niet alleen willen rijden

Moderators: SayaJones, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

painthorse

niet alleen willen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 17:59

Onze haf wil niet alleen naar buiten. Ze gaat telkens stil staan op de heen weg. en op de terug weg is ze juist erg druk, wel gewoon te houden hoor. Hoort ze een paard dan gaat ze stijgeren of bokken. En als ze een hond ziet wil ze daar graag naar toe.
als er andere paarden bij zijn loopt ze goed. Ook als er iemand mee loopt of fietst.
Oh ja ze wil wel minder goed lopen, dus telkens stil staan, zoasl bv laatst Olga en ik gingen met de shetjes een ander wegetje in en Joy ging met nada en een shetje met een meisje de andere kant op. Toen stond ze dus ook telkens stil. Ze kijkt vaak om bij het rijden en soms hinnikt ze naar ons. Terwijl we dan achter haar lopen.
Ik weet niet of het aan ons ligt want er is volgens mij nog nooit iemand anders mee geweest op de fiets ernaast. alleen wij. Ze wil gewoon niet lopen alleen.
We willen wel graag alleen naar buiten want je kan daar lekker rijden en dan krijgt ze beweging. En ze is er braaf genoeg voor, alleen wil ze niet.
Heeft iemand nog tips voor ons. behalve veel gedult Tong uitsteken

Soph12

Re: niet alleen willen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:04

Mijn pony heeft ook dat soort kuren als hij alleen in de buitenbak is, zelfs dat hij dan over de bakrand springt. Wat bij mij helpt is hem goed opsluiten dat hij niet richting de stallen kan, en als hij stil staat krijgt ie een goede mep! Na een tijdje begint mn pony het wel door te krijgen dat hij niet zomaar terug naar stal kan, en gaat hij zich een beetje concentreren op zn werk. (meestal ook als hij zijn energie kwijt is) ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mijn lieve Rikje heeft een nieuw baasje...

painthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 18:15

Dat gaat dus wat moeilijker bij onze haf. Ze heeft best veel maling aan je. en ee tik helpt niet enik ga der niet in elkaar staan raggen. dus het enige da tik nu weet is het langzaam op gaan bouwen.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:04

Mijn verzorgfjord (Romy) heeft precies hetzelfde met buitenritten. Als iemand anders meegaat is het geen probleem. In je eentje wel, na een tijdje blijft ze stilstaan. Geef je haar dan een mep dan gaat ze steigeren.
De oplossing is dus niet boos worden. Gewoon geduldig blijven zitten, probeer je haflinger een beetje aan te moedigen. Praat rustig tegen haar aan... Des te vaker je in je eentje een buitenrit hebt gemaakt, des te beter het gaat. Veel oefenen en veel geduld. Blijf lief voor je paard, dan komt het wel goed.

Ik weet dat je hier niet erg veel aan hebt, aangezien je zelf al weet dat je geduldig moet zijn. Ander advies kan ik je niet geven. Je paard in elkaarslaan omdat ze in haar eentje niet wilt lopen dat is niet de bedoeling maar dat weet jezelf ookal.

Elk paard vindt het trouwens fijn om weer terug te gaan naar stal, dus het is best logisch dat ze zo gauw terug naar stal rent. Knipoog

Apple
Moderator RT, TEN, DRS, AP, AR, VMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:14

Dit is een bekend probleem. Veel paarden willen liever niet alleen op pad.

Veel geduld, veel oefenen en langzaam opbouwen. Ook veel praten met je paard zodat hij weet dat ie niet alleen is.

Het gaat vanzelf beter naarmate je het vaker doet.

Kevin: drs L1+9, spr B+2, SGW B+3, Endurance 197 ggk km's (eindstand), Kevin in Uddel
Daisy: drs L2+7, spr B+1, SGW B+1 Rondje door de Bollenstreek

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:41

probeer het anders rustig op te bouwen. Ga de komende tijd niet meer alleen. Neem altijd iemand mee. Of het nou iemand met de fiets is of een andere pony. Laat ze eerst gewoon naast elkaar lopen en bouw het langzaam af.. Laat je pony steeds vaker voorop lopen en praat veel met m, ook al is er iemand anders bij! Zorg dat het paard weet dat ie op je kan vertrouwen. Probeer het steeds meer af te bouwen.. dat je pony die mee is steeds meer afstand neemt en steeds verder achter gaat lopen.. Maar wel nog zo dat jouw paard de ander kan zien/horen/ruiken. Als je op een gegeven moment zover bent dat er makkelijk 20 m ofzo tussen jouw paard en de ander is.. probeer het dan weer eens alleen. Maar forceer niks en heb veel geduld! Begin anders gewoon met een heel klein stukje. 5 minuutjes aan het begin ofzo. Beter 5 minuten goed, dan 20 fout!
Ik weet niet of je hier iets aan hebt.. maar bij een vriendin van em heeft dit gewerkt..
Sterkte ermee!

** Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:43

maar bij een vriendin van em heeft dit gewerkt..

Moet natuurlijk zijn: maar bij een vriendin van me heeft dit gewerkt..

** Probeer altijd iemands meest kwetsbare plek te ontdekken. Dan weet je waar je hem niet raken moet.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie