middenstap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sharonalover

middenstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 15:04

Wie heef er tips voor de middenstap???

Als ik middentsp wil, dan drijf ik, maar gebeurd er niks, drijf ik iets harder, gaat ze draven, ik geef iets teugels mee, maar maar heel weinig, moet dit meer, of juist niet, moet ik mijn teugels op maat houden, ik houd mijn teugels wel op maat, maar ik doe mijn handen iets naar voren...

hoe doen jullie middenstap??

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:07

Je moet haar voor de ruimte geven om te kunnen verruimen. Ga een beetje schakelen in stap. Dan komt het wel.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:18

Meer teugel geven en zorgen dat de pony nagefelijk is.

AnneG

I heb mijn tegels altijd wel een behoorlijk stuk langer in de middenstap. En gewoon goed met de hand mee in de beweging van de stap.

Babeth

MissSisa schreef:
Meer teugel geven en zorgen dat de pony nagefelijk is.

Nageeflijk hoeft niet perse.

Snan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:34

Ik doe altijd gewoon de teugels wat langer, dat ie langer in de hals word en het neusje voor de loodlijn. En we krijgen meestal een 7 dan Verward Haha!

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:43

denk dat het wel belangrijk is dat je pony nageeflijk is. Geef hem in eerste instantie eens wat minder ruimte, activeer de achterhand en sta het daarna toe dat hij zijn hoofd wat verder naar voren en beneden laat zakken. Blijf de achterbenen actief houden, evt met een zweepje of anders met je been aandrijven op het moment dat het paard zijn achterbeen optilt. Dus iedere pas even je been eraan aan de kant dat ie zn been optilt (links, rechts enz). steeds ook weer opvangen, actieve kleine pasjes maken en dan weer langer maken. Ik denk dat ie makkelijker gaat ontspannen als ie zich eerst even moet inspannen. En de nageelijflijkheid is belangrijk voor een correct gebruik van de rug. Als ie zijn rug hol maakt, kan ie zijn achterbenen niet onderbrengen en dus ook moeilijk verruimen. Hoop dat je er wat aan hebt.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:56

ik heb vaak een 8 en zelfs al een 9 gehad voor uitgestrekte stap in de M1. Je moet goed de hals iets laten zakken en goed doorstappen. Doordat hij zijn hals naar beneden doet moet hij wat meer de achterhand eronder zetten en goed overstappen zeg maar. Het is dus heel belangrijk dat je hem laat zakken. Ik denk dat je nu te weinig laat zakken, doe dat dus meer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:44

Drijven in de tact van de beweging. Dus links, rechts, links, rechts enz. En met je zit extra motiveren.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:00

Als je links, rechts, links, rechts drijft krijg je dan je hele paard niet onder je aant slingeren Haha! Hoeft natuurlijk niet gelijk, maar ik denk toch dat je óf met beide benen moet drijven óf beide benen stil moet houden.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 19:44

Milkaatjuh schreef:
Nageeflijk hoeft niet perse.

Maar dan wordt het makkelijker.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:47

chalotje schreef:
Als je links, rechts, links, rechts drijft krijg je dan je hele paard niet onder je aant slingeren Haha! Hoeft natuurlijk niet gelijk, maar ik denk toch dat je óf met beide benen moet drijven óf beide benen stil moet houden.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:50

liesje1986"]
[quote="chalotje schreef:
[/quote]

nee, je activeert het achterbeen dat het paard op dat moment optilt zodat hij hem verder wegzet. het is niet de bedoeling dat je hem voor je been wegduwt, zoals bij wijken. Je moet korte hulpen geven.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:53

Als voorbereiding en ter verbetering van de stap moet je schijnovergangen maken...daar wordt de kwaliteit van de stap al stukken beter van (mits je deze goed uitvoert). Denk erom dat je de stap actief houdt, ook tijdens de schijnovergangen...

Voordat je bv. een diagonaal op rijdt voor de middenstap, kun je in de hoek ervoor al je paard even extra alert maken op een nieuwe oefening.
Maak je paard recht op het diagonaal en laat tegelijkertijd de teugels wat vieren.
Je beide benen verplaats je iets naar achteren en je drijft met je zit, als het ware duw je je buik onder je handen...door je zit activeer je je paard om zijn passen te gaan verlengen...met je handen volg je de beweging van de mond...
Je hoort wel contact te houden met de mond en het paard mag met de neus iets voor de loodlijn komen maar niet teveel (dan wordt het al snel een uitgestrekte stap)

Succes met oefenen en laat je trainer ook even duidelijk het verschil aan je uitleggen OK dan!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-05 19:29

dankje wel allemaal OK dan! , ik hoop dat ik er wat aan heb, ga woensdag meteen oefenen.....

Als iemand nog meer tips heeft.......:::::: zet er maar bij, misschien heb ik er wat aan Haha!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:31

chalotje schreef:

Je rijdt Z2 op een paard en je hebt nog nooit van tactmatig aandrijven gehoord? Goodie..

AnneG

Re: middenstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 16:51

Ik drijf alleen als dat nodig is Haha!