Linksom galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-01 18:44

Ff een vraagje: Mirage wil sinds 1,5 week niet meer links aangalopperen. Toen ik d'r net had, ging ze rechtsom moeilijk, maar het lukte uiteindelijk
wel. Nu gaat rechts makkelijk, maar gaat ze linksom niet meer zo, nou, zeg maar gerust, helemaal niet meer. En als ik d'r dan eindelijk heb na 3 kwartier, dan springt ze achter snel over of geeft een bokje, komt slecht de bocht door, wil niet buigen.
Speelt ze nou een spelletje of niet,hoe kom je daarachter? Verder vind ik d'r linksom opeens wat moeizamer lopen. Niet dat ze niet
rad is, ofzo, maar opeens moet ik meer moeite doen om d'r linksom voorwaarts te krijgen. Ze komt uiteindelijk wel redelijk aan m'n been. Ze loopt dus zeker niet kreupel hoor, maar .....kweet het niet.
Eerst hadden we het idee dat ze me in de zeik zat te nemen, maar ik vraag me nu een beetje af of ze niet ergens last van heeft ofzo ..................uiteraard zien jullie niets door een e-mail, maar hebben jullie enig idee, of zal het wel aanstelleritus zjin? Zoiets vind ik moeilijk te beoordelen, want verder merk ik niets aan haar.


Bedankt alvast
Ingrid


Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 01:05

Zet je paard aan de longeerlijn en beoordeel hoe hij dan loopt. Is hij dan linksom nog steeds niet orde, laat je er naar kijken door de veearts; anders kun je zelf weer aan het werk Knipoog

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 09:04

Lois heeft dat ook heel erg gehad en het was bij hem stijfheid aan de linkerkant. Ik heb veel rek en strekoefeningen gedaan en veel met de pessoa teugel gelongeerd. Het heeft bij hem geod geholpen maar kan natuurlijk niet zien wat bij jouw paard de oorzaak is.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 09:59

Bedenk: het buitenachterbeen wordt in de galop het meest belast, daar waar het binnenachterbeen in draf het meeste wordt belast.
als je een plotselinge verandering in de gangen van je paard ondervind, houdt er dan rekening mee dat er een pijn (tje) in het spel kan zijn. Zeker een peesblessure heb je niet meteen door, die kan al dagen sluimeren. Aan de longeerlijn zonder bijzet moet je inderdaad de gangen van je paard gaan beoordelen. is die wel echt regelmatig? Twijfel je dan doe je er goed aan een dierenarts te laten kijken.
Is er niets fysiek mis, dan is het een kwestie van trainen. het is een goed teken wanneer je paard van slechte kanten wisselt, dan zit ie tenminste niet op 1 kant helemaal vast Haha! . Blijf geduldig, accepteer dat je paard nu even moeite heeft met die oefening, dus gewoon doortrainen, zij het even wat lichter. Je paard kan wat stijfjes zijn na een keer zware arbeid, het lichaam moet zich dan eerst herstellen, en van daar uit kan je weer vorozichtig de moeilijkheidsgraad opzoeken.
Vergrijp je niet aan noodoplossingen, die zullen niet helpen. Wees kritisch en weet zeker dat je paard gezond is in lijf en benen. Wees geduldig in je training. uiteindelijk komt alles wel weer goed.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 11:13

Asl je twijfelt vraag iemand ena te kijken die veel verstand heeft van rijden.

Desnoods bel je de DA of een paardenfysio met ruggen en benen kan je gewoon geen risico nemen.

In dit topic staat mijn verhaal het was het rechterachterbeen wat uiteindelijk zijn rug was door MIJn foute manier van rijden:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 0&forum=15

Als je nog vragen hebt stuur me dan maar een PB succes ermee hopelijk is het snel over Lovers.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 19:45

Scheefzitten kan een oorzaak zijn, en dat hoef je niet eens te merken!! Ook zijn vaak je heupen of benen niet helemaal gelijk en zit je dus een klein beetje scheef.

Als je dat een poosje doet kunnen ze sommige spieren verkeerd gaan ontwikkelen, en misschien dat dat de linkergalop is gaan belemmeren.
Tis allicht te bekijken....maar er zijn denk ik 1001 oorzaken te bedenken...kep er zelf ook last van... Frusty

Groetjes Elise

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers