Haar erdoorheen laten rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Haar erdoorheen laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 20:25

Hoi,
ik heb 4 jarig arabiertje (officieel alweer 5 maar oke). Ik heb haar 7 maanden nu. Het gaat af en aan, maar meer af dan aan..............
Ze wordt over een maandje of wat 5 en ze zou al zoveel verder kunnen zijn als er een goede ruiter op had gezeten.
Nu wil ik voorop stellen dat ze niet al in het Z had hoeven lopen bij wijze van, maar ze loopt nog steeds zonder aanleuning etc. Uiteraard ligt dit aan mij. Ik heb elke week priveles, maar heb niet het idee dat ik er zo kom. Nu loop ik eraan te denken om haar bv. 1 of 2 keer per week door iemand te laten rijden die heel goed kan rijden (bv. m'n instructrice) om haar er nu gewoon even doorheen te zetten. Ze hikt er tegen aan, zou zeker goed lopen met een betere ruiter op haar rug. met mij komt ze er niet geloof ik. Zou dit een goed idee zijn of juist niet? 1 keer, heb je daar wel iets aan, of zou het min. 2 of misschien zelfs wel 3 keer moeten zijn?
Zou IK er iets aan hebben aan het einde van het verhaal, of zou ze dan bij mij alsnog niet "goed" lopen? Dus dat ik haar iets beter laat beleren als het ware. Hebben jullie ideeen of tips? Alvast bedankt, Ingrid


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-02 20:26

p.s het gevoel voor de aanleuning is bij mij wel aanwezig, lukt op andere paarden vaak wel, maar ik krijg het bij mirage gewoon niet voor elkaar.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:40

Laten rijden door je instructrice lijkt me altijd een goed idee. Zij weet hoe jij rijdt en heeft ook een idee over hoe je paard zou moeten lopen.
Anders laat je je instructrice een keer rijden, misschien voelt zij dan aan wat jij zou kunnen doen om haar beter te laten lopen. Ik hoor dat vaak genoeg om me heen van mensen met een jong paard.
Als ze zegt dat het niet zo 1,2,3 op te lossen is vraag je gewoon of ze een paar keer op je paard wil rijden, desnoods voorrijden, dus eerst zij en dan jij erop bijvoorbeeld.
Als zij eenmaal weet waar het probleem zit, wat je beter merkt als je erop zit, kan ze je vast goed advies geven.

En heb vertrouwen in jezelf, geef niet te gauw op, de wil is er, nu de rest nog Knipoog !

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:43

mijn zusje heeft ook een arabier en die heeft een beetje hetzelfde hij wil wel aan de teugel maar is gewoon heel onrustig (vliegt er van door enz). Ik zou hem ook ff door iemand anders laten rijden, mijn zusje is een week en gaat soms weekenden naar kenissen van ons toe die helpen haar wat verder want zelf komt ze ook niet echt verder. En verder gewoon hard trainen suc6 ermee

~Be as you are~

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 21:15

Ik ben het met Lunatic eens Lachen

Je hoort inderdaad vaker dat wanneer mensen problemen hebben met hun paard, de instructeurs er eens op rijden om te kijken waar het probleem zit, en kan je dan aan de hand daarvan vertellen hoe jij het op kan lossen.

Lijkt mij persoonlijk fijner als ik het zelf zou doen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Redemption
Berichten: 137
Geregistreerd: 11-11-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 22:25

Zou hem zeker eens door instructeur laten rijden en af en toe met bijzetteugels longeren wil ook nog wel eens helpen. Als je hem door iemand anders laat rijden die hem er ff doorheenrijd is het voor je pony makkelijker om te gaan begrijpen wat de bedoeling is. Succes!

Kitty´s Redemption is the best!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 18:16

ja, misschien toch maar iemand zoeken dan. voor hoeveel keer per week denken jullie dat het effect zal hebben?
m'n instructrice rijdt geen andere paarden momenteel ivm d'r rug, maar misschien weet ik wel een ander. Zou 2 keer per week genoeg zijn? Ik longeer d'r uberhaupt al 1 keer per week met gogue, dat gaat wel goed.
Zou je daar ook mee kunnen rijden of beter van niet?

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:35

2 Keer per week is al een goed begin, liefst in jouw bijzijn, dan kun je zien wat de ander doet.

Ik persoonlijk denk dat het beter is om niet met een hulpteugel te gaan rijden op dit moment. Je hebt een jong paard, je hebt les en iemand anders gaat hem rijden. Dan lijkt rijden met een hulpteugel me overbodig.
Wacht gewoon even af hoe het gaat als er iemand anders op rijd en jou ermee helpt Haha! .
Laatst bijgewerkt door Lunatic op 09-01-02 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 18:50

Ik ben helemaal niet zo'n groot voorstander om iemand anders je problemen op te laten lossen. Ik denk bovendien dat jou verwachtingen van een betere ruiter veel te groot zijn.
Wanneer jou paard een probleem heeft met de aanleuning is dat toch vaak een kwestie van balans en de juiste spierontwikkeling. Dat rij je er niet met 1 keer per week aan. Een goede instructeur moet jou dergelijke aanwijzingen kunnen geven dat je het probleem zelf oplost. Hier kun je zelf zo vreselijk veel van leren en je krijgt er veel meer rijkundig gevoel door.
Als je een erg slim paard hebt dat zit je ook nog eens met het probleem dat hij alles wel netjes laat zien met een andere ruiter er op, maar wanneer jij moet rijden begint het verhaaltje weer van vooraf aan. Heb vooral veel geduld en zoek goede begeleiding. Als je niet langer wilt wachten kun je denk ik beter besluiten je paard voor een langere periode in training te doen, bijvoorbeeld voor 1 of 2 maanden. Dat geeft vaak een veel hoger rendement.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-02 21:20

maar jippie, denk je ook dat de ruiter het beter zelf op kan lossen als je eigenlijk niet zo fantastisch goed kan rijden (B niveau???) (ja, ik weet het, ik had geen 4 jarige moeten kopen, maar ik 'heb d'r nu eenmaal dus....)
Loop je dan niet het risico dat je je beestje verrijdt?? ook al heb je er hulp bij? Wat jij dan eignelijk wil zeggen is dat ik bv. beter 2 keer per week les zou kunnen nemen ipv 1 keer?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 21:51

lijkt me een goed idee van je om er iemand anders soms op te laten rijden .
veel succes! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:44

MirageGidran schreef:
Wat jij dan eignelijk wil zeggen is dat ik bv. beter 2 keer per week les zou kunnen nemen ipv 1 keer?


In het begin had ik met mijn eigen paard maar liefst 4 keer per week les. De dagen dat ik niet leste ging ik longeren of wandelen. Ik ben ook op dezelfde stal gaan staan als mijn instructrice Haha! Langzaam aan hebben we dat afgebouwd tot 1 keer per week.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 00:41

Ik ben het helemaal met Jippie eens. Het gaat om de combinatie en niet om de ruiter en het paard apart. Ik ben ondertussen al anderhalf jaar bezig met Bolivia en heb eigenlijk pas sinds een half jaar goed priveles. Ik leste 2 x in de week en ging al goed vooruit. Nu les ik 3 x en dat merk je heel goed.

Ik heb het ook geprobeerd om een betere ruiter er op te laten rijden en het hielp mij niets. Het paard voelt het ook. Ik ben nu eenmaal nog niet zo snel en gevoelig als die betere ruiter dus Bolivia doet het bij mij nog niet, ook niet nadat mijn instructeur haar heeft gereden.

Ik denk dat je het geld beter kunt besteden aan les. Je moet het samen voor elkaar krijgen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 08:59

Ik zou persoonlijk als ik jouw verhaal zo hoor mijn paard een paar weken in training doen bij iemand die jou aanspreekt.
Die persoon kan je paard er dan even doorheen rijden waardoor hij begrijpt wat de bedoeling is. Je kunt dan daarna zelf weer aan de slag met begeleiding van je instructrice.

Ik zie omdat ik op een africhtingsstal sta, heel veel jonge paarden waarvan mensen het inrijden onderschat hebben. Met een paar weken worden het dan weer brave dieren waar de eigenaar ook wat mee kan.
Ik zeg niet dat jij het inrijden onderschat hebt, begrijp me niet verkeerd, maar het klinkt wel als een dier dat bij ons op stal terecht zou kunnen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:43

Het lijkt mij idd een goed idee als je instructrice er eens een paar keer op rijdt. Als je je paard ergens een tijdje in training zet, dan helpt het even, maar het kan zo zijn dat het langzamerhand weer minder gaat..... Dus dan zou je wel les moeten nemen van diegene waar je hem in training hebt gehad.

Persoonlijk zou ik gewoon vragen of je instructrice er een paar keer op wil rijden. Zij kan daneens voelen wat jij voelt.... en dat later beter over brengen. Als je dan nog geen resultaat ziet, dan zou ik eens op zoek gaan naar een andre instructrice.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 14:59

De opmerkingen van Jippie en Fitz zijn precies degene die ik in gedachten heb/had.

Als jij er niet doorheen komt ga je je alleen maar spannen en misschien wel zagen omdat je zo graag wilt. Zeg niet dat je dat doet maar het kan een logisch gevolg zijn.

Het idee om Mirage een paar weken in training te brengen is wel een heel goed idee. Laat die persoon hem iets verder doorrijden en dan na een tijdje gaan jullie samen rijden. Zodat je het kan overnemen geleidelijk en niet in een keer. En hoe meer les hoe beter even voor die periode totdat je een tevreden gevoel hebt.

Het kan ook heel goed zijn dat het gewoon niet klikt tussen jullie (met rijden dan) en dan kan je nog zoveel lessen maar ls het niet is is het niet Verdrietig .

Succes en koppie op komt vast wel goed.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-02 14:13

reuze bedankt voor al jullie reacties. Ik heb morgen weer les en ga het er met m'n instructrice even over hebben.
Bedankt! Ingrid

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:26

Succes we horen wel hoe het verder gaat. Lovers

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-02 15:16

Manon 2 schreef:
Ik ben het helemaal met Jippie eens. Het gaat om de combinatie en niet om de ruiter en het paard apart.

Ik heb het ook geprobeerd om een betere ruiter er op te laten rijden en het hielp mij niets. Het paard voelt het ook.


Nou, ik heb vanochtend les gehad, het was weer 1 groot drama. Heb wel serieus met haar gepraat. Zij is er ook zeker geen voorstander voor om d'r in training te zetten ergens, maar eigenlijk ook niet dat zij mirage gaat rijden. Zij zegt zo'n beetje als wat manon zegt: paarden zijn slim zat en lopen misschien bij mij wel goed, maar als jij er dan weer opklimt, heeft ze dat dondersgoed in de gaten etc.
Ik heb aan haar gevraagd of ze uberhaupt wel toekomst ziet voor ons samen (mirage en ik) en dat zag ze zeker. Nee, het is niet de beste combi, groen paard, groene ruiter, maar ja, ik heb d'r nu eenmaal. Zij denkt dat ik het op zich best wel kan. (angst speelt bij mij ook regelmatig een rol.) Bovendien is Mirage nu vreselijk aan het puberen en uitproberen. Ze denkt dat ik een fantastisch paardje heb, waar ik echt nog wel iets mee kan presteren, maar dat het ff wat gaat duren.
Uiteraard zit ik er nu mee en ben er dus veel over aan het nadenken, en ik denk dat ik 3 keer per week ga lessen, een half uurtje. Dat ik voorlopig alleen maar even rijdt als zij er bij is. 1 dag heb ik een meisje wat haar rijdt. En ik reed toch al maar max. 4 dagen dus dat kan best misschien.

Bedankt voor jullie reacties etc.
Groetjes, Ingrid

blieb

Berichten: 89
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 16:30

Ik zou een tiedeman gebruiken dat is vaak vriendelijker dan een ander hulpmiddel. Het is ook aan te raden om er eens iemand anders op te laten rijden die dat wel kan. Ik rij zelf op een half arabier half welsh van 5 jaar en degene van wie die is rijd er vaak na mij op. Ik leg haar wel uit wat ik doe om hem te laten ontspannen en rij met een vrij los teugeltje (soms met een tiedeman) . Je moet in elk geval goed inspelen op je paard en als deze het goed doet belonen en stoppen , zelfs als je er maar net een half uurtje mee bezig bent.Vaak weten ze dan al snel wat jij bedoelt. Veel succes ermee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, ComscoreBot en 76 bezoekers