[sgw] juiste zit bij afsprongen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

[sgw] juiste zit bij afsprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 14:57

Volgens mij heb ik nu de primeur (de tweede deze week Haha! ) van de eerste RT vraag op het gebied van SGW *LOL* Ik ben gisteren weer wezen trainen (Minderhout) en dat ging heel fijn. De enige problemen die we hebben gehad, waren op sprongen met een afsprong erachter. Maakt niet uit of dat water of grond is, zodra de landing een stuk lager ligt dan de afzet, ga ik te weinig voorwaarts rijden en dat resulteert in een stop of een doodloper. Ik ben ook al achter de oorzaak inmiddels, in de landing klap ik nl te veel door naar voren wat al een paar keer heeft geresulteerd in een val (of nog net blijven hangen). Dat is nou een niet echt leuke ervaring, en vandaar dat ik wat onzeker begin aan te rijden, wat Raimaer (en Pablo) natuurlijk voelt en dus stoppen ze. Overigens herken ik dat doorklappen ook van een ander paard waar ik regelmatig mee spring, die duikt zelf wat in de landing en dan gebeurt het me dus ook. Met Pablo en Raimaer verder niet, in het parcours en op andere hindernissen ben ik altijd goed mee.

Oke, dat was de oorzaak. Gisteren heb ik heel hard gewerkt aan terug blijven zitten in het aanrijden en de sprong, en toch gebeurde het me nog te vak dat ik doorklap. Niet heel dramatisch, maar ook niet goed. Ik heb nu geen stills bij de hand om het te laten zien, dat zal ik vanavond eens doen. De belangrijkste dingen waarop ik let is dus "schouders terug op sprong" en "steun op je beugels". Iemand nog meer tips of moet ik gewoon de tip van Rob volgen? krijg maar een keer een nat pak, leer je het vanzelf af "

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:02

Leun voor je gevoel heel ver achter over. Pak je teugels in 1 hand.
Op die manier kun je je paard meer ruimte geven (dat moet je ook doen dan dus Tong uitsteken ). Als ie dan geland is, laat je hem eerst voor weer opspringen en kun je met 1 greep de teugels weer op maat pakken. Je zit dan ook automatisch weer goed. Ik heb in elke teugel ook altijd een knoop op de goede lengte. Dan weet ik precies waar ik moet pakken Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:04

Moment van loslaten en achterocer gaan zitten :
Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:05

die teugels in een hand is een hele goeie , ik zit nu idd met waslijnen omdat ik niet wil blokkeren voor. Achterover leunen probeer ik dus, maar dat lukt nog niet echt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:05

dat moment lukt nog wel. Het is pas in de landing dat ik door sla. Vanavond zal ik wat stills plaatsen, geeft beter aan wat ik bedoel.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:06

Dat moet je ook oefenen idd. Maar als het gevoel "dit is belachelijk ver achterover" hebt dan is het goed. Als de afsprong minder hoog is, hoef je minder ver achterover Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:44

Lielle schreef:
dat moment lukt nog wel. Het is pas in de landing dat ik door sla.

Wacht tot je paard voor weer omhoog komt om een galopsprong te maken. Ga je voor dat moment weer naar voren, hou je altijd het voorovervalgevoel. Vaak gaan mensen weer na voren als de achterhand landt (omdat je daarmee de landing opvangt). Dit is een natuurlijke reactie die je moet zien te onderdrukken Lachen
Dus alleen opvangen met je knieen Lachen

Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar hier nog een plaatje Knipoog
Hier hou ik twee teugels omdat als je in het water spingt, je paard extra ondersteuning nodig heeft. (En omdat er een opsprong achterzat)
Daarmee hou je meer controle. Als de afsprong niet zo hoog is, kun je ook beide teugels wel de hadn houden Lachen
Afbeelding

*kijkt uit naar de stills* Bloos

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:58

Romkabouter schreef:
Wacht tot je paard voor weer omhoog komt om een galopsprong te maken. Ga je voor dat moment weer naar voren, hou je altijd het voorovervalgevoel. Vaak gaan mensen weer na voren als de achterhand landt (omdat je daarmee de landing opvangt). Dit is een natuurlijke reactie die je moet zien te onderdrukken :)
Dus alleen opvangen met je knieen Lachen

spijker op de kop heet dat dan *LOL* De grote vraag is "hoe?" Haha!

Citaat:

nee hoor, sgw plaatjes zijn altijd leuk *LOL*

Citaat:
*kijkt uit naar de stills* Bloos

niet je adem inhouden, wordt niet voor een uur of acht Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:01

Citaat:
spijker op de kop heet dat dan De grote vraag is "hoe?"

100 keer een afsprong geestelijk nalopen en dan rijden en analyseren wat je dan doet. Laat je paard maar voor wat ie is op dat moment Knipoog
Ergo: oefenen,oefenen,oefenen,oefenen Haha!
O ja, niet meteen afsprongen van twee meter gaan doen Knipoog

Citaat:
nee hoor, sgw plaatjes zijn altijd leuk

Eindelijk een RT-SGW onderwerp Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:05

Romkabouter schreef:
Citaat:
spijker op de kop heet dat dan De grote vraag is "hoe?"

100 keer een afsprong geestelijk nalopen en dan rijden en analyseren wat je dan doet. Laat je paard maar voor wat ie is op dat moment Knipoog
Ergo: oefenen,oefenen,oefenen,oefenen Haha!
O ja, niet meteen afsprongen van twee meter gaan doen Knipoog

djie, ik wilde net afreizen naar Dover voor een leuke sessie cliff jumpen *LOL*
Ik zal eens kijken of ik ergens in de buurt een afsprongetje kan vinden. Lijkt me een leuk onderwerp voor de winter Haha!

Citaat:
Citaat:
nee hoor, sgw plaatjes zijn altijd leuk

Eindelijk een RT-SGW onderwerp Haha!

En dat na bijna vier jaar bokt Lips are sealed Weer eens wat anders dan al dat gedressuurmuts Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:08

Lielle schreef:
Lijkt me een leuk onderwerp voor de winter

Ik bedenk net iets Haha!
Koop zo'n nepstier, zet hem in je woonkamer, en laat hem bokken (niet ronddraaien Knipoog )
Kun je het mooi oefenen *LOL*

Citaat:
En dat na bijna vier jaar bokt Weer eens wat anders dan al dat gedressuurmuts

En af en toe een springer Knipoog

Nu stills graag! Schijnheilig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:11

joh, dan moet ik eerst naar huis en zo. Op mijn werk bokken mwah, maar met video's e.d. gaan klooien lijkt me echt niet handig.

Maare, zo'n stier heb ik vroeger wel gedaan, dat was niet zo'n probleem. Ik kan natuurlijk bij Pablo achter het zadel gaan zitten, geeft denk ik een vergelijkbaar effect Haha! Krijg ik een kaartje van je in het ziekenhuis?

springers zijn ook al zeldzaam en dan gaat het nog vooral over "ik kan hem niet houwuh" Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:12

Romkabouter schreef:
Leun voor je gevoel heel ver achter over. Pak je teugels in 1 hand.

Toch grappig. Bitwise heeft een keer de tip van zijn broer gekregen (die vroeger veel SGW's reed) om de teugels in 1 hand te nemen, en sinds die tijd doet hij dat altijd.
Maar ik vroeg me af of het nou wel zo verstandig was. Tenslotte moet je daarna de teugels wel weer heel snel kunnen oppakken en wat nou als er kort na die afsprong nog een hindernis staat (evt. als gebroken lijn)?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:13

Romkabouter schreef:
Hier hou ik twee teugels omdat als je in het water spingt, je paard extra ondersteuning nodig heeft. (En omdat er een opsprong achterzat)
Daarmee hou je meer controle.
Als de afsprong niet zo hoog is, kun je ook beide teugels wel de hadn houden
Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:18

Maar ik bedoel ook meer in het algemeen. Is het zo slim om de teugels met 1 hand 'weg te gooien'. Zelf ben ik geen ervaren crosser, maar omdat Bitwise er een gewoonte van heeft gemaakt vroeg ik me gewoon af of dat nou goed is. Ik heb er Rob nog nooit iets van horen zeggen namelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 16:20

ik kan me er wel in vinden dat je dus met een hand het uiteinde vast blijft houden en die na de alnding met de andere hand weer oppakt. Ik eindig nu meestal met mega lange teugels en dat is ook niet alles.

Ik ben er vandoor, even rode springschoenen ophalen bij Hypoweert en dan zal ik die stills doen Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:29

Scum schreef:
Tenslotte moet je daarna de teugels wel weer heel snel kunnen oppakken en wat nou als er kort na die afsprong nog een hindernis staat (evt. als gebroken lijn)?

Dat kan ook heel snel. Pak de teugels in 1 hand op het midden (waar de sluiting zit) En als je dan knopen hebt, kun je in 1 greep je hand op de goede plek pakken. Dus 1 knoop in elke teugel, niet de teugels aan elkaar kopen op die plek Knipoog

Ow ja, nog ff erbij: Als je landt en het paard springt weer omhoog/naar voren, dan haal je de hand waar je de teugels in hebt naar je schouder. (welke kant mag je zelf weten Knipoog )
Op die manier hou je contact met de mond.
Dus:
*rechtop gaan zitten
*hand met teugel (daarom pak je die in het midden) richting je schouder
*pak met je andere hand de plek van de knopen (voor die maat zul je ff moeten zoeken. Op de plek waar je je hand hebt als je rond galopeert is het best)
*laat de hand bij de schouder los, je hebt nu nog steeds de teugels in 1 hand, maar nu in de andere en op maat.
*pak ook de andere teugel erbij.
*doe dit allemaal binnen een seconde Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:37

Scum schreef:
Is het zo slim om de teugels met 1 hand 'weg te gooien'.

Weggooien is idd geen goed plan Knipoog
Je teugels in 1 hand pakken en door je hand laten vieren wel. Dan eindigt wonderbaarlijk gemakkelijk in het midden en hou je aldoor contact Lachen
Die info mist dus nog hierboven Bloos

Dat Rob er nooit iets over heeft gezegd, komt waarschijnlijk omdat iedereen het anders doet Lachen
Het 1 teugel systeem is iets wat OOK werkt Lachen

Bitwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:00

Hee leuk onderwerp. Een keer iets anders.

Vroeger (tot vorig jaar dus) liet ik wel een de rechter teugel los, maar dat moet ik van Scum afleren. De linker teugel moet je dan natuurlijk laten vieren, anders ga je op je bek. Ook opletten dat je je zeepje niet verliest.

Ik betrap me de laatste tijd er wel vaak op dat ik het paard onvoldoende ruimte geeft bij een afsprong. Als je hem kort houdt zijn de landingen idd niet zo fijn vloeiden meer.

Ik vindt het altijd weer een kick om een afsprong met een ervoor hinderhis of sky-jump goed te nemen. Hij springt, je komt neer ........... je daalt ... je daalt verder en dan ben je er. Als je idd goed naar achteren zit, belast je het paard het minste.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:13

Bitwise schreef:
Vroeger (tot vorig jaar dus) liet ik wel een de rechter teugel los, maar dat moet ik van Scum afleren.

Dat klopt ook, je moet niet 1 teugel loslaten, je moet beide op maat pakken in 1 hand en dan laten vieren Lachen

Citaat:
ruimte geeft bij een afsprong. Als je hem kort houdt zijn de landingen idd niet zo fijn vloeiden meer.

En belemmer je je paard heel erg in de balans omdat hij zijn hoofd niet goed kan gebruiken. Hij holt dan de rug, terwijl dat juist niet moet voor de veerkracht.

Dit is dus in mijn ogen niet goed (paard krijgt veel te weinig hoofdvrijheid door te korte teugels) :
Afbeelding
Wie het is weet ik niet, sorry als het een bekende is Knipoog
Ook heeft ze te lange beugels imo.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:04

hihi, sorry maar op die vorige foto gaan die beentjes wel een mooie kant op Haha! , hij staat bijna verticaal! hihi... nou ja, sorry Tong uitsteken , moest er even uit Knipoog

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:29

Inderdaad een kwestie van vaak doen (denk ik). Ik heb het eerder met brede oxers springen met Rex, omdat hij heel veel halsruimte wil bij de landing. Ikzelf heb met afsprongen juist nooit moeite en hoef er niet bij na te denken, dus best lastig om tips te geven.

In Boekelo zag ik wel dat Alice bij de laatste waterbak ook haar teugels in 1 hand had en haar andere arm helemaal naar achter had, met het zweepje bij de achterhand. Volgens mij is dat ook een truukje om je evenwicht te houden.

Verder toch een kwestie van 1 keer doorhebben. Dan voel je vanzelf dat je paard "onder je door glijdt" en weer omhoog komt. Al die tijd blijf je gewoon in het zadel en is er ook geen klap bij de landing.

Hieronder zie je mooi wat er gebeurt wanneer je te ver naar voren valt en ook hoe het wel moet Haha! Dit was op het pony-EK in Ierland. Je kunt gewoon verder klikken voor de afloop Haha!

http://www.paulvanoers.nl/fotoreportage ... ppage9.htm

http://www.paulvanoers.nl/fotoreportage ... age123.htm

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:31

marieketencate"]
http://www.paulvanoers.nl/fotoreportage ... age123.htm
[/quote]
Dit is exact de manier zoals ik het bedoel Haha!

Cool, die plaatjes erbij

[quote="marieketencate schreef:
Volgens mij is dat ook een truukje om je evenwicht te houden.

Dat klopt, maar gaat meestal ook automatisch Lachen
(Omdat je lichaam uit reflex zijn evenwicht wil bewaren)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 18:35

die plaatjes van Bente zijn idd superduidelijk. Ik zal er eens hard op gaan oefenen en zodra ik de video weer terug heb van Antoine - die is filmpjes aan het downloaden - ga ik aan de stills beginnen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:43

(offtopic) pfoee ik vind die afsprongen er hoog uitzien haha. zou ik nooit durven. echt lef als je zo hoog af durft te springen