Longeerkwestie, touwtjes of bijzets? *kleine update*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Longeerkwestie, touwtjes of bijzets? *kleine update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-02 14:15

Naar aanleiding van mijn eerste dressles sinds jaren (zie verslag vd dag) wil ik iets aan jullie voorleggen.
Om Isolda haar galop te verbeteren is me geadviseerd om te longeren. Ze gaat namelijk vierkant door de bocht en ze kan haar balans niet houden. Ze heeft ook een behoorlijk hoop tempo. (Dit is eigelijk ook wel een probleem wat veel voorkomt bij jonge paarden of niet? Knipoog Isolda is al 12 Haha! )
Ik wil dus nu af en toe longeren, omdat ik haar dan beter op de volte kan laten gaan. Ik heb zelf gedacht aan bijzetteugels, een kennis van me gaf aan dat bij dit probleem de touwtjes van tussen de benen door het bit naar de zijkant van de singel ook heel goed zou werken.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee en wat zouden jullie me adviseren? Bijzet of touwtjes en wat zou het verschil in inwerking zijn?
Andere hulpteugels als deze zijn overigens geen mogelijk, die moet ikdan eerst aanschaffen Lachen
Laatst bijgewerkt door jantina op 20-01-02 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt


Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 16:14

Ik gebruik zelf touwtjes, die kun je in hoogte verstellen. Tussen de benen door is bijvoorbeeld vrij laag (wat gevaar geeft voor diep, achter de teugel) of hoog, onder de zweetbladen vast maken.

Bijzets heeft dat niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 16:24

ik ga voor de touwtjes, ik gebruik ze precies zoals je kennis zei!

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 17:43

ik ga ook voor de touwtjes... dan kan je idd beter de hoogte, lengte instellen! Bij bijzets heb ik altijd zoiets van.... je hloopt wel netjes maar je drukt je rug weg! En bij de touwtjes, (op slof manier vast doen, tussen de benen en door het bit aan de singel/zadel) heb ikd at minder, want als je hem lager laat lopen, en toch voorwaarts kan hij zich moeilijker wegdrukken!

verbeter me als ik het fout heb!!!! Want zo heb ik het meegemaakt maar of het ook zo in theorie klopt weet ik niet! Verward Volgens mij wel! Maar verbeter me!!! Haha!

....

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 21:09

Ik zou gewoon touwtjes nemen, daarmee kun je wat meer varieren. JE kunt de touwtjes tussen de benen door doen, vaak hoeft dat maar een paar keer. Daarna kun je ze gewoon allebei op de dezelfde hoogte doen en dan werkt het eigenlijk net als een bijzet.

Als je de touwtjes tussen de benen door doet, moet je heel erg opletten dat ze niet teveel op haar kop gaat lopen. Heel goed voorwaarts houden dus.

Bij Bolivia is de galop zeker verbeterd door regelmatig longeren (toen 3 x in de week). IK merk dat de galop weer wat slechter wordt nu ik minder longeer (slecht licht bij de longeerbak en vroeg donker).

In de galop hoef je de touwtjes niet zo heel kort te zetten omdat je zelf met je handen mee zou gaan met de beweging. Touwtjes zitten wat vaster. Als ik veel ga galopperen aan de longe dan zet ik de touwtjes losser dan wanneer ik meer (van plan ben) te draven. (Soms is Bolivai dat nl. niet van plan).

Galop aan de longe is wel heel zwaar, dus geen 20 rondjes achter elkaar op dezelfde hand. Ik doe vaak 5, terug naar draf, weer 5, weer draf, omdraaien etc.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Longeren / boekje Lammert Haanstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 17:03

Je hebt er een leuk boekje over van Lammert Haanstra, staat veel info in over longeren met touwtjes en uitleg over de andere hulpmiddelen, waarom wel of niet te gebruiken. Succes ermee. Cool Cool

Anoniem

Lammert Haanstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 19:57

Lammert Haanstra geeft op 28 januari om 19:00 een (gratis) longeerclinic op het ruitersportcentrum N.O.P aan de sportlaan 42 te Emmeloord.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 01:25

Ik longeer met beide. Soms met toutjes en soms met bijzetteugels. Bij Jurga werkt het allebei, ze gaat niet op de bijzet hangen gelukkig, ook niet onder het zadel als ik er eens sporadisch mee rijdt. Haha! Succes! Hoop dat je eruit komt!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 14:33

Ik heb het dus geprobeerd met touwtjes te longeren. Isolda moest er erg aan wennen. Het schijnt toch anders te voelen ofzo, want ze kwam aardig naar binnen, vooral in het begin.
Ik vond het vooral moeilijk de touwtjes op de juiste lengte te maken. Eerst had ik ze redelijk los, aangezien ik niet wilde dat ze direct met haar neus op de borst getrokken werd. Maar toen was ik bang dat ze met haar voorbenen zou maaien en over het touwtje zou komen.
Dus weer aan het verstellen.
Iemand een handige tip daarvoor trouwens? Ik vond het nogal onhandig. Ik had er een lusje in gemaakt, makkelijk om los te trekken, maar om ze beide op de juiste lengte te knopen had nogal wat voeten in de aarde.

Later werd het beter en liep ze behoorlijk. Ze rekte zich wat uit, ontspande en maakte haar rug een beetje rond. Ze had daar moeite mee, maar dat wist ik al. Daar proberen we dus wat aan te doen!
Hier zie je trouwens goed hoe ze naar binnen kwam. Dat gebeurde voornamelijk als ze goed door haar hals kwam.
Afbeelding

Dit is een foto dat ze er doorheenkwam en beter begon te lopen. Haar achterhand komt er nog wat achteraan, maar dat oefenen we.

Dus wat vinden jullie ervan??
Afbeelding

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 16:11

ik zou proberen de longeerlijn wat korter te nemen of Isolda wat verder weg te laten lopen, zodat er een minder diepe boog in de lijn zit. Nu moet jij heel hoog staan met je hand om de lijn niet op de grond te laten komen, staat voor jou niet lekker en je hebt geen contact met je paard.
zo heb ik t iig geleerd, altijd via de longeerlijn licht contact houden met de mond van t paard. Als t paard naar binnen komt, weer direct naar buiten bonjouren door met de zweep richting de schouder te gaan. 9 vd 10 keer gaan ze dan naar buiten

maar verder heb ik geen commentaar hoor, sollie ziet er goed uit

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 16:16

Wat Haanstra zegt: Als je paard naar binnen valt, moet je je hand naar achteren brengen, zodat je toch druk op de lijn houdt.

Wat betreft de touwtjes: Vind ze op de tweede foto nog wel behoorlijk los. Maar ze loopt iig al rond, dus dat is al wat (Iwaldo had allang met z'n neus in de lucht gelopen met zulke touwtjes Knipoog )

Maar verder ziet het er goed uit!

Wat betreft touwtjes nog één tip: Leg in het midden van je touwtje een klein knoopje, dan zie je altijd waar het midden zit!
Succes!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-02 16:23

Maaike, dat was ook mede een beetje het probleem. Normaalgesproken (met bijzets bv.) loopt Isolda keurig aan het einde van de lijn.
Ik kan haar dan ook de volte laten openen als ik dat wil. Dat doen we vaak even voor de galop, de volte iets groter zodat ze meer ruimte heeft.
Dat was nu dus ver te zoeken, duidelijk te zien op de foto's.
Ik denk dat het kan komen doordat ze uit balans was Verward Dat ze steun bij mij zocht ofzo Verward
Later werd het al iets beter, maar ze kwam nog steeds regelmatig naar binnen.
Ook iets om op te oefenen *LOL*

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-02 12:12

Ik longeer eerst altijd even los. Dus gewoon rechtsom en linksom stappen draven en galloperen. Dan pas gebruik ik de touwtjes, daarna laat ik hem weer even los stappen draven en galloperen. Daarna stap ik hem definitief uit.
Dit doe ik bewust omdat het best moeilijk is voor een paard om constant op een rondje te lopen met zijn hoofd naar beneden, op deze manier heeft hij ruim voldoende de tijd om te ontspannen. Ik houd ongeveer dit schema aan:

00.00 uur Stappen links
00.03 uur Draven links
00.06 uur Stappen links
00.09 uur Draven links
00.11 uur Galloperen links
00.15 uur Herhalen maar dan rechts om
00.26 uur Langer stappen
00.32 uur touwtjes, stappen draven en galloperen links
00.42 uur stappen
00.47 uur touwtjes stappen, draven galloperen rechts
00.57 uur uit stappen draven en galloperen beide handen
01.05 uur uitstappen

Je zit dat ik dan zo een uur bezig ben. Maar als het paard een goede condtie heeft, dan is er niks mis mee. Wel moet je zorgen voor afwisseling, eens een keer een balkje, volte verleggen / groter maken etc.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers