Tong over het Bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisssy

Tong over het Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 17:42

Ik ga over een maandje een erg leuk paard rijden wat voorheen m2 is geweest. Nou is het alleen zo dattie tegewoordig zn tong over het bit heengooit en zo ontiegelijk sterk wordt waardoor je als berijder niets meer kunt beginnen..spookie he Clown .

Als je een ophouding geeft doet het ook pijn bij hem en gaatie het neerwaarts ontwijken door zn hoofd in de lucht te gooien, dit is natuurlijk helemaal niet goed voor zn rug Boos! .

De oplossing was volgens de baasjes niet touwtjes rijden, maarja daar los je niets meer op. Nou heb ik gehoort over een bit met een lepel eraan, omzo het tong eroverheen gooien te belemmeren...

weten jullie iets van dit bit? en hoeveel kost deze ongeveer?

lachmar

Re: Tong over het Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:02

dat wou ik net zeggen ja een bit met een lepel eraan.
Je kunt volgens mij ook zo'n lepel los kopen.
Anders moet je ff naar de ruitersport zaak gaan en daar vragen.
Of op divoza kijken ofzo.
Die losse lepels zijn niet zo gek duur volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:37

Misschien kun je beter de vraag stellen waarom hij dat tegenwoordig doet en voorheen niet.
Ergens zit daar de oplossing. Een ander bit is een verdoezeling, geen oplossing

Succes

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:15

Ik sluit me volledig aan bij RK alleen wil ik dit nog aanvullen: heb je het bit niet te laag hangen? Of de neusriem veel te los?

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:21

Ik zou als eerste het bits iets hoger in de mond hangen en kijken hoe het paard daarop reageert. Als dat niet helpt en het paard heeft geen problemen in de mond, dan is het in de meeste gevallen een africhtingsfout, een fout in de training of minder goed rijden. Daar ligt dan de oplossing.

Verena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 21:25

hey, mijn paardje gooit ook heel makkelijk zijn tong over het bit, dit heeft ie ook altijd gedaan, ze is namelijk heel soepel met haar tong!! Daarom rij ik met een lepelbit. Maar zelfs als mijn neusriem te los zit gooit ie zijn tong nog erover........ik zou eerst een paar andere opties proberen want een lepelbit is niet altijd fijn rijden en ook niet fijn voor het paard..........dus sterkte!!!!!

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-05 12:45

De eigenaar van dit paard doet eigenlijk niets meer met hem. Hij is met haar voorheen M2 geweest, en wat ik ervan hoor liep hij bij haar altijd keurig. Nou ze niets meer met hem doet wordt hij ingezet voor lessen op onze ponyclub, er rijden dus 3 andere mensen op. Voor velen is hij te sterk geworden en die rijden hem dus nou met touwtjes. Volgens mij zijn die mensen die erop rijden ook niet super dressuur gericht en willen gewoon een beetje hobbelen Clown . Nou had het bestuur gevraagd of ik hem ook wil rijden, ik ben vrij lang en wil wel graag dresuur rijden en aangezien hij M is geweest zou dit ook moeten kunnen!

Hij is dus niet altijd zo geweest dattie zn hoofie omhoog gooide, het zal wel een mix zijn tussen pijn (tong over het bit) en lui zijn...

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:42

Beste is om dit rijtechnisch op te lossen, mijn paardje wil dit ook wel eens doen. Ik rij gewoon verder en negeer zijn gedrag, zodat voor hem de lol eraf gaat, werkt goed en het wordt steeds minder. Wel voorwaarts denken en oplossen!!!!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 13:50

Als je met touwtjes rijden bedoelt een touwtje vanuit het zadel door beide bitringen en dan tussen beide voorbenen door of naar beide zijkanten aan de singel, dan is het logisch als het op een gegeven moment fout gaat. Als je deze manier toepast, dan alleen bij longeren zonder ruiter op het paard en dan moet je nog weten wat je doet. Het paard zal met ruiters op zijn rug, op die manier gereden alleen maar sterker worden. Het is met ruiters op de rug trouwens een hele gevaarlijke manier van rijden.... De oplossing zit in een redelijk goede ruiter die het paard (regelmatig) berijdt en weet wat zij/hij doen moet en dit ook rijtechnisch kan oplossen. Het paard krijgt dan weer vertrouwen in de ruiter terug. Misschien kun je er later dan weer beginners op zetten. Als een paard "sterk" wordt, komt dat meestal door "trekken". Als de ruiters dit niet kunnen laten, hoor je ze nog niet op dit paard te zetten. Het is niet erg als een ruiter het rijden nog niet beheerst, die willen het juist leren. Ik vind het uitermate onverstandig om beginnende ruiters op dit paard te zetten. Het paard kan er bij het berijden (met touwtjes erbij) trouwens schade door oplopen, als het probleem op die manier wordt opgelost.... Alleen met een beetje redelijke ruiter is dit probleem op te lossen.

Claudia_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 21:17