Tijdens het buitenrijden staken.. Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kath_

Tijdens het buitenrijden staken.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 20:01

Ik heb mijn paard nu dus bijna ander half jaar. En ik rij ook 'vaak' buiten vooral met het warme weer natuurlijk Knipoog

Nou sta ik sinds begin november op een andere stal, als ik dan naar buiten ga gaat het net zoals altijd. lekker rustig ontspannen en super braaf. Der is alleen 1 plek waar ik der gewoon niet aan het lopen kan laten.

Er zijn links huizen, dan een straat dan een berm dan zo'n slootje zonder water dan weer een berm met bomen, dan het fietspad (waar we op lopen) en dan een hele brede gras strook en dan een kanaal. Niks engs zou je zeggen maar ik krijg Loe er gewoon niet langs. Of nouja anders gezegd op ongeveer de helft stopt ze ermee. Dan draait ze zich om, draai ik er weer terug en zo word het een gevecht waarbij ze uiteindelijk op der plek staat te springen.
Als ik afstap loopt ze zonder om te kijken mee, als er een ander paard voor gaat idem. Alleen als we met zun tweeen naast elkaar rijden of loe voorop, stopt ze gewoon. En ik krijg er echt niet meer die richting op.
Sporen doen er niks op dat moment en de zweep ook niet.
En met dat staken heeft ze overigens nog niet der zin gehad, ze heeft elke keer zegmaar 20 meter fatsoenlijk gelopen en toen heb ik er zelf omgedraaid. Wel de andere kant dan die zij telkens draaide.

Ik ben er nu met 3 verschillende paarden geweest dus dat kan het ook niet zijn..

Wat zouden jullie doen? Ik wil gewoon rustig op dat fietspad kunnen uitstappen Tong uitsteken

(In het bos zelf loopt ze wel gewoon. Verder heb ik het ook niet eerder zo meegemaakt. Wel dat ze poging deed tot omdraaien, maar 'straf' geven met me stem was voldoende om er bijv. over zo'n bruggetje te krijgen)

Apple

Re: Tijdens het buitenrijden staken.. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 09:14

Je schrijft dat ze vrij recent is verhuisd.

Het kan zijn dat ze door de verhuizing enigzins last heeft gekregen van 'verlatingsangst' en dat dit nu omhoog komt als je alleen op pad gaat. De omgeving is natuurlijk ook nieuw voor haar, terwijl ze voorheen in bekend gebied reed.

Aangezien het voor de verhuizing wel gewoon prima ging denk ik dat het gewoon een kwestie van tijd is. Gewoon door blijven oefenen en rustig opbouwen dan denk ik dat ze na verloop van tijd weer gewoon alleen naar buiten durft.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 10:11

kan er geen paard mee lopen die de buurt al kent??

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 16:20

Ja ik ben elke keer met paarden geweest, die als 'zombie' paarden daar lopen Tong uitsteken ook gingen ze niet raar doen toen loe dat wel deed.
Ik ben hier ook nog niet alleen naar buiten gegaan.. maar dat deed ik zowiezo niet zo vaak. en met 'voorop' rijden hebben we ook nooit een probleem maar op die plek dus wel..

Maargoed het is alleen op die plek. Verder ben ik al 'overal' geweest. En ze is op die plek ook niet geschrokken voor zover ik weet.
En het probleem is dat ze steeds eerder poging doet tot staken. Voorheen kon ik erdoorheen rijden, maar dat lukt nu niet meer..

En oefenen blijven we zeker doen Knipoog

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:39

Degene met de langste adem, wint.

Mijn paard deed het ook. Ze stond stil. Gaf ik been, dan ging ze achteruit lopen. Pakte ik mijn zweep erbij, dan kwam ze recht omhoog.
En altijd op dezelfde dijk, waar auto's hard reden, fietsen, bussen, prikkeldraad enz. Ik moest over die dijk om bij de bak te komen.

Ik heb het als volgt opgelost.
Stilstaan mocht, maar wel rond ingesteld en nageeflijk. Achteruit lopen was flink mijn sporen erin.
Verder niks. En dan maar wachten.
Conclusie paard:
- achteruit lopen = straf
- stilstaan = nageven en wachten
- vooruit = ontspanning en vrijheid van voren en een einde aan het wachten
De wachttijd werd elke dag korter, en uiteindelijk liep ze gewoon door op die dijk.
Geen gevaarlijke situaties, geen gevecht. Je hebt alleen héél veel geduld nodig. Na een aantal keren kwam er zelfs een bewoner van een dijkhuis naar buiten die vroeg of hij een pizza voor me moest gaan bestellen... Haha!

O ja, als zij kans ziet om zich om te draaien, dan ben jij te langzaam. Elke keer dat het omdraaien lukt, is dat een overwinning. Je voelt het heus wel aankomen, dus probeer dat koste wat kost te voorkomen. Goed tussen teugels en benen houden.

Succes!

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-05 17:58

Klopt ik voel warneer ze gaat draaien.. maar het is een echte merrie en als zij wil draaien moet en zal ze draaien, ookal staan me sporen erin, en krijgt ze een tik tegen der hals en met beide teugels 'strak contact' het maakt er op dat moment niks uit.

Maar bedankt voor de tip ik zal het zeker gaan proberen! Lachen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 19:45

Citaat:
Klopt ik voel warneer ze gaat draaien.. maar het is een echte merrie en als zij wil draaien moet en zal ze draaien, ookal staan me sporen erin, en krijgt ze een tik tegen der hals en met beide teugels 'strak contact' het maakt er op dat moment niks uit.
Lady is er ook zo'n held in, weet precies wat je meemaakt Ach gut
Ik wil en moet omdraaien, ook al staan er 20000 andere dingen achter me, ik ga er desnoods doorheen.

Hoe ik het heb opgelost en dat werkt 8 van de 10 keer Haha!

- Stel, zij draait linksom, dan draai je haar linksom terug. Draait zij rechtsom, dan draai je haar rechtsom terug.
- Ik stel Lady altijd laag in, ze is daar dan heel erg mee bezig en let minder op de andere dingen.
- Als ze om wil draaien, goed mijn been erbij en met lage stem: Laat het (scheelt dat Lady reageert op mijn stem). Terugsturen en gewoon niet kijken naar het gene wat eng is, recht voor je uit.

Hopelijk lost het probleem zich zelf op met wat tijd!!!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:23

Kath_ schreef:

Ik ken jouw paard niet, dus dat kan ik niet beoordelen. Ik weet wél dat het mijn paard niet meer lukt om om te draaien, behalve als ze me zó volledig zou verrasen dat ik het echt niet aan kon voelen komen. Maar dat is eigenlijk nooit het geval.
En ik los het rijtechnisch niet netjes op, ik doe dingen met mijn teugels die er niet vriendelijk uitzien. Cool
Ik gebruik mijn teugels natuurlijk niet om straf te geven nadát ze iets heeft gedaan wat niet mocht. Alleen om te corrigeren, en dan wel zo dat wanneer dat bit bijna door d'r mond heen getrokken wordt, ZIJ degene is die dat doet, en niet ik.
Je moet zien te voorkomen dat ze aan die draai begint, je moet er echt als de kippen bij zijn. Mijn paard deed vaak een aantal hele snelle pogingen achter elkaar links, rechts, links, beetje omhoog en proberen op haar achterbenen te draaien of om te 'springen' maar ik zette mijn handen dan laag en breed en been eraan en haar tussen de teugels en je benen inhouden.
Dat lukt (bijna) altijd.

O ja, en zoals elady zegt, ALS het haar toch lukt, dan dezelfde richting terugdraaien.

Succes! Laat je nog weten of je succes boekt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:02

ik heb dat probleem ook
het enige verschil is dat de mijne een bels is van 1000 kilo, en dat ze dat om de 5 meter doet.
laten nageven lukt niet, dan gaat ze achteruit, de weg achteruit zetten, lukt niet, doet ze met gemak
benen=geen reactie, tik op schouder= geen reactie
tik op kont= geen reactie
mep op kont= kort bokje en achteruit lopen naar de gracht toe, als ik ze laat doen loopt ze gewoon die gracht in...

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 22:43

dutske schreef:
ik heb dat probleem ook
het enige verschil is dat de mijne een bels is van 1000 kilo, en dat ze dat om de 5 meter doet.
laten nageven lukt niet, dan gaat ze achteruit, de weg achteruit zetten, lukt niet, doet ze met gemak
mep op kont= kort bokje en achteruit lopen naar de gracht toe, als ik ze laat doen loopt ze gewoon die gracht in...

Dan zou ik iemand (of twee) meenemen met longeerzweep, en als ze achteruit loopt, haar naar voren slaan.
Levensgevaarlijk, ze zal achteruit een weg oplopen of het prikkeldraad in!
En geeft ze wel netjes na in de bak dan?

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 11:14

Citaat:
ik zette mijn handen dan laag en breed en been eraan en haar tussen de teugels en je benen inhouden.
Klopt...probeer je paard tussen twee handen en twee benen op te sluiten. Goed je been erbij houden en laag instellen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 17:22

Mulan schreef:
dutske schreef:
ik heb dat probleem ook

Dan zou ik iemand (of twee) meenemen met longeerzweep, en als ze achteruit loopt, haar naar voren slaan.
Levensgevaarlijk, ze zal achteruit een weg oplopen of het prikkeldraad in!
En geeft ze wel netjes na in de bak dan?

eens ik zeg HO! staat ze wel stil, dus ik kan ze op ieder moment stil zetten, achteruit lopen gaat ook, en een beetje sturen, maar de vooruit is ver te zoekn.
in de bak is ze redelijk braaf, daar zit nog niet echt een goed stuur op, en stap en draf zijn nog niet bevestigd onder de ruiter, maar daar gaat het zeer goed voor een paard dat 1 maand onder het zadel is.

alleen op de weg is een ramp.
als er iemand haar opjaagt dan raakt ze in paniek, springt ze het land op, loopt rond die persoon een rent naar huis, dan kan ik haar niet meer stoppen
ik ga wat aan de lange teugel werken, en een paar keer hetzelfde toertje doen, dat ze ziet dat we zo ook weer naar huis gaan, mss dat het dan lukt onder het zadel.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 19:49

Als loe wil draaien lukt het er ook.. Ik kan doe wat ik wil en zelf mijn boze 'woordje' waar ze al van onder de indruk is als ik het tegen een ander heb werkt op dat moment ook niet. Het enigste wat nog werkt is 'Ho!'

Dutske zei iets over dat ze een belg had.. natuurlijk zijn die sterker dan gemiddeld paard.. maar als het om kracht gaat wint het paard toch altijd..

Vandaag wou ze niet over een heuveltje.. alleen mevrouw ging meteen half de weg op rennen en raar springen en weet ik wat..(Lente in der bol Clown ) En er kwamen auto's dus het was gevaarlijk.. Ik afgestapt er aan de hand over die heuvel genomen, ging braaf. Toen opgestapt en weer over de heuvel gegaan, en toen ging het helemaal zonder problemen.. Dus mochten die andere tips niet helpen, dan stap ik misschien weer af, kijken of dat helpt

Dilemma Tong uitsteken

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 00:06

Kath_ schreef:
En er kwamen auto's dus het was gevaarlijk.. Ik afgestapt er aan de hand over die heuvel genomen, ging braaf. Toen opgestapt en weer over de heuvel gegaan, en toen ging het helemaal zonder problemen.. Dus mochten die andere tips niet helpen, dan stap ik misschien weer af, kijken of dat helpt

Dilemma Tong uitsteken

Afstappen zou echt mijn allerlaatste keus zijn.
Als het gevaarlijk is en het lukt anders niet, oké. Liever afstappen dan met z'n tweetjes onder een auto.
Maar toch zie ik dat als een halve overwinning. Je gaat dan wel waar je naartoe wilt, maar je moet er wél af.

Misschien is dat ook persoonlijk en heb jij er totaal geen problemen mee. In dat geval zou je het op die manier kunnen doen.
Maar ik blijf lekker in m'n zadeltje zitten! Haha!

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 06:14

Mijn tinker doet precies hetzelfde. altijd op hetzelfde punt (vlak voor een drukke weg). kwaad maken helpt soms, wachten helpt soms en soms werkt t geen van beide en moet ik afstappen. Misschien niet het ideale maar het werkt en soms is dat wel zo simpel (na 10 minuten stilstaan zonder beweging). De laatste paar keer deed ze het niet weer en kon ik der gewoon door rijden zonder stil te staan. Op de terug weg doet ze ook beetje dribbelig op dat punt dus er zal wel echt wat geks zijn dat ze kan ruiken. Een echte oplossing heb ik hier niet voor, gewoon veel oefenen

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 09:49

Ik ken het probleem ook met me arabiertje.
Ook op een dijk dan moeten we een stuk naar rechts en gaat hij opeens weer terug.
Ik probeer ook alles met me teugels en stem benen niks helpt, zelfs niet de zelfde kant op terug draaien.
Ik ga nooit alleen naar buiten en als de mijne omdraait dan komt die andere op het paard achter me staan en gaat naast me lopen dan loopt de mijne wel weer mee.

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 18:44

Mulan schreef:
Afstappen zou echt mijn allerlaatste keus zijn.
Als het gevaarlijk is en het lukt anders niet, oké. Liever afstappen dan met z'n tweetjes onder een auto.
Maar toch zie ik dat als een halve overwinning. Je gaat dan wel waar je naartoe wilt, maar je moet er wél af.

Misschien is dat ook persoonlijk en heb jij er totaal geen problemen mee. In dat geval zou je het op die manier kunnen doen.
Maar ik blijf lekker in m'n zadeltje zitten! Haha!

Afstappen is ook mijn allerlaatste keus, maar ik was die kant nog niet opgeweest.. En er kwamen boel auto's en ze werd zo heet opeens. Ik had me teugels heel kort maar toch had ik niks in me handen zegmaar.. Ik zag mezelf al over de weg gaan.. Knipoog
Dus toen er half afgesprongen want ik kreeg der echt niet stil (wat normaal altijd wel lukt) vandaag weer naar die plek geweest en er was helemaal niks Cool Haha!

loetjuh

mijne doet het oowk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:19

Boos! mijn verzorgpaard doet het ook... staken echt zo iritant.. ben je net 15 min op weg gaat het helemaal goed en dan ineens is het stil staan en niet meer verder gaan.. ze gaat dan in dr achteruit en blijft gewoon de rest van de weg achteruit lopen tot dat ik har om trek omdat ze anders de sloot of prikkeldraad in loop... ik dacht eerst die is ergens bang van maar dat is dus niet.. ze doet het ook gewoon midden in de polder op de weg.. draai ik om en dan ben ik boos op de zelf dat ik toe geef maar ze gaat gewoon met geen mogelijkheid meer naar voren.. als ik dan een andere weg ik ga en ze weet dat het tegenovergestelde van haar stal is gaat ze gewoon stil staan... nou ben ik zelf niet zo bang aan gelegt en vind het ook niet eng als ze het doet maar ben meer bang dat ze dingen van andere mensen kapot maakt en dat wil ik niet op me geweten hebben... wie heeft er nog meer tips voor me?

ps. in de bak doet het het soms ook, gewoon stil gaan staan en niet verder willen. ik heb ook les trouwens hoor maar dan doet ze het net niet! } Verdrietig

groetjes anouk