Wondje van spoor...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzle

Wondje van spoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 14:52

Mijn paard heeft nu al 2x een wondje opgelopen van mijn spoor. Ik zit absoluut niet te prikken ofzo en heb ook geen onvriendelijk spoortje (een kort recht spoortje). Mijn paard heeft gewoon een erg gevoelige huid.

Wie weet hier een oplossing voor? Is er een bepaald middeltje wat ik op zijn huid kan smeren, waardoor de huid sterker wordt ofzo? Of is er een bepaalde spoor waar ik dit probleem niet mee heb? Rijden zonder sporen is geen optie bij mijn paard.

Wie kan mij helpen?

Groetjes, Tazzle

marian

Re: Wondje van spoor...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 14:57

Op zich zou ik geneigd zijn om te zeggen: rij voorlopig zonder sporen.
Maar je geeft aan dat het geen optie is.
Dan zou ik een spoor met glad wiel aanraden. Ze zien er best heftig uit, maar dat is echt de meest vriendelijke spoor die ik ken.
Zodra je het paard raakt met je spoor, dan "rolt" het wiel zeg maar weg. Een wiel met tanden (grof wiel, daar rij ik zelf mee) werkt dan nog behoorlijk pittig in, maar een glad wiel niet.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, want je paard open rijden is niet fijn.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:01

toch proberen zonder spoor of een klein spring[knop] spoortje.
de huid maak je sterker door elke dag na het rijden de plekken even af te sponsen met koud water.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:09

kun je misschien iets van tape of rubber erom heen draaien zodat het spoortje zachter is?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:17

Lik vaseline of uierzalf erop, dan glijdt het iets meer, en in ieder geval heel beheerst met die spoor omgaan. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat je te hard schopt maar het kan ook gebeuren doordat je, misschien zonder dat je het zelf doorhebt, constant erlangs schuurt. Ook dan gaat de huid open.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 15:27

Ik zou pas je spoor weer om doen totdat het wondje dicht is.. je paard vind het rijden zo vast niet plezierig!

Tazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 16:14

Zolang het wondje nog niet genezen is, rijd ik zowiezo niet. De vorige keer heb ik ook ongeveer 2 weken niet gereden. Toen een week lang zonder sporen (vrij frustrerend bij mijn paard) en toen pas ben ik weer met een spoortje gaan rijden.
Ik heb ook al het advies gekregen om met een stomp wieltje te rijden, omdat dit veel effect schijnt te hebben maar toch vriendelijk is. Maar ik ben nu erg bang dat ik het toch weer open rijd. Ik dacht namelijk de vorige keer ook dat het echt goed dicht was en sterk genoeg om weer te rijden.
Ik denk zelf dat het grootste probleem is dat mijn paard gaat zweten, waardoor die huid weer week wordt en als ik er dan met mijn been langsschuur, dat het dan dus open schuurt.
Het gekke is dat ik al maanden met deze sporen rijd en dat ik hier nog nooit last van heb gehad. En dat terwijl ik ze juist minder ben gaan gebruiken... Maar hij heeft nu bijvoorbeeld opeens ook last van "striemen" van de zweep. Daar hoef ik echt niet hard voor te slaan. Als ik hem een klein tikje geef, zie je dat meteen op zijn huid. Dus het lijkt wel of zijn huid ineens veel gevoeliger is dan een tijdje terug...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:21

waarom is zonder sporen rijden geen optie? Verward

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 16:48

Als paarden verharen is de huid meestal gevoeliger.
Er zijn ook sporen met een (zwart) bolletje op het uiteinde, wat rolt wanneer je met je spoor het paard raakt. Deze zijn niet alleen minder scherp, maar omdat ze zachtjes piepen bij het ronddraaien merk je gelijk of je misschien onbewust je paard raakt met je sporen.

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:19

voor het rijden equistar(of zo iets met de zelfde werking) op de plekken sprayen(natuurlijk niet als er een wondje zit) dan glijd de spoor er wat meer over

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 18:43

unamie schreef:
waarom is zonder sporen rijden geen optie? Verward

Vroeg ik me ook al af...

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:12

De huid gaat echt niet zomaar open van je spoor. Dan gebruik je hem misschien toch (per ongeluk) wat te grof of te hard, denk ik.
Je zou kleinste maat knopspoor kunnen proberen, of een korte spoor met een glad, bot wieltje. Dat rolt over de huid.
En idd de tips die hier boven gegeven zijn.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:44

Nou wil ik de pret niet bederven hoor maar lijkt me dat er toch iets anders ook aan de hand is.

Je schrijft dat je niet bovenmatig zit te prikken, maar je schrijft ook dat zonder spoor rijden geen optie is en dat dat niet gaat..
Daaruit concludeer ik dus dat het spoor weldegelijk veel wordt gebruikt anders had je malleijk zonder kunnen rijden.
Als je het spoor alleen gebruikte om je oefeningen te verfijnen moet je zonder spoor nog wel gewoon een basistraining kunnen rijden!
Dan kan je misschien niet je zijngangen perfectioneren of helemaal opdrijven en doorvezamelen .. maar ik vind dat een goed paard dat fatsoernlijk aan de hulpen staat zonder spoor gewoon een basistraining (iig lekker losrijden, op de eigen benen en door het lijf lopen) moet kunnen.
Als je dat zonder spoor niet kan dan ben je niet helemaal lekker bezig in mijn ogen.

Ik rijd mijn paard doorgaans altijd met een sporen en een redelijk fors spoor ook, maar als ik er even vlot zonder sporen op stap kan ik haar prima rijden, af en toe moet ik hem dat iets bij tikken om hem wat alerter op de kuitdruk te maken. Mijn bijrijder rijd ook altijd zonder spoor.
Soms rijd ik expres zonder spoor en op wedstrijd vaak ook want dan wil ze nog wel heel worden en dan is ze helemaal electrisch aan mijn been.

Dus als je hem al een paar keer open hebt liggen zou ik toch maar eens dat paard war rapper aan het been maken.
Echt ik zou me mijn ogen uit mijn kop schamen als ik mijn paard kapot heb gereden. Gevoelige huid zal wel hoor, maar ook dat prik je niet met een paar kleine prikjes kapot. Dus in plaats van op zoek naar smeersels zou ik op zoek gaan naar iemand die je kan helpen dat paard fatsoenlijk aan het been te krijgen.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 19:50

riskjuhruled schreef:
voor het rijden equistar(of zo iets met de zelfde werking) op de plekken sprayen(natuurlijk niet als er een wondje zit) dan glijd de spoor er wat meer over

Idd equistar helpt erg goed! Dit moest ik er bij me stage ook standaard opspuiten Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:01

Riant schreef:
Nou wil ik de pret niet bederven hoor maar lijkt me dat er toch iets anders ook aan de hand is.

Je schrijft dat je niet bovenmatig zit te prikken, maar je schrijft ook dat zonder spoor rijden geen optie is en dat dat niet gaat..
Daaruit concludeer ik dus dat het spoor weldegelijk veel wordt gebruikt anders had je malleijk zonder kunnen rijden.

ben ik het niet mee eens! manegepaard (oké is miss iets anders maar toch) waar ik op rijd reageert niet op korte sporen en op zwepen blokkeert hij (stilstaan en kloten enz) maar zolang ik mijn lange spoor aan heb heb ik hem niet nodig maar omdat hij weet dat ik hem om hebt loopt hij toch..

beetje offtopic maar jah Tong uitsteken
ik heb er geen ervaring mee dus kan

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:16

Zweep, sporen, wondjes, striemen...klinkt echt niet goed hoor..

Oefen een tijdje zonder die dingen, natuurlijk gaat het eerst wat minder, maar als jij goed rijd en het zo een paar weken oefent gaat het beter hoor, probeer het gewoon eens.
Dan werkt je paard ook met meer plezier voor je.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:17

wist niet dat je op manegepaarden ook al met sporen mag rijden? Verward

lekker als er een beginner op rijd die denkt ermee te kunnen rijden....arm paardje

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 20:50

sorry,ik maak hier niet echt vrienden zo maar ik ben het wel met riant eens.
verder blijf ik bij mijn eerdere reaktie.

Tazzle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-05 21:08

Even voor de duidelijkheid: mijn paard is niet voorwaarts voor mijn been en kan ook nog niet goed op eigen benen lopen. Hij is verkeerd ingereden: altijd erg teruggereden met veel druk aan de voorkant. Ik ben nu dus aan het trainen dat ie voorwaartser wordt voor mijn been. Ik heb dit eerst geprobeerd met een zweepje: gewoon eerst been geven en als ie niet reageert een tikje bij geven. Maar mijn paard is dus niet onder de indruk van een zweep. Dus vandaar dat ik een spoortje ben gaan gebruiken. En dus weer op dezelfde manier: been geven en als ie niet reageert mijn spoor gebruiken. En echt niet grof! Ik gebruik mijn spoor juist steeds minder, omdat ie steeds voorwaartser wordt voor mijn been. Maar ik wil voorlopig nog wel met sporen blijven rijden om hem af en toe te kunnen corrigeren aangezien hij mijn beenhulp soms totaal negeert. Juist om ervoor te zorgen dat ie voorwaarst wordt voor mijn beenhulp, zodat ik mijn sporen straks niet meer nodig heb. Hij moet eerst leren dat ie voorwaarts moet gaan als ik mijn benen eraan leg.

Verder is het ook wel vreemd dat ik hem al een half jaar met zweep en sporen rijdt en dat hij sinds een maand ongeveer zo gevoelig hierop reageert. En dat terwijl ik mijn sporen en zweep juist minder ben gaan gebruiken...

Ik denk dus niet dat mijn probleem veroorzaakt wordt door verkeerd gebruik van mijn sporen. Ik ben zelf qua rijstijl eerder te lief en tolerant voor hem dan te streng. Verder heb ik juist hele goede begeleiding: we zijn er constant mee bezig om hem alerter te maken op mijn been met zo min mogelijk hulpen. Mijn instructrice is er erg op tegen om zomaar met de sporen te gaan zitten prikken, net als ik zelf. Het lijkt ook wel dat de huid niet zozeer kapot gaat van het prikken maar eerder van het schuren van mijn spoor (zijkant) over zijn huid.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:11

Dan ga je met rubbers om je sporen rijden .. de normale rubbers knip je doormidden en doe je verkeerdom aan weerskanten van het spoor zodat alleen de tand uit steekt.

En dan dus nog steeds, naast een zweep heb je nog stemcommando's als hij zo vreselijk slecht is ingereden kan je aan de longeerlijn opnieuw beginnen.
Ja het sprijt me echt ik bijf erbij ik zou me echt mijn ogen uit mij kop schamen als ik een paard op de flanken kapot rijd.
Gevoelige huid stakers jonge paarden paarden die steigeren en bokken ik heb er nog nooit een stuk gereden en ik heb er toch een jaar of wat 4 tot 6 per dag gereden.

Bedenk je (ook met goede begeleiding) dat hoe je de huid ook kapot rijdt het toch pijn blijft doen voor het paard. En ook al is die huid zo gevoelig dan nog gaat die van een paar prikjes niet kapot.
Op doe je spoor een stuk lager op de hak van je laars of ga met een rond spoor rijden of met een wieltje of een balletje.

Ik snap het nut van je spoor wel, zo als jij beschrijft houd ik mijn paard ook vlot aan het been, alleen ik rijd er nooit een kapot, laat staan tot wondjes geschoren of gewoon in het haar dat doet er allemaal niet toe..

Ik snap dat je een probleem hebt met het aan het been zijn van dit paard maar door hem kaopt te rijden betwijfel ik of hij beter aan het been zla worden of zich juist meer tegen het been te gaan verzetten.

Succes met je probleem. Je hebt het beste voor met je paard dat is duidelijk maar probeer toch eens een alternatief te bekijken.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-05 23:42

Je hebt laarsbeschermers van rubber en die gaan om de zijkanten van de sppor, dat deel dat om de laars zit. Maar als je paard het van de zijkanten van je sppor krijgt dan moet hij ook hinder hebben van de zijkant van je stijgebeugel Knipoog .

Je moet dus je paard allerter maken en meer van achter naar voren en daar moet je instructrice je mee helpen. Been is aan her werk klaar en als dat been niet helpt tikje met zweep of sporen. Als de zijkanten van de doorn van je spoor de irritatie veroorzaakt dan ligt je voet en onderbeen niet goed.
Alshet paard niet onder de indruk is van de zweep gebruik je hem niet goed genoeg en op het juiste moment.
Als het zo is dat hij wel voorwaarts is aan je been dan moet je als hij hinder ervan heeft je sporen af doen.

Of er een Dierenarts bij halen. Die gevoeligheid van de huid kan ook debet zijn aan een infectie schimmel ofzo. Allergie op het voer of wat dan ook.

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 08:08

Riant schreef:
Ja het sprijt me echt ik bijf erbij ik zou me echt mijn ogen uit mij kop schamen als ik een paard op de flanken kapot rijd.
Gevoelige huid stakers jonge paarden paarden die steigeren en bokken ik heb er nog nooit een stuk gereden en ik heb er toch een jaar of wat 4 tot 6 per dag gereden.

En ook al is die huid zo gevoelig dan nog gaat die van een paar prikjes niet kapot.
Op doe je spoor een stuk lager op de hak van je laars of ga met een rond spoor rijden of met een wieltje of een balletje.

Ik ben het met Riant eens, ik zou me ook kapot schamen. Ik rij al mijn paarden met wielsporen, grof wiel en ook wel scherpere, maar open rijden ? Nee.
Terwijl ik toch heus wel eens mijn sterwielen er overdwars in zet.

Ik denk dat je toch in ieder geval een deel van het probleem bij jezelf moet zoeken. Rij een paar weken zonder sporen en zonder zweep, blijkbaar ga je er toch minder goed mee om dan je zelf denkt.
En als je dan toch weer sporen om doet : neem korte met een glad wiel, dus geen wiel met tanden of punten !

Ik geloof best dat je het beste met je paard voor hebt, maar rijd hem alsjeblieft niet meer open.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 10:06

Ik vind dat jullie wat overdreven reageren hoor, het kan gewoon wel eens voorkomen dat een paard een plekje oploopt, de vraag is alleen hoe ga je er daarna mee om?? Het lijkt me dat iedereen het beste wil voor zijn of haar paard en dus gaat kijken hoe hij of zij dit in de toekomst kan voorkomen. Dat is belangrijker dan iemand nu afkraken omdat hij of zij een wond gereden heb.

Kijk maar naar de voorplaat van de Paard en Sport, het gebeurt iedereen wel een keer. Mooi voorbeeld is wel dat ik een keer bij een ZZL wedstrijd iemand de ring uitgestuurd zag worden, omdat er een spooraandrijfplek zat zo groot als een half reservewiel......Die had het dus duidelijk niet begrepen en was ook zeker niet met een oplossing bezig!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 11:11

daffodil schreef:
Ik vind dat jullie wat overdreven reageren hoor, het kan gewoon wel eens voorkomen dat een paard een plekje oploopt, de vraag is alleen hoe ga je er daarna mee om?? Het lijkt me dat iedereen het beste wil voor zijn of haar paard en dus gaat kijken hoe hij of zij dit in de toekomst kan voorkomen. Dat is belangrijker dan iemand nu afkraken omdat hij of zij een wond gereden heb.

Kijk maar naar de voorplaat van de Paard en Sport, het gebeurt iedereen wel een keer. Mooi voorbeeld is wel dat ik een keer bij een ZZL wedstrijd iemand de ring uitgestuurd zag worden, omdat er een spooraandrijfplek zat zo groot als een half reservewiel......Die had het dus duidelijk niet begrepen en was ook zeker niet met een oplossing bezig!

Ja ik heb het gezien op de Paard en Sport en is vind het dus echt schandalig dat ze die foto erop hebben gezet.

Jij vind dat ik misschien overdrijf maar ik weiger on te denken

"Och ja paard kapot prikken , sja dat kán nou een keer gebeuren het gebeurt iedereen wel een keer.."

nou dan ben ik blijkbaar een uitzondering dat ik nog nooit een paard kapot heb geprikt ??????????
Het moet toch niet gekker worden!

Zo ga ik er niet mee om!
Terecht dat je de ring uit gestuurd wordt als je paard aan de zijkant open ligt.

Ik vind het ook wel goed van de TS dat ze een oplossing wil vinden maar ik blijf er toch bij dat je het echt rijtechnisch ook veel moet verbeteren dan maar een keer een stapje terug en weer een keer aan de longe erbij dat hij weer goed gehoorzaam wordt aan het been.

Je paard open rijden aan de zijkant is voor mij niet de normaalste zaak van de wereld!!!!!!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-05 12:20

Beweer ook niet dat het de normaalste zaak van de wereld is, maar dat je beter kunt kijken naar oplossingen in plaats van enorme ophef maken over een plekje van je spoor...

Ik zal je een voorbeeld geven, een ruin van 10 jaar oud, 1.84 hoog en enorm traag. Zonder spoor en zweep bijna niet te rijden. Alles aan geprobeerd, jij kan het niet verzinnen of wij hebben het geprobeerd! Uiteindelijk zelfs naar een africhtingsstal waar ze zelf paarden op Grand Prix niveau rijden. Ook niet gelukt....

In drie/vier jaar tijd twee keer gebeurd dat een spoor een plekje veroorzaakt heeft. Alle soorten sporen uitgeprobeerd. Ten tijde van de plek zonder sporen gereden, echter erg lang houdt niemand dit vol.

In dit geval ontkom je er niet aan dat dat een keer gebeurt en heeft het ook echt geen nut om daar erg lang bij stil te staan. Een oplossing ligt in de meeste gevallen inderdaad bij de africhting, maar sommige paarden lenen zich daar niet voor.