zweep en sporen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 08:40

Ik gebruik sporen nooit, niet bij mijn iegen maar ook niet bij andere paarden (die het vaak wel gewend zijn!) Een zweep hoef ik bij mijn eigen paarden nooit te gebruiken. Bij andere paarden doe ik het eigenlijk ook bijna niet, heel soms en dan 1 tik. Dan gooi ik hem weg.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 09:25

ik rij soms met zweep en meestal met niets, mijn vorige paardje had geen sporen nodig, alleen als ze soms strontvervelend was pakte ik de zweep om haar een supertik te geven, maar eigenlijk reed ik altijd zonder.

Mijn paardje wat ik nu heb is nog niet ingereden dus dan zien we wel hoe dat gaat Haha!

Maar ik probeer om nooit met sporen te rijden, want een paardje dat ik kende was vanaf haar 3e / 4e jaar altijd met sporen gereden en een paar jaar later kon je dus ook echt niet meer zonder anders deed ze gewoon helemaal niets...

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:53

ik rijd altijd met zweep nooit met sporen, gebruik de zweep eigenlijk nooit, heel af en toe geef ik hem een klein tikje om hem wakker te houden. Ik vind met sporen rijden niet fijn, marquez is heel gevoelig dus ik heb ze bij hem niet nodig. Ik vind dat een paard aan het been moet zijn ook zonder sporen, reageert een paard niet op een been zonder spoor dan kan hij en tik met de zweep krijgen en dan op nieuw proberen om hem zonder spoor aan het been te krijgen.
Paarden stompen vaak af als ze altijd met spoor worden gereden.
Maar goed dit is mijn mening, het is het beste om per paard en per ruiter te beslissen of je met spoor gaat rijden.

McLoessie

Berichten: 51
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:53

Altijd met zweep, alleen op wedstrijden en andere dingen waar je wat "extra's" nodig hebt met sporen. Als mijn paard een bok geeft wil ik haar wel een tik kunnen geven zodat ze weet dat het niet mag. Dus gewoon een deel van de opvoeding en deel van mijn rijden.
Dus ben ik het eigenlijk gewoon eens met snepje1.

powergirl

Berichten: 49
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: vollenhove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:00

ik vind dat dat dubbel op is het zweepje is voral om wat vaard in je pony te houden,
sporen kan je goed gebruiken om je paard er bij te houden, en sporen zijn natuurlijk ook om de vaart er in te houden het licht er gewoon aan hoe je paard er bij rijd en welke hulpen die die mist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:31

alleen met zweep, ze is nog maar erg kort onder het zadel en ik wil haar vlug aan het been houden zonder een spoortje

ikkuh112334
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:36

ik rij met sporen en zweep, hij is altijd met sporen gereden
en de zweep gebruik ik om hem een klein beetje bij te tikken
voor de achterhand

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:37

Ik rij zonder sporen en zweep. Dat is ook niet nodig, want ze is voorwaarts genoeg. Zolang ik nog geen M1 hoef te starten zal ik ook niet met sporen gaan rijden.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:40

op de manege rij ik alleen met zweep.
en op luck rij ik met niks, alleen met springen en heel soms buiten een zweepje Lachen

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:21

grassie schreef:
met zweep. meneer is vrij lui, en idem wat fitz zegt, kuit moet reactie zijn.
geen sporen, om de eenvoudige reden dat ik 'pas'B ben, en bang ben om in de M zonder zweep niks meer achter de hand te hebben.
bonvendien went hij er vrij snel aan, als ik er iedere dag mee rijdt reageert hij op den duur (bijna) niet meer.


Hehe, mijn antwoord van 3 jaar geleden is nog niet eens heel ontoepasselijk geworden Haha!.

Ik rij nu altijd met zweep en af en toe (op wedstrijd, in de les en soms voor mezelf) met sporen. Al vind ik zelf nog steeds een zweep fijner dan spoortjes , bij sporen heb ik gauw het gevoel dat ik ze te vaak ga gebruiken (al valt dat best mee, maar toch.. Clown ).

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:54

bijde... maar alleen kleine stompe knopjes.

meneer bokt weleens en is weleens lui.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:59

hai, ik rijd alleen met zweep sporen is nog niet nodig ben nog bezig met de basisafrichting in de dressuur, het zweepje heb ik wel altijd bij me maar ik gebruik het nooit is gewoon nog niet nodig geweest. ja af en toe met buitenrijden als ze zich aanstelt en ergens niet langs wil maar verder niet

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:28

Eigen knollie; kort zweepje en kleinste spoortjes. Waarom? Ik rijd hem eigenlijk alleen in het bos en hij wilt wel eens omdraaien als hij iets eng vindt. Omdat hij zo lomp sterk is heb je op zo'n moment niks meer te vertellen. Hij galoppeert overal dwars doorheen. Bomen bestaan dan niet meer voor hém, maar wél voor mijn knieën! Oplossing; Op het moment dat hij aanzet om te draaien leg ik de spoor aan die kant wakend tegen hem aan en voila; een braaf paard is geboren! Ideaal. Zweepje idd voor al te opdringerige honden en mannen zonder broek Bloos! (Tja, dat krijg je als je 's ochtends zodra het licht is al over de heide zwerft...)

Bijrijdpaard; meestal kleinste spoortjes, (meer uit gewoonte) Om de paar weken laat ik de sporen bewust een paar weken af en pak ik een kort zweepje. Gewoon effe checken of hij nog lekker aan het been is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:21

ligt aan het paard,
eingelijk rijd ik nooit met zweep,
als een paard slecht aan het been is rijd ik met sporen
waarom?
meestal word er een zweepje gebruikt bij dit probleem, maar met sporen kun je "het niet aan het been zijn probleem" ook heel goed oplossen
been geven , geen reactie , spoor erbij
precies hetzelfde principe als de zweep erbij als hulp maar wel met het voordeel dat je je hand niet hoeft te bewegen om die hulp te geven en hem dus ook niet uit balans haalt of de aanleuning verstoort

Ghani

Berichten: 3086
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:00

Ik rijdt wel altijd met zweep.. en ook met sporen.. niet dat ik het altijd gebruik.. maar wel er altijd bij !..

Valery
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Foxhol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:05

Ik Rijd met sporen...omdat ik met zweep niet zow lekker/fantasties vind rijden

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 19:28

ik rij met sporen een een zweepje.
niet dat ik mijn sporen altijd gebruik om hem voorwaarts te laten gaan, maar als caressa wilt weigeren, effe de sporen erin, en ze springt wel. en bij de ula en spikkel rij ik ermee uit gewoonte. want bij spikkel gebruik ik ze nog niet als hij wilt weigeren, hij is nog niet echt doorgereden dus heb ik geen reden om hem te straffen wanneer hij zoiets doet.
en het zweepje heb ik erbij om ze te laten weten dak ik erop zit wanneer ze bokken of steigeren. Clown

toesjara
Berichten: 21
Geregistreerd: 05-03-04
Woonplaats: oudkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 21:46

HEY

Ik rijd niet met sporen en ook niet met zweep.
Want als ik met zweep rijd dan gaat ze KEIhard!
En sporen heb ik niet nodig.
Maarja......... dat is logisch als je een paarje heb van bijna 4 toch?

Is iemand het hier niet mee eens? Ik hoor het wel *LOL* *LOL*

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:27

Citaat:
dat is logisch als je een paarje heb van bijna 4 toch?


ben ik het niet mee eens, ik heb een Noriker van 4 en die loopt geen stap uit zichzelf Clown

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 22:29

ik rijd meetsal alleen met sporen..
vaak paarden die heel heftig reageren op een zweep en tocxh meer odnersteuning nodig hebben..
rij zleden dubbel..

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 01:09

Zonder sporen en zonder zweep. Een zweep vind hij niks, dan is hij niet fijn meer te rijden, en probeert constant onder je uit te rennen of hij gaat dribbelen. Bovendien is erg fel voor de kuit, wat ik graag zo wil houden, en heb ik nooit een zweepje nodig gehad.
Sporen heb ik alleen een tijdje gebruikt ter verduidelijking van bepaalde hulpen, wijken, sb, etc. Nu hij de bedoeling helemaal door heeft heb ik ze ook niet meer nodig.

Ik kan ook niet eens meer normaal een zweep vasthouden en mijn hand rechtop houden.

_Madelon

Berichten: 4760
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 12:53

in de zomer rij ik met sporen in de winter is dat echt niet nodig dan is dandy actief genoeg *LOL*

met een zweep hoef ik niet eens naast dandy te gaan staan of hij gaat al lichtlijk flippen laat staan als ik erop zit.. geen goed plan dus.. Schijnheilig

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:35

Ik rij altijd met sporen maar hoef ze niet vaak te gebruiken. Een zweep vind ik in de weg zitten en mag je bovendien in de ring toch ook niet gebruiken.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 16:42

Ik rij altijd met sporen en meestal ook met zweep, ligt een beetje aan het paard. Mijn eigen Longshanks heeft af en toe nog wel eens een opvoedend tikje nodig en voor het aactiveren van de achterhand is een zweep ook erg handig.

Charaz

Berichten: 24314
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 17:00

Ik rijd altijd met sporen, maakt niet uit op welk paard. Omdat ik mijn hulpen met sporen net iets meer kan verfijnen ermee of ze net een beetje meer op kan laten letten. Zweep ligt aan het paard/pony