Please help mij! Weet niet wat ik moet doen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-01 21:45

Magic is dus wel al zadelmak en al ingereden. Ze word al bijna een jaar gereden. Maar toch klopt er iets niet. Ze luisterd voor geen meter. Hoe los ik dat op, zónder zweep? En wat kan ik het beste doen?> Echt van voor af aan beginnen met inrijden ofzo? Wie kan me helpen want ik weet echt niet hoe ik dit aan moet pakken. Als ik drijf luisterd ze niet en ik was zo kwaad vandaag dat ze veel meppen gehad heeft maar daar luisterd ze ook niet naar. Verward Scheve mond\ Ze geeft echt nergens niks om. En ik kan wel blijven meppen met die zweep, maar dan denkt ze straks dat zweep = lopen. En dat moet ik niet hebben. Ik heb vroeger een shetland hengst in gereden en dat ging allemaal veel makkelijker. Die ging niet steeds stil staan enzo. Please, wie helpt mij!? Verward Huilen

_________________
<FONT COLOR="blue">[Quote shanaia] Ik wil Nathalie als me kleine lieve zusje </FONT>
<FONT COLOR="red">Robin, ik hou van je!</FONT> Verward Huilen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nathalie op 2001-11-28 21:30 ]</font>


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 00:05

Goed zo Knipoog
Denk dat je het idd anders moet oplossen dan met de zweep.

Probeer iemand te vinden die je de eerste paar keer helpt. Aan de longe of met een halstertouw ernaast lopen, zodat diegene de pony duidelijk kan maken waar ze heen moet en dat jij ondertussen de goede hulpen geeft.
Dan moet de helper steeds meer aan jou overlaten.
Heel veel succes!
Ik denk dat je met een beetje hulp veel verder komt dan met de zweep. Dat ligt helemaal niet aan jou, maar de pony begrijpt kennelijk nog niet goed wat de bedoeling is, maar pony's leren snel!
Als hij je in de maling neemt heb je dat na een tijdje wel door, dan kun je wel eens wat strenger optreden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 00:13

Waarschijnlijk begrijpt ze gewoon nog niet dat been of zweep (onvoorwaardelijk!) voorwaarts betekent. Reageren op het been is niet iets dat vanzelf ontstaat, dat is een 'gewoonte' die je ze moet aanleren. Een tik met de zweep is niet zo erg, maar ze moet de bedoeling ervan wel begrijpen! Met slaan terwijl ze het niet begrijpt los je niets op.
Misschien kun je aan de longe proberen om haar te leren luisteren naar je stem en eventueel je longeerzweep en dan als je er later weer op zit dezelfde commando's geven, maar die dan vergezellen van het geven van been zodat ze dan dus die link gaat leggen. Ze leren luisteren naar een zweepje gaat meestal makkelijker dan ze leren luisteren naar je been, als ze dat goed doorheeft kun je het zweepje gaan afbouwen en het gebruik van been opbouwen. Een zweepje kan echt heel nuttig zijn bij een jong paard om ze te leren om die link te leggen, als je het gebruikt om ze vooruit te slaan ben je verkeerd bezig, begrip kun je er immers niet in slaan.
Vergeet ook niet om aan de voorkant je hand heel duidelijk te openen zodat het makkelijk is om voorwaarts te gaan, begrenzen en verzamelen komt later wel, eerst die drang naar voren opbouwen.

Nulla tenaci invia est via

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 01:18

1 gooi die zweep weg!!!!!
2 iknheb je gister al via pb gezegt dat ze niet is ingereden ja zadelmak of zo iets.

3 doe rustig aan begin bij het begin, stuur-rem-been
4 houd je gemak !
5 vraag hulp bij iemand die weet wat te doen
6 lees ff je pb Schijnheilig

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 09:03

Maar eergister ging het allemaal zo goed, moest soms alleen een beetje 'door drijven' maar verder ging het heel goed. Longeren snapt ze nog niet en ze kent de stemcommando's dus ook nog niet. Ellen heeft me gister geholpen aan de longeerlijn. Maar dat ging echt niet. Ask her..
Maarja, ik vind dat PB'tje van Lara wel heel leuk. Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 10:06

dan lijkt het me dat ze voor geen meter ingereden is of iig nog niet voldoende. Er heeft waarsch iemand opgezeten (zadelmak!) maar de hulpen snapt ze nog niet. Op zo'n moment kan je de pony makne of breken: mijn advies: niet te veel tegelijk willen, denk eraan dat die pony het niet snapt, en heel veel geduld houden.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 10:13

Ik zou even terug naar het begin. Want: hoe kan een pony nou goed zadelmak zijn als ze longeren niet eens snapt??

Begin gewoon te longeren, leer hem op je stem (!) reageren met behulp van de longeerzweep. Dat hebben ze meestal heel snel door. Als je pony dit goed kan (stap draf galop en ook weer terug en halthouden) dan pas weer je zadel pakken en erop. Dan kun je, eventueel aan de longeerlijn met behulp van je stem en de goede hulpen je pony leren wat de bedoeling is.

Heel veel succes ermee en niet overhaasten, ook al heb je er inmiddels een paar keer op gereden, even terug naar de basis!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 14:54

Ten eerste is het niet mijn pony en zou ik haar niet zo lang hebben denk ik. Ik heb haar totdat ik niet meer pony loos ben. Dus dat kan een maand zijn, of misschien wel 3 maanden, of langer. Maargoed ik zal haar vandaag wel eens gaan longeren.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 13:27

ik zou er echt hulp bij vragen (van iemand met ervaring ermee). bij het inrijden leg je toch de basis voor je hele rijden. als je paard dat niet goed in zn hoofd heeft zitten loopt het al snel mis.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 14:28

een beetje een algemeen tipje: met jonge paarden moet je ONTZETTEND VEEL overgangen rijden waardoor ze beter aan het been worden, en ook beter op je hand reageren. En echt, that's the key to succes. Met Voltrack heb ik dat zo'n anderhalf jaar lang gedaan. Die deed ook niks, als ik de zweep tevoorschijn toverde, dan sloeg hij op hol, en de gulden middenweg was er gewoon niet. Nu rijdt mijn zusje hem en is hij qua reactie op de hulpen wel wat minder, maar het zal waarschijnlijk toch altijd een luie donder blijven, tenzij hij opeens de geest krijgt (zelden). Dat is ook de reden waarom hij slecht was op de renbaan en goed in de endurance

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-01 17:59

Okee bedankt allemaal. Ik heb er gister voor het laatst (denk ik) op gereden en heb alleen gestapt want het was nogal druk in de bak. Met een losser teugeltje en ik kon ALLES met haar doen, sturen en ze ging niet meer stil staan. En ook halthouden en weer aanstappen. Goed, hè. Cool
Maar ik had haar alleen voor de tijd dat ik 'ponyloos' zou zijn en ik heb weer een nieuwe pony.. dus.. Heb haar nu niet meer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Willemiens en 50 bezoekers