal tussendoor van mijn lekker gekke instructrice: zij geeft oa privéles, ook aan kinderen. Als die kinderen serieus rijden, doet ze het wel eens zo. Bij de overstap van pony's naar paarden is vooral het verschil in hoogte vaak angstaanjagend. Kinderen worden vaak bang, ook als dat niet nodig is, bv omdat ze juist goed rijden en een goede zit hebben. Dan gaat ze naast kind en paard staan, en zegt ze gewoon, laat je maar vallen, ik vang je wel. Ze zegt, die kinderen wegen toch niets, gaat prima. Dan hebben die kinderen gezien, dat het niet eens zo eng is, is daarna de angst minder, waardoor ze dus juist niet meer vallen, want ze zijn ontspannener. overigens geen idee, of ze dit echt doet, ik bedoel, nooit zien doen, maar het zou me niets verbazen als dat haar op een veilige manier lukt.. zo gek is ze wel.. Tong uitsteken Haha! > wat ik met het verhaal wil zeggen.. ontspannen, je angst inzien, opbouwen.. het moet vanzelf een keer lukken!!

zoo.. wel lang verhaal geworden zeg.. pff.. Tong uitsteken

ik hoop, dat je er wat aan hebt, wens je veel sterkte!!
zet hem op, paardrijden is de mooiste sport die er is!!

liefs, m

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:59

Ik herken heel veel in je verhaal, en ik weet het is niet makkelijk.
Zelf wil je zo graag weer op het nivo rijden wat je reed voor dat je bang
werd maar op de 1 of andere manier wil het gewoon niet de angst is nog te groot.

Ik zelf ben een tijdje geleden ook ongelovelijk rot van een paard afgevallen, had
verschillende zware kneuzingen op mijn heup, ribben en schouder gehad.

Ik ben daarin tegen niet gestopt met rijden maar gewoon door blijven rijden.
Ik merk aan mezelf dat zodra ik op een paard stap wat voor mijn gevoel opgefokt en
nerveus is ik helemaal blokkeer, bang dat hij ervandoor schiet en ik hem niet meer terug krijg.

De beelden gaan dan al door mijn hoofd van mijn vorige val, en ik baal daar zo ontzettend van
ik voel mezelf gewoon dom omdat ik bij voorbaat al denk 'Oeh dit gaat niet goed komen'.
Terwijl ik vroeger gewoon na een val opstapte en dat gevoel helemaal niet had.

Wat je er tegen kunt doen weet ik niet, ik probeer me er overheen te zetten want ik wil zo graag weer
gewoon rijden zonder dat gevoel. Ooit gaat het weer over daar ben ik zeker van!

Neem voor alles rustig de tijd, dan komt het helemaal goed Lachen

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 13:51

Ben het ook wel eens met Pingwing.

mijn zus was ook altijd bang met springen die heeft ook mega smakkers gemaakt. kantineruiten en al (letterlijk doorheen) en zij wilde eerst ook niet meer springen ook gewoon bang om te vallen( wat logisch is) nu heeft ze meer vertrouwen gekregen in ons paard, door gewoon weer een paar lesjes te nemen en een goede instructeur en nu doet ze zelfs weer mee met wedstrijden, dus gewoon blijven oefenen en zorgen dat je weer in bepaalde paarden vertrouwen krijgt.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 15:15

Heey lieve mensen =D jullie tips hebben me Zeker heel veel geholpen.. ik ben eens na gaan denken en het is inderdaad waar dat ik me door mensen onder druk laat zetten (zeker in de zin van dat ik me aan zou stellen en dat de pony's waar ik bang voor ben niet zo eng zijn).. mereldevogel: jou verhaal heeft me super geholpen =D! ik moet inderdaad vaker denken: miscien heeft hij een goede bui en vaker zonder vooroordelen op dat paard stappen.. en mijn instructeur, tsja.. die weet half-half van mijn paardenangst af maar ik heb het gevoel dat hij het niet serieus neemt.. beetje raar :S.. maar echt super bedankt!

JoeyRosso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 15:39

Ik vind het leuk te lezen dat jij hier op deze pagina zo geholpen bent. De angst die je omschreef heb ik als klein kind nooit gekend, maar nadat ik een aantal keren van mijn eigen paard ben afgevallen, ben ik veel voorzichtiger geworden. Het gekke is dat ik op geen enkel ander paard bang ben om eraf te vallen, alleen op mijn eigen als hij in een gekke of vervelende bui is. Eerst vond ik dat heel erg. Of misschien ook meer omdat andere mensen zeiden dat ik me niet aan moest stellen. En ik kan je eerlijk zeggen: dat gevoel is pas over gegaan nadat mensen gezien hadden hoe gemeen Joey kon bokken en dat het niet echt makkelijk was om te blijven zitten dan. En dat andere mensen (met name instructeurs) zelf erop klommen en eraf vielen. Trouwens, mijn paard is een schat en gooit zo nooit iemand eraf, maar net als alle paarden heeft hij soms zijn dag niet en dan is op stal zetten het beste Tong uitsteken
Wat ik zeggen wil is dat ik het onwijs knap van je vindt dat je niet opgeeft. En ja, instructeurs hebben nogal eens (meer dan instructrices volgens mij) de neiging te vinden dat je je aanstelt. Maar dat is niet erg. Laat hem maar lekker denken. Je stelt je niet aan. Van een paard afvallen is gewoon niet leuk. ZO

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 17:08

Ik ben blij, dat je wat aan alle reacties had!

zet hem op!

Lachen

janneke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:06

mereldevogel schreef:
Ik ben blij, dat je wat aan alle reacties had!

zet hem op!

Lachen

haaj haaj jij ben bang om van je paard te vallen, naja dat is nartuulijk niet zo leuk je zit zeker gespannen op je paard en vertouw hem/haar niet helemaal.
dat voelt je paard natuurlijk maar als je zelf nog niet zoo goede zit heb of geen goede evenwicht dat is helemaal niet raar en blijft bang om eraf te vallen kan je op voltige gaan. Clown het is echteen super sport je leer eigenlijk de basis van het paardrijden en krijg vertouwe in je paard je krijgt even wicht en leer goed te blijven zitten dus misschien je kan wat rond kijken of er een voltige groep bij jou in de buurt is (echt aan te raden) zit er zelf ook op!! Clown

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 17:42

janneke1990 schreef:
haaj haaj jij ben bang om van je paard te vallen, naja dat is nartuulijk niet zo leuk je zit zeker gespannen op je paard en vertouw hem/haar niet helemaal.
dat voelt je paard natuurlijk maar als je zelf nog niet zoo goede zit heb of geen goede evenwicht dat is helemaal niet raar en blijft bang om eraf te vallen kan je op voltige gaan. Clown het is echteen super sport je leer eigenlijk de basis van het paardrijden en krijg vertouwe in je paard je krijgt even wicht en leer goed te blijven zitten dus misschien je kan wat rond kijken of er een voltige groep bij jou in de buurt is (echt aan te raden) zit er zelf ook op!! Clown

ja is opzich wel een idee maar rijtechnisch is er niet heel veel mis.. ookal is dat zo'n eigendunk om over mezelf te zeggen.. maar voltige is inderdaad wel heel cool Knipoog maar ik kan wel blijven zitten, mits ik niet gespannen ben.. maar toch bedankt voor je tip Haha!

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 19:35

heey lieve mensen =) ik heb sinds ik het topic heb gestart weer 4 keer paard gereden =) en met in mn achterhoofd dat ik me niet moet laten opjagen ging het Veel beter =) heb zelfs een paard gereden dat mij de hele tijd liep uit te proberen en toen ik er op stapte dacht ik gewoon: mischien heeft ze een goede bui:) resultaat: na 5 minuten had ze door wie de baas is zonder zweepje Lachen Haha!! dus.. =) gaat lekker Lachen maar meer tips zijn altijd welkom hoor Lachen

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 15:10

Dieuwke1989 schreef:
heey lieve mensen =) ik heb sinds ik het topic heb gestart weer 4 keer paard gereden =) en met in mn achterhoofd dat ik me niet moet laten opjagen ging het Veel beter =) heb zelfs een paard gereden dat mij de hele tijd liep uit te proberen en toen ik er op stapte dacht ik gewoon: mischien heeft ze een goede bui:) resultaat: na 5 minuten had ze door wie de baas is zonder zweepje Lachen Haha!! dus.. =) gaat lekker Lachen maar meer tips zijn altijd welkom hoor Lachen

Toppie meid!! Zie je wel dat je het kan Knipoog

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:19

hey!!

harstikke super!!

liefs..

enne, goede bui he.. Knipoog
denk dat jij gewoon goed reed!! Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:20

Volgens mij zag ik een cursus bij Manege Mansour over dit onderwerp. "paardrijden zonder angst" Nadere info op www.mansour.nl Dit is op 12/6/05. Bij centrum Hippocampus in Weert is er op 18/6/05 ook iets dergelijks (www.hippocampus.nl of com) Tel 06-51548351.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Izette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 19:47

Tsja, dat is moeilijk Lachen .
Ik ben een tijdje ook een beetje bang geweest, nu nog wel eens, ik betrap mezelf erop dat ik nog niet helemaal dat "En nu ga je luisteren" in me heb, ik laat mijn paard te lang doordrammen.
Maar bij jou is het natuurlijk anders.
Wat je kunt doen is ; eventjes niet springen. Eerst je vertrouwen terug krijgen op moeilijke pony's. (En wat ik nu ga zeggen klinkt heel dom, maar is best een goed hulp);
Niet op moeilijke paarden gaan, wel op moeilijke pony's. Als je op zo'n pony zit, kijk je daar de grond en denk je "Als ik val, val ik niet van hoog".
Dat heeft bij mij ook geholpen. Ik zat op een vrij kleine, wilde pony waar ik ook 2 lessen achter elkaar vanaf ben gevallen. Ik keek dan telkens even naar de grond en dacht bij mezelf "Zo ver is het niet als ik val".
Nu gaat het steeds beter. Hopelijk lukt het je.

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:44

Hoi,

Ik zelf ben ook heel erg bang geweest nadat ik een paar keer te vaak van een paard was gevallen ( gebroken ribben etc ) en dus gestopt met rijden.

Anderhalf jaar geleden met angst en beven weer begonnen, de manege schatte mij goed in en liet mij de eerste paar keer rijden op "een gouwe ouwe" , daarna op een ander paard waar het heel erg goed meeklikte, op dat paard heb ik 3/4 jaar gereden, zeker niet het makkelijkste paard maar wel een eerlijke Lachen door zijn eerlijkheid raakte ik de angst kwijt en heb nu alweer enige tijd een eigen paard en doe driftig mee met springen en natuurlijk inmiddels alweer een keertje of 4 van men paard gevallen.

Wat ik gemerkt heb gaat het vooral om 1 ding : Vertrouwen.........
vertrouwen in jezelf maar ook in je paard en je vooral niet gek laten maken door anderen. vaak is het bij mij zo "wat andere een rotknol vonden vond ik een geweldig paard "

succes

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:23

Ik heb ook vaak eraf gelegen en heb tot nu toe 1 pony (!) waar ik niet meer opstap. Na een ongelukkige val heb ik blijvend letsel, die pony voelt aan dat ik hem niet vertrouw, en dan is het foute boel. Je maakt in mijn ogen een onderverdeling in Moeilijkere en beginnerspony's, maar zoek eens een middenweg... je geeft aan dat je op een manege rijdt, dus gaat het toch om het genieten. Je rijdt geen wedstrijden en hoeft dus niet perse op een goede sportpony te presteren. Waar het nu om gaat is het vertrouwen. Overleg met je instructeur dat je een brave pony krijgt met toch wat loopvermogen, zodat je niet als een "dooie" op je pony zit en toch lekker kunt rijden en bovenal leren. Ik denk dat het voor jezelf erg belangrijk is dat je een eerlijke leerpony onder je kont krijgt. Eentje waarvan je weet hoe die is. Ik merk het zelf ook wel, kinderen die bij mij les rijden en nieuw zijn, worden gek gemaakt door verhalen van kinderen die er al jaren komen... "Die pony doet vaak dit" of "Die pony slaat als die langsloopt..." Ze maken elkaar gewoon al dol voordat ze zelf de pony kennen... Ik ga dus met Arjen mee, laat je niet gek maken door anderen. Je hoeft niet altijd op een moeilijke pony om je talenten te laten zien, want je kunt ook je kunsten evengoed tonen op een brave pony Knipoog

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:34

rustig aan doen dan. Ik ben een paar keer flink hard gevallen. Mijn lesgever heeft mij heel erg geholpen (durfde niet meer galopperen) en sinds (hij is ondertussen ontslagen tot mijn grote spijt Verdrietig ) maar ondertussen rijd ik wel zonder problemen moeilijke paarden. Als ze zeggenat ze bokken met jij denken 'doetie vast niet bij mij'
ja beetje arrogant, maar dan ga je ontspannen en doet ie het inderdaad niet Lachen

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:44

Ik heb het ook heel lang gehad.

Toen ben ik naar een andere manege gegaan waar ik de paarde niet kende en ik negeerde toen ook iedereen die zei welk paard wel of niet leuk is.

Ben toen zonder dat ik het wist op een bokkend rot beest gestapt.
Hij merkte toen mijn zeker heid en heeft in de hele les niks gedaan.

Ik ben er nu dus van overtuigt dat je gewoon niks van andere mensen aan moet trekken en lekker op het paard moet gaan waar jij op wil.
Het paard voelt jou namelijk aan en als jij niet weet hoe hij is en denk dat hij lief is voelt het paard dat ook en det hij dus veel minder.

Ik weet niet of dit eem tip is voor jou maar bij mij heeft het zeker geholpen.