Goede manier voor een super middendraf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 10:22

ja, jammer genoeg wel! maar goed ik heb het er voor over Haha!

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:26

Het "ophouden" op de korte zijde of in de hoek kan inderdaad een goede manier zijn om een duidelijke verruiming te laten zien! Zo heb ik het ook geleerd. Het is vooral in het begin handig, na verloop van tijd denk ik dat het paard het toch wel moet leren zonder het inhouden, dus been = verruiming! Succes ermee! Lachen

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:45

ja! dank je wel het gaat wel lukken denk ik!

knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 13:07

[quote="elmiran"]ik vind t een beetje vreemd, je paard inhouden in de hoeken terwijl hij dus eigenlijk harder moet.....quote]

een paard moet niet harder gaan maar ruimer.. Knipoog
Om je paard in de hoek ietjes terug te rijden is bedoeld om het verschil nog duidelijker te laten zien tussen arbeidsdraf en middendraf/uitegestrekte draf.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:19

[quote="knightloekie"][quote="elmiran"]ik vind t een beetje vreemd, je paard inhouden in de hoeken terwijl hij dus eigenlijk harder moet.....quote]

een paard moet niet harder gaan maar ruimer.. Knipoog
Om je paard in de hoek ietjes terug te rijden is bedoeld om het verschil nog duidelijker te laten zien tussen arbeidsdraf en middendraf/uitegestrekte draf.[/quote]

niet mee eens! het ietsje terug rijden (lees:verzamelen) is bedoelt om je paard meer op de achterhand te zetten zodat het paard van voor meer omhoog komt waardoor je meer schoudervrijheid hebt en dit weer handig is om de benen meer omhoog te krijgen, dus dat je paard zijn voorbenen meer opgooit als het ware...

breezertje
Berichten: 201
Geregistreerd: 24-11-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:24

ik heb altijd geleerd dat je paard een soort van veertje moet zijn dat losspringt met de middendraf Tong uitsteken
oftewel: in de hoek zorg je dat je een beetje druk krijgt, een beetje oplaad, en dan geef je wat meer ruimte in je handen en drijf je hem een beetje bij en als het goed is vertrekt je paard dan netjes in een mooie middendraf....

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 19:33

Bij mijn paard helpt het om veel te oefenen. Tijdens elke training oefen ik de middendraf meerdere keren. Ik gebruik het vooral als test of ze wel of niet aan mijn been is.

Ik maak een ophouding om haar te laten weten dat er iets aan gaat komen waarvoor ze op moet letten. Als ik dan de middendraf in wil zetten, geef ik rustig been en ontspan mijn hand iets, zodat ze ook naar voren kan. Met rustig been bedoel ik de druk rustig opvoeren. Reageert ze de eerste lange zijde niet alert genoeg dan proberen we het de volgende lang zijde weer (snap dat dat in een proef niet kan Lachen )

Inmiddels lukt het wel aardig en schiet ze dan echt ruim naar voren als je kuit geeft. Beetje zoals dat veertje wat iemand eerder aanhaalde... lekker gevoel vind ik dat, net of je zweeft Lachen

Annemarie87
Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:32

Ik doe het eigenlijk hetzelfde als PriscaZ: klein beetje been + ophoudinkje om paard iets meer op de achterhand te krijgen en aan te geven dat er iets gaat komen en daarna been en hand ietsje openen. Gaat alleen ook nog lang niet super Bloos
Drijven jullie trouwens links-rechts of met beide benen te gelijk om in draf te verruimen (en ook om aan te draven) ? Clown

_Unexpected_

Berichten: 1112
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Gouda

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 21:10

Ik houd myn pony ook altyd in, in de hoeken, gewoon ietsjes zachter laten gaan. Dan doe ik myn handen een beetje naar voren, en geef hem been. Dan loopt ie een mooie middendraf, ik heb er een 8 voor gekregen op een wedstryd! En als je hem ook wat inhoud, lykt het ook of hy een snellere middendraf heeft, en ruimer!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 07:54

Ik heb gister geprobeert: iets opladen in de hoeken dus wat zachter laten lopen even wat been en daarna me handen ietst geopend en met het ritme haar been gegeven, dat moet ik nog oevenen maar is zag duidelijk verruiming in de spiegel....

bedankt voor alle reactie's!!!! groetjes,

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 07:56

Annemarie87 schreef:
Drijven jullie trouwens links-rechts of met beide benen te gelijk om in draf te verruimen (en ook om aan te draven) ? Clown


Tegelijk

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 07:57

maar nu met het ritme van het paard.... gaat veel beter heb ik gemerkt

Annemarie87
Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:56

Ja, dat doe ik dus ook ... als het linkerachterbeen van de grond komt links drijven en andersom. Dus voor middendraf dan: beetje been + ophouding en dan weer om en om been en daarna hand iets openen. Veel mensen schijnen alleen met 2 benen tegelijk te drijven om de verruimen, aan te draven, met een ophouding, enz, dus ben benieuwd hoe het nu eigenlijk hoort Lachen

XLC70

Berichten: 673
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Ede gld

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 11:25

Wat ik vaak doe (naast de meeste bovenstaande tips) is veel draven in het bos. Lange stukken achter elkaar (als de bodem het toelaat...) en daarin tempowisselingen maken. Je paard wordt er ontzettend sterk van en het voordeel is dat je lange stukken (rechtuit) voorwaarts kan gaan. Want in een binnenbak, heb je net je paard aan het verruimen, komt de hoek er alweer aan...

Verder is het een kwestie van actie --> reactie! Je paard goed voor het been hebben en niet op de voorhand laten hangen, want dan "graaft" hij zich alleen maar in en kan hij nooit goed z'n passen afmaken.

En ik ben het er mee eens dat je je paard niet pissig moet maken in de hoek, vroeg of laat zullen ze alleen maar dwarser worden en naar je been gaan slaan. Gewoon voordat je begint in de hoek je paard "attent" maken en rustig de middendraf op de lange zijde opvoeren en daarna weer rustig afbouwen.
Focus je niet gelijk op een perfecte krul in de hals, maar zorg er eerst voor dat je paard netjes naar voren en weer terug gaat. Als hij dit ontspannen doet, zal hij vanzelf zakken met z'n hoofd. Houdt wel druk op de teugel, maar werk je paard niet terug. Immers: je kunt niet gas geven en remmen tegelijk......


Succes!!

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 15:31

Wat jouw instructrice zegt, zo heb ik het ook geleerd. Je kunt wel wachten tot je op de diagonaal bent en dan ineens het paard overvallen met een te harde hulp voor de middendraf, is dat dan vriendelijk?
En dan vertrekt ie niet meteen, dan gelijk een schop erachteraan? En dat springt ie van schrik in galop en dan krijgt ie een ruk in zijn mond. Dat is imo onvriendelijker.
Een paard is gebaat bij een goede voorbereiding van iedere oefening. Dan is de oefening zelf een makkie.

In de hoek moet je extra impuls gaan halen, en door middel van een halve ophouding nog even extra op het achterbeen zetten. Dan kun je op de diagonaal rechtstellen en gáán. Het paard weet dan al wat er komen gaat en dat is wel zo prettig. Je bereidt toch iedere oefening voor in de hoek ( als het goed is)?

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:52

Als ik het doe op de manier doe die je van je instructrice hebt geleerd dan wordt mijn paardje ook helemaal gek, daar bereik je nix mee!

Of ik nou middendraf/uitgestrekte draf op de diagonaal of op de hoefslag doe, ik doe het gewoon op dezelfde manier...en dat is:

Ik ga goed zitten, zodat het paard ook zijn 8erhand eronder kan plaatsen en ik druk mijn benen gewoon en (en blijf niet schoppen, schoppen en schoppen maar hou gewoon mijn benen er de hele tijd aan, je drukt geowon een btje zeg maar) en met mijn handen blijf ik wel een btje spelen zodat ie niet gaat hupsen met zijn benen (daarmee bedole ik dat ie zijn ene been niet verder zet als zijn andere been, als je snapt wat ik bedoel??) Tong uitsteken wel belangrijk is dat je je handen op dezelfde hoogte houd.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 18:23

Nou ik heb het voor elkaar! Super strekken! Ik ben helemaal blij... en het was toch geen paar maanden maar 1 week!!! ik ben echt blij en ik heb het gevoel dat ze ook lekker op de achterhand loopt, ik ben goed overgangen aan het rijden en ze luister super naar me been... gister is ze naar de masseur geweest, ze had wel last van haar spieren die ze er voor gebruiken om te strekken en vandaag in het begin was ze heel voorzichtig en daarna had ze het door dat het geen pijn deed en daar ging ze met haar gestrekte beentjes Vingers aflikken ik weet niet wat ik deed voor hulpen maar het ging vanzelf, wel met het ritme sowieso... Haha!

bedankt voor alle reacties!!!

groetjes, roos

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Goede manier voor een super middendraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:48

Niet in tempo terug rijden. maar juists meer drijven tegen de meer gesloten hand aan zodat je druk opbouwt. Die druk heb je nodig om het paard vanuit de achterhand te laten vertrekken.
Heb je dus druk in de hand dan open je de hand ietsje zodat het paard ruimer gaat en gaat die ruimer dan drijf je extra bij en open je je hand verder maar nooit helemaal want je moet druk blijven houden anders valt het paard uitelkaar.
Zit zelf rechtop en veer mee met het paard laat je paard je mee nemen naar de andere kant.