Hoort een zadel altijd achter de schouderspier te liggen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miertje

Hoort een zadel altijd achter de schouderspier te liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 12:44

N.a.v. mijn vraag verderop over schuiven van zadel, een simpele vraag: hoort een zadel echt altijd achter de schouderspier te liggen? Ik zie wel eens anders als ik bv. de hoefslag inkijk?

Ben benieuwd Haha!

VValar

Re: Hoort een zadel altijd achter de schouderspier te liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 12:52

Normaal gesproken wel. Als het zweetblad op de schouder ligt, beperk je daarme de schoudervrijheid van je paard. Het hele zadel komt hierdoor te ver naar voren te liggen waardoor de singel ook vlak achter de ellebogen van je paard ligt. Dit veroorzaakt wederom irritatie.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:26

Zoals hiervoor al gezegd werd, het zou wel moeten ja. Maar niet ieder paard heeft een perfect passend zadel. En meestal is dat geen reusachtig probleem. Het wordt pas een probleem als er van 't paard oefeningen worden verwacht waaarvoor schoudervrijheid echt nodig is. Een paar standaard rondjes lopen zal geen vergaande gevolgen hebben...

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:45

In het schoudergebied zijn tal van spieren aanwezig. Bij een aantal van deze spieren moet je met het zadel uit de buurt blijven, bij andere spieren ligt het er gewoon bovenop. Het belangrijkste is dat het zadel de bewegingen van de schouder niet mag hinderen. Het zadel mag dus niet over de schouder komen (schouder vrijheid). Het tweede is dat het zadel niet op de wervelkolom van het paard mag liggen. Een goed passend zadel steunt op de ribben, die aan weerszijden van de wervels vastzitten. Ten derde een zadel komt niet achter de laatste (18de) wervel. Met deze wervel is de 18de (laatste) rib van het paard verbonden. Als het zadel daar achter komt, steunt het op spieren in de lendestreek. Een paard is daar blessure gevoelig, via de lendestreek wordt de impuls naar voren geleid, de golving van de rug is daar sterk door het bekken dat op en neer gaat. De bekkenstreek is met de lendestreek verbonden. Daardoor kan een zadel dus ook naar voren glijden. Bij de schoft moet je voldoende ruimte tussen het zadel en de schoft hebben. Wat bij een paard vaak een pijnlijke plek onder een zadel is is de plek achter de schouder onder de schoft. Daar heb je vaak onzichtbare pijnpunten, die later drukkingen worden en lange tijd nodig hebben om te genezen. Een zadel is passend voor het paard en de ruiter. Een paard in training en dat regelmatig bereden wordt verandert met de spieropbouw. Hierdoor is het ook vaak nodig om het zadel op tijd aan te passen. Het diepste punt van het zadel ligt op de verticale lijn door het hart van het paard, bij een normale rug.

Veel manege- en leerpaarden hebben onopgemerkte blessures in het schouder gebied. Dit zijn paarden die dus de basis gangen gewoon moeten uitvoeren. Het simpele werk zogezegd. Op het moment dat er echt problemen optreden (dus pas als ze opvallen), krijg je te maken
met langdurige revalidatie. Ook bij rijpaarden treedt dit euvel veelvuldig op. Bij veel zadels is de afstand tussen het diepste punt van het zadel tot de vertikale lijn door de stijgbeugelriem niet in orde. Ook de plaats van de singel wil wel eens afwijken. Om het zadel dan vaster te leggen wordt sterker aangesingeld. Na het aansingelen zie je ter weerszijden van het borstbeen dan een plooi ontstaan. Op dat moment wordt de borstspier van het paard verkeerd belast en het paard kan daardoor letsel oplopen. Dit is pijnlijk en wordt vaak te laat (als de schade er is) opgemerkt.

Een zadel maak je niet passend met allerlei vulmiddelen tussen de rug van het paard en het zadel. Het glijden wordt erger en de inwerking van je gewichtshulpen wordt slechter.
Een zadel moet dus goed op het paard liggen en het moet het paard en de ruiter passen.

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 16:06

Tact wat een duidelijke uitleg, maar nu weet ik nog niet waar je dus achter de schouder moet blijven. Mijn merrie heeft een beetje een vetbobbel net achter de schouder, en daar leg ik hem dus achter, en daar glijdt hij dus weer overheen.....

Ik zal heteens goed in gaten houden

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:37

miertje schreef:
Tact wat een duidelijke uitleg, maar nu weet ik nog niet waar je dus achter de schouder moet blijven. Mijn merrie heeft een beetje een vetbobbel net achter de schouder, en daar leg ik hem dus achter, en daar glijdt hij dus weer overheen.....

OEPS: Foutje in mijn reactie zie ik. Kan er tenminste weer op geschoten worden. Pling
Geef jij even aan wat de de schouderspier is?.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:01

Ik heb even een plaatje bewerkt. Ik heb de meeste namen van alle spieren verwijderd en alleen laten staan, wat voor dit onderwerp nodig is.

http://www.mijnalbum.nl/Album=PYTH4CJE

Het zadel ligt dus bovenop de Latissimus Dorsi. Deze spier trekt het voorbeen naar achteren. Voor een deel ligt het zadel op het borstgedeelte (deel dat boven de borstholte ligt bij de schoft) van de Trapezium spier. Een deel van het zadel komt over het borst gedeelte van de zaagtand spier of de Seratus spier.

Als je naast je paard staat kun je voelen waar het schouderblad zich bevindt. Het zadel hoort niet over het schouderblad te komen. Als je het paard anders neerzet verplaatst het schouderblad zich een klein stukje. Met de verplaatsing van het schouderblad moet je rekening houden. De schouder mag - in geen enkele stand - niet door het zadel belast worden.

Heb je hier iets aan ?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:07

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:56

De link - naar de tekening van het paard - is verbroken.

Als het zadel teveel naar achteren ligt, kan het zadel naar voren glijden. De singel moet in beide singelstoten in dezelfde gaatjes worden ingesteld. Bij het borstbeen achter de elleboog moet een handbreedte kunnen (1 hand = 4 inch = 10 cm).

Een zadel hoort direct goed op het paard te liggen en zal zich steeds beter naar de vorm van het paard aanpassen (indien van leer).

Een niet passend of verkeerd op de rug geplaatst zadel kan veel ongerief en pijn bij het paard veroorzaken. Dit soort letsel vraagt veel tijd om te genezen en beinvloedt de gangen en bewegingen van het paard.