Drijven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 17:57

Het is misschien een rare vraag... Maar ik rijd nog niet zo heel lang...
Ik vraag me af wanneer je moet drijven en hoe? Of is daar geen "officiele" manier voor? Ik heb geleerd dat ik altijd constant moet drijven. In draf met het rechterbeen als het rechterbeen van het paard naar voren gaat en dat ook met links. In draf elke keer met beide benen aandrijven als je in het zadel komt (bij lichtrijden dus) en als je doorzit elke keer als je in het zadel gedrukt wordt. En in galop in de rechtgalop ook elke keer als je in het zadel komt met beide benen aandrijven. Maar ik heb dus geleerd dat ik altijd moet aandrijven, alleen soms wat harder dan de ander. En ik moet met mijn kuit aantikken. Is dit goed?

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.


CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:38

pffffffff ,weet je wel hoe moe je wordt van al dat gedrijf? ik drijf mijn paard als ie sneller moet, verder houd ik mijn been stil tegen de buik van de pony aan, tot ik hem weer wat wil 'vertellen'.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:40

Ikke ook. Anders dan gaat ze heel erg racen denk ik. Schijnheilig

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:44

dat racen valt wel mee, ze worden echter verschrikkelijk lui voor het been, en daar heb ik nogal een hekel aan

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 18:46

Nou, bij mijn pony valt dat racen niet niet mee. Verward Knipoog Zonder te drijven is ze nu al ontzettend snel soms. Dus dat elke keer drijven moet er nog bij komen. Maar ze worden er idd ook lui voor het been van. Heb ik wel gemerkt met mijn vroegere verzorg pony. Gaaaap Schijnheilig

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 23:17

Constant drijven is niet goed. De pony gaat steeds minder goed reageren op het been en later kan je hem alleen nog maar vooruit slaan. Succes verder!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 23:42

Ik weet niet eens hoe ik dat precies doe, is automatisme geworden langzamerhand. Ik weet wel als ik mijn benen constant tegen mijn paard 'geklemd' hou, dat ie vertrokken is Haha!
Het is ook maar net hoe scherp je je paard aan het been hebt, verder sluit ik me bij CC Lover aan!

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-01 12:49

Maar als hij gewoon goed loopt, en je drijft hem heel zachtjes aan om hem aan het lopen te houden zeg maar, is dat toch goed?
Kijk als je niet trapt op een fiets gaat hij toch ook niet fietsen? Een paard is geen fiets maar het is toch wel een beetje hetzelfde principe, of niet?

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 13:00

Ja bij Robin deed ik dat ook zo volgens mij. Elke keer als ik in het zadel kwam drijven. Maar da weet ik eigenlijk niet meer precies. Schijnheilig

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 13:15

een pony is zeker geen fiets, en daar moet je hem ook niet mee vergelijken
ik vind constant drijven onzin
het streven is toch om je pony op de kleinste hulpen te laten reageren, dat gaat ook nogal als je steeds aan het drijven bent he

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 13:16

Je drijft wanneer je hem harder of wil corrigeren. Verder onderhoud je je pony/paard met je been bij de ene betekend dat meer been de andere niet.

Nu vraag ik me af jullie drijven dus niet maar hoe wil je je pony dan netjes van achter naar voren laten lopen Verward . Zodat hij netjes over de rug met een actieve achterhand aan de teugel gaat lopen Verward Verward

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 14:51

Ik drijf niet constant, maar ik houd wel mijn been eraan, dit betekent dat ik dus wel voortdurend heel licht het lichaam van mijn pony voel, als ik dan een overgang rijdt, druk ik iets met mijn been, het is wel de bedoeling dat je been voortdurend tegen je paard aanligt, maar niet dat je de hele tijd door drijft.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 10:46

Je hebt drijvende kuit en wakende kuit.
Wakendekuit gebruik je om te zorgen dat je paard niet uit draf valt, hetzelfde tempo behoud en om je achterhand eronder te drijven.
vaak maak je maar weinig gebruik van deze kuit wanneer je wat verder bent in de africhting.
je paard is dan zo voorwaarts en houd zijn achterhand eronder dat je 'm alleen gebruikt om in te grijpen.

De drijvende kuit gebruik je als je een overgang maakt van stap[ naar draf of van de draf naar de middendraf etc.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 17:54

In stap:
Drijven met het rechterbeen als het rechtervoorbeen terug komt, drijven met links als het linkervoorbeen terug komt.
In draf:
Drijven als je in het zadel komt (bij lichtrijden dan) dus als het buitenvoorbeen terug komt/het binnenvoorbeen naar voren gaat.
In galop:
Buitenbeen een stukje terug en elke sprong drijven met het binnenbeen.

Je hoeft trouwens niet constant te 'drijven' zoals ik het hier noem. Vooral niet als je een race-pony hebt Knipoog Maar wel ondersteunen, zodat ze niet 'terug vallen' Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 19:37

Afschuwelijk, je gaat toch niet elke pas aandrijven? Het is de bedoeling dat m'n paard moe wordt, ikke niet *LOL*
Westernruiters drijven alleen een keer om een ander tempo aan te geven, of om het paard te laten wijken.

Ik weet niet meer wie vroeg hoe je je paard dan fatsoenlijk van achter naar voren rijdt, maar daar heb je geen elke pas drijvend been voor nodig. Je hebt ook nog je zit en gewichtshulpen, en een afhangend maar wakend been.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-01 20:45

Niet de hele tijd gaan zitten purren!! Daar wordt ie echt niet sneller voor je been van. Je drijft, en voert de kracht op (steeds harder 'duwen' dus) tot de gewenste reactie, dan gelijk je been eraf. (de beloning) zo leert hij vlot te reageren want reactie = beloning. Dat constant aandrijven is nergens voor nodig. Ver in de training wordt het voor de verzameling wel toegpast maar dat lijkt me nu nog niet zo belangrijk!

Groetjes Elise Party!!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot en 12 bezoekers