Meteen aan de tweugel of eerst de mond `losmaken`?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Meteen aan de tweugel of eerst de mond `losmaken`?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 12:48

Ik vraag mezelf telkens af of ik mijn pony`s snel zal proberen naar beneden te rijden of eerst gewoon hun mond zacht maken. Met naar benden rijden bedoel ik dat ik met voldoende been en (wannneer nodig) met stevige ophoudingen de(harde) mond losser te krijgen en het hoofd omlaag. Het is natuurlijk niet mijn bedoeling de pony in de krul te trekken en ik houdt dus genoeg been erbij. Maar, ik vraag me bij deze methode wel eens af of een pony dan alleen los is als hij aan de teugel loopt en verder gewoon een hele harde mond geeft? Ik wil namelijk altijd makkelijk kunnen rijden (niet hoeven trekken oid om halt te gaan houden) en daarvoor de pony niet telkens aan de teugel laten lopen. Ik doe het ook wel eens zo dat ik het aan de teugel rijden vergeet en gewoon met hele zachtje ophoudingkjes probeer de mond losser te maken. Is deze echt hard dan natuurlijk met hardere ophoudingen.
Gisteren in de les paste ik de bovenste methode toe op een manegepony met een keiharde mond. Het duurde even maar na een tijdje kwam ze wel heel netjes naar beneden. Zij is voor ze op de manege kwam goed doorgereden en blijft dus als ze eenmaal aan de teugel loopt ook echt naar beneden. Mijn twee pony`s Pjelk en Beau (Fjord en Shet) zijn dat niet en ik vroeg me af of het normaal is voor zulke niet veel aan de teugel gereden pony`s dat ze er heel gauw weer uit zijn (niet meer naar beneden) of is dat meer een kwestie van niet genoeg been?


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 13:13

Tja imo werkt harder in werken in een harde mond totaal niet op den duur wordt die mond alsmaar harder en moet je nog harder inwerken om 'm zacht te krijgen.
al vind ik dat zelf een vreemde uitdrukking.
je kan wel gaan kneden en doordrukken in een harde mond maar dan ben je puur bezig met ind e krul aan het laten lopen en niets met ontspanning en nagevelijkheid.
Een paard dat nageeft bied zelf aan op jouw been en hoef je dus niet in zijn mond te wriemelen om 'm aan de teugel te krijgen.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 13:57

je moet eerst eens kijken of het paard je hand volgt dus als jij een beetje teugel geeft dat hij die volgt en omlaag gaat (maar niet gaat hangen). Als dat zo is kun je gaan werken om echt aan de teugel te laten lopen. Dat is aannemen en nageven, maar hij moet wel voldoende voorwaarts blijven. Als het paard het bit loslaat geeft je heel lichtjes wat teugel en drijf je bij. Dan loopt ie als je het goed doet netjes aan de teugel. Als hij omhoog wil komen hou je hem tegen met de teugel doe je weer aannemen nageven(en drijven), totdat hij het bit loslaat en geef je weer wat teugel bij. Hij moet dus in de gaten krijgen dat als hij boven komt met zijn hoofd, ongemakkelijk loopt vanwege de druk in zijn mond. En als hij onder loopt fijn met rust gelaten word en weinig tot geen druk heeft in zijn mond.
Als je paard goed daan de teugel loopt zie je de hals spier heel duidelijk lopen. En is ie heel ontspannen.
veel succes
saskia

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Meteen aan de tweugel of eerst de mond `losmaken`?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:05

Mellien schreef:
gewoon hun mond zacht maken.
Met naar benden rijden bedoel ik dat ik met voldoende been en (wannneer nodig) met
stevige ophoudingen de(harde) mond losser te krijgen en het hoofd omlaag
.
hele zachtje ophoudingkjes probeer de mond losser te maken. Is deze echt hard dan natuurlijk met hardere ophoudingen.


Schijnheilig Lips are sealed Frusty

Hier ga ik bijna van Huilen . Als het goed is heeft je pony TEN ALLEN tijde een zachte mond. Ok, de ene heeft meer aanleg voor een harde mond dan de ander, maar stevige ophoudingen om de harde mond losser te krijgen?????????? Asjeblieft zeg!!!!!!!!!!!!! Misselijk

Handen stil, en rijden met die hap! Niks geen gefrunnik, daar wordt het alleen maar minder van. En een harde mond, komt van een harde hand.......... Verdrietig

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 15:32

Inprincipe rijd je eerst de hals los, niet de mond.
Ikzelf rijd dus niet meteen naar beneden.
Daarna stel ik ze meestal gewoon laag in en na een kwartiertje ongeveer wat hoger instellen en oprichten.
Maar idd, een harde mond komt door een harde hand.
Lips are sealed

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-02 19:32

Oh OK dat weet ik eigenlijk ook wel en het is natuurlijk best logisch maar mij is altijd geleerd om een paard met harde mond met stevige ophoudingen naar beneden te rijden. Beter kleinere ophoudingkjes dus en wachten totdat het paard wat meer met het bit doet?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 21:29

Nee nee en nog eens nee!
Je zult het vast niet weten dat je het verkeerd doet, maar doe het voortaan niet meer!
Wanneer je een paard in de mond zit, zal deze alleen maar harder en stugger worden, en je paard zal er ook echt niet beter van lopen.

Zeg nou zelf, wat is nou leuker om naar te kijken?

Een paard dat ontspannen loopt, lekker schuimt, plezier toont, en de ruiter zit zelfs ook ontspannen met stille handen.

Of een paard dat uit elkaar loopt, tegen het bit aan, in verzet komt, en je ziet de ruiter ook nog eens flink trekken aan die mond.

Zeg nou eerlijk...

Als ik iets wel mooi vind om te zien, is het wel een paard dat er heerlijk ontspannen bijloopt, en plezier heeft in zijn werk.
Daardoor tonen ze gewoon meer souplesse, het ziet er altijd veel beter uit.
En als je op zo'n manier kunt rijden, kun je ook veel meer van je paard vragen.
Als je je paard niet ontspannen kunt rijden, en je paard verzet zich, kun je ook niet verder komen, want dat paard heeft daar dan simpelweg geen zin in.

Probeer dus voortaan gewoon lekker in dat zadel te gaan zitten, handjes stil, zorgen dat hij goed op je been reageert, rij veel overgangen, en blijf vooral uit die mond, okey? Knipoog

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 17:29

probeer hem laag te rijden. niet aan de teugel, je vraagt op dat moment te veel druk, en daardoor word hij niet soepel. rijd desnoods met je handen wat uit elkaar. rijd veel figuren, wendt vaak af en rijd hem voorwaarts.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 18:16

De "taktieken"zijn voor mij niet het je van het, zoals al meer mensen boven mij hebben gezegd. Ik rij mijn paarden in het begin diep naar beneden, dit gebeurd niet door ophoudingen of door zagerij! Als ze eenmaal ontspannen zijn worden ze opgericht. Tussen door laat ik de hals nogmaals strekken, merdere keren zelfsmaar ik hou wel contact. Als het goed is komt je pony/paard vanzelf "aan de teugel", ik weet dat dit niet altijd makkelijk is. Veel oefenen en belonen zijn volgens mij hier de codes voor. Als ze laat voelen dat ze naar beneden wil komen ( dit kan door middel van: goed de achterhand mee laten werken, veel voltes rijden, veel overgangen enz.dus haar soepel maken )moet je haar ook weer teugel toe durven te geven, ja en er zijn ook van die paarden die hier dan weer misbruik van maken, oplossing: weer opnieuw beginnen. Het is ook zo als paarden al enige tijd niet goed meer zijn gereden ze hun spieren kwijtraken dus ik zou niks forceren. Het is zo dat als een paard goed "aan de teugel"wordt gereden ze hun rugspieren gaan gebruiken wat dus heel belangrijk is. Je kan ook op die manier rijden waar jij het over had, maar volgens mij is het niet de essentie dat een pony/paard een harde mond krijgt en eventueel ook een onderhals. Voor jou is het ook niet prettig, ze worden steeds sterker. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Chantal


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers