Bit tussen de tanden en weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Bit tussen de tanden en weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-02 23:24

Tijdens de galop neemt ons paardje het bit tussen de tanden
en racet onbestuurbaar door de bak totdat ie een muur tegenkomt. Niet zo leuk voor de ruiter natuurlijk. We hebben ze op proef, dus overwegen om haar terug te brengen. Maar is er misschien wat aan te doen ?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 23:54

Hangt het bit niet te laag?
Dan kan ze het heel makkelijk vastpakken!
Kijk daar eens naar en als er ruimte over is gesp het dan eens een gaatje hoger.

Je staat versteld van bij hoeveel paarden het bit te laag hangt!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 17:18

Margreet schreef:
Hangt het bit niet te laag?
Dan kan ze het heel makkelijk vastpakken!
Kijk daar eens naar en als er ruimte over is gesp het dan eens een gaatje hoger.

Je staat versteld van bij hoeveel paarden het bit te laag hangt!


jep dat had ik ook, volgens mij heb ik de tip ook van jou gekregen. Ik heb mijn bakstukken een gaatje korter en het is weer goed.

je kunt ook eens in zijn mond kijken (of laten kijken) of er misschien haken op zijn kiezen zitten of iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:54

Wanneer je paard als een onbestuurbaar projectiel dor de baan vliegt is het heel erg belangrijk niet steeds druk op het bit te houden. Hoe harder jij trekt des te harder trekken ze terug. Gooi liever de teugels los en neem ze in een ruk weer terug van schrrik zal je paard weer op jou letten en meestal staan ze dan ook wel stil. Daarna heel goed belonen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 19:24

flair schreef:
jep dat had ik ook, volgens mij heb ik de tip ook van jou gekregen.


Klopt.

Het is natuurlijk niet automatisch zo dat het daarom in dat geval ook zo is, maar het zou kunnen! Het is wel iets om even naar te kijken, is heel makkelijk te zien als je in de mond van je paard kijkt.

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-02 20:03

We hebben inmiddels een ander hoofdstel met sperriem en een beter passend bit. Hoop dat het nu over is.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 23:22

Ik heb het! Dankjewel Margreet en Kim *LOL*
Mijn paard was ineens ook zo lastig met sturen en remmen en nu bedenk ik me ineens dat mijn instructrice mijn bit 2 gaatjes omlaag had gedaan omdat hij misschien last van zijn kiezen had(tandarts komt dinsdag) en daarna is de ellende eigenlijk begonnen. En dat bit zat helemaal niet tegen zijn kiezen aan Verward
Ik ga morgen toch mijn bit weer twee gaatjes omhoog doen *LOL*

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 14:41

Mijn paard van 1.75 heeft daar ook een handje van. Als een vlo zit je op zijn rug. Hij doet het alleen als ie het lastig vindt worden. Trekken heeft idd geen zin, hij gooit zijn onderhals erop en pakt nog meer en gast nog wat extra weg op de lange zijde.
Het enige wat bij die van mij hielp was wachten (en zitten blijven....) tot een hoek (daar mindert ie vaart, om vervolgens weer weg te scheuren) en hem dan echt bij het bakstuk pakken en zijn neus in 1 ruk naar je knie trekken. Staat ie stil, meteen loslaten. Ik pin hem altijd meteen daarna, dat ie vierkant gaat stilstaan, nageeft, dan beloon ik en rijd verder of er niks gebeurd is. Let op, bij sommige mensen oogt het als mishandeling, want je 'trekt hem in zijn bek'....maar nee...een gevaar voor jezelf, je paard en de rest van de bak zijn is lekker....

Let eens goed op het bit: mijn paard blijkt allergisch te zijn voor koper. Op een koperen bit doet ie het continu. Toen ik zag dat ie van koperen sporen bultjes kreeg ging mij (eigenlijk Orri...) een licht branden. Nu lootp hij op een K&K bit en probeert ie het nog maar heel af en toe, maar is makkelijk weer te stoppen, puur op zit en been....dat kon ik met dat koperen bit wel vergeten!

Groetjes Suzanne

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-02 20:18

Suzanne, wat is een K&K bit ?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-02 20:46

Hoi Pegasus,

K&K is een merk. Kijk maar in de divoza gids, of misschien op hun website.
Het is een aurigan, dubbelgebroken bitje, met een rond tussenstukje. Er moet erg over nagedacht zijn bij het maken. Hoe het in de mond ligt etc staat oa in de divozagids uitgelegd. Het zijn niet de meest goedkope bitjes, maar ik ben er wel blij mee, hij loopt er erg oke op.
Aldoor dacht ik dat ik mijn koperen bit had uitgeleend en zelf met die K&K reed, dus ik vond het al vreemd dat ie steeds zo aan de kletter ging. Ik wilde dus die 'koperen' weer eens proberen. Toen bleek dus dat ik aldoor met die koperen had gereden en die K&K had uitgeleend Frusty Schijnheilig

Groetjes Suzanne