verkeerde gelop en gekruist/overspringen op linker hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nel
Berichten: 9
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: arnhem

verkeerde gelop en gekruist/overspringen op linker hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-02 15:31

Hallo,
Mijn paard (merrie, 8 jaar) heeft moeite met het mooi aanspringen in de galop (linkerhand). Gooit dan of hoofd, of kont naar buiten en galoppeerd overkruist. Rechts geen enkele probleem. Wat kan ik daar aan doen?
Graag advies!
Nel ;) [list][/list]


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 15:46

ben benieuwd, bekend probleem Haha!

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 16:28

Hee ik ken dat probleem dat had ik met odin ook.
Ik kreeg een paar adviezen, maar in ieder geval moet je haar meteen terug halen als ze overkruist is!!! Dat is heel belangrijk
Waarschijnlijk is ze nog niet goed in evenwicht op de linkerkant.
Ff tips wat ik moest doen:
*je gewicht op de buitenkant en aanspringen goed met je buitenbeen aandrukken. De achterhand moet goed naar binnen zijn.
* wat ook helpt is om een ( lange ) zweep in je buitenhand te houden en daar een klein tikje mee geven. Dat helpt met Odin ook heel goed.
* longeren op de linkerhand helpt ook nog wel eens
* als het wel lukt meteen een volte rijden en daarna lekker doorgaloperen en belonen. Maar dit lukt niet zomaar er moet wel aan gewerkt worden.
suc6

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 18:38

wat je kan doen is bijvoorbeeld van hand veranderen en zo snel als je de hoek in komt aan galloperen.
wat je ook moet doen is heel veel binnenbeen geven zodat ze een beetje gaat wijken en dan buitenbeen naar achter.
of je kan op het binnenbeen gaan rijden en dan lichtblijvenrijden tot ze aanspringt.

veel succes ermee.

Mijn pony had het dus op de rechterhand maar het gaat gelukkig steeds beter en hij springt tegenwoordig bijna altijd goed aan

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 17:17

Schouderbinnenwaarts aansringen en in galop onderhouden.
Met andere woorden: aanspringen terwijl je paard in stelling en buiging loopt OM je binnenbeen heen. Je hebt de rechterteugel er goed aan, en hebt een licht vragend contact met de linkerhand. Drijf extra met je binnenbeen, je wilt dat het paard er om heen krult als het ware. Je buitenbeen waakt over het tempo en ligt iets achter de singel.
Dan is het moment gekomen om aan te sprignen, geef met beide benen de extra hulp, maar geef in de handen niets weg. Houdt het contact precies hetzelfde. Niet zwaarder, niet losser.

Zo blijf je doorgalopperen, met je paard lichtjes om het binnenbeen gebogen. Probeer dit eerst op de volte, is voor je paard makkelijker. Van daar uit kan je de volte vergroten of bijvoorbeeld steeds een groter stukje over de hoefslag rechtuit rijden.

Door veel overgangen te rijden draf/galop zal je paard het makkelijker gaan vinden en verdwijt je probleem eigenlijk vanzelf.
Houdt er rekening mee, geen enkel paard kan 2 rondjes lang schouderbinnenwaarts lopen zonder schade...wees wel voorzichtig met dit middel, het is een moeilijke oefening voor je paard....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 20:58

bij ons op de manege is ook zo een pony (een eigen pony) ik zeg altijd maar als hij dit lekker vind galloperen dan gaat hij ook maar hard en op een kleinere volte kijken of ie het dan nog zo lekker vind

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 11:59

Ik heb precies hetzelfde probleem. Rechtsom niets aan de hand, linksom springt ze wel goed aan, maar na een half rondje 'valt' ze overkruist. Ze heeft een probleem met haar rug gehad en dit is nog een overblijfsel daarvan. Mijn oplossing? Achterhand proberen er goed onder te rijden (makkelijker gezegd dan gedaan), veel overgangen. Als ze goed voorwaarts, neerwaarts is dan is het probleem minder. In galop linksom zo mogelijk rechte stukken galloperen en niet te krappe bochten (rechtuit springt ze nl niet over). Wel onhandig, binnenbakje is niet zo groot dus echt lekker linksom galopperen lukt dus niet. Komende week ga ik weer veel oefenen. Ik probeer ook terug te nemen naar draf voordat ze overkruist springt. Ik denk dat ik komende week maar in de buitenbak ga galopperen, die is een stuk groter en heeft ze dus meer de ruimte.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 14:04

heel bekend probleem hoor; hij zal wel zwaarder zijn op je linkerhand? Je 'draagt' op deze manier als het ware zijn linkerachterbeen, logisch dat het paard dan de makkelijkere/vrijere rechterkant neemt en dus rechts aanspringt ipv links. probeer het probleem op te lossen vóór het aanspringen; voltes openen-sluiten, schouderbinnenwaarts pasje wijken, eigenlijk alle (bekende) oefeningetjes om het paard met je linkerbeen naar de rechterteugel te rijden. Zodra het paard op 2 teugels loopt en aan 2 benen kun je weer (op een volte/ in een hoek) links aanspringen, rechts goed begrenzen- niet aan de rechterteugel trekken, maar rechterhand laten staan!- rechterbeen achter de singel, linkerbeen geeft -op de singel- de galophulp als het paard zich laat begrenzen aan de rechterkant zal het aanspringen vast makkelijker gaan!
Ik vraag me alleen af waarom meer dan 2 rondjes schouderbinnenwaarts niet zonder schade kan volgens 'Dees'.........volgens mij kan het geen kwaad, tenzij je de oefening niet goed uitvoerd! Schijnheilig

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-02 14:32

Waarom staat [naam verwijderd] tussen aanhalingstekens in de reactie van rhijnauwen? [naam verwijderd] niet echt soms? [naam verwijderd] soms een grapje?

Waarom niet zolang als twee volle rondjes door de bak. Nou, misschien kan dat wel als je een paard daarop getraind hebt, Bonfire c.s. zullen er vast toe in staat zijn. Maar het gemiddelde rijpaard in nederland zal het niet vol kunnen houden zonder zijn spieren van de achterhand en zijn pezen van de achterbenen overmatig te belasten. Met alle risico's van dien. Je moet het paard daarin eerst sterken, alvorens dat van hem te vragen.
Ik zal wel een beperkt wetende zijn, maar ik heb nog nooit advies gehad van een instructeur om maar twee ronden lang schouderbinnenwaarts te rijden. Wel elke keer een paar passen en dan er weer uit, dan weer een paar passen en dan er weer uit...

Misschien doen ze dat bij jullie anders, maar het blijft een zware oefening waarmee je niet mag overdrijven....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-02 22:59

Nou., ik ben eruit. Afgelopen twee weken heb ik geoefend op de linkergalop. De volgende zaken hielpen bij mij: eerst de theorie: paard meer naar de buitenteugel drijven en dus duidelijker binnenbeen geven. Hiermee kon ik 1 volte in linkergalop blijven zonder dat ze overkruist sprong. Vervolgens vond mijn ene instructrice dat ik dan ook meer vrijheid aan de binnenteugel moest geven. Zogezegd, zo gedaan en het werden twee voltes in galop voordat ze overkruist sprong. Nu afgelopen woensdag les gehad van weer iemand anders die aangaf dat ik daarbij ook nog beter moest gaan zitten, echt overdreven op mijn kont. En het werden drie voltes.
Vandaag weer geoefend waarbij ik als een soort 'mantra' in galop het volgende zinnetje heb herhaald: 'zitten, binnenbeen, buitenteugel, binnenteugel los, zitten etc.et.cetc.' op de maat van mijn galopsprong. Ging heel goed, kon gewoon door blijven galoperen linksom.
Nu had ze alleen in de rechtergalop weer iets nieuws, begon ze heel stout te kijken, zich eruit te drukken en proberen er tussenuit te pezen....
Blijft interessant paarden....

Apple


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers