probleem met stilstaan

Moderators: SayaJones, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

EngeltjeS

probleem met stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 20:32

ik had vanavond weer gereden op Obartja.
Ze stond op de wei, dus ik ging dr halen. Ze was een beetje klierderig. Ze was niet te pakken te krijgen.
Dus ik pakte zavanja, en daarna kwam obartja al gauw. daarna paardjes gepoetst.

maar waar gaat het om?
Met rijden dan (heb ik van mn lesgever geleerd) als ze te hard gaat. dan moet ik obartja laten halthouden, en aan de teugel krijgen (ik moet ontspannen,en ze mag pas weg als ik het aangeef).
Vandaag ging ze meerdere malen te hard, en ik liet haar dus halthouden. t ging best moeilijk, maar ze stond. daarna proberen aan de teugel, lukte niet.
ik maakte snelle en duidelijke ophoudingkjes achter elkaar, met d ekant waar ze vast was in de mond. maar wat was haar reactie:
- met dr voorbenen omhoog, soort van steigeren maar niet hoog. ik gaf been, en liet haar naar voren gaan
- of achter uit (ik gaf dan been, dat ze stil moest blijve staan)
- vooruit (toen hield ik haar tegen)
- ze ging zijwaarts, met enorme stelling naar binnen, en liet ze zich naar buiten vallen.

ik had maar 1 optie, naar voren rijden, maar dat is niet wat ik moest doen van mn lesgever.

het rijden daarna ging erg "heeterig" en ze ging op het eind, liet ze dr oren "los" (gingen mee met de beweging) en liet ze dr hoofd "vallen" (liep ze aan de teugel, en liet ze (voor mijn gevoel) dr hoofd vallen en heel snel achter elkaar)

hebben jullie misschien een tip?
sorry als het onduidelijk is, ik wil het best verduidelijken
ik hoop op reacties Lachen
e

Janski

Re: probleem met stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 20:46

Als ik het zo lees denk ik dat ze heel erg tegen de hand is geweest en boos om dat de niet mag lopen en daardoor protest toont.
je kan als ze te hard gaat naat het hals maar na een aantal keer hebben ze die truuk wel door.

Tegen te hard gaan zijn verschillende dingen.
Je kan over leggen met je instructrice om af te wisselen.
De ene keer een volte of een wending te maken. Je overgang niet naar het halt maat naar stap en weer weg, een paar keer achter elkaar. Ook juist een keer been erbij geven en aan het werk zetten in een hoger tempo wil wel helpen.

Op een kleinere volte kunnen ze ook niet zo heel hard en een paar goede overgangen wil ook wel helpen niet te lang draven maar een half rondje dan 10 meter stappen en weer aandraven. En gebruik je stem als hulpmiddel.

Als je gaat halthouden probeer dan om haar niet tegen de hand te laten komen (hoofd in de lucht en de rug eruit drukken) maar aan je been naar het halt envoorwaarts halthouden probeer je paard nageefelijk te houden tijdens de overgang en niet pas na de overgang.

Je hoeft niet de hele tijd te drijven maar wel je been goed aangesloten houden, hand mooi voor en alleen wat sluiten (dus niet op de rem trekken) op je zit en je stem terug. Dit zal je wel even moeten oefenen.

Gaan vechten als ze omhoogkomt of achteruit gaat daar zie ik het nut niet zo van in want al die tijd loopt je paard te klooien en bouw je spanning op terwijl je ontspanning wilt.

Door afwisselen van verschillende manieren voorkom je dat het paard het "truukje" door krijgt.
Succes!

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 21:06

dus ik kan haar ook bijv. meer longeren?

in ieder geval, bedankt voor je goede uit leg Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:14

Ja tuurlijk kan je meer longeren sterker nog evenlongeren voor je gaat rijden wil ook wel helpen, dan kan je paard aan de longe lekker even zijn ei kwijt en lekker wat opwarmen en dat wil soms best goed helpen om het paard onder het zadel meer ontspannen te krijgen.

De tip van je instructrice is een hele goede tip, maar paarden krijgen dat door he, en met verzet schiet je ook niks op.
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden natuurlijk en de ene keer helpen je overgangen of halthouden. De andere keer geef je een keer been erbij en zet je het paard goed aan het werk, dan merkt hij vanzelf dat dat hoge tempo niet makkelijk is en wil hij zelf wel rustiger. Je blijft hjet dus wel corrigeren, maar niet altijd op de zelfde manier.

Longeren of even lekker los (vooral voor het rijden) zijn beide nuttig. Let bij longeren goed op dat je paard naar je stem luitster hier heb je met rijden soms veel steun aan.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 21:17

@ riant, ik kan dr dus voor het rijden longeren. bijv. 20 min, zo dat ze dr ei kwijt is?
en daarna wel gewoon 45 min rijden, tot 1 uur?
xxiezz

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:37

Er leiden meerdere wegen naar Rome, zoals al is genoemd kun je een paard dar hard gaat niet met maar 1 soort van correctie dit 'afleren'. Voor een paard dat hard gaat kun je verschillende dingen gebruiken. Voltes en dan voornamelijk proberen te verkleinen, zodat het tempo wel zachter moet. Daarna weer openen. Verschrikkelijk veel overgangen (niet alleen naar halthouden maar ook naar stap en weer draf), schijnovergangen en noem maar op.

Afgezien van dat altijd dan maar halthouden niet afwisselend is, is dit niet geheel verkeerd. Dat ze zolang moet blijven staan totdat jij angeeft dat ze weer weg mag is ook prima. Maar ik denk dat jij door haar aan de teugel te vragen tijdens het halthouden een beetje tot spanning brengt. Gebruik je dan niet je handen redelijk hard dat je paard (dat naar ik aanneem nog niet zo gewillig is naar jou toe ivm tempo) daar tegen in verzet gaat. Logisch dat hij dan naar voren/ achetren of opzij eronder uit wil komen.

Misschien voorlopig gewoon even halthouden en haar dan niet aan de teugel vragen. Blijft ze dan wel stilstaan? Dan belonen en over een tijdje kun je dan misschien dat aan de teugel vragen oppakken. Maar voor nu even de prioriteit leggen bij het stilstaan, stuk belangrijker dan dat koppie in de krul.

Daarnaast je aanpak als ze hard gaat afwisselen. Schijnovergangen, gewone overgangen en voltes afwisselen met halthouden. Vergroot je de alertheid van je paard, aangezien je dan ook minder voorspelbaar ben. Al je lang genoeg door blijft gaan met telkens halthouden als ze hard gaat heb je er kans van dat ze er een spelletje van maakt, vandaar is die afwisseling wel belangrijk.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:11

Haha! dat zeg ik

Ik zou voor het rijden een kwartiertje tot 20 minuutn longeren even lekker stappen en op beide kanten draven en een galopje

Je hoeft niet persé 45 minuuten tot een uur te rijden beter 20 minuuten effectief en goed aan het werk en dan 10/15 minuuten lekker uitrijden en uitstappen.

Als je paard braaf is en zijn oefenigen goed doet is het verstandig om te belonen en lekker uit te stappen. Soms pak je nog heel even wat nieuwe dingen op en dan is het wel goed.

De ene dag heb je je paard (na losrijden) met een kwartiertje lekker aan het lopen en de andere dag heb je een halfuur of langer nodig, dus bekijk het per keer hoelang je rijdt.

WWW.EQUINOVUM.NL

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-05 06:34

okeee bedankt Haha!

ooo en nog 1 vraagje, het paard doet dit niet als ik les heb, dus zij geloofd me niet, dat het paard zo vaak onder mij uit loopt....
hebben jullie hier ook een oplossling voor?
voor mij? want ik denk dat het dan ook door mij komt Lachen
xiez

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:27

Volgensmij probeert ze je gewoon uit, ze weet dat ze dit niet kan doen als je les hebt.
Gewoon streng (maar wel rechtvaardig) zijn, en niks accepteren.

Verander wat je niet accepteren kan,
Maar accepteer wat je niet veranderen kan.

[ITP] Strandshoot door SSDesign

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie