bijzets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 10:26

Afgelopen donderdag heb ik mijn eerste les met Maggy gehad. Ze loopt alleen in stap af en toe naar beneden, maar mijn instructeur heeft het idee dat ze niet goed genoeg daarin beleerd is en wil er na aanstaaande les bijzets opdoen....
Ik heb weinig verstand, wat vinden jullie hiervan?

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 10:31

met die bijzets zal je paardje echt wel in de krul lopen hoor
maar het is absoluut geen oplossing
dus absoluut niet doen!
je zegt zelf dat je paardje nog niet daarin beleerd is, klinkt beetje vreemd, maar ik begrijp je wel
rijd hem eerst netjes op twee teugels, houd hem goed voorwaarst, laat hem goed aan de hulpen staan, pas als je dat allemaal voor elkaar hebt, dan pas kun je aan aan de teugel rijden gaan denken, hij moet van achteren uit lopen ( t motortje zit achterin)
als je bijzets aandoet, houd je hem veel te veel tegen van voren, en zal ie snel op z'n voorhand vallen
en met bijzets ga je ook heel snel te ver, en te lang door, je pony is het niet gewend, en zal erge spierpijn krijgen

en ga eens nadenken over je instructrice, zoals jij dit beschrijft heb ik er maar mijn twijfels over, als zij jou niet kan leren hoe je netjes een paard aan de teugel rijdt, maar ze wil er meteeen bijzets aanhangen, is ze dan wel echt goed?
dit is mijn mening, ik kan het mis hebben

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-01 12:19

Ja, ik had mijn twijfels hierbij omdat jullie veel kritiek hebben op slof en bijzet...
Mijn instructeur heeft Maggy ook gevoeld met zijn armen over haar nek heeft hij meegelopen en 4 rondes gevoeld hoe ze reageerde op de hand. Volgens hem kent ze het niet. Maar hji wilde eerst de komende les aankijken hoe het ging nadat ik met zijn tips een week heb geoefend....
Ze is ook heel sterk in haar mond. Trekt erg aan de teugels..
In stap en als ze goed warm en los is lukt het aardig, mits ze voorwaarts is. In draf wordt het een zooitje een en al verzet.

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:05

waarom probeer je der niet is te longeren aan de bijzets.
Dit heb ik met mijn pony in het begin ook gedaan en toen pakte hij het ook met rijden veel sneller op.
Ik heb in de les ook nog nooit met bijzets gereden.
Tegen mij werd altijd gezegd eerst goed voorwaarts en dan pas op gaan pakken van voren.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:12

Toen ik bij Maggy ging kijken, liep ze bij de vorige eigenaresse in stap de hele tijd, en in draf bijna de hele tijd nageeflijk. Ze kent het dus wel, alleen in galop heb ik het toen niet gezien. Bij mij kwam ze alleen in stap omlaag, in draf niet. Ik zou dr wel met bijzet longeren, maar niet rijden. Je dwingt haar dan naar beneden te lopen, en ik persoonlijk houd daar niet van.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:48

bijzet is een hulpteugel voor bij het longeren. je kan er bijna geen buiging of stelling mee vragen.
Ik zou er dus zeker niet mee gaan rijden.
Ik zou persoonlijk niet zo snel naar een hulpteugel grijpend. Mocht je dat toch willen denk ik dat je beter met een thiedeman teugel kunt gaan rijden dan met bijzet

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 22:47

Goh Linda M, sta je nu op de molenkamp en heb je het toch niet over dat knulletje dat daar groepsles geeft he? Die denkt dat hij fantastisch is, maar weet absoluut niet waarover hij praat. Ik ben ff z'n naam kwijt, erwin....nog wat. Is hij dat???
Ik zou niet zo snel met allerlei hulpteugels gaan rijden. Longeren is dat beter, loopt tie tenminste op z'n eigen benen... Succes!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 00:16

Ik snap niet helemaal dat je instructeur zegt dat ze het naar beneden lopen nog niet kent. Dat is iets waar je naartoe rijdt. Ze moet eerst goed voorwaarts zijn en op haar eigen benen lopen. Ik kan natuurlijk niet van achter de computer zien of dat het geval is, maar als je instructeur als eerste oplossing heeft dat je er bijzets aan moet hangen met rijden Verward

Ik ben mijn paard nu aan het inrijden. Die kan dus nog helemaal niets. Als ik nu op haar door de bak draaf en ze loopt lekker ontspannen, dan gaat ze vanzelf met haar koppie zakken, meer op het bit kauwen enz. Dan hebben we het dus over een paard dat zeg maar nog helemaal niets kan.

Bovendien vind ik bijzets ook geen geschikte hulpteugels voor het rijden. (met longeren vind ik ze ook niet prettig) als je het echt met behulp van een hulpteugel zou moeten doen dan zou een slof beter zijn, als je daar handig mee bent tenminste, anders wordt het waarschijnlijk een wedstrijdje: wie het hardste kan trekken.

Zijn er misschien nog andere instructeurs bij jouw in de buurt?
succes.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-01 13:58

nageeflijkheid is geen kunstje wat je paard moet leren. Samen werk je daar naar toe of het nou een jong of oud paard is. Nageeflijkheid is simpel gezegd gewoon ontspannen.
Een bijzet of slof zorgt ervoor dat je paard niet ontspannen is, maar wordt gedwongen om naar beneden te lopen. Ik ben niet tegen een slof/bijzet, maar ik denk dat het beter is om het rijdend op te lossen en dat dat ook meer effect heeft op de lange duur. dus wat de anderen al vertelden; een andere instructeur is niet zo'n slecht idee.