Wegrennen met inrijden: balansprobleem of eigenwijzigheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Wegrennen met inrijden: balansprobleem of eigenwijzigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 12:41

Hoi allemaal,

Ik woon nu al een aardig tijdje in Spanje en heb sinds december een andalusierhengst van nu 4 jaar. Toen ik hem kreeg was hij licht aangereden maar ik ben overnieuw begonnen en tot nu toe is alles super goed gegaan.

We nemen de jonge paarden hier mee naar buiten om hun spieren sterker te maken en ze aan dingen te laten wennen. Het is een vrij bergachtig gebied met bomen en bosjes en smalle paadjes.

Nu heeft mijn paard (Suevo) heel erg de neiging als we ergens een klein sprongetje maken, waar ik in draf op aan rijd, zich bij de landing heel hard in de mond te maken en er dan in een race tempo vandoor te gaan. Ik wil niet hard in zijn mond hangen/trekken en los/vast werkt pas na langere tijd, waarvoor je hier gewoon de ruimte bijna nooit hebt. Ook een volte draaien is geen ruimte voor. Een keer heb ik hem ernorm om moeten gooien omdat het anders gewoon gevaarlijk zou geweest zijn als hij verder door rende tussen allemaal heel dicht bij elkaar staande bomen.

Ik reed met dubbelgebroken water trens (met koper middenstukje) en nu met een argentaan enkelgebroken watertrens, allebei massieve bitten met rubber bitringen. Op allebei loopt hij super in de bak, is heel gevoelig in zijn mond en is hij licht in de hand. Alleen vaak in de galop als ik hem op een volte naar buiten toe drijf (alleen op de linkerhand, daar is hij stijver op) met mijn binnenbeen en gewone stelling, doet hij precies hetzelfde: hoofd naar voren, hard maken in de mond en rennen maar. Het rare is dat hij driekwart van de volte netjes gebogen loopt om mijn binnenbeen (het begin) en dan net het laatste stukkie, als we op de hoefslag aanrijden, dan gaat hij. Hij valt compleet door mijn binnnenbeen, door zijn eigen schouder ahw, nek vooruit en hij maakt zichzelf hard in de mond. Soms probeert hij het ook in draf maar als je hem een tik op de binnenshouder geeft loopt hij daarna ineens de sterren van de hemel.
Als we buiten rijden en gewoon galoperen doet hij het negen van de tien keer niet, en de tiende keer is hij met los/vast en diep zitten en zo terug rijden, op te vangen.
Wat moet ik hier aan doen? Ik wil liever geen zwaarder of sterker bit inhangen. Vast bedankt!
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 09-03-02 01:26, in het totaal 3 keer bewerkt

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:51

Het probleem komt mij bekent voor. Het lijkt mij verstandig dat je eerst goed oefent met longeren op stemhulpen en probeer eerst om af en toe te springen in een omheinde ruimte. Zet een paar kleine sprongetjes op en rij erop af in stap/draf. Laat hem vooral niet zijn eigen tempo regelen! Zorg ervoor dat jij bepaald hoe hard hij mag! Als hij dan gaat racen vang je hem op met je zit, je buitenteugel en eventueel stemhulpen. Oefen dit concequent met hem en ga dan pas weer buiten een sprongetje maken. Het is namelijk moeilijker om iets wat ie fout heeft aangeleerd (bedoel ik niet mee dat jij het fout hebt gedaan) eruit te halen dan om een paard het weer goed aan te leren.
Ik ben op dit moment precies hetzelfde aan het oefenen, want mijn Lipizzaner, ook 4 jaar oud, vindt niets leuker (en makkelijker) dan weg te scheuren na een hindernisje, het werkt echt, maar neem er gewoon de tijd voor Knipoog Veel succes, en pb me eens een foto van je Andalusier Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 21:02

Heeft 'ie geen rugprobleem?
Bij het maken van een sprongetje komt er eventjes best wel wat spanning op de rug te staan en misschien is dat gevoelig. Ook omdat hij de buiging naar de ene kant minder goed oppakt dan de andere kant.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 14:42

Ik zou ook denken aan zijn rug, alhoewel hij pas 4 is. Mijn paard racete ook altijd weg na de hindernis en dat kwam echt door de pijn.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-02 15:37

Nou staan de Andalusiers niet bekend om hun sterke ruggen, die van mij heeft ook een tijd lang problemen gehad.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 01:18

Hij heeft geen rugrobleem, hij is pas nog gekeurd door een militaire veearts (hij heeft een microchip en een certificaat van het Spaanse militair defensie).

Hij luistert normaal supergoed naar de stemhulpen, een keer het kommando geven en hij gaat, maar dan is er geen houden aan Boos!

Ik kan niet in de bak springen omdat we geen hindernissen hebben Boos! De sprongetjes buiten zijn 30 cm hoog ofzo en dezelfde breedte, het zijn ahw bosjes takken. Hij springt ook veel hoger en breder dan hij hoort te springen en hij heeft zijn oren naar voren. Mijn idee is dat het baldadigheid is, en buiten ook blijheid, maar dan nog mag hij er niet met bij van tussen gaan.
Of misschien een balansprobleem, vooral omdat ik veel problemen heb met die volte, maar dan aan de andere kant als ik een volte rijd die de hoefslag niet raakt, op het midden, en die open en sluit, is er weer nix aan de hand. Ik wordt een beetje Verward ervan heheh Haha!

maar vast bedankt voor jullie reacties!

Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 17:04

Ik denk dat hij nog niet genoeg spieren heeft om het allemaal vol te houden. Als hij 3/4 van de volte het wel goed doet en het laatste stukje niet meer, dan lijkt me dat ie het gewoon nog te moeilijk vind. Probeer gewoon eens 4 of 5 voltes achter elkaar te rijden en als hij dan weer naar binnenvalt of zo: gewoon even laten lopen en opnieuw stelling en buiging vragen. Heel veel succes en ik hoop dat het helpt!