Maand op stal, hoe conditie opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Maand op stal, hoe conditie opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-02 15:04

Wenga heeft ivm met haar hoefkanker een maand op stal gestaan op de kliniek. Ze mocht er niet uit, aleen bij de operatie en bij het uitmesten van haar stal ( en dan werd ze in de stal naast haar gezet). Ze had dus geen beweging. ( arme Wennie Verdrietig )
Nu mag ze naar huis ( blije wennie Haha! ) ! En ik weet echt dat ik niet meteen kan doorgaan met mijn 'training'en een uur rijden enz, maar hoe kan ik haar conditie het beste opbouwen? Rijden, wandelen, buitenritten in stap, longeren en loslaten zijn mogelijk. ( ook gaat ze elke dag in de wei) Waarschijnlijk komt ze maandag of dinsdag thuis.
Wie heeft er tips en/of adviezen voor mij?

Alvast bedankt,

Marije


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:41

Nou ik zou eerst maar heel rustig beginnen. Eerst maar eens stappen aan de hand en de rest heel rustig opbouwen.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 17:23

Gewoon rustig opbouwen, dus beginnen met veel wandelen enzo. Je merkt wel aan het paard zelf hoe snel/langzaam je moet gaan. Mijn pony stond twee maanden stil na een operatie en ik heb gewoon heel erg naar haar gekeken, als ik merkte dat ze echt moe werd stopte ik. De eerste week heb ik alleen met haar aan de hand gestapt en daarna ben ik heel rustig begonnen met longeren. Toen ze het longeren eenmaal goed volhield, ben ik heel rustig begonnen met rijden. Ik had eigenlijk gedacht dat het zo'n twee, drie maanden zou duren voordat ze haar conditie terug had, maar dat ging best snel (na een maand kon ik alweer een uur op haar rijden, nog niet heel intensief, maar toch) kijk dus gewoon naar het paard. En let behalve op de conditie ook op spieren die stijf zijn.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:14

Wat naar zeg voor je pony!

Krijg je van de dierenarts geen advies? Ik denk dat je het best bij de kliniek kan informeren hoe je het nu weer op kan bouwen.

Tja en verder vooral geen haast hebben, kijk heel goed hoe je pony reageert en bij twijfel met je dierenarts overleggen.

Ik denk namelijk dat het vanachter de computer erg moeilijk is om hier een verantwoord advies over te geven.

Veel succes.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 20:24

Mijn merrie heeft bijna een jaar stil gestaan, alleen wat gestapt. Nu zet ik haar dagelijks even aan de longe waarbij ik het zo opbouw: 10 minuten stappen, 1 rondje draf, 1 rondje stap, 2 rondjes draf, 1 rondje stap, 3 rondjes draf, 3 rondjes stap, van hand veranderen en weer 1 rondje draf etc. Dat bouw ik om de paar dagen op met 4 rondjes, 5 rondjes etc. Daarbij goed de ademhaling in de gaten houden. Het voordeel hiervan vind ik dat ik zelf dat er een opbouw in zit die goed in de gaten te houden is. Als de conditie wat beter is dan kan je het afwisselen met duurtraining waarbij je langere reprises doet bijvoorbeeld 10 min. stap, 2x 5 min draf, 10 min stap
Succes

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 12:08

gewoon heel rustig bgeinnen, eerst stappen aan de hand en later wat draven aan de hand, dan aan de longeerlijn, 5 minuten stap, 3 minuten draf 5 stap enz. wacht nog wel met galoperen.... dat hou je een week vol zo! Dan obouwen met 3 minuten erbij! maar de stapminten gelijk houden! Het is niet makkelijk, maar let ook goed op het paard hou haar in de gaten, wanneer is ze moe, doe rustig aan want ga jet het overhaast dan heb je kans op blessures.... bouw een schema op, maar voor 2 weken een schema of per week en hou je eraan! succes!

....

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 16:29

Idd heel rustig opbouwen.
Het is idd wel goed voor dr als ze in de wei komt, zo zal ze zelf ook al een beetje conditie opbouwen.
Het kan ook verstandig wezen om een schema op te zetten, en als je daar over twijfelt, stel hem samen op met iemand die er verstand van heeft zoals bij die kliniek.
Suc - 6 er mee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 9 bezoekers