tuigers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

tuigers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-02 14:43

K heb wat vraagjes over tuigers en wil graag antwoord van mensen die zelf ook tuigers hebben gereden. Met tuigers bedoel ik GEEN friezen maar gewone kwpn-ers met wat tuigersbloed of gewoon volle tuigers! Mijn pa heeft duz een ook een tuiger (kwpn met tuigersbloed) en k heb daar dressuur meegereden en hem ook in de wedstrijden uitgebracht maar k had telkens tegen de 150 punten en het ging ook niet meer vooruit. Nu heb k duz een vraagje van wie ook met tuigers in wedstrijden heeft gereden en er ver meegekomen zijn of juist niet, k denk zelf dat als k er nu fanatiek mee bezig ging dat king nooit in de L2 of zo komt maar dat is mijn mening mijn pa denkt er heel anders over. Maar tuigers hebben ook zo'n hoge galop gaat dat er uit of blijft dat gewoon altijd zo. Mijn pa en ma zeggen dat dat er wel uit gaat maar k denk van niet, omdat king heel moeilijk te buigen is hij heeft ook een rechte rug zijn de oefeningen ook 100x zo moeilijker!
K wil nu graag jullie ervaringen horen, alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 15:39

Mijn ervaring is dat een tuiger met de juiste ruiter ( Bloos ) gewoon in de Z kan komen. Waarom niet? (Mits het paard lichamelijk en geestelijk gezond is)

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 20:26

hoi hoi..ik hoor ook altijd dat je nooit ver kan komen met een tuig paard, maar diegene die voor mij obelix had reed met hem al op m nivo... nu ben ik helemaal opnieuw begonnen met hem,omdat hij zijn rug niet gebruikte,nu gaat dit beter en weet je :ik heb al een paar wedstrijden gereden, en ik ben van de 2 v d 3 wedstrijden 1 e geworden,1x proefje zonder galop 170 punten en een keer met galop dat was 165 punten.... vorig jaar in december is een vriendin van mij clubkampioen geworden met haar tuigpaard! Haha! dusse mensen die beweren dat tuigpaarden alleen in het tuig kunnen hebben het mis,ik vind dat je een tuig paard best kunt uitbrengen in de dressuur en in de springsport.... zelf rij ik dus dressuur en springen met me tuiger... en hij loopt echt super op het moment!!!!!! Schijnheilig nou succes met je paardje en die galop krijg je er uit hoor...die van mij galoppeerd ook al veel rustiger .. ga er maar eens mee aan het werk...je zal zien dat het beter word! succes ermee!! Cool groetjes sandra!

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-02 23:24

Mijn KWPNér heeft een volle tuigpaardmoeder en een gelderse vader. Ik heb zeven proefjes met haar gereden (5 keer officieel NBVR en 2 keer HC, gewoon B nog maar) en zeven winstpunten en zes bekers. Op dit niveau gaat het dus goed met mijn halve tuiger. Ook in de toekomst verwacht ik meer poblemen door mezelf dan door mijn paard...

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 00:05

ik heb zelf een gelderse maar met tuigbloed er in.( ze is tuigers gefokt, maar staat in geldersstamboek geschreven )
Zij kan juist makkelijk buigen vaak net te makkelijk, ( mijn fout )
En zij kan super bewegen !!! Er zijn zelfs een paar tuigers die GP hebben gereden. Maar goed.. Ik heb er nu een paar probleempjes mee, maar dat komt mede door mij zelf....

Met ieder gezond paard moet een ruiter die het kan in het Z komen.

ze zeggen het maar ik moet het eerst zelf zien Schijnheilig

ik weet wel dat tuigers meer kunnen dan een B proefje hobbelen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 01:00

Ik ken meerdere mensen die met tuigers rijden en er zitten hele goede dressuurpaarden bij. Een kennis van mij gaat ZZ licht starten met een tuiger. En heeft er ook eentje in het Z1. Moet er wel bij zeggen dat zij behoorlijk kan sturen.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 22:18

hhm ja, maar ik denkw el dat King ooit in de L2 kan komen.
Maar de Z denk ik neit, maar dat weet je maar nooit.
En je zei in een ander topic dat je misschien volgend zomer wel weer gaat wedstrijd rijden, maaruh je had tog geen tijd en zin meer????

nou ja..

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 23:22

Ik denk dat het ligt aan de training van het paard, niet of het paard een tuiger 'is'

Ik heb er weinig verstand van, maar weet wel dat tuigers op de plaatjes in de hoefslag ed op een heel andere manier lopen dan je in een proefje zou willen zien. Hoofd zo heel hoog... sommigen lopen heel erg uit elkaar. Natuurlijk kunnen de meesten ook rond en laag lopen, maar als je een tegenstrijdige training hebt, lijkt het me niet erg handig (mooi voorbeeld overigens in het Haanstra longeer boekje)

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 13:42

In tuigers zit (bijna) altijd hackney. Daardoor hebben ze zoveel knieactie.
Dat ze uitelkaar lopen idd, maar ja daar is de ruiter/amazone voor omdat te corrigeren. Met het hoofd hoog dat klopt wel, maar alleen als ze in het tuig lopen, dan komt de draf, knieactie ed er beter uit.
Maar met het rijden, is de ruiter die er voor moet zorgen dat het paardje, rechter wordt, rug gaat gebruiken, en hoofd lager heeft/houdt.
met de knieactie is dan weinig te doen, dat is gewoon de manier van lopen.

Mijn tuigertje Lachen heeft dus heeeeel weinig knieactie, maar een superdraf. Ik weet dat zij het Z makkelijk kan halen, ze is gezond, goed op de benen, en heeft capaciteit. " Ieder gezond paard kan Z worden "
Nu alleen ff afwachten of ik het wel kan Lachen Lachen

Dus ik denk wanneer je een gezond paard hebt, en dat jij met het paard klikken, en dat jij de capaciteiten daar zelf voor hebt, dan moet je zeker verder kunnen komen dan de B.

groetjes Lara

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

1/4e tuigersbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 17:09

MIjn verzorgpaardje is (geloof ik) een kwart 'tuiger', de rest is KWPN. Hij gooit hoog op in draf (dat zit niet zo heel lekker en ik heb dan ook wel wat moeite met inwerken. bovendien is ie groot en ben ik redelijk klein), en we zijn nog niet zo lang serieus aan het rijden (hij is net 5 en heeft lang op het land gestaan), maar ik denk best wel dat ie op den duur een redelijk niveau kan halen. Heb alleen nog niets bewezen, voorlopig bakken we nog niets van de dressuurproeven...

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:49

Zelf rijd ik ook twee tuigers, ze kunnen allebei super bewegen en het gaat met de dressuur ook hardstikke goed
Laatst bijgewerkt door Patricia op 20-01-02 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:39

Ik ken een tuiger die liep in het Z2en haalde dikke winstpunten! Jammer genoeg is hij aan een hartaanval overleden Huilen
Ik ga volgend jaar een halve tuigpaardmerrie inrijden voor iemand en zoals het er nu uitziet wordt dat ook wel een goed dressuurpaard *LOL*

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 15:12

wjerdo schreef:
In tuigers zit (bijna) altijd hackney. Daardoor hebben ze zoveel knieactie.


Tuigers hebben altijd al veel knieaktie gehad. Ze willen nu graag al dat hackney bloed eruit hebben. Cambridge Cole bloed zit in veel paarden maar gelukkig loopt dat er nu een beetje uit.

Het grote probleem bij tuigpaarden onder het zadel is de lange rug. Hoe langer een paard hoe moeilijker hij te rijden is (bij elkaar te rijden). Je moet je goed concenteren op de rug die moet je los maken en soepel maken dus veel gymnastiseren. Verder heeft een tuiger een hoge hals inzet daardoor is lang en laag rijden ook erg moeilijk en dat zien ze wel graag in de dressuur.
Voordeel van tuigers is dat ze een mooi voorbeen gebruik hebben (mits geod getraind) en een sterk achterbeen. Ze hebben een sterke wil en zetten ze vaak 200% in voor hun werk.

Zoek een instructeur die weet hoe het is om een tuiger te trainen dan is het net wat makkelijker. Die weet dan ook te trainen aan de han dvan de bouw van het paard. Ik rij zelf geen tuiger maar bij ons staan er genoeg waarvan eentje nu M is in 3 jaar. Terwijl hij daarvoor alleen maar voor de kar liep. Verder zie ik bij mij op stal dat ze steeds meer tuigers onder het zadel worden getraind.

Succes ermee

minoush
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 22:55

Mijn tuigpaardmerrie heeft ook zeker kwaliteiten, geen knie actie, wel enorme kracht vanuit haar achterhand en een prachtig front. Ze is nog maar 5,5 en ze wordt steeds mooier gespierd. Helaas kan ik zelf niet door met haar, maar ik hoop zeker dat ze de juiste ruiter treft die haar uit kan brengen op wedstrijden. Ik durf te wedden dat ze de Z gaat halen.
Ook ben ik ervan overtuigd dat je met veel trainen en gymnatische oefeningen de knie actie en de halsspieren in goede staat krijgt.

Heel veel succes, het gaat je, met veel geduld, zeker lukken!
Minoush

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 01:22

Ik rijd ook dressuurwedstrijden met mijn tuigpaardmerrie. Ik ben nu L1 startgerechtigd en daar heb ik knap lang over gedaan, maar dat is puur omdat IK het niet kan. Als er een goede ruiter opzit, dan is het echt kwijl...ze KAN echt lopen. Maar ik ga er ook ooit wel komen met haar, ik krijg nu privéles yippee!!!! Haha! Ik ga na het veulen L1 starten en ben heel benieuwd, succes hoor!

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 11:51

bedankt voor jullie tips, ik heb hier weer wat zelfvertrouwen mee gewonnen. En k ga van zomer hard aan het werk! En krijg nu elke zaterdag les van iemand die ook tuigers rijd en hoop dat k daar wat meer aan heb!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 13:05

ik denk wel dat Hellen je beter kan helpen, je had gister les dus ik wil wel verslag Haha!