leren,zadelmak,inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-01 17:31

hai allemaal,

Ik heb een verzorgpaardje van 2 jaar. De bedoeling is dat ze straks aangespannen loopt(met de eigenaar) en dat ik erop ga rijden als ze 3 is. Ik vind dat longeren een hele goede basis is, denken jullie daar ook zo over? Ik wil graag dressuur en springen met haar gaan beoefenen, maar ik vraag me af waar ik met longeren zoal mee kan beginnen (behalve stemhulpen). Moet ik haar nu al beginnen te leren haar hoofdje lictelijk te laten buigen, moet ik haar nu al kleine sprongetjes laten maken? Of kan ik het beter dit jaar houden bij alleen balkjes draven? Ik vraag me af wat kan en wat absoluut niet. Alle tips zijn welkom,

R@chel Pling


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 17:57

Ik zou nog niet gaan springen. Balkjes draven kan nog wel.
Ik denk niet dat je haar al echt moet gaan trainen, maar gewoon een beetje leuke dingen met haar doen enzo.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 19:01

heb je al eerder een paard ingereden? Ik zou er anders zeker hulp bijvragen want het is niet eenvoudig. Als ze nu pas twee is zou ik er dit jaar nog niet te veel mee doen dan wat spelen. Drie is jong genoeg om mee te beginnen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 19:02

Hoi, ik zou eerst beginnen met rustig longeren en dan op je stem laten reageren. Stap, draf en galop met je stem, daar ben je wel een tijdje zoet mee. Desnoods leg je wat balkjes neer waar ze overheen moet draven, zorg wel dat ze netjes in de vorm van de cirkel liggen waarop je longeert. Als het heel goed gaat, als ze lekker los in haar lijf geworden is en goed stabiel op eigen benen kan lopen kan je misschien als ze bijna 3 jaar is proberen of ze haar hals wat beter kan gebruiken. Je kunt nu (heel zachtjes) aanleuning vragen. <br> Wat je nog met haar kan doen voordat ze bereden gaat worden is lange-teugel-werk. Je loopt achter haar (ongeveer 50 cm achter haar kont) met in je hand twee lange teugels die naar het bit lopen. Je kunt ook hier stap en draf mee oefenen, eventueel wat figuurtjes lopen zoals volte, gebroken lijn, enz. Dit is een hele goede oefening voordat je gaat mennen of rijden. Ze heeft dan al een beetje door hoe het met de teugelhulpen zit en ze kent de stemcommando's. <br>
Heel veel succes! Lachen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 19:05

Is 2 daar niet een béétje te jong voor?>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 19:16

Knipperdeknip
worden is lange-teugel-werk. Je loopt achter haar (ongeveer 50 cm achter haar kont.

Zou er schuin achter gaan lopen, anders zou je kans kunnen hebben op een dreun....
sorry, zag het staan en weet wat er allemaal fout kan gaan aan de lange teugel. (Ervaring)

Rivella-R@chella

Berichten: 308
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-01 19:40

Ja lielle ik heb al wel wat ervaring met het inrijden. Ik heb 2 pony's en een paard ingereden, dat ging vrij goed. Ik heb er dan ook altijd hulp bij, want ik weet dat het niet eenvoudig is en dat je consequent en geduldig moet zijn. Het is een heel braaf paard(appaloosa merrie), maar ik zorg er zeker voor dat er in het begin altijd iemand bij is.

Oh ja nog iets, de eigenaar wil het beestje binnenkort laten dekken, maar 2 is toch eigenlijk nog een beetje te jong? vinden jullie niet? en waar moet ik bij uitkijken als ze gedekt is? Dan kan ik zeker beter met inrijden beginnen nadat ze het veulen heeft gekregen of niet? (ze is van 30 April '99).

bedankt voor de tips
groetjes Pling R@chel Pling

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 19:50

tja 2 is wel een beetje jong voor dekken want daardoor zal zijzelf minder groeien omdat alle groei naar het veulen moet.zou ik dus persoonlijk niet doen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 20:14

2 vind ik ook wat jong maar ook om te longeren als ze nu 2 is begin dan van de herfst eens met longeren allen maar de stemhulpen stap en draf aan leren pas als ie in 3 gangen netjes naar je stem luisterd ga dan eens bijzetten. dan misschien eens balkjes lopen maar nu? nee niet mijn idee

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 22:25

Niemand voedt je paard zo goed op als andere paarden dat kunnen. Het enige wat je zou kunnen leren is voetjes geven en meelopen aan een halster.
Longeren Verward , springen Verward en laten buigen Verward is veel te veel en veel te vroeg voor een 2 jarige. Gewrichten, banden en peezen zijn nog niet voldoende uitgehard om ze nu al te belasten. Bovendien is een paard van 2 nog een baby die je lekker moet laten spelen en ravotten.
Laat dat paard nog maar lekker een jaartje op de weide staan met soortgenootjes.
Waarom heb je er eigenlijk zo'n haast mee??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-01 22:41

Hardlopers zijn doodlopers, hiermee wordt ook bedoeld dqt prestaties op jonge leeftijd zelden een positief resultaat opleveren op latere leeftijd.
Jippie heeft helemaal gelijk en het beste argument.
Het simpelste grondwerk kan en de rest van de tijd in een groep is het allerbeste.
Zo groeit je paard geestelijk en lichamelijk goed op en heb je er later langer plezier van zonder dat je met ernstige blessures te maken krijgt (kan altijd natuurlijk wel, maar zoek het niet op).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 08:24

Ik zou met het dier pas een beetje aan de slag gaan als het minimaal 2,5 jaar oud is. AAngezien de pezen van jonge dieren erg kwetsbaar zijn, en longeren erg belastend is, moet je longeren zien als een noodzakelijk kwaad en zoveel mogelijk beperken. Een kwartiertje per dag is genoeg, en laat het dier niet over zijn tempo lopen. Omdat galopperen op de volte voor een jong paard heel moeilijk is, zou ik dat zoveel mogelijk uitstellen tot de tijd dat je er op gaat zitten.
Het longeren gebruik je om het paard de stemhulpen te leren en later ook het zadel te verdragen. Je kunt hem ook bijzetten met een gogue zodat hij leert hoe hij na moet geven. Ik vind dat nageeflijk rijden heel belangrijk is voor een jong paard, puur om hem zo snel mogelijk de juiste houding aan te leren (hoef je later zijn slechte niet af te leren) en ook voor het behoud van zijn rug (belangrijk werktuig van een paard).

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 11:35

Ben het helemaal met de anderen eens en wil er nog even wat aan toevoegen.

Mijn paard Kaminka is op tweejarige leeftijd gedekt door Voltaire en heeft een hengstveulen geworpen nog voor haar officiele derde verjaardag. (Toen was ze nog niet van mij hoor!). Een maand later is ze voor stamboekopname gekeurd en gemeten. Ze was toen 1,61m, volgens haar papieren die toen zijn afgegeven. Nu wordt ze negen en meet ze zeker 1,68m, dus is ze toch nog een flink stuk gegroeid!

Ik ben er behoorlijk op tegen om een paard op zo'n jonge leeftijd te laten dekken, kan nooit goed zijn voor zowel de lichamelijke als geestelijke ontwikkeling. Kaminka is een flinke klever, wat misschien (misschien ook niet hoor) te maken kan hebben met dat jonge fokken. Er is bij dit paard zoveel misgegaan dat overal wel verklaringen voor te vinden zijn...

Je kunt een paard als hij 2,5 a 3 jaar oud is voorzichtig beginnen met longeren op een zo groot mogelijke cirkel en niet langer dan een kwartiertje. Als hij drie is kun je hem zadelmak maken, maar echt rijden zou ik persoonlijk uitstellen tot 3,5 a 4 jaar. En dan nog kalm aan doen.

Ieder doet het op zijn eigen manier, maar dit is mijn mening!

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 11:44

Mijn eigen paard heeft de eerste drie jaar van zijn leven in het 'wild' geleefd [het FPP in Polen] in een hele grote kudde op honderden hectares land. Ik heb een super sociaal paard dat met alle paarden goed overweg kan. Ik ben zelf helemaal geen NH freak maar al die oefeningen slaan super aan bij hem. Dat stukje opvoeding had een mens nooit beter kunnen doen.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 12:24

Ik zou de eigenaar proberen af te raden om haar te laten dekken. Vaal lukt het ook niet maar soms wel. En ik zou iig pas na haar veulen (als dat toch lukt) beginnen met longeren zadelmak maken enz. Probeer haar nu gewoon zo veel voor te bereiden zonder serieus aan inrijden te beginnen te denken. Bijvoor beeld lekker buiten gaan wandelen en zo zorgen dat ze alvast goed verkeersmak is daar heb je heel veel voordeel aan en wandelen is goed voor jonge ponys. Als je nu al begint met werken zal je pony dat niet leuk vinden omdat ze nog te jong is waardoor ze waarschijnlijk haar werk ook slechter gaat doen. Dit is mijn ervaring en wat ik gehoord heb. Maar ik wens je veel succes met haar

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 12:42

Jippe: Lodewijk ook heeft tot 2 en een half dag en nacht buiten gelopen met een kudde van 6 andere jonge paarden.
wel werd ie afentoe door mensen gecontoleerd en naar de smid etc. het is zo'n fijn paard gewoon doordat ze elkaar opvoeden:)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 13:18

ik zou als ik jouw, was haar nog gewoonn lekker laten lopen aan de longe, af en toe een balkje kan wel,maar niet te vaak.
wanneer ze straks voor de kar moet, heeft ze al iets om te doen, dus hou het nu maar gewoon bij lekker los longeren.
geen rotzooi er aan.

ik zou het ook niet met inrijden doen.

ik vind dat een jong paard gewoon moet kunnen lopen, en voor al op zijn benen niet op zijn hoofd.
dat aan de teugelrijden komt vanzelf als je haar op der eigenbenen hebt, en haar niet op de teugels rijdt, fijn zorgen dat er de achterhand eerst een beetje onderkomt,en dan pas beginnen met haar naar de teugel te rijden.

lichte aanleuning met rijden kan altijd, maar zeker niet de eerste tijd wanneer je der aan het inrijden bent, ze zijn nog, jong, en hebben dat evenwicht helemaal nog niet, anders krijg je een paard dat op jouw handen steund, en totaal niet op de achterhand is.

ook zou ik haar nog niet op een te kleine volte pakken, der spieren en pezen zijn nog niet volgroeid, en te vaak op een te kleine volte kan vervelede consequenties hebben.

veel succes en groetjes van lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 13:20

ff nog voor nathalie, nee daar zijn ze op 2 jarige leeftijd niet te jong voor is juist een hele goede oefening!!
en trouwens een paard mag met 2 jaar al voor de kar, kleine stukkies, en niet te zwaar beladen

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 14:39

Hoi,

Mijn shet heeft tot vorig jaar herfst (toen was ze 3,5) met andere paarden en pony's op het land gestaan. Heel af en toe heeft de eigenaar er een stukje mee gelopen maar niet veel. Nu ik haar heb is ze een superpaardje! Heel braaf en ook rusig, ook in het verkeer. Ze laat ook heel makkelijk kleine kinderen op haar rug, zonder moeilijk te doen.
Pol

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 17:46

Ik vind het dus echt perfect als je de gelegenheid hebt, zoals Kim en Jippie om je paard met andere paarden op te laten groeien. En dan niet in een box of klein weitje, maar op een groot terrein.

Ook Isolda heeft vanaf de tijd dat ze gespeend werd, tot haar tweede jaar op een grote vlakte/ duingebied gelopen in een kudde varierend van 10 tot 30 paarden en ponies. Ze weten hoe ze om moeten gaan met andere paarden en wat ik ook merk is dat ze leren hoe ze voor zichzelf moeten zorgen. Een voorbeeldje, Isolda zal zich niet gauw verstappen of aan een tak krassen. Ze weet waar ze haar voeten neer moet zetten. En doordat ze in ruig duingebied stond had ik een aardig "gespierde" 2 jarige!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 19:27

te jong. Ik vind haar te jong om te laten dekken, voor de kar te zetten en te longeren. Kortom wacht ff een half jaar.
Mijn fjord wordt begin juli 3. Het enige wat hij kan is stap draf en een rondje of twee gaklop aan de lijn. Dit heb ik heel rustig opgebouwd en ik pak hem hoogstens een kwartier in de maand.
Je moet kijken naar je paard. Danno gaf zelf aan dat hij klaar was voor iets nieuws en dat was de galop aan de lange lijn. Het was helemaal niet de bedoeling om hem dat al op 2,5 jarige leeftijd te leren. Maar hij wou en ik heb het hem eigenlijk nooit duidelijk hoeven maken wat galop is. Deze week gaat hij naar de wei waar hij tot oktober mag lopen tussen leeftijds genoten. In okt is hij ruim 3 en dan ga ik vorzichtig met een zadel en hoofdstel beginnen.
Ik heb vroeger met dekhengsten gewerkt en als iemand belde om een 2 jarige dan rade wij dat af. Een 2 jarige dekken is gewoon verkrachting.
Heb geduld jullie tijd komt nog wel. en wat is nou 12 maanden op misschien wel 25 jaar rij en men plezier??

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-01 21:15

Hoi hoi

Dus ff kort samengevat: Mijn Shet is gisteren twee jaar geworden. Oscar zou ik dus het beste gewoon laten staan, en alleen oefenen aan de hand, maar niet longeren en al helemaal nog niet voor de kar wat ik van plan was? Lachen

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-01 08:22

Ik sluit me, zoals gewoonlijk Lachen Lachen , weer helemaal aan bij Jippie en Lovely.
Ik vroeg me alleen 1 ding af, Jippie weet jij dat misschien? Op welke leeftijd is Bonfire ingereden en is Anky daar echt mee gaan starten?
Tenslotte is dat het beste bewijs wat kan en niet kan. Natuurlijk verschilt het ook per paard, hoeveel Z-paarden zijn er niet, die op 6-jarige leeftijd ineens niets meer willen? Die paarden konden het misschien lichamelijk nog wel aan maar geestelijk konden ze alles niet meer verwerken. Ik zou dus ook nooit een 6-jarige kopen die al Z2 loopt, dat kan toch nooit goed zijn voor zo'n dier.

nikki_oud
Berichten: 129
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-01 12:31

ik zou m'n paard niet laten dekken als ze 2 is...
het kan wel, want in de natuur gebeurt het ook, maar omdat je paard nog niet helemaal uit gegroeit is, is het beter van niet...
mijn ponytje is vandaag uitgerekent!!

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-01 13:44

Nou ik weet toevallig dat bonfire toen hij 2,5 half was begonnen met getraint te worden maar heel speels omdat anky een ander paard wedstrijden mee reed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 4 bezoekers