Bit vastpakken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gabyfedde

Bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 12:36

Gisteren tijdens wedstrijd was het weer zover, Fedde had weer eens niet zo'n zin.
Tijdens het losrijden ging hij er al bokkend, onstuurbaar, vandoor, even later ging hij er nogmaals in galop vandoor.
In de eerste proef was hij erg loperig, en de oefeningen gingen stuk voor stuk waardeloos. Meneer liep z'n rondjes, maar ik kon hem met mijn hulpen niet bereiken.
De tweede proef ging nog aardig tot de linkergalop. In de linker galop pakte hij het bit vast en scheurde keihard langs het schot (terwijl we de diagonaal opmoesten). Ik kreeg hem niet terug en kon ook geen volte inzetten, hij had echt het bit vast. Toen hij eindelijk weer draafde mocht ik er nog net op blijven zitten, maar meer ook niet. Dat betekende dus keihard doordraven met zn neus in de lucht.

Het betekende 146 en 143 punten, absoluut terecht.

Ik begin dit echt zat te worden. Hij doet dit zowel thuis als op wedstrijden. Ik heb op die momenten niets meer te vertellen en hij blijft daar ook heel lang mee doorgaan (zeg niet dat Friezen geen uithoudingsvermogen hebben...). De lol van het rijden gaat er op deze manier wel van af, want hij blijft het doen (als het een jong paard is a la, maar Fedde is inmiddels 12 en blijft het gewoon doen).

Ik heb het al met een ander bit geprobeerd, dit gaat even goed en dan begint het gedonder weer opnieuw. Nu rijd ik hem weer met een dubbelgebroken watertrens, dit ging een aantal weken goed.

Toen ik hem pas net reed vloog hij op buitenwedstrijden de ring uit, dit ging op een gegeven moment (na ruim 1 jaar in de B) beter. We zijn nu L2, maar ik weet zeker dat hij op de buitenwedstrijden straks weer de ring uit vliegt.

Straffen is niet mogelijk, want hij rent gewoon keihard rondjes en is dan gewoon onstuurbaar.

Het komt echt met vlagen. Soms gaat het een aantal weken lekker (en halen we ook punten in de 160), maar daarna is het weer een aantal weken drama.

Weet iemand raad? Ik weet het echt niet meer en begin de lol echt te verliezen.

rhijnauwen

Re: Bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 13:50

is jouw instructrice al eens mee geweest naar een wedstrijd? zit er een soort regelmaat in zijn acties? (misschien is er toch een aanleiding te vinden, een paard doet toch niets 'zomaar' om het baasje te pesten? ligt het aan jouw gemoedstoestand) denk eens goed na wat de oorzaak misschien kan zijn, schrijf anders een tijdje alles wat je met hem doet en voert in een schriftje en laat jouw instructrice mee denken, meekijken. succes!

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 15:04

Misshien even overleggen met de paardentandarts. de mijne pakte ook steeds zijn bit vast. De tandarts kwam om zijn gebit te doen en heeft toen een bitseat gemaakt. Dan maken ze de voorste kiezen rond en dan kan het paard niet meer zo makkelijk het bit vastpakken.
Bij mijn paardje is het ideaal. Hij probeert het nog steeds maar krijgt het bit niet meer te pakken. Hij is ook een stuk rustiger in zijn mond geworden. Nog veel succes met je paardje, groetjes inge

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 16:36

Inky_devil schreef:
Misshien even overleggen met de paardentandarts. de mijne pakte ook steeds zijn bit vast. De tandarts kwam om zijn gebit te doen en heeft toen een bitseat gemaakt. Dan maken ze de voorste kiezen rond en dan kan het paard niet meer zo makkelijk het bit vastpakken.
Bij mijn paardje is het ideaal. Hij probeert het nog steeds maar krijgt het bit niet meer te pakken. Hij is ook een stuk rustiger in zijn mond geworden. Nog veel succes met je paardje, groetjes inge

Paardentandarts komt eerdaags weer. Maar uit ervaringen met de vorige keren is wel gebleken dat het daar niet beter van wordt.
Maar bedankt!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 16:38

Jeetje, Fedde is lekker bezig. Dat er geen rem op zit soms heb ik gemerkt toen we buiten gingen rijden. Ziet ie zoveel dat ie jou niet meer zag...

Heel veel sterkte Lachen Volgende keer kan ik misschien filmen, dan kunnen we het terug zien!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:52

Jordy doet het ook. Veel minder dan eerst, toen ging ik als ik erop stapte standaard zo door de bak. Maar af en toe wil hij weleens wegknallen. Bokken doet hij er niet bij, maar gewoon vol gas ongecontroleerd rennen, en inderdaad, als hij de kans krijgt, ook de baan uit. Hij is dan ook onstuurbaar, rent alleen rondjes over de hoefslag (tenzij hij eruit kan dus).
Enige wat bij mij werkt is bliksemsnel reageren..... Zodra hij gaat op de rem trekken of eventueel omtrekken. En dat doe ik niet altijd even vriendelijk dan.... Hij gooit zichzelf namelijk echt met veel kracht naar voren, en als ik hem in de eerste paar passen tegen kan houden kan hij niet helemaal op snelheid komen.
Bij Jordy is er vaak geen aanleiding. Zijn tanden zijn het ook niet, die worden heel regelmatig nagekeken.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:12

Ik denk dat jouw paard duidelijk door heeft dat hij je kan foppen en zal dit dan ook blijven doen totdat jij echt boven hem komt te staan. Op dit moment denk ik dat hij zich sterker waant.
Ik heb momenteel ook een "probleem" met de 4-jarige Olivi merrie die ik rijd. Zij probeert me echt enorm uit maar ik probeer er elke keer weer boven te staan.
Ze protesteert op mijn hulpen door haar hoofd te schudden en omhoog te gaan springen en te dreigen.
Zolang ik haar op dat moment maar naar voren blijf rijden is er niks aan de hand en stopt ze ook met dat geklier na aan aantal minuten.
Zij doet het echt om te proberen en ik ga dan heel fanatiek met haar aan de slag om haar de gelegenheid niet te geven.
Misschien is het toch iets om met je instructrice te overleggen.
Als je paard het alleen in de ring doet moet je echt eens een keer overwegen om hem eens goed op zijn flikker te geven in de proef. Dat verwacht ie waarschijnlijk niet op dat moment. Sommige paarden maken er namelijk een sport van om in de ring te klieren en de meeste ruiters treden dan niet consequent genoeg meer op uit angst om de proef nog meer in de soep te laten lopen.
Ik denk dat je zowiezo consequenter moet worden, wat hij thuis niet mag, mag ook niet in de ring en omgekeerd.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-05 13:47

Zwelgje schreef:
Ik denk dat je zowiezo consequenter moet worden, wat hij thuis niet mag, mag ook niet in de ring en omgekeerd.

Dit ben ik absoluut met je eens. Maar hij valt gewoon niet te straffen, anders had ik dat allang gedaan. Het probleem is thuis even groot als op wedstrijden. Ook thuis gaat hij keihard rennen en moet ik wachten tot hij moe wordt. Op zn flikker geven heeft als effect dat hij alsmaar door blijft rennen. Àls ik er wat aan kon doen in de proef deed ik dat ook echt wel, want die proef is op dat moment toch al verpest.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:31

Wat je nog kunt proberen, maar dat vergt wel uithoudingsvermogen van jou.
Wacht tot hij uit zichzelf terug wil komen uit de rengalop, en op dat moment geef jij been.

Hij wil galopperen? Mag hij galopperen, niet vechten, laat maar gaan, maar als hij aangeeft dat hij genoeg heeft dán wil jíj galopperen.
En dan ook doorgaan totdat hij werkelijk bekaf is!

Niet na een halve volte denken, nu is het wel genoeg. Nee, een minuut of 10 doorgalopperen, zo hard hij kan en dán, als jíj het eraan toe hebt, mag hij terugkomen maar geen tel eerder.

Deze manier van werken dwingt een paard na te denken over de consequenties van zijn acties. Hij kan kiezen op deze manier, óf lopen klieren en daarna nog eens gigantisch aan het werk moeten. Óf gewoon met je meewerken en lang zo moe niet worden.

Als hij het op gegeven moment dan niet meer doet, rij dan ook niet te lang door. Als beloning voor goed gedrag mag hij dan eerder stoppen.
Dus, goed gedrag is licht werk. Kliergedrag is keihard werken.

Maar nogmaals, wees streng en consequent!

Na een tijdje goed gedrag bouw je de tijdsduur van het rijden weer op tot normaal.

Neem ook het voer en de hoeveelheid onder de loep en kijk of je paard voldoende gelegenheid en ruimte heeft om 'paard te zijn' dus in de weide of in de bak met hooi.

Succes.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 13:37

ranna schreef:
Wacht tot hij uit zichzelf terug wil komen uit de rengalop, en op dat moment geef jij been.

Hij wil galopperen? Mag hij galopperen, niet vechten, laat maar gaan, maar als hij aangeeft dat hij genoeg heeft dán wil jíj galopperen.

Niet na een halve volte denken, nu is het wel genoeg. Nee, een minuut of 10 doorgalopperen, zo hard hij kan en dán, als jíj het eraan toe hebt, mag hij terugkomen maar geen tel eerder.

Deze manier van werken dwingt een paard na te denken over de consequenties van zijn acties. Hij kan kiezen op deze manier, óf lopen klieren en daarna nog eens gigantisch aan het werk moeten. Óf gewoon met je meewerken en lang zo moe niet worden.

Als hij het op gegeven moment dan niet meer doet, rij dan ook niet te lang door. Als beloning voor goed gedrag mag hij dan eerder stoppen.

Na een tijdje goed gedrag bouw je de tijdsduur van het rijden weer op tot normaal.

Neem ook het voer en de hoeveelheid onder de loep en kijk of je paard voldoende gelegenheid en ruimte heeft om 'paard te zijn' dus in de weide of in de bak met hooi.

Succes.

dit is nou eens een goede tip die meestal positief uitpakt en is zeker het proberen waard. ik los het ook altijd zo op met altijd een goed resultaat!!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:59

klomp schreef:
dit is nou eens een goede tip die meestal positief uitpakt en is zeker het proberen waard. ik los het ook altijd zo op met altijd een goed resultaat!!

Dank je klomp Bloos

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 15:15

ranna schreef:

Succes.

Dat klinkt heel goed. Helaas was dit al een van de eerste dingen die ik probeerde, hij blijft het toch iedere keer weer doen....

Voeren etc doe ik zelf, hij wordt van lucht al dik dus krijgt vrij weinig. Hij staat dagelijks enkele uren buiten (in de wei wanneer deze droog genoeg is en in de bak wanneer de wei te nat is) en krijgt 4x per dag kuil. Paard zijn kan hij dus zeker.

Hij weet gewoon dat ik hem op die momenten niet de baas kan en misbruikt dat feit. Ik geloof dat nièmand hem op deze momenten baaskan, want hij luistert echt helemaal nergens meer naar.

Maar bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 20:14

ik heb de reacties niet doorgelezen..maar misschien kun je het bit een gaatje omhoog hangen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 00:39

0ojannekeo0 schreef:
ik heb de reacties niet doorgelezen..maar misschien kun je het bit een gaatje omhoog hangen

lijkt me een goed plan

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 01:17

@Ranna: Heb d'r thuis ook zo'n driftkikker staan. Denk dat ik je
manier morgen eens uit test.
Misschien een suggestie aan de topicstartster: longeer je paard voor
dat je erop stapt. Doe ik zelf ook longeer hem een 3kwartier en kom
dan zo'n anderhalf á 2 uur later terug om te rijden.
Meneer is dan z'n energie kwijt en m'n arm is dan niet uit de kom Haha! Bloos Knipoog

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 16:04

PaysBas schreef:
@Ranna: Heb d'r thuis ook zo'n driftkikker staan. Denk dat ik je
manier morgen eens uit test.
Misschien een suggestie aan de topicstartster: longeer je paard voor
dat je erop stapt. Doe ik zelf ook longeer hem een 3kwartier en kom
dan zo'n anderhalf á 2 uur later terug om te rijden.
Meneer is dan z'n energie kwijt en m'n arm is dan niet uit de kom Haha! Bloos Knipoog

Hij heeft net voordat ik reed 1.5 uur lopen rennen en bokken door de bak (eerst omdat ik met mn pony naar buiten ging en daarna omdat ze in de bak pal naast de onze een pony aan het opjagen waren). Maar denk maar niet dat hij rustig was....
Het is echt niet dat hij teveel energie heeft, hij heeft kans genoeg die kwijt te raken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 16:14

en als jij het bit nou los laat dat ie niets heeft om vast te pakken? heel licht contact houden en vant moment dat hij lost vliegenssnel de teugels weer oppakken en hem stilzetten? Maarja dan heb je m wel alleen stil. Zo leer je t m niet af Scheve mond
ik dacht ook meteen aan de tip die hierboven al gegeven werd, hij wil galopperen dan zal hij ook galopperen. Maar als dat niet werkt... Doet hij dit al van bij het inrijden of pas sinds een jaartje ofzo?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 16:38

pharagirlke schreef:
en als jij het bit nou los laat dat ie niets heeft om vast te pakken? heel licht contact houden en vant moment dat hij lost vliegenssnel de teugels weer oppakken en hem stilzetten? Maarja dan heb je m wel alleen stil. Zo leer je t m niet af Scheve mond
ik dacht ook meteen aan de tip die hierboven al gegeven werd, hij wil galopperen dan zal hij ook galopperen. Maar als dat niet werkt... Doet hij dit al van bij het inrijden of pas sinds een jaartje ofzo?

Hij doet het al zn hele leven. Soms gaat het een tijdje goed, maar het komt steeds weer terug.
Hij pakt het bit gewoon vast, ook tijdens het uitstappen (dan gaat ie met zijn hoods scheef lopen en dan zie je dat hij het bit vastheeft.
Hij is ook niet zomaar stil te zetten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:49

gabyfedde schreef:
pharagirlke schreef:

Hij doet het al zn hele leven. Soms gaat het een tijdje goed, maar het komt steeds weer terug.
Hij pakt het bit gewoon vast, ook tijdens het uitstappen (dan gaat ie met zijn hoods scheef lopen en dan zie je dat hij het bit vastheeft.
Hij is ook niet zomaar stil te zetten.

das best rottig dan Verward en hijs al nagekeken door da enzo? (waarschijnlijk wel)

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 18:02

zagen.. flink hard zagen (ja klinkt banketstaaf.. nee is niet zielig..)
Mij is wel eens verteld.. stelling naar binnen, stelling naar buiten.
Maarja dat doe ik dus ook niet Knipoog

In de bak laat ik hem nog wle eens doorscheuren, als hij er geneog van heeft lekker doorgaan.. zij wou galoperen.. ik neit.. en als ze stopt wil ik galoperen.

of Als hij het bit vast pakt.. je teugels los laten, en weer oppakken, los laten, en weer oppakken Lachen

Wat dacht je van een bit dat hij niet kan vastpakken??
Dubbelgebroken hielp daar geloof ik tegen Lachen

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 22:53

Monster schreef:
zagen.. flink hard zagen (ja klinkt banketstaaf.. nee is niet zielig..)
Mij is wel eens verteld.. stelling naar binnen, stelling naar buiten.
Maarja dat doe ik dus ook niet Knipoog

In de bak laat ik hem nog wle eens doorscheuren, als hij er geneog van heeft lekker doorgaan.. zij wou galoperen.. ik neit.. en als ze stopt wil ik galoperen.

of Als hij het bit vast pakt.. je teugels los laten, en weer oppakken, los laten, en weer oppakken Lachen

Wat dacht je van een bit dat hij niet kan vastpakken??
Dubbelgebroken hielp daar geloof ik tegen Lachen

Ik heb ongeveer alle bit-varianten al uitgeprobeerd.
Dubbelgebroken watertrens
Enkelgebroken bustrens
KK Correctiecit
Ongebroken watertrens
Hij pakt het allemaal gewoon vast.

teugels los-teugels vast is inderdaad een goede oplossing, maar het probleem met fedde is dat hij zich dan gewoon helemaal afsluit en nergens op reageert.

Bedankt voor de reacties!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 18:24

Bij Jordy komt het dus ook steeds terug.
Mijn ervaring is dat verschillende bitten niet werken, daar knallen ze dwars doorheen. Bovendien, als je steeds zwaarder geschut gaat gebruiken, en ze leren daar ook doorheen te rennen, waar blijf je dan?

gabyfedde schreef:
Hij weet gewoon dat ik hem op die momenten niet de baas kan en misbruikt dat feit. Ik geloof dat nièmand hem op deze momenten baaskan, want hij luistert echt helemaal nergens meer naar.

Als Jordy eenmaal op snelheid is durf ik ook te wedden dat niemand hem meer stopt, inderdaad nergens meer naar luisteren, sturen is ook onmogelijk. Wat ik dus doe op het moment dat hij vertrekt is zijn hoofd opzij trekken en tegelijkertijd zijn achterhand omschoppen. Is hij eenmaal 2-3 passen weg dan helpt er geen moer meer aan.... Dan rent hij desnoods dubbelgevouwen rehtdoor.
Als ik een bak met goede onheining heb trek ik hem trouwens naar buiten. Bij een open bak naar binnen, anders wil ik niet weten waar hij eindigt....
Dat gaat overigens niet vriendelijk, maar anders is hij niet te stoppen. Afgezien van die momenten is het trouwens het meest brave paard wat je je voor kunt stellen.....

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 18:52

[quote="Supertje Bovendien, als je steeds zwaarder geschut gaat gebruiken, en ze leren daar ook doorheen te rennen, waar blijf je dan?

Ik rijd hem nu op een dubbelgebroken watertrens... Zwaarder geschut hielp allemaal niet, dus ben ik maar weer teruggegaan naar een dubbelgebroken bitje.

Wat ik dus doe op het moment dat hij vertrekt is zijn hoofd opzij trekken en tegelijkertijd zijn achterhand omschoppen. Is hij eenmaal 2-3 passen weg dan helpt er geen moer meer aan.... Dan rent hij desnoods dubbelgevouwen rehtdoor.
[/quote]

Hij vertrekt vaak vanuit een normale galop. Ik zit dan in een normale galop en pas als ik dan iets vraag (volte bv) is hij weg. Hij is gewoon razendsnel, maar ik moet proberen nog sneller te zijn.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 02:38

Dat komt me inderdaad heel bekend voor, als je iets vraagt in de galop, al is het alleen nog maar stelling, ineens keihard rechtdoor wegknallen. Zelfs over zijn schouder wegspringen, en zo beginnen met rennen.
Je moet dan inderaad nog sneller zijn. Mijn eerste reactie was ook als hij dat deed ineens aan 2 teugels trekken en verder niet meer sturen, alleen proberen tegen te houden. Nu trek ik hem dus om als hij dat doet, dan probeert hij nog wel weg te gaan, maar ik laat hem direct zo klein mogelijk draaien (een nette volte komt er dan toch niet meer van), desnoods met mijn hand achter mijn knie..... Dan maakt hij echt niet zoveel snelheid.
En het is een stuk minder geworden nu hij 9 van de 10 keer niet meer zo ver komt. Die enkele keer dat het hem wel lukt ben ik niet snel genoeg....

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 11:30

Probeer achter de momenten te komen dat hij het doet. Voel daarbij goed, wat doet hij in zijn lijf? Daar moet je achter zien te komen. En wat doe jij vervolgens in het jouwe ?

De mijne doet het ook weleens, nu minder dan vroeger. Eigenlijk alleen als ik haar te lang stil heb laten staan, dus dan is het nog een soort terecht. Wat ik merkte was dat een fractie van een seconde voor ze het deed minimaal tegen mijn binnenbeen viel. Datzelfde moment maakte ze haar rug lang en ik werd stijf. Poef weg was ze. En dat ze het meestal deed zodra we uit een figuur kwamen. Dat zijn dingen waar je mee aan de slag kan. Daarnaast een goed duidelijk verschil in waar je teugels voor zijn. Buitenteugel is tempo. Dus stop is stop. Daarnaast blijven ontspannen in je bovenlijf en je ademhaling laag houden. Zodra je spant zijn dit soort paarden verdwenen. Dat geldt zeker voor je handen. Geef m gewoon geen kans het bit vast te houden omdat er tegendruk is. En ook minimale druk is druk.

Bij mijn vriend heeft ze hetzelfde gedaan tijdens uitstappen (hij is beginner). Ik heb hem direct laten ontspannen. Teugels los, rustig zitten, veren in je beugels niet, hangen in je zadel en rustig ademhalen. Binnen 4 passen was ze terug.