Verzamelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-01 09:40

Barbiano laat zich de laatste tijd steeds beter verzamelen als hij los is. Ik merk dat hij het moeilijk vindt en persoonlijk vind ik het nogal vermoeiend veel drijven. Maarre daar kweek ik meer conditie van dus dat is alleen maar goed. Iemand heeft me ooit de tip gegeven om een bit te pakken dat 1 tikkie scherper is dan dat ik nu gebruik dan kan ik hem beter aan de voorkant opvangen. Hij probeert nu nl om er onderuit te komen een beetje op mijn hand te hangen. Als jullie hier tips voor hebben graag.


Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 12:32

Probeer eens een Aurigan trens. Die is op zich niet zozeer scherp, maar ze laten er over algemeen wel goed op los en ze gaan meer kauwen enzo.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-01 12:44

Ik heb net met mijn instructrice gesproken en die adviseerde gewoon dit bit te blijven gebruiken omdat dit gewoon een kwestie van tijd is dus dit blijf ik doen. Er mag van mij een slotje op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 19:52

Een slotje is toch niet echt nodig?
De opmerking van je instructrice is heel goed en waarschijnlijk ook juist. Je paard verandert door training, je komt daardoor regelmatig op punten dat het slechter lijkt te gaan, paard lijkt niet door te ontwikkelen en 9 van de 10 worden zwaar. Jouw paard dus ook, helemaal niet erg. Neem gewoon de tijd en je zult zien dat ie straks weer beter gaat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-01 02:30

Ik denk dat hij achter je been kruipt!
Je zegt zelf al dat je meer moet drijven,
maar dat kan nooit de bedoeling zijn!

Maak hem scherper voor je been!
Je zal zien dat dat al veel in de aanleuning zal schelen!

_________________

If it weren't for electricity
we'd all be Bokking by candlelight!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjuimpje op 2001-12-13 01:32 ]</font>

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-01 12:37

Hij is goed aan het been maar het ligt gewoon aan mezelf als ik drijf wordt hij lichter en als ik moe wordt en dus niet goed drijf wordt hij zwaar. Ik moet sowieso conditie kweken.

Maar het gaat al makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 13:32

Als je steeds meer moet gaan drijven om betere verzameling te kunnen verkrijgen is er iets grondig mis aan de basis in je rijden. Een ander bitje pakken is dan niet meer dan een lapmiddel.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-01 15:54

Zep schreef:
Als je steeds meer moet gaan drijven om betere verzameling te kunnen verkrijgen is er iets grondig mis aan de basis in je rijden. Een ander bitje pakken is dan niet meer dan een lapmiddel.


Nummer 1 pak ik geen ander bitje kijk hierboven even.

Meneer loopt het liefs lekker op de voorhand, hij heeft een tijd goed last gehad van zijn achterbenen/achterhand. Nu hij weer in orde is zijn we bezig hem meer en meer te laten verzamelen.

Volgens mij is er met mijn basis niks mis dus als je zou willen uitleggen wat je bedoelt, graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 16:16

wat ik bedoel is dat ik denk dat je paard niet onvoorwaardelijk voor je been is. Als je een hele kleine beenhulp geeft, moet je onmiddellijk voelen dat je paard ahw voor je uitkomt, en door dat op te vangen kun je hem meer op het achterbeen zetten. Als je steeds meer moet gaan drijven, klopt er dus iets niet, want je paard moet die constante aansturing niet nodig hebben.

voel je niet te veel aangevallen, zo bedoelde ik dat niet

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-01 16:32

Even een uitleg Barbiano is best werkwillig maar als het niet hoeft vindt hij het ook goed.

Ik rij altijd heel veel overgangen met hem zodat de kleinste aansporing genoeg is om hem te laten reageren maar met het verzamelen is het dus iets anders. Barb is eigenlijk altijd heel voorwaarts dus daarom vergeet ik nogal eens om been te geven.

Ik heb het hier met mijn instructrice ook over gehad zij vertelde mij dat net als met wijken dat hij EN ik dit door moeten hebben en dat het een kwestie van tijd is. Gisteren liep hij zo lekker dat zijn rug helemaal los was en dit gaat ook elke keer beter maar aan mijn conditie schort het gewoon. Waarschijnlijk doe ik zelf te veel. Maar daar heb ik les voor. Knipoog


Enne boos ben ik niet hoor maar soms reageer ik niet zo subtiel sorrie!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 01:13

Zep zet precies neer wat ik bedoelde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 14:20

Een paard moet onvoorwaardelijk voorwaarts en nageeflijk zijn. Dat is de basis van je rijden. wanneer jou paard bij het 'verzamelen ' niet genoeg voorwaarts blijft is dat dus een manco aan je basis. Je paard moet altijd voorwaarts blijven denken, ongeacht welke oefening jij doet.

Dat er iets mis zit in jou basis is helemaal geen schande. Eigenlijk zijn bijna alle problemen terug te voeren aan een manco in de basis. De basis is niet iets waarvan je bunt zeggen dat het AF is. Je blijft daar steeds aan bijschaven. Daarmee wordt die basis ook steeds breder. Je paard kan [bijna] altijd nageeflijker en scherper aan je been. Daarom blijf je altijd werken aan die basis.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-01 17:52

Je zegt dat je het moeilijk hebt met het blijven drijven en je zegt dat hij vanvoor het bit vast houdt. Ik denk dat je je paard aan het been moet zetten *LOL* . Als hij niet geod voorwaarts is, kan je ook niet verder vanvoor. Dus, eerst goed voorwaarts rijden en dan pas naar de volgende stap *LOL* .

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 00:50

ben het met sjuimpje en zep eens, beter aan je been!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-01 09:38

Nogmaals hij is goed voorwaarts maar dames bedankt voor alle hulp maar het gaat nu stukken beter.

Groetjes,

Lisette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:44

Ik denk dat het erg moeilijk is om van achter de computer jouw situatie te beoordelen (dooddoener Haha! ) maar het valt me hier op dat iedereen meteen zegt dat er iets schort aan de basis. Kan het niet gewoon zo zijn dat het paard (dat dus na een periode van 'ziekte' weer aan het zwaardere werk gezet wordt) het gewoon moeilijk vindt om die verzameling langer vol te houden? Het is gewoon een zware oefening dus daar is conditie voor nodig en het paard moet helemaal begrijpen wat je van hem wilt. Als jij nog nooit eerder met hem aan de verzameling gewerkt hebt kan het zijn dat hij jouw hulpen gewoon nog niet vanzelfsprekend genoeg vindt om daar volgens het boekje op te reageren.

Als je voor het allereerst verzameling vraagt en je paard de oefening gewoon nog niet kent (dit is dus bij jou niet het geval) is het logisch dat je bij de eerste uitvoeringen op onbegrip stuit. Dat ligt niet aan de basis maar aan het feit dat je paard nog niet geleerd heeft wat er precies bedoeld wordt. Sommige mensen zullen daar minder problemen mee hebben omdat ze het op een langzamer tempo aanleren (eerst 1 pasje, dan twee enz.) zodat het paard op minder problemen stuit in het begin. Als je daarintegen direct om een verzamelde lange zijde vraagt krijg je gegarandeerd protest, hoe goed je basis ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 12:50

xyzutu2 schreef:

Als je voor het allereerst verzameling vraagt en je paard de oefening gewoon nog niet kent (dit is dus bij jou niet het geval) is het logisch dat je bij de eerste uitvoeringen op onbegrip stuit. Dat ligt niet aan de basis maar aan het feit dat je paard nog niet geleerd heeft wat er precies bedoeld wordt. Sommige mensen zullen daar minder problemen mee hebben omdat ze het op een langzamer tempo aanleren (eerst 1 pasje, dan twee enz.) zodat het paard op minder problemen stuit in het begin. Als je daarintegen direct om een verzamelde lange zijde vraagt krijg je gegarandeerd protest, hoe goed je basis ook is.


Ik ben het hier voor 100% absoluut ongelooflijk niet mee eens. Verzameling is geen "kunstje" wat je er even opzet, het is het resultaat van je africhting. Toewerken naar een meer verzameld gaand paard is een proces, en je kunt onmogelijk zeggen: ik verzamel hem eerst maar een beetje. Een Z-paard gaat veel en veel minder verzameld dan een Grand Prix paard, maar je kunt van dat Z-paard niet zeggen: ik rijd hem af en toe zo sterk verzameld en dan leert hij het wel. Dat is onzin.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

wat is verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 13:35


Wanneer is een paard verzameld? Een grand prix paard, sommige Z-paarden, sommige B-paarden. En hoe sterk zijn ze verzameld? Verschilt heel erg, ik zie zat Z-paarden die nog gigantisch op de voorhand lopen, om maar niet te spreken van het niveau bij veel Z-ponyruiters.

Op het moment dat ik mijn paard vraag om zich iets meer te sluiten wordt hij juist een stuk heter. Franke Sloothaak liet het heel mooi zien op Indoor Friesland, af en toe hele korte stukjes doorzitten en wat meer verzameling vragen en dan weer lekker voorwaarts.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-01 13:34

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat het erg moeilijk is om van achter de computer jouw situatie te beoordelen (dooddoener Haha! ) maar het valt me hier op dat iedereen meteen zegt dat er iets schort aan de basis. Kan het niet gewoon zo zijn dat het paard (dat dus na een periode van 'ziekte' weer aan het zwaardere werk gezet wordt) het gewoon moeilijk vindt om die verzameling langer vol te houden? Het is gewoon een zware oefening dus daar is conditie voor nodig en het paard moet helemaal begrijpen wat je van hem wilt. Als jij nog nooit eerder met hem aan de verzameling gewerkt hebt kan het zijn dat hij jouw hulpen gewoon nog niet vanzelfsprekend genoeg vindt om daar volgens het boekje op te reageren.


Nou dat is dus precies hoe ik er ook over denk. Ik moet het zelf nl ook leren en Barb dus ook weer na die lange tijd. Als je als mens de split wilt doen kan dit natuurlijk ook niet ineens en moet je daar naar toe werken. Maar ik weet na overleg met mijn instructrice dat ik gewoon geduld moet hebben.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 17:19

mensen ik heb ook een vraagje: hoe verzamel je je paard goed?
dit lijkt een stomme vraag, en ik ben pas B dus er ook nog niet aan toe, maar ik vraag me af hoe je je paard verzameld zonder te blijven drijven (wat een aantal mensen lisette dus verweten) . als je je paard verzameld moet hij meer verheven gaan lopen, zonder sloom te worden.(klopt toch Verward) je bied dus met je hand een beetje weerstand. maar als je dat doet, denkt het paard (of ligt dat aan de mijne Verward ) dat het langzamer moet. om te voorkomen dat hij langezamer gaat, drijf je bij met je been. ik snap wel dat je niet continu moet drijven, maar je vangt toch eigenlijk de activiteit die je opwekt met de hand op, zodat die zich verplaatst naar de benen (hoger optillen, als je niet opvangt gaat hij strekken)?
hoe verzamel je je paard dan op een andere (goede ???) manier?

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 19:55

Ik ben het hier wel met Zep eens. Verzamelen is niet een kunstje leren zoals 'gaan liggen' ofzo, nee, je moet er een soort van 'fases' voor doorlopen. Dus, eerste moet je paard goed actief aan het been lopen en dan pas kan je aan het volgende beginnen. 'een paar pasjes verzamelen' is dus uit den bose, want je kan niet zeggen 'tussen A en F loopt hij even verzameld'... en daana? Mag ie daarna sterrekijken en rug wegdrukken?

Het kan goed zijn dat je paard begint te vertragen als hij mooi verzamelt, maar dat moet je dan oplossen door ervoor te zorgen dat hij eerst goed actief is en daarna verder verzamelt, want het moet namelijk van achter komen.

Grassie: een paard hoort vooruit te blijven gaan met een gewoon aanliggende kuit. Voor de rest begrijp ik je vraag wel. Ik denk dat Jippie daar veel over kan vertellen *LOL* .

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 20:21

Ik heb een tijdje terug ook gehoord dat ik mijn pony veel te lang laat en dat ik hem meer op moet sluiten en hoger moet rijden. Ik probeerde dat dat moment te doen (kreeg aanwijzingen) maar dat ging me wat te ruig, pony heftig in verzet. Die vrouw zei dat dat kwam omdat het voor hem makkelijk was om zo laag te lopen, en dat die spieren zo begonnen te trekken en dat hij daarom zo protesterde. Nu probeer ik hem zelf ook wat meer te verzamelen, hem dus in te schuiven, maar hij gaat echt veel moeilijker voorwaarts en bokt in de galop ook veel sneller of springt over...
Op dit moment hebben we dus een dipje... Zodra ik hem weer laag en rond (en dus met langere hals) laat lopen is hij weer meer voorwaarts en blijer. Ik denk dus dat het ook een kwestie van trainen is, dat hij dit verzet vertoont (en het slecht doorlopen) doordat hij nu zijn spieren meer moet strekken/aanspannen en hij dat voelt trekken. Misschien dat hij het eerst in het langzamere tempo weer los moet kunnen laten voor hij het in een hoger tempo kan (eerst kon hij normaal al amper een arbeidsdraf, sprong gelijk aan in galop)

Als ik hem dwing, dan vliegen we tegen het schot op en loopt hij met het hoofd in de nek, nou, dan liever een tussenstapje en mijn eisen wat lager hoor! Ik kon ook de spagaat niet in een week, steeds een klein beetje verder, en soms een stap terug en wat minder ver! Zo zal het ook met paarden zijn... Als je dan doordwingt zou je misschien ook wel blessures kunnen veroorzaken (is bij ons toch ook zo?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 00:37

Zep"]
[quote="xyzutu2 schreef:

Als je voor het allereerst verzameling vraagt en je paard de oefening gewoon nog niet kent (dit is dus bij jou niet het geval) is het logisch dat je bij de eerste uitvoeringen op onbegrip stuit. Dat ligt niet aan de basis maar aan het feit dat je paard nog niet geleerd heeft wat er precies bedoeld wordt. Sommige mensen zullen daar minder problemen mee hebben omdat ze het op een langzamer tempo aanleren (eerst 1 pasje, dan twee enz.) zodat het paard op minder problemen stuit in het begin. Als je daarintegen direct om een verzamelde lange zijde vraagt krijg je gegarandeerd protest, hoe goed je basis ook is.


Ik ben het hier voor 100% absoluut ongelooflijk niet mee eens. Verzameling is geen "kunstje" wat je er even opzet, het is het resultaat van je africhting. Toewerken naar een meer verzameld gaand paard is een proces, en je kunt onmogelijk zeggen: ik verzamel hem eerst maar een beetje. Een Z-paard gaat veel en veel minder verzameld dan een Grand Prix paard, maar je kunt van dat Z-paard niet zeggen: ik rijd hem af en toe zo sterk verzameld en dan leert hij het wel. Dat is onzin.
[/quote]

Wat een heerlijk felle reacties op mijn stukje }> . Als je een paard niet 'eerst maar een beetje' kunt verzamelen, waar haalt men dan het idee vandaan dat een groen paard zijn achterhand hoger heeft, een getraind paard zijn rug horizontaal houdt en een doorgereden paard bergopwaarts loopt? Dat zijn fasen die het paard doormaakt, stap voor stap. Het is inderdaad een proces, maar je werkt er wel naartoe door steeds je grenzen af te tasten en te verleggen. Bij een 'groenig' paard kun je na een mooie schouderbinnenwaarts om enkele verzameldere drafpassen vragen of een beter ondertredende achterhand (want dat is verzameling!) of misschien willen we het eens wat hoger instellen. Het paard is echter nog groenig Haha! dus eisen we niet direct een heel uur dit ondertreden/deze houding. Je verdeelt het in kleinere stukjes, steeds wat meer vragen, dan een pauze inlassen. Okee, het kunstje 'verzameling' is afgelopen en we kunnen weer sterrekijken? Dacht het niet; verzameling komt voort uit een goed ruggebruik bij een actief paard, dus mag het paard even zijn hals strekken (naar beneden!), terug naar de uitgangshouding of voorwaarts-neerwaarts gaan. Dat is toch het normaalste ter wereld? Beloning na een goede prestatie? Het jonge paard heeft enkele passen sterker ondergetreden en wordt door de baas voor deze nog ongewone oefening bedankt door even een stapje terug te doen? Noem het voor mijn part kunstjes leren, maar dit is het leerproces.

Er is inderdaad een basis waarop je verder bouwt, maar ook die basis bouw je steen voor steen. Een paard dat jarenlang een Janplezier getrokken heeft ga je ook niet plotseling een uurtje lrd rijden? Het kan best zijn dat dat goed is voor het ruggebruik, maar zijn spieren staan er gewoon niet meer naar. Dus moet ook dat opgebouwd worden om te voorkomen dat je paard moe of nukkig wordt of je hem zelfs gewoon pijn doet. Dat bouw je op door steeds iets meer te vragen, iets langer of iets verder. Dat is precies hetzelfde met al het andere dat je met je paard doet, inderdaad gewoon kunstjes.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 18:54

[/quote]Grassie: een paard hoort vooruit te blijven gaan met een gewoon aanliggende kuit. Voor de rest begrijp ik je vraag wel. Ik denk dat Jippie daar veel over kan vertellen

ja, je paard hoort tuurlijk gewoon voorwaards te gaan zonder te drijven, visje.
maar kijk als je nou bv gewoon nageeflijk rijden neemt, je maakt dan om je paard rond te laten lopen kleine ophoudinkjes. je houdt je paard dan dus een beetje tegen. die van mij gaat dan ook iets vertragen. om dat te voorkomen drijf ik dan soms wat bij. (als hij er eenmaal loopt kan ik mijn handen stil houden en hoeft drijven dus niet meer)
zo is het dan toch ook bij verzamelen? je biedt weerstand met je hand, en een goed afgericht paard hoort dan toch langzamer te gaan? (hoe wou je anders ooit overgangen rijden, als je paard niet stopt als je het tegenhoud Knipoog ) en om dat te voorkomen drijf je dan toch bij>??
of zit ik er nu weer helemaal naast Verward

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-01 15:57

het is fijn dat het beter gaat, maar wanneer jij Te veel doet is het gewoon een teken dat je paard niet op een goede manier aan je been is....
Een paard dat altijd voorwaarts is kan ook een vluchter zijn, en dan heb je niets.
verzamelen is voor een paard moeilijk, omdat ie zijn eigen massa moet dragen. je schrijft zelf dat ie snel of zo iets op de voorhand is, dat moet je met verfijning van de hulpen doen.

Dus MAW ik ben het helemaal met zep en sjuim eens Lachen

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers