Wagenziekte op een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Wagenziekte op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 19:59

Een meisje van ongeveer 15 jaar oud. Zij heeft altijd paard (pony)gereden totdat zij misselijk werd op het paard. Zij reed altijd op menege pony's.
Wat is het geval. Als zij op een paard rijdt wordt zij na ongeveer een halfuur rijden misselijk en moet dan overgeven. Dit gebeurde van de een op de andere dag. Hier had zij nooit last van.
Van alles is geprobeerd om te achterhalen waar het aan ligt. Binnenrijden en buiten rijden, eten voor het rijden en eten na het rijden, alleen rijden in een groep rijden. Pilletje slikken tegen wagenziekte. Niets mocht helpen.
Als je vraagt waar kun je het mee vergelijken dan moet je denken aan wagenziekte , zeeziek zijn maar dan op het paard (pony).
Zij kan haar hobby dus niet meer uitoefenen en dat is triest. Is er iemand die dit probleem kent. Laat mij eens weten of hier iets aan te doen is en wat. Alle serieuze suggesties zijn welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:36

Als het wagen ziekte zou zijn dan zou een pilletje daar tegen (prima tour of hoe heet het) toch moeten helpen.

Ik ben namelijk ook heel vlug wagen ziek maar zulk pilletje werkt bij mij gelukkig heel goed.

Op het paard of op de motor heb ik nergens last van..gelukkig.

misschien moet ze het toch eens aan de dokter vragen.
Maar het is wel kl*te dat ze nu niet meer kan paardrijden.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 21:48

Lijkt me ellendig zeg. Ik heb dat eens op het strand gehad toen het heel hard woei, al het losse zand stoof onder me door en ik werd me toch beroerd Misselijk . Maar even serieus, misschien is er sprake van stress Verward omdat ze nu op een groot paard moet rijden, een groot paard beweegt wel wat trager en is natuurlijk hoger dus misschien ook enger.Of heeft ze last van evenwichtstoornis, dan even naar de dokter.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 22:00

Cinnarizine is goed spul, ik had altijd enorm last van wagenziekte, prima tour hielp echt niet, maar dit spul wel. Het is wel een paardemiddel Haha! , ze gebruiken het ook voor (oudere) mensen met evenwichtsstoornissen, op recept verkrijgbaar. Misschien in lage doseringen ook vrij verkrijgbaar.

Cola drinken helpt ook goed tegen misselijkheid (al moet je er op dat moment echt niet aan denken!)

Is het niet iets om op een gangenpaard te gaan rijden? Tölt schijnt geweldig te zitten!

Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 17:13

Bedankt voor de tips. Ik zal het doorgeven.
Tolt zit inderdaad heel erg lekker. Wij zaten zelf ook aan stress te denken, of dat ze onbewust bang is om te rijden.
Maar in iedergeval bedabkt voor de reacties.

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 20:32

Ik denk dat ze bang is om weer misselijk te worden op het paard (onbewust) en dat ze daarom niet meer durft. Heb ik wel eens verha;en over gelezen en dat kan dus zo erg worden dat ze gewoon zo super bang is dat ze niet meer durft te rijden omdat ze dan denkt dat ze weer misselijk wordt.
Veel suc6

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 13:15

Als het geen stress is: snel er mee naar de dokter!
Het kan aan het evenwichtsorgaan liggen, dat daar iets mee aan de hand is, en mocht dit erger worden dan...
Vraag haar eens of ze tegen kermisattracties kan, of lift of roltrap, dat soort dingen.
Heeft haar lichaam daarbij altijd erger dan anderen in haar omgeving gereageerd, eerder duizelig/misselijk, en weten ze waar het aan ligt?
Ikzelf heb iets aan mijn evenwichtsorgaan waardoor ik als kind een jaar lang priveles heb moeten krijgen voordat ik 'normaal' op een pony kon blijven zitten.
Nu nog met veel voltes achter elkaar rijden, dat lukt bij mij niet.
Voltigeren zou ik bijv. nooit kunnen.
Wens haar veel sterkte, en laat haar vooral ontspannen dingen doen, en niets forceren. Rustig aan van voren af aan beginnen, kijken wat ze kan en wat ze wil, dingen doen die ze leuk vindt.
Succes!