voor en nadelen van bijzetteugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balte

Berichten: 3557
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:11

JollyGood schreef:
Ik blijf het oneens met jullie, en het gaat mij niet om NH of wat dan maar ook, maar om gezond verstand.
Ik kan wel eindeloos voorbeelden blijven noemen, en ik zie duidelijke verschillen met de 2 paarden aan de longe, de een met en de ander zonder hulpteugel.
Maar zo blijf je bezig.
Succes met jullie paarden, ik blijf bij mijn mening.
Ik nodig jullie wel uit om eens naar de parelli demonstratie in oosterwolde te gaan, misschien dat dat jullie overtuigd.


Blijkbaar kijk je dan toch niet echt goed want het gaat beide keren om hetzelfde paard, tenzij ik jouw zin verkeerd begrepen heb. Het zou een beetje stom zijn van een foto van twee verschillende paarden te plaatsen om iets te laten zien.

JollyGood
Berichten: 311
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:37

verkeerd begrepen denk ik, het ging mij om de houding

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:38

JollyGood schreef:
verkeerd begrepen denk ik, het ging mij om de houding

Welk verschil in houding zie jij dan tussen die 2 foto's?

JollyGood
Berichten: 311
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:47

Paard heeft achterhand er meer bij, paard sloft niet omdat ie nu zijn eigen weg kan zoeken en niet naar beneden "getrokken"wordt.

Ik vind het plaatje gewoon veel plezierlijker om naar te kijken, lekker ontspannen in de rug.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:50

JollyGood schreef:
Paard heeft achterhand er meer bij, paard sloft niet omdat ie nu zijn eigen weg kan zoeken en niet naar beneden "getrokken"wordt.

Wat bedoel je met dat sloffen, en hoe kan je dat op de foto met touwtjes zien dat dan duidelijk niet zo is zonder touwtjes?

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:51

Jollygood ik kan mij perfect vinden in NH maar ook in longeren met touwtjes. Ik kan echt niet zien wat er daar mis mee is mits het op de goede manier gedaan wordt.

JollyGood
Berichten: 311
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:57

Wat versta je dan onder goed of slecht longeren met pessoa???
kijk je dan hoe strak het paard gelongeerd wordt? of wat bedoelen jullie daarmee.

Met sloffen bedoel ik dat het paard zijn voorbenen niet goed optilt en met de hoef over de grond sleept

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:59

JollyGood schreef:
Met sloffen bedoel ik dat het paard zijn voorbenen niet goed optilt en met de hoef over de grond sleept

En hoe zie jij dat op die foto's? Hoe zie jij dat het paard bij de eerste foto sloft en bij de tweede niet? Zie ik zelf namelijk echt niet, dus dan leer ik misschien nog eens iets bij...

JollyGood
Berichten: 311
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:03

Omdat het paard op de tweede foto vrij is in de bewegingen, tilt het zijn hoofd wat meer op daarom ook zijn front en schouderpartij, zo heeft het meer de ruimte om zijn benen goed op te tillen.

Van veel longeren met pessoa krijg je gespierde schouders en dunne kontjes, wat je met name tot de M klasse veel ziet in de dressuur.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:06

JollyGood schreef:
Ik nodig jullie wel uit om eens naar de parelli demonstratie in oosterwolde te gaan, misschien dat dat jullie overtuigd.


Nu ga ik helemaal iemand tegen het zere been schoppen
maar ik zie best iets in sommige aspecten van NH, echter ik ben niet zo stuk van Pat Parelli na de show die ik heb gezien.......vond de paarden bij die show bepaald niet kalm en vertrouwend worden en ze hadden hun oren steeds in hun nek - heb misschien de foute show gezien maar toch...
maar dat is even volkomen offtopic

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:22

Urielle dan heb je een foute show gezien. Ik heb pas een show gezien waarin het paardje echt ontspannen en rustig is.

Maar nu weer ontopic!

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re: voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:52

Ik dacht altijd dat bijzetteugels goed waren, dat zei iedereen tegen mij. Ik ben er echter over na gaan denken en met anderen over gaan praten en ik merkte ook dat er felle tegenstanders waren. Ik heb goed gekeken wat een bijzettegel doet bij een paard en ik heb ze in de kast gestopt om er nooit meer uit te halen. Óf je paard gaat er juist op hangen waardoor je hem te veel naar voren moet drijven zodat hij over zijn tempo gaat lopen en zijn passen niet meer goed af kan maken, hierdoor wordt hij dus kort in zijn beweging terwijl ik mijn paard zo ruim en soepel mogelijk wil krijgen, óf je paard kruipt er juist achter omdat hij de druk te groot (of zelfs te pijnlijk) vind, op het moment dat het paard achter de teugel kruipt gaat hij ook opgekropt lopen en maakt zijn passen niet meer mooi af.
Er zit wel rubber aan de meeste bijzetteugels, maar op het moment dat er voldoende spanning op staat om het rubber uit te laten rekken is het paard al te zwaar in zijn aanleuning.
Met een bijzet zet je je pard dus gewoon echt in een houding en hij moet maar uitzoeken wat ie er mee doet, maar wij verwachten wel dat hij mooi ruim blijft bewegen, wat absoluut niet kan en anders erg pijnlijk is, want je zet hem namelijk vast in zijn rug en zolang een paard zijn rug niet ontspant loopt hij ook niet ontspannen op zijn benen.
Veel beter is het om een pessoa teugel bijvoorbeeld te gebruiken, het paard zoekt daarin zelf het contact waarbij zijn rug lekker ontspannen is en zijn achterhand wordt ook gestimuleerd, zonder stimulans van de achterhand krijg je ook weer geen eerlijke aanleuning enz, het zit allemaal met elkaar in verbinding. Heb je geen pessoateugel, pak dan liever een stiek dan de bijzet, een stiek rekt namelijk wel al mee voor het paard zich tezwaar gemaakt heeft.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:51

Ook even off topic: ik heb diverse video's gezien van Parelli maar ben niet overtuigd. Zo'n demo zal daaraan niets veranderen, ben ik bang. Vind het ook te veel over parelli gaan en te weinig over de paarden. Maargoed, mensen die erbij zweren: prima, maar hou alsjeblieft voor ogen dat er NH niet de heilige graal is in de omgang met paarden, maar dat het gewoon bepaalde hulpmiddelen biedt die iedere goede paardenman of vrouw vaak al zelf (onbewust) gebruikt. Lichaamstaal en consequent zijn, bijvoorbeeld. En dat je dus ook zonder NH-toverstokje je paard lichamelijk en geestelijk kunt ontwikkelen tot een blij (rij)paard.
(sorry, kon het even niet laten )

reactie op bovenstaande post: met een elastiek krijg je volgens mij never nooit een goede verbinding. Je houdt er jezelf mee voor de gek, het lijkt paardvriendelijk maar juist omdat het meegeeft, leer je paarden dat ze in je hand kunnen hangen, en dat moet je dan weer onder het zadel op zien te lossen. Alleen extreem gevoelige paarden die heel heftig reageren op een ietsiepietsie druk in hun mond zou je misschien tijdelijk met een elastiek kunnen longeren, maar ook dan zou ik veel liever een dubbele longe gebruiken, eventueel eerst alleen indirect aan het bit bevestigd (via de neusriem).

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:33

Een paard longeren kun je doen om tal van verschillende redenen. Of je een bijzet teugel wel of niet moet gebruiken, wordt bepaald door wat je met het longeren probeert te bereiken bij het paard en daarnaast moet je als longeerder met een bijzetteugel kunnen omgaan (dus weten hoe je wat instelt). De touwtjes worden al vanaf de eerste wereld oorlog gebruikt. Met een stukje touw uit een bouwmarkt van 6.3 meter kun je elk paard longeren en instellen. Het effect van het touwtje is echter verschillend en wordt met name bepaald door de manier van instellen. Je kan niet zonder meer roepen dat longeren met touwtjes altijd goed is, de meeste mensen die touwtjes gebruiken, stellen verkeerd in, dus kan het slecht zijn voor het paard. Met touwtjes kun je veel goeds doen, maar ook veel vernielen. Een bijzet teugel heeft een bepaald doel en daar kan de bijzet teugel voor gebruikt worden. Degene die de bijzet teugel gebruikt moet er mee om kunnen gaan. Een goed ingestelde bijzetteugel richt geen schade aan. Op het moment dat de aanleuning verloren gaat, doet de bijzet teugel zijn werk niet meer. Als het paard zou gaan hangen, doet de africhter of de longeerder iets verkeerd.

Het probleem met dit soort vraagstellingen is dat je een diskussie krijgt over welk hulpmiddel goed of fout is. Beter is om te begrijpen waar je mee bezig bent en te leren hoe je met je met touwtjes en bijzet teugels moet omgaan. Je moet de keuze dus plaatsen in het kader van het doel wat je nastreeft. Je moet daarnaast redelijk kunnen longeren. Mijn mening is dat je niet alles uit z'n verband kan rukken en bekijken en kan roepen dat iets dan slecht of goed is.

Om de hals te laten zakken is eigenlijk alleen de zwaartekracht nodig (het gewicht van hoofd en hals). Daarnaast ondersteunen de m. Scalene en de m. Longissumus Colli de neerwaartse beweging. De spierkracht die daarvoor nodig is, is zeer beperkt. Als de resulterende kracht op de touwtjes in een vlak onder de Longissimus Colli en Scalene inwerkt, worden de touwtjes verkeerd gebruikt...... en dat is wat je helaas vaak ziet gebeuren. Je kan er heel veel houdingen mee afdwingen, maar dat is niet de bedoeling van de touwtjes als je ze goed gebruikt. Op het moment dat je een houding afdwingt of onmogelijk maakt is een harmonisch spiergebruik voor het paard onmogelijk. Als het spiergebruik niet harmonisch is (dus verstoord wordt) krijg je onzuivere gangen. Onzuivere gangen komen daarom veel voor. Voor een dressuur ruiter zou top prioriteit zuiverheid van gang moeten zijn .....

Bedenk dat een half uurtje longeren met touwtjes, voor een paard vaak meer inspanning kan zijn dan een half uur intensief rijden. Longeren met touwtjes, schat ik in verband met de werkbelasting van een paard in op een uur paardrijden afhankelijk van de instelling van de touwtjes.

Met touwtjes heb ik hele goede ervaringen. Ik heb er ook ernstige ongelukken mee zien gebeuren, omdat de touwtjes niet snel losgemaakt kunnen worden wanneer de touwtjes verkeerd geknoopt worden......

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:24

Correctie: ik bedoel de Longus Colli en Scalenius spieren in de hals, niet de Longissimus Colli....

elle01

Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:26

ode aan jollygood!

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Re: voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:46

oke, ik heb op zich geen problemen met bijzet..!
Maar zelf doe ik het niet meer, omdat ik vind dat je het zelf moet oplossen, en dat de bijzetteugel niet kan doen... vroeger deed ik 't wel, maar nu niet meer
een voordeel is dat het bit stil in de mond blijft liggen en niet van links naar rechts gaat,

Zelf vind ik het ook een beetje dwang omdat ie pas 'lucht' krijgt als ie nageeft..!
maarja, meningen zijn er om te verschillen

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:27

Dat hang helemaal van het gebruik af. Een stalgenootje van mij knoopt die bijzet echt idioot strak, en dan is het dus niet echt paardvriendelijk (om eens een understatement te gebruiken), terwijl een adere stalgenoot van mij de bijzet bewust erg lang laat, en haar paard er zelf naar laat zoeken. Hij is nog erg jong, en erg nieuwsgierig. Toen hij ze vor het eerst omhad, liep hij de hele tijd met zijn hoofd omlaag de bijzet op te zoeken, en te proberen hoeveel druk hij kon nemen. Als hij zijn hoofd naar voren hield, werkte de bijzet niet in. Dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal!

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:50

ik denk dat je gewoon moet kijken wat het beste bij het paard past...
momenteel ben ik bezig met twee verschillende paarden..
de een gaat goed met bijzet en de ander goed met touwtjes...
verder vind ik bijzet een mooie manier om paarden alvorens men gaat hangen en zitten te beleren (dus slechts tijdens het longeren)

de foto's vind ik geen van alle dat ik zeg YES this is it... al hoewel het tweede paard er wel beter uitzag dan het eerste...
maar ja dat is slechts mijn mening

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Re: voor en nadelen van bijzetteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:43

Ik heb een tijdje met bijzet gelongeerd maar mijn paard ging daardoor heel erg hangen, ook aan de teugels tijdens het rijden.
Nu longeer ik met pessoa en loopt ze stukken fijner en veel meer ontspannen.