stapmolen goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

stapmolen goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-01 12:07

Het paard dat ik verzorg en rijd, gaat sinds kort een uurtje per dag de stapmolen in. Daarnaast wordt ie zo'n 4 a 5 keer per week gereden (1 dressuurles, 1 springles, en enkele keren 'gewoon' rijden). Ik vraag me nu af of hij een betere conditie krijgt door die stapmolen, want dat kan hij toch wel gebruiken. Op zaterdag wordt ie namelijk vaak gebruikt voor lange buitenritten en jachten.

Weten jullie dat? Wat is eigenlijk het doel van een stapmolen, naast gewoon beweging geven (dus de stal uit zijn?)

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 12:18

het doel van de stapmolen is zorgen dat een paard meer beweging krijgt. Mijn ervaring is dat ze ook een betere conditie krijgen. Het grootste deel moet je opbouwen met zelf rijden, maard it helpt wel.
Ook is de molen goed tegen blessures, want door het vele lopen worden spieren beter gebruikt en de pezen worden harder. Mijn paarden lopen er iedere dag een uur in en op demeeste grote stallen gebruiken ze hem ook! succes!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 12:24

Van het lopen in de stapmolen krijgen paarden een betere conditie, en door het lopen op de stenen (dat is meestal zo in de stapmolen) worden de pezen ook harder. Het gevaar is alleen wel dat als je je paard in de molen hebt lopen dat hij sneller blessures kan oplopen door te gaan lopen klieren zoals bokken opdraaien etc.. Mijn Libero H deed dat ook altijd, wachten totdat het hek bijna tegen zijn kont kwam en dan dan keihard naar voren schieten en bokken en weer afremmen en weer opnieuw. Je moet wel opletten dat je het niet geestdodend werkt bij je paard, het ene paard kan er beter tegen dan de andere.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 13:20

Hier hebben we al een mega lang topic over gehad, weet alleen niet hoe je zoiets opzoekt, misschien dat de moderator kan helpen? Verward

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 16:18

sorry, maar ik ben gewoon mega tegen een stap molen.
stap molens vind ik voor luie mensen die geen zin hebben om hun paarden los te rijden. met de uitzonderingen daar gelaten.

ik vind dat je zelf een paard moet losstapen en uitstappen en daar geen machine voor moet gebruiken,
en ik moet niet aan de gevolgen van een panisch paard in een stapmolen denken.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 17:14

Ik heb het niet zo op stapmolens. Het lijkt mij dat een paard zich snel gaat vervelen, misschien is 4 keer per dag een kwartier (of 2 maal per dag een halfuur) beter dan in 1 keer een uur.

Ik heb op een manege gewerkt waar ze Friese hengsten in een stapmolen hadden. Ik zette ze er ook vaak in, en de meesten hielden het niet langer dan een kwartiertje uit.

Het kan misschien goed zijn, maar zorg dan voor veel afwisseling in het programma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 18:14

Een stapmolen is een fantastische aanvulling op de dagelijkse training. Dat een molen voor luie mensen is die geen zin hebben hun paard los te rijden is kletskoek! Mijn paard staat iedere ochtend op de molen om hem die extra beweging te geven. Op de avond rij ik zelf. Losrijden en uitstappen doe ik nog altijd zelf.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 18:42

Ik vind de molen gewoon een superuitvinding. Bij ons staan alle paarden der in. Ze zijn allemaal blij dat ze der uit komen en het is gewoon een super aanvulling op de training. Voor uitstappen vind ik het ook geweldig. Geen gezeik meer met paarden die het koud krijgen met uitstappen of dat je druk bent en je moet je paard uitstappen. Nee, met een wollen deken aan de molen zetten.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 20:06

ik heb geen zin om mezelf weer te verdedigen over die luiheid,. Dat is al in een ander topic gebeurt, maar ik vind wel dat je echt op een ontzettend simpel niveau naar de molen kijkt....

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 20:11

de molen is een super uitvinding
op de stal waar ik gewerkt heb gingen de paarden er zo 1,5 uur aan en dat vonden ze eg leuk hoor.....
beetje beweging.... daarna werden ze ook nog gelongeerd en ook nog gerden dus van die molen wordt je eg nie lui hoor!!!!
want een paard alleen aan de molen zettenis nog geen dagelijkse goede training

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-01 20:45

superuitvinding!!!
wij gebruiken de molen zelfs in de training.
lekker bijzetten en laten draven, handig hoor!!
kun je 4 paarden tegelijk doen Haha!
(idd wel een beetje lui, maar goed...)
we gebruiken de molen ook om uit te stappen of om vast wat los te werken(bijgezet en ook in draf), vooral handig als je een stuk of 15 paarden op een dag moet doen.
toedeledoki
gillian