Rechtrichten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 14:36

Rechtrichten is een van de belangrijkste basisonderdelen van de dressuur, daar zal iedereen die zijn paard dressuurmatig traint het wel over eens zijn. In de laatste BIT wordt zelfs een link gelegd tussen het niet goed rechtrichten van rijpaarden en het optreden van hoefkatrol. Maar hoe richt je je paard recht? Je hoort/leest soms erg uiteenlopende methoden en aanwijzingen. Sommigen zeggen: je moet de stijve/sterke kant losmaken door veel stelling en buiging te vragen, schouderbinnenwaarts, voltes etc. Klinkt logisch: wat vast zit, moet losgemaakt worden. Maar anderen menen juist dat je je aandacht moet richten op de zachte/zwakke kant, zorgen dat je paard het bit op die kant meer aanneemt door het achterbeen aan de zachte kant meer te activeren, en ook juist op de zwakke/zachte kant schouderbinnenwaarts en voltes rijden. Want: het paard is scheef doordat het achterbeen aan de zwakke/zachte/holle kant te weinig onder de massa treedt. Dat achterbeen moet dus sterker worden. En als je de stijve kant traint, blijft de scheefheid bestaan (het sterke achterbeen wordt sterker, het zwakke blijft zwakker) Klinkt ook logisch. Of toch niet?
Hoe richten jullie je paard recht, en hoe zorg je dat hij recht blijft? Wat zijn de meest nuttige aanwijzingen die je in een les ooit hebt gekregen om je paard recht te richten, en welke aanwijzingen/tips zijn juist helemaal fout?

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 14:48

Het rijden van buigingsoefeningen met een paard dat niet recht is, is funest voor een paard. Rechtrijden doe je door 'gewoon' voorwaarts te rijden, lange, ruime lijnen rijden en het paard naar 2 teugels toe rijden. Hulp vanaf de grond is hierbij onontbeerlijk denk ik omdat je zelf vaak niet in de gaten hebt dat een paard niet recht is. Je hulp kan dan zien of de achterbenen sporen (achterhoeven in het spoor van de voorhoeven). Zelf kan je er op letten dat de hals, en dan met name het eerste stuk net achter de schoft, recht is en of de druk op beide teugels gelijk is.
Antoine, waar het artikel over gaat, laat de paarden recht komen door contrastelling te vragen, net zolang totdat het paard nageeft. Na het nageven, bijdrijven en het paard naar beide teugels toe rijden.
Zelf deed ik het altijd zo dat als het paard op rechts te veel los laat ik met mijn linkerbeen naar die hand toe rijd. De linkerteugel gewoon contact houden. Maar na de clinic met antoine probeer ik het beiden -net wat het beste helpt.
Pas als het paard recht is ga je beginnen met buigingsoefeningen.
Zo denk ik erover maar ik ben benieuwd naar de overige reacties.

_________________
Als dit een logische wereld was, dan zouden mannen in de amazonezit rijden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: astridh op 2001-11-29 13:51 ]</font>

Derek
Berichten: 7
Geregistreerd: 26-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 15:29

Wij hadden ook een krom paard. Volgens mij is het een kwestie van uitbalanceren dus veel op de probleemhand oefenen, maar vooral ook de andere hand niet vergeten. Wat ik deed was gewoon normaal inrijden (dus op beide handen, voltes etc.), zorgen dat ze goed en voorwaarts liep, dan eerst veel slangenvoltes en andere wendingen rijden (rechts had ze moeite) en dan zorgen dat ze naar rechts niet omdonderde. Goed dat been eraan houden en zachjes vragen met de hand. Vervolgens de voltes rechtsom steeds verkleinen en weer vergroten, en afwisselen met voltes linksom. Been er goed aan houden. Vooral veel afwisselen anders wordt de nadruk teveel op die stijve kant gelegd en dan zit je straks weer met een scheef paard maar dan andersom! Haha! Ook niet de bedoeling. Uiteindelijk is het best goedgekomen, ze is rechtsom nu ietsje makkelijker dan linksom maar verder redelijk uitgebalanceerd *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Derek op 2001-11-29 14:31 ]</font>

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 22:38

Ik heb eigenlijk weinig aan Astrid toe te voegen Haha!
Veel rechte lijnen rijden, lekekr voorwaarts houden en gelijke druk op twee teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 23:31

In mijn rijden ga ik altijd uit van het achterbeen dat ze liever niet belasten. Als ik oefeningen rij die op dat been gericht zijn ben ik extra waakzaam op de correctheid etc., juist vanwege wat Astrid al aandraagt, dat je het na verloop van tijd niet eens meer merkt. Verder doe ik alles twee kanten op, alleen duurt het met sommige oefeningen wat langer tot het echt goed is. Bij sommige oefeningen op een bepaalde hand kom je het wat meer tegen, maar dat wil niet zeggen dat het de andere kant op vanzelf gaat. Op beiden handen kom je scheefgaan tegen en elke hand heeft zijn eigen oplossingen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 00:00

bekend probleem zijn scheve paarden. Ik merk heel vaak dat paarden scheef zijn. Rijd toch niet helemaal zo als het hoort en het is nog moeilijk te voelen ook.

Ik rijd er nu eentje en die loopt op beide handen met zijn kont naar binnen. Op les moet ik hem met buitenteugel en buitenbeen weer recht maken. Mag ik hierbij volgens jullie nou wel of niet buigen? Want hij is wel heel soepel en los.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 00:03

ik kon eerder ook nooit rechtrichten
ze hefet in de l zelfs een keer een hele proef travers gelopen Frusty *LOL*
beetje dom van mij...

maar ik moet altijd als ze de kont naar buiten drukt de voorhand naar voren duwen met twee handen en sinds ik dat aan het doen bent is ze weer recht en looptze niet zoveel travers meer Haha!

Love the life that you live, live the life that you love

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 12:54

Citaat:
Op 2001-12-01 23:00, schreef Steef:
Ik rijd er nu eentje en die loopt op beide handen met zijn kont naar binnen. Op les moet ik hem met buitenteugel en buitenbeen weer recht maken. Mag ik hierbij volgens jullie nou wel of niet buigen? Want hij is wel heel soepel en los.



Niet buigen maar rechtrichten, als het paard de kont naar binnen brengt het binnenbeen iets naar achteren leggen en de buitenteugel constant, rustig en passief tegen de hals houden zodat de hals van het paard recht blijft. De buitenteugel, ondersteund door het buitenbeen brengt zo de buitenschouder van het paard in een lijn met het buitenachterbeen. Op deze manier vlot voorwaarts rijden zodat beide achterbenen 'aangesproken' worden, tussendoor veel van hand veranderen.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers