zweep en sporen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 13:36

Ik rij met zweep en sporen! Ikkan niet zonder! Hij reageert totaal niet op mn been! En soms ook niet op mn spoor dus dan is een zweep makkelijk!!! Hij is zo 'verpest' met hangen, trekken en porren, dat ik hem wel zo moet rijden! en dat vind ik neit leuk, maar anders is het rijden ook niet leuk meer! Verdrietig

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 13:10

ik rij ook met zweep en sporen. Mijn instructrice zegt altijd: een antenne voor een beter contact *LOL*
Als ik zonder zweep rij, kan ze etteren als ik weet niet wat en met mijn benen alleen kan ik het niet af. Ik hoef mijn zweepje niet eens te gebruiken. (alleen deze tijd van het jaar, is ze nogal aan het ouwe prutsmutsen, dus tik ik haar nou nog wel eens bij).
Tijdens wedstrijden is het anders, ik gebruik hem dan niet, want ik vind het veel te lastig. Je moet hem in je linkerhand houden, en links ben ik nogal onhandig. Op wedstrijden heeft ze het niet zo door dat ik zonder rij.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 19:16

Op kimberly ( rij ik altijd les op) rij ik met sporen.
Als ik met zweep rij is de druk in mijn handen niet gelijk. En met sporen zijn de hulpen veel fijner.

Op Chess rij ik wel met zweepje maar daar hobbel ik toch maar wat op rond ( i.v.m. de druk in m'n handen heb ik daar dan toch geen last van)

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:04

ik rijd wel met zweep maar niet met sporen.
de zweep is voor dat hij doorloopt, als ik geen zweep heb weet hij dat en gaat hij langzamer. bovendien vind ik het handig als hij kuren heeft ofzo.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 11:05

Ik rijd gewoon op een manege en omdat die paarden vaak doorgereden zijn heb je vaak sporen nodig om ze het een en ander duidelijk te maken.
Ik gebruik ze liever niet maar er zijn een aantal paarden die gewoon slecht op het been reageren. Voorwaarts zijn ze over het algemeen wel want dat is in eerste instantie natuurlijk wel het belangrijkste. Maar mijn sporen gebruik ik niet om een paard voorwaarts te rijden maar alleen voor de buigingen en stellingen wanneer het paard niet goed genoeg op mijn kuithulp reageert. Reageert hij/zij dan nog niet goed dan gebruik ik mijn zweepje...Ik geef liever geen harde schop met spoor of een flinke tik maar als het moet dan moet het maar want tenslotte ben ik de baas als ik erop zit.

Het vervelende is wel dat ik vaak mensen met sporen zie rijden die met kapstokvoeten rijden en hun paard continue prikken of iemand die er gewoon standaard mee drijft in plaats van met de kuithulp zelf....In het algemeen mogen er ook geen mensen met sporen rijden die hun been niet goed stil kunnen houden maar hier en daar zie je toch mensen die voorgetrokken worden vanwege bijvoorbeeld een grote mond en daar wordt dan ineens niets van gezegd...Dat irriteert mij soms wel eens maar goed dat is weer een ander onderwerp....
Groetjes van Jessica!! Bloos

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 12:00

-Ik rij Prakkie nu et sporen, maar alleen voor de sier..Ik rij met sporen (van die lieve kleine npc-spoortjes), omdat je vanaf het M verplicht bent met sporen te rijden. Ik gebruik ze alleen nooit...nou ja, bijna nooit. Ze zitten echt voor de sier om mijn laarzen heen...
-Lethal rij ik met sporen en soms met zweep. Sporen zie boven en hij is wat luier van zichzelf. Ik gebruik mijn zweep voor wat bij te tikken in een extra verzameling in da draf of galop. Hij wil dan wel eens traag worden en dat mag niet en dan tik ik hem ff bij (gewoon zachtjes, allen voor reactie). Dat gaat hij weer wat meer zitten van achteren
-Heldin rij ik ook met sporen en met zweep, om dezelfde redenen als bij lethal.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 16:31

ik wissel het af, youri: rijd ik vaak alleen met sporen omdat in het M dat alleen maar met sporen mag. Soms alleen met een zweep, som samen, en soms niet> Gewoon om het paard ook actief te houden zonder hulpo middelen en verfijn middelen.

Wjerdo: rijd ik niet Lachen Lachen

Renske, alleen met sporen en in de les met beide. Renske rent vaak v/d zweep weg. En met sporen voor verfijning van de hulp. HEt meeste gewoon zonder, omdat ik ze eerst voorwaardelijk aan een "kaal" been wil hebben. Zonder verfijning, want dat kan altijd nog.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 17:01

Op dit moment rij ik Toon met sporen en twee zwepen om hem te leren onmiddellijk op een kuitdruk te reageren. Hij is nogal afgestompt door manegewerk, vandaar dit grove geschut. Haha!

Kaminka is meestal stuk Haha! , dus als we daar eens opzitten geldt voor haar hetzelfde verhaal, twee sporen en twee zwepen + soms instructrice met longeerzweep..... Bloos

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 19:08

ik rijd met beide.
Sporen omdat ze anders neit goed op me been reageert en ik enit super veel kracht in me benen heb zitten.
Zweep omdat ze soms neit op mijn been reageert en ik haar soms niet goed kan straffen met de stem of been.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-02 19:57

Ik rij zonder sporen en zonder zweep.
Heel uitzonderlijk eens een zweep.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:09

ik rijd met allebei op dit moment. nu heeft ze van de dierenarts van een soort hormonen spul, daardoor blijft ze erg aan mijn benen plakken. De zweep heb ik nodig om haar voorwaarts te houden en de sporen voor de zijgangen. normaal rijd ik alleen met zweep en op wedstrijden ook met allebei, want omdat ze overal bang van is wijkt ze niet goed en daarvoor heb ik dan sporen nodig. (normaal wijkt ze ook niet zo goed hoor, maar dan thuis schijt ze 'm niet zoveel overal van). Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 15:15

dressuurwedstrijd en les: zweep en sporen. We rijden L2, dus sporen omdat dat straks in de M ook moet, en nu ter voorbereiding. Zweep om hem een keer te activeren, zijn aandacht te vragen en soms te straffen.

Springen: kort zweepje, geen sporen. Niet nodig, zweepje alleen om soms eens op zijn schouder te leggen.

Verder: dressuurzweep, geen sporen. Hij is goed aan het been, en dat wil ik zo houden.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 18:09

ik rij normaal gesproken met zweep en sporen. Spoortjes om wat verfijnder de hulpen te kunnen geven, en de zweep om aan te geven dat hij moet reageren (kuit=reactie zoals hierboven ergens al stond). Soms rij ik zonder sporen , maar dan moet ik zeker weten dat hij genoeg voorwaarts is, anders staakt hij om de 5 meter!! Met de zweep reageerd hij nogal fel!!

xxFiekexx

Berichten: 539
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-02 20:38

Zonder sporen, omdat mijn paarden heel licht op de kuit lopen, maar wel met zweepje voor wat meer actie te verkrijgen. Ik rijdt meestal met een zweep tussen dressuur-en springzweep in. De 'normale'zweep dus. Als ik spring, neem ik wel een springzweepje, dat vind ik makkelijker.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 17:58

een tikje met de zweep lijkt me nog te verstaan maar waarom toch die sporen?
Als je je paard al niet vooruit krijgt zonder sporen doet hij het werkelijk tegen zijn zin hé. Je kan je paard toch fijn opleren zodat hij ook gewoon op druk van de kuiten reageert verdorie!!!
En dat het VERPLICHT is vanaf een bep. catergorie is ronduit belachelijk...

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-02 18:47

aglaranna schreef:
Als je je paard al niet vooruit krijgt zonder sporen doet hij het werkelijk tegen zijn zin hé. Je kan je paard toch fijn opleren zodat hij ook gewoon op druk van de kuiten reageert verdorie!!!


van mij mag je langskomen.. en ja, mijn pony vindt het denk k inderdaad niet leuk om dressuur te lopen, maar alstie met zn kop in de lucht mag galloperen reageert ie ook traag op je been..
en zweep? k ga liever gewoon dood dan dat ik die gebruik bij hem.. das dan overdreven, maar bijtikken geeft als resultaat dat hij slaat, en ik dan dus weer terug sla.. enz.. en dat werkt gewoon niet als je even iets simpels met je been wilde duidelijk maken... dussss
en btw.. lichamelijk issie gewoon echt gezond hoor, dus tis echt niet zielig om m soms aan te pakken.. en k denk dat k nu voor meer mensen spreek....

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 10:01

ik vind dat je gewoon met sporen en/of zweep kunt rijden zolang je er geen misbruik van maakt. stel, een pony wordt helemaal gek van de zweep. en zonder sporen moet je hem de hele tijd vooruit schuppen. dat ziet er ten eerste niet uit en ten tweede kun je dan niet zo goed met sporen rijden want anders heeft het schijnbaar geen 'nut'.
nou dat was dus mijn mening. Lachen

Iris14

Berichten: 63
Geregistreerd: 11-02-04
Woonplaats: Wolphaartsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:59

Hey! Ik rijd met sporen en zweep..mn verzorgpaardje is namelijk manegepaard geweest en dus beetje afgestompt... Ach gut duz ja op mn gewone been reageert ie niej..duzz..baaii -xxx- Iris.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:04

Zonder sporen, met zweep.
De zweep hoef ik maar eens in de zoveel tijd te gebruiken. Alleen als hij zijn aandacht niet bij mijn been houdt, of af en toe even bijtikken als hij een achterbeen laat sloffen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 12:22

met zweep en sporen.
ik hobbel maar wat rond (recreatieruiter met een net woord) op een trekpaard dat nooit onder het zadel beleerd is en dus helemaal niet voor het been is, zonder sporen kom ik niet eens het terrein af, dan staat ie
gewoon stil!
met de zweep moet ik oppassen, als ik hem per ongeluk achter mijn been raak, bokt ie me eraf!
Ik gebruik de zweep om hem wakker te houden en om enge mannen en lastige honden mee te slaan ~~}>

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 13:38

Sporen. Het model en lengte is paardafhankelijk.
Niet elk paard rij ik met sporen, en ook niet altijd.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:23

Magic: meestal zweep en sporen.
Magic wil met het losrijden nog wel eens wat tegen het been zijn, dan vind ik het handig om een zweepje bij de hand te hebben en gelijk te corrigeren als ze niet reageerd op mijn been.
Maar tijdens mijn les laat ik mijn zweep ook wel eens vallen (dan zit ie me gewoon in de weg).

Olinita (bijrijdpaardje): alleen sporen.
Volgens de eigenaresse heeft ze het niet zo op de zweep. Mocht ik er mee willen rijden mag dat natuurlijk wel, maar ik heb de zweep nog niet nodig gehad, dus waarom zou ik.

mallaslover

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:18

Ik rijd met een zweepje.

nescio

Berichten: 340
Geregistreerd: 06-05-02
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 17:26

Ik rij meestal altijd met sporen en nooit met een zweep !hij heeft het niet nodig dus waarom zou ik het dan doen !op het moment rij ik ff zonder sporen want nescio is erg heftig bezig de laatste week !
als ik dan met sporen ga rijden berijk ik er helemaal niks mee helaas Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 18:03

sporen (stomp wieltje)