Hoe over springangst te komen?

Moderators: SayaJones, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

appiefan

Hoe over springangst te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 14:24

[b]oi,
ik heb een probleempje, ik houd heel erg van springen maar ik heb een angst voor de landing, ik ben bang om over de hals te vliegen, hoe kom ik daar overheen?
Ik kan niet vaak springen, dat komt omdat wij niet springen in de les, ik heb dan wel een verzorgpony die ik aan het doorrijden ben maar ik weet niet of hij kan springen, hij zal het wel kunnen maat of hij het dan ook nog doet?
Help me alsjeblieft en geef me tips om over mijn springlandingsangst te komen!
groetjes Francisca

I LoVe HoRsEs 4-EvEr MeNsJeS!
WjNmK knolliejzz, jullie zijn mij schatjes

vamp

Re: Hoe over springangst te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 14:34

je kan eigenlijk alleen over de hals van je paard vliegen als je niet met de beweging van je paard mee gaat, of als je niet voldoende evenwicht hebt.

de meeste mensen die niet voldoende evenwicht op het paard hebben, hebbben dat ook op de grond niet. dus dat kan ook een aandachtspunt zijn.

je kan met je verzorgpony ook een wat meer springericht uurtje rijden. daarbij hoef je niet te springen, maar kan oefeningetjes doen die je bij het springen nodig zal hebben. bijvoorbeeld draf en gallop in verlichte zit, krappere wendingen, balkjes lopen.

maar toch is eigenlijk de enigste manier om van je angst afte komen gewoon te springen. vraag eens aan een kennis met springpaard of je eens mag springen. Er is vast wel iemand die je wil helpen!

succes!!

skyhigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 15:08

Ik zou op de manege eens overleggen of ze niet af en toe springles willen geven. Jezelf springen leren met een verzorgpony lijkt me niet echt een goed idee omdat het net als bij de dressuur nodig is dat iemand in de gaten houdt of het technisch allemaal wel goed gaat. Mochten ze op de manege geen springlessen willen geven dan is priveles met je verzorgpony misschien een idee.

appiefan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 16:18

vamp schreef:
je kan eigenlijk alleen over de hals van je paard vliegen als je niet met de beweging van je paard mee gaat, of als je niet voldoende evenwicht hebt.

de meeste mensen die niet voldoende evenwicht op het paard hebben, hebbben dat ook op de grond niet. dus dat kan ook een aandachtspunt zijn.

je kan met je verzorgpony ook een wat meer springericht uurtje rijden. daarbij hoef je niet te springen, maar kan oefeningetjes doen die je bij het springen nodig zal hebben. bijvoorbeeld draf en gallop in verlichte zit, krappere wendingen, balkjes lopen.

maar toch is eigenlijk de enigste manier om van je angst afte komen gewoon te springen. vraag eens aan een kennis met springpaard of je eens mag springen. Er is vast wel iemand die je wil helpen!

succes!!

Heel hartlijk bedankt, het nichtje van mijn moeder heeft heel veel paarden ik zal vragen aan mijn moeder of ze haar niet een keertje wilt bellen!
maar met mijn verzorgpony gaat dat nog niet zo goed, ij heeft wel een springzadel maar hij is nog niet zo heel goed ingereden, kan dat ook aan de longeerlijn? dat je bv. balkjes op de cirkel legt? op de longeerlijn is hij wel heel braaf!

appiefan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-04-05 16:19

skyhigh schreef:
Ik zou op de manege eens overleggen of ze niet af en toe springles willen geven. Jezelf springen leren met een verzorgpony lijkt me niet echt een goed idee omdat het net als bij de dressuur nodig is dat iemand in de gaten houdt of het technisch allemaal wel goed gaat. Mochten ze op de manege geen springlessen willen geven dan is priveles met je verzorgpony misschien een idee.

Heel erg dankjewel, mijn vriendin krijgt priveles met haar eigen pony en zij rijd al haar hele leven, is het geen idee als zij mij les kan geven? zij springt zo 1.20 terwijl haar paardje 1.25 is, zij sprngt heel goed!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:17

als hij nog niet helemaal ingereden is, zou ik nog niet gana springen. veel overgangen maken en af en toe stukjes in verlichte zit kan wel. je kan best hem aan de longeerlijn over wat balkes laten draven, maar niet te lang ( iedere kant op 4 keer er overheen is genoeg).

ikzelf zou liever les nemen van een gediplomeerde instructie. je moet er dan wle wat vor betalen, maar daar heb je wel meer aan!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 20:32

ik zou gewoon met een rustige pony gaan springen die het goed kan. In het begin gewoon laag beginnen, geen dingen doen die je niet durft, en dan steeds de hindernis ietsjes hoger.

FunkyMirko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 11:11

ik zou iemand zoeken met een leerpaard of leerpony die nooit stopt en altijd een mooie sprong maakt, daar kan je al sneller je vertrouwen in geven en ga je ook al niet meer zo zenuwachtig of bang zijn dan met een jonge pony. Ook zou ik de "initiatie"lessen nemen voor springen eerst balkjes en verlichte zit enzo aanleren. Daarna gaat het al 100 keer beter gaan, ben er zeker van!
Succes nog!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:07

Hoe kun je nu van springen houden als je bang bent voor het neerkomen? Klinkt een beetje tegenstrijdig in mijn oren, maar daar niet van..

Zorg dat je als je springt dat doet onder begeleiing en dan bij voorkeur op een wat meer ervaren paard. Nu in je eentje aanklooien of op een onervaren paard gaan springen vraagt om eventuele noodsprongen en noodlandingen. En die wil je niet als je juist over je angst heen wilt komen. Zodra je wat meer zelfvertrouwen krijgt (door regelmatig onder begeleiding) het springen te oefenen zal het waarschijnlijk steeds beter gaan. En zo niet? Dan zou ik als ik jou was het springen gewoon even laten zoals het is misschien dat je dan over een halfjaartje meer lef en minder angst heb om alnog het springen weer op te pakken.

Ik blog :D KLIK!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie