Arabische hengst kopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-01 21:14

heel erg bedankt maar mijn ouders zijn nogsteeds na 2 jaar heel bang voor paarden.Ik zet dit berichtje niet neergezet omdat IK twijfel maar omdat velen mij dit afraden.Mn ouders weten over het idee dat ik een arabische hengst wil en niet omdat ik het zo stoer vindt maar ik heb een show gezien van die hengsten en ik vindt het Zo ontzettend mooi.Die indruk die een hengst alleen al maakt en natuurlijk heb ik de enige dag het idee ik kan het wel en de andere dag ik kan het niet,maar als ik weer iets gepresteerd heb dan ben ik echt trots ik weet wat een paard aan kan richten want ik heb vaak zat in het verband gezeten en ik heb vaak zat met een hersenschudding op bed gelegen maar dat was voordat ik Cato en helios ging doen ik doe de ene nu al zon jaar en ik moet zeggen dat ik veel minder zo ben geworden van als er iets mis is dan doe IK dat wel even ik heb van hun geleerd dat ik altijd op moet letten en dat ik degen moet zijn die oplet want als ik dat nie doe laten ze me dat wel weten ook.Ik heb vandaag gepresteerd dat ik mijn super vervelende verzorgpony rustig heb weten te houden.Ik had hier een bericht gezet van dat mijn verzorgpony me eraf gooit en nu heeft hij begrepen dat hij onder mij staat allen omdat ik volgens velen vandaag heel zelferzekerd was ik zal ook nooit meer met het idee op een pony gaan zitten met ik val toch nie.Ik heb wel in 2 jaar bereikt dat mensen mijn vertrouwen om met moeilijke paarden om te gaan en iemand met heel veel verstand van paarden heeft een paar keer gezegt dat ik naar de top kan komen met een paard waar Ik van kan leren en ik heb na alles wat ik heb gelezen het idee dat ik veel van een hengst zou kunnen leren ik ik wil graag een pony met pit duzz daarom kwam ik op Arabier uit.Ik heb inderdaad ervaring met het rechtzetten van misverstanden bij de opvoeding maar dan gaat het alleen bij mij goed.Daarom dacht ik dat een hengst wel bij mij zou passen een eenmanspaardje.Ik heb een Newforest geleerd dat hij zichg moet gedragen en als ik erbij ben gaat het goed totdat er iemand anders hetzelfde bij hem doet dan gaat het mis hij is echt niet makkelijk ookal is het een manegepaard.Ik ga stoppuh
Greetz Nathalie

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-01 21:24

mijn ouders moeten niets van paarden hebben ze vinden het leuk van een afstand ze weten van mijn plannen maar ze weten ook dat een hengst een hengst is en een Arabier een Arabier.Leuk vinden ze het niet maar ze vinden mijn keus bijna altijd juist en nu ook.Ik ben niet onzeker over mijzelf maar ik wordt onzeker van andere die mij vertellen wat ik wel moet doen en wat niet.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-01 21:28

Tip, neem een arabische ruin die rond zijn 4/5 gecastreerd is. Meestal nog een beetje hengstenuiterlijk en een beetje streken, maar een échte hengst zijn ze niet meer.

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-01 23:29

Ja maar dat gaat er allemaal weer af en dan kan hij ook nie meer dekken dat lijkt me ook leuk een veulen te zien die in zijn of haar afstamming de naam van mijn hengst ou hebbben of als ik zelf nogeens een merrie wil dat die dan een veulen krijgt van hem

Groeten Nathalie

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 00:25

Nathalie V schreef:
Ja maar dat gaat er allemaal weer af en dan kan hij ook nie meer dekken dat lijkt me ook leuk een veulen te zien die in zijn of haar afstamming de naam van mijn hengst ou hebbben of als ik zelf nogeens een merrie wil dat die dan een veulen krijgt van hem

Groeten Nathalie

hoe bedoel het gaat er allemaal weer af?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 00:27

Nou Robin is laat gecastreerd en heeft een hengstenuiterlijk (niet heel erg maar wel een beetje) er aan overgehouden, en ook zijn streken.
En als je zo graag wilt fokken kun je beter een merrie kopen. Is véél leuker als je zelf het veulentje hebt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 00:38

Lieverd, een pony in de sport rijden enzo is al moeilijk zat, zónder dat je een hengst hebt. Aan veulentjes hoef je helemaal niet te denken nog, want dat is helemaal een verhaal op zich.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Het enige wat ik in jouw verhaal lees is dat je a. een show met arabische hengsten wijs vond, en b. eventueel een veulen zou willen.
Nou dat veulen lijkt me helemaal niet aan de orde, en vraag maar eens aan sunnylover, die heeft een arabische merrie(?toch?) gekocht die ook een plaatje is en waarmee je een show zou kunnen stelen. Dan heb je de hengstenmanieren er niet bij.

Wat betreft ouders; hoe zit het met financien dan? Verantwoordelijkheid? Waar zou je hem stallen? Is daar begeleiding?

Denk nog maar eens 200x na. Ik heb op mijn 13e een 4 jarige merrie gehad samen met een vriendin (en ik had toen 5 jaar rijervaring) en ben achteraf hardstikke blij dat we dat maar een half jaartje hebben volgehouden en dat ik toen bij een pensionstal een baantje kreeg. Daar heb ik een hele hoop geleerd, en zag ik pas in hoe ik me in een eigen paard vergist had!

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 01:07

Kijk daar komt nou het naieve van een 13 jarige bovendrijven! Als je een veulen wil van je hengst dient hij eerst goedgekeurd te worden en dat is ie niet zomaar!
Ik kreeg als 15 jarige een pony die helemaal kapot gereden was zowel lichamelijk als psychisch! Wist ik dat, nee ze hebben haar aangesmeerd nadat ik een pony die kreupel liep in had moeten leveren. Ze kwam met ernstige rotstraal nara me toe en ze deed haar oren plat als ik in de buurt kwam. Ik was toen zelf ook naief en wilde haar niet wegdoen. Okk niet nadat mijn eerste les op haar niets anders was dan domweg keihard rondjes scheuren. Ik heb de eerste 4 jaar niet anders moeten doen dan afzien! Ze was drachtig toen ik haar kreeg en beviel van een tweeling, veulens beide dood en de merrie ook. Ik ben van instructeur naar instructeur gegaan, ik vond er gelukkig eentje die me wel kon helpen en het een geweldige pony vond, dat is ze ook! Mijn pony was al bag van een blaadje en iedereen vertelde mij hoe het moest maar het was allemaal geklets waar ik niets aan had. Ik ben uitgescholden, mensen hebben tegen me gezegd dat ik maar een andere sport moest gaan zoeken. Ik werd altijd laatste bij dressuur en ook al zat er progressie in, toch werd ik laatste gezet. Ik deed niets anders dan huilen en wilde nooit meer paardrijden. In plaast van het beestje verrot te meppen dat luidde het advies hebben we haar weer op het rechte pad gekregen door respect, met mijn moeder naast het paardje ik erop en mijn vader met de auto erachter en iedere keer als ze staakte, rustig toespreken het is niet eng. Ik heb haar nu redelijk goed gekregen ze kan ontspannen lopen en we hebben het saampjes tot m springen gebracht, ze blijft eenkennig maar ik kan je vertellen het is een wereld pony! Let toch alsjeblieft op, paarden houden gaat niet altijd op rozen! Ik wil je alleen waarschuwen want 4 jaar door alles en iedereen afgekraakt te worden terwijl je in je puberteit zit is echt nie leuk! Mijn pony heb ik nog en een bloedmooie dochter, ze gaat nooit meer weg. Veel succes ermee! gr gabrycha Knipoog

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 02:06

Als je shows zo mooi vindt, kan je toch ook net zo goed een merrie nemen? Daar kan je mee naar shows en mee fokken. Ik weet ook niet of je een veulen wilt of een volwassen paard, je moet erop rekenen dat een goedgekeurde 4-jarige Arabische dekhengst al snel zo'n 15.000,- gaat kosten en dan niet te vergeten de bijkomende kosten voor show (en training).

Trouwens een Arabische hengst is niet te vergelijken met een Friese hengst...Friesen zijn veel 'cooler'.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 11:28

Besef ook dat als je een hengst hebt, je heel veel dingen niet mag doen. Maneges, ponyclubs, wedstrijden, enz... Die kunnen er allemaal problemen van maken en je dingen verbieden. Dat is natuurlijk jammer. En als je een goede hengst wilt, ben je heeeeeel veel geld kwijt.

Ik heb een arabische ruin van 6 jaar die vorig jaar pas is gecastreerd. Die heeft ook echt nog het hengstenuiterlijk en het hengstenkarakter. Als je wilt, dan mag je een keer komen om hem te berijden. Dan weet je hoe een 'echte' (eigen) arabier is, en kun je er nog eens over nadenken.
Maar ik vrees dat het je heel erg gaat tegenvallen. Zeker als je daarna ook nog eens op m'n NRPS-merrie stapt. Die is veel makkelijker en als 'jong' meisje dat net komt kijken is het veeeeeel makkelijker om een 'normaal' paard mooi te laten lopen als een arabier.

Maar goed, PB maar als je wilt komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 11:37

Hoe braaf sommige paarden ook kunnen zijn, hengsten blijven hengsten en daar moet je gewoon mee opletten. Die horen niet thuis in onkundige handen, want daar komen brokken van.

Sorry dat ik het zeg Nathalie, maar ik vind al jouw argumenten om een hengst te kopen ronduit belachelijk, zeker gezien je eigen ervaring en achtergrond.

Koop nou gewoon een fijn braaf paard waar je eerst fatsoenlijk op kunt leren rijden.

smirrnof
Berichten: 7
Geregistreerd: 26-12-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 15:39

Ik wil even reageren op het antwoord van Anna Jelly. Je vergelijkt de situatie nu met een meisje dat friesche hengsten heeft, dat is niet zo goed. Een fries heeft over het algemeen een zeer nuchter karakter. Ik rijdt zelf ook een friesche hengst, van vier jaar oud, en die is ook meestal zo braaf als iets. :D Maar op onverwachte momenten kunnen ze altijd nog wat uithalen. Bij arabieren zal dat denk ik veel sneller zijn door hun bloed (vergeleken met hen zijn friezen ijskoud). Ik heb een tijd (toen ik jonger was) op een pony met arabisch bloed gereden, en dan was het toch vaak opletten en vooral zorgen dat je de baas was.
Ik raad Natalie aan om als ze gaat kijken een ervaren persoon mee te nemen en eventueel te proberen of je het paard een tijdje op rpoef zou kunnen nemen, met goede begeleiding.
Groetjes en succes *D

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-01 18:07

Dus jullie denken als ik een beesie met pit wil dan toch iets van Nrps en een merrie?

Groeten Nathalie

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 18:20

Je kan best een Arabier nemen hoor, maar dan geen hengst. ik heb gelezen dat je in Vlaardingen woont en in Zuid-Holland is het echt heel moeilijk om een plaatsje te vinden voor een hengst. Ik heb er maanden over gedaan om iets te vinden.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 20:56

Ook in de sport is het makkelijker om hoger te komen met een NRPS, new forest of welsh ofzo. Met een arab kan het wel, maar het is wel moeilijker.
En dressuur-juryleden zien liever een NRPS ofzo, als een arabier (over het algemeen).

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

nou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 21:04

ik hou van arabieren!!!
alle paardjes die ik doe daar zit wel een beetje arabiesbloed in!!!
ik verozrg een ruintje met ongeveer 50% arabiesbloed nou hij kan echt super vervelend zijn maar ook heel erg braaf!!!
ik verzorg ook nog een arabiesmerrietje!!!
die is hartstikke koppig!!!
maar zo zie je maar weer dat alle arabieren verschillen!!!
en het staat bekent dat arabieren meestal drukker zijn doordat het bloed in hun hun er opkikt!!!!
nou sterkte maar bedenk goed wat je doet!! neem niet alleen de beslissing desnoods met je ouders of instructeur!@!

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 21:22

robbie schreef:
Wat zitten we hier nu allemaal te zeiken dat arabische paarden felle kikkers etc zijn.
Natuurlijk ze staan hoog in het bloed en ze kunnen fel zijn maar als je gewoon zelf rustig bent en rust uitstraaltvalt het heel erg mee.
Een vriendin van mij heeft toen ze een jaar of 9 a 10 was ( en ze was toen echt ook nie groter als 1.55m) een arabische volbloed merrie zelf helemaal ingereden en nu zijn ze L startgeregtigd.
Allemaal gezeur!
Als je zelf die hengst graag wil rijden je je hebt genoeg zelfvertrouwen dan denk ik dat het kan.
Maar aangezien je dit berichtje op bokt hebt gezet lijk je me toch niet helemaal zeker van je zaak en dat is GEEN goede basis om een paard te kopen!


helemaal mee eens! *LOL* *LOL* *LOL*

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-01 21:29

ook hiero zijn de meningen heel erg verdeeld de ene zegt je kunt het toch wel doen en de ander zegt koop een merrie en een paardje dat minder temprament heeft maar toch fel is zoals een NRPS ze zijn allemaal heel leuk en een paard is een paard en misschien koop ik op het eind wel een rasloze ruin ofzo maar ik ga in ieder geval lekker zoeken naar een paardje dat bij MIJ past.Hengst ruin merrie Arabier NRPS new forest welsh t maakt me niet uit ik zie nu door al jullie reacties in dat t paardje zelf bij je me moet passen en dat t ras t geslacht de kleur enzo dan nix uitmaakt.Bedankt voor jullie tips maar meer mag er natuurlijk altijd bij. ALTIJD tips kan ik altijd gebruiken maar aan wat voor ras ofzo denken jullie voor mij dan?

ik zat in ieder geval te denken aan een E of grote D maat slank gebouwd.dat voor van alles gebruikt kan worden van dressuur tot buiten en springen enzo. en met flink wat pit want pit kan ik best aan en een fel paard is ook geen probleem

ALLEMAAL BEDANKT!!!!!!!!!!!!!!

GREETZ NATHALIE V Tong uitsteken

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 21:37

Youko schreef:
Als je shows zo mooi vindt, kan je toch ook net zo goed een merrie nemen? Daar kan je mee naar shows en mee fokken. Ik weet ook niet of je een veulen wilt of een volwassen paard, je moet erop rekenen dat een goedgekeurde 4-jarige Arabische dekhengst al snel zo'n 15.000,- gaat kosten en dan niet te vergeten de bijkomende kosten voor show (en training).

Trouwens een Arabische hengst is niet te vergelijken met een Friese hengst...Friesen zijn veel 'cooler'.


een merrie kan ook heel erg zijn. zeker als ze hengstig zijn! dat soort dingen heb je bij een hengst niet. als ik jou was zou ik een wel opgevoede hengst nemen. goed afgericht en minimaal 7 jaar. suc6 ermee

harmvh
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 21:49

Even als boven beginnende!

Ik denk dat je je hart moet volgen. Elk paard loopt prima!!!!!!! zolang je maar samewerkt met dit paard! geen paard is ontembaar en geen paard is gemeen! een paard word vaak niet begrepen!

Nu klinkt dit erg zweef teverig klopt! maar het is waar! ik heb enkel staaltjes onbegrip en begrip gezien dat ik deze uitspraak best durf te maken!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 22:09

"een merrie kan ook heel erg zijn. zeker als ze hengstig zijn! dat soort dingen heb je bij een hengst niet. als ik jou was zou ik een wel opgevoede hengst nemen. goed afgericht en minimaal 7 jaar. suc6 ermee"

Ja, een merrie kan heel erg zijn, maar ik heb hier op stal één van de weinige brave hengst staan. En geloof mij, hoe braaf hij ook is, het kan flink misgaan, vooral als we nu praten over een 13-jarige meisje. Ik denk dat veel mensen niet weten waarover ze praten, een hengst houden is een vak apart...Een hengst houden is gewoon een (groter) risico, neem dat nou maar gewoon van mij aan. Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan?

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-01 23:04

er zijn mensen die makkelijker met hengsten klikken dan met merries. als je een paard koopt, met de achtergedachte van: ik had toch liever een hengst gehad, zal je niet met dat paard (gaan) klikken. ik ken een hele brave hengst die ook al eerder gedekt heeft. een brave hengst zal je minder makkelijk vinden dan een brave ruin, maar als je het graag wilt en er zeker van bent, waarom niet? een hengst kan je goed mee kijken of het een vaster karakter is. bij een merrie is het vaak maar afwachten hoe ze zijn bij het hengstig zijn.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 15:06

Even mijn mening geven.

Dat je ouders bang zijn van paarden,kan veel over jouw toekomst zeggen.
Ze kunnen je bijvoorbeeld niet helpen als je problemen heb met "de hengst",ze kunnen je niet helpen als het dier ziek is.Ook vind ik het een klein beetje raar dat je je al zo "geweldig" voelt dat je je verzorgpony's aan kan.Kijk,ik ben ook er wel is van een haf afgedonderd,en er weer opgestapt (ondanks een gekneusde poot en een bloedlip) maar dat wil nog niet zeggen dat je een arabische hengst aan kan! Je moet het maar zo zien dat elk mens een ander karakter heeft,net als een paard.Elke hengst heeft een ander karakter,wat je totaal niet kan vergelijken met dat van jou verzorgpony (die ook nog ruin/merrie is!).Ik kan toch ook niet van jou zeggen dat jouw karakter hetzelfde als dat van mij is? Jij gedraagt je misschien anders.Ten tweede moet je een papier hebben om je hengst te laten dekken (moet je aanvragen ofzo,toestemming vragen).
Ook willen veel stallen geen hengsten hebben.

Ik wou zelf ook altijd graag een hengsteveulentje hebben,maar gelukkig hebben de bokkers hier mij van dat idee afgebracht.Ik heb zelf,met mijn 6 jaar paardenervaring,en mijn 12 jarige leeftijd,nog niet voldoende ervaring om een hengst in de hand te houden.Er kan vanalles mis gaan tijdens een opvoeding,wat je later misschien klauwen vol geld gaat kosten,
of er gebeuren ongelukken...Dat je ouders je al niet kunnen helpen is ronduit zonde,ze kunnen je er niet in begeleiden omdat ze bang van paarden zijn.Mijn moeder die elke avond in de paardenboeken zit te pluizen,soms sunny voor mij verzorgt en met Bogaschka gaat leren rijden,
heeft mij ontzettend goed geholpen.Ze herrinert me wanneer ik wormenkuren moet geven,helpt me met allerlei dingen en geeft me weize informatie,die ik echt bleek nodig te hebben.Zonder mijn moeder had ik het denk ik niet gered.Als je ouders alleen het stalgeld betalen zou ik het nog niet aankunnen.

Ook is het tijdens een opvoeding van een jong paard belangrijk dat je consequent bent,hem dus op de goede manier opvoed.Als een hengst eenmaal gedekt heeft,heb je kans dat zijn karakter dusdanig veranderd dat hij altijd wel drukker word,naar merries toe.Dit kan voor ongelukken zorgen.

Even over dat "13 jarige naive gedrag" wat ergens hierboven werdt genoemd...Zou een mens van 30 die slechts 2 jaar verstand heeft van paarden minder naïf (of hoe je dat ook schrijft) zijn als een meisje van 12 met 6 jaar ervaring? Ik denk het niet!

Zoals je misschien wel weet ben heb ik kort bezit gehad over Jameela,
een Welsh K merrie met 75% arabisch bloed.Om eerlijk te zijn was ze te voor mij.Ik kon haar ook niet echt aan,ze sleurde me de stal uit en zette het op een rennen op het erf.Bogaschka was heel erg rustig,
en dat is een volle 100% arabier,weer een ander karakter en weer een ander gedrag.Zo zie je dat elk paard anders is,en je nog wel is voor verrassingen kan komen te staan.

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-01 20:26

Mijn verzorg pony is ook een hengst. Hij heeft nu meer dan 40 keer gedekt en heb echt geen problemen met hem.
Ik kan met hem gewoon tussen merries rijden.

Maar wanneer je dus wel een hengst koopt, je moet zeer consequent ( schrijf je dat zo) zijn, anders gaat het mis.

Over een arabier, iedere arabier is weer anders.

Nathalie V
Berichten: 72
Geregistreerd: 08-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-01 09:24

Ik weet dat ieder paard anders is ik rij nu 2 very felle ruinen en 1 slome ruin (waar ik zeg maar dingen op leer die ik nodig heb op die andere 2) Helios daar zit 75% arabisch b,oed in en hij doet geen vlieg kwaad al heeft hij nog wel het hengstentrucje wegspringen in plaats van wegrennen overgehouden.Lets go al is het een manegepony hij is gewoon een darm van hem leer ik het meest en niet als van bevoorbeeld Cato en Helios.Hij kan me de ene les gewoon rustig laten zitten en me de andere les er rustig vanaf proberen te gooien het laatste jaar lukt hem dat nie meer omdat ik nu weet hoe ik hem de baas kan zijn.Ik weet nu hoe hij is en ik denk dat als ik kan ondekken hoe de hengst die ik maybe ga kopen is zal ik denk ik ook geen problemen hebben met hem.Ik denk zelf altijd maar dat een paard voelt dat als jij van paarden houdt je al meer zal acepteren en ik heb geleerd dat je met liefde voor je paard of het paard dat je rijd je alles maar dan ook echt ALLES kan bereiken.Tuurlijk denk ik na over wat iedereen zegt maar MIJ kan je totaal niet naief en onverantwoordelijk noemen anders had ik volgens mij de zorg 7 dagen per week nie gekregen voor een paard met een heel erg verleden boven een meisje dat ouder meer rijervaring heeft maar hem WEL sloeg.Duzz ik denk zelf dat je ervaring niet zo heel veel uitmaakt zolang je maar van een paard houdt.En o ja alle Arabierenstallen waar ik op een advertentie heb gereageerd willen MIJ toch ook eerst op een hengst van hun laten rijden om te kijken of ik het aankan.

*LOL* *LOL* Greetz Nathalie