longeer problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ballo
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: heerhugowaard

longeer problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-02 15:03

hallo allemaal Haha! Knipoog

ik heb een probleem. mijn paard heeft een eigen willetje Extreme duivel .
hij moet nog ingereden worden maar hij loopt al een tijdje aan de longeerlijn. maar als hij b.v linksom moet dan laat hij zich tegen mij aan vallen( ik kan je vertellen een paard van 1.72 is niet licht). als hij geen zin meer heeft na 2 rondjes dus dan gaat hij er steigerend en bokkent vandoor ik heb al van alles geprobeerd maar niets helpt, dus hebben jullie misschien een paar tips. ik ben wanhopig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:01

ach wat vervelend dat ie zich op je laat vallen, dat is niet zo´n pretje Verward .
maar als ie er bokkent en steigerent vandoor gaat daar weet ik misschien wel iets op dat deed ik tenminste met mijn oude verzorgpony en dat hielp wel, je kan bijv. samen met een vriend of vriendin er voor zorgen dat ie niet kan uit brekken als het dan een paar keer niet lukt om uit te brekken dan stop ie hoppelijk met dat uitbrekken bij mij hielp het inieder geval wel,
nou ik wens je heel veel suc6

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:35

waarom begin je niet weer bij het begin laat iemand je helpen 1 houd de longeerlijn vast en de andere gaat naast het paard lopen ik zal al ik jou was daar weer me beginnen

ilse_
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-05-01
Woonplaats: son

monty robberts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 20:38

Ja het is heel lastig als een paard zo moeilijk doet. Heb je misschien ooit gehoordt van de monty robberts methode? Dat is een mannier van inrijden zonder longe. In het boek: "Monty Robberts de man die naar paarden luistert" wordt het allemaal heel goed uitgelegd. Het komt er op neer dat je eerst vriendjes wordt met je paard door naar hem te luisteren en vanuit die basis ga je verder met inrijden. Dat vriendjes worden lijkt me in jou geval wel op zijn plaats. Het is wel een heel ander idee maar mischien is het 't proberen waard.
Heel veel succes ermee!!!!!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 21:48

Ik heb eerlijk gezegd geen zin om weer het hele basis longeerverhaal in te tikken want als je via zoeken naar longeren zoekt, dan vind je een hoop.

Als hij bokkend wegrent, dan is dat niet zo erg. Laat hem maar door galopperen, net zolang als jij wilt. Als hij terug wil naar draf dan moet hij nog steeds doorgalopperen. Pas als jij de overgang terug wilt maken dan mag hij terug naar draf. Als hij het dan niet doet: maakt niet uit, weer verder galopperen, net zolang totdat hij op jouw commando terug komt.

Steigeren kan hij alleen als hij stilstaat, dus de truc daarbij is om hem voorwaarts te houden.

Ik kan me helemaal niets voorstellen bij de situatie dat hij tegen je aan valt. Kun je dat misschien iets beter uitleggen?

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 21:53

Ehm....... Rondjes draaien??????
Groetjes he! Cool Cool Cool

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 23:05

aai toch,
nou, het beste is van met touw een cirkel af te spannen, met kleine 'pikketjes'. Zo snapt je paardje al snel wat de bedoeling is hoor en dan kan hij ook minder makkelijk zich echt losrukken aangezien hij niet van de cirkel van...
hij kan uiteraard wel nog naar binnen komen, maar als je een beetje ervaring hebt met longeren -als dat niet zo is moet je vragen of iemand je wat uitleg wil geven terwijl je met een geleerd paard oefent- dan houd je je paard naar buiten met de longeerzweep.
Natuurlijk niet meppen! Maar je paard als het ware weer naar buiten wijzen, door de zweep -wanneer je merkt dat je paard naar binnen valt- tussen jezelf en het paard te houden en het paard weg te jagen. Daarna weer met de zweep aan de achterhand aandrijven.

Veel succes en geduld!

cia!
AGlaranna

ballo
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 16:38

alles wat jullie zeggen is allemaal al heel vaak geprobeerd. als hij er bokkent vandoor gaat dan trekt hij je ondersteboven. als hij zich tegen mij aan laat vallen dan gaat hij dus tegen je aan leunen met zijn volle gewicht zodat je valt ( dat is zijn manier van lollig doen) je ziet namelijk aan hem dat hij er lol in heeft. Nuv rondjes draaien hebben we al geprobeerd totdat hij bijna onderuit ging (stom gezicht hoor). over nieuw beginnen zie ik niet zo zitten omdat hij alles wel kan maar hij heeft geen zin dus dan gaat hij truukies uitproberen om eronderuit te komen (kwajongen) Extreme duivel Extreme duivel Schijnheilig . hij wordt in maart 4 dus wordt het niet eens tijd om een beetje knap te gaan lopen en te werken????????????

groetjes

ballo
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-02 16:40

ik ben trouwens de beste maatjes met eros hoor. hij is super aanhankelijk en hij luistert ook heeeel goed behalve met longeren. Lovers

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 18:47

Misschien is een hengstenketting een oplossing. Als het paard echt aan het klieren is en dus nergens lichamelijk last van heeft dan kun je hem straffen. Wanneer hij stijgert gewoon gaan hangen aan de longerlijn, desnoods met zijn tweeën als hij te sterk is. Gaat hij bokken geef je een rukJE aan de lijn en laat je hem heel veel galopperen, en wat al eerder werd gezegd, niet laten draven totdat jij het commando geeft. Wat misschien ook een idee is omdat hij elke keer jouw kant op komt...zeg maar...een stok aan het longeertouw vast maken of een dermate lengte dat hij niet te dicht bij je kan komen. Net als wat ze bij honden gebruiken die de dierenbescherming vangt (eens in een VS film gezien). Snap je wat ik bedoel?

Suc6 en idd, veel geduld hebben!