hoe kun je een paard leren achteruit te stappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Queeny
Berichten: 7
Geregistreerd: 15-12-01
Woonplaats: Provincie Brabant

hoe kun je een paard leren achteruit te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 16:04

Queeny is mijn pony die nog steeds niet durft achteruit te stappen. Heeft iemand er truukjes voor om hem het te leren??
Zet het hier neer!

Queeny

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 16:20

Aan de hand beginnen. Voor je paard gaan staan, je groot maken, en eventueel met een vinger in z'n borst prikken, terwijl je duidelijk (= niet boos) 'terug' of 'back' zegt.

Kwestie van meteen belonen als 'ie een pasje achteruit gaat, en dus wijkt voor jouw druk. Lekker blijven herhalen, net zo lang tot je het vingertje niet meer nodig hebt. Daarna kun je het rustig onder het zadel uitbouwen.

Vergeet vooral niet uitbundig te belonen bij elke pas die goed gaat; dan snapt 'ie het zo!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 17:12

Zo heb ik het Jur inderdaad ook geleerd en zo leer ik het Razinda ook. Terug aan de hand kan ze al, nu nog onder het zadel, maar zover zijn we nog niet.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 23:23

inderdaad, begin aan de hand, in de stal "om" en "terug" zijn begrippen die een pony/paard moet begrijpen. Dan erop, als je klaar bent laat je even iemand naast je komen staan, jij legt je benen, rustig duidelijk terug en zegt terug handen ontspannen Knipoog de persoon naast je prikt voorzichtig! in de borst en duwt de pony/paard achteruit. 1 pasje is voldoende Clown , klaar met rijden dus achteruit= belonen= klaar, volgende dag weer zelfde 1 of 2 pasjes, kijk wat hij aanbied, weer aan het einde van je rijden weer belonen!!!! na een tijdje, als het goed gaat doe je het gewoon eens tijdens het rijden, daarna lange teugel later weer oppakken en verder rijden, NEEM ER DE TIJD VOOR en vooral NIET ACHTERUIT TREKKEN!!!!