lastige pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

lastige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 09:40

Ik heb een Nrps pony ik heb er elk jaar wel problemen mee gehad. Toen ik haar net had was ik 12 ofzoiets en toen was ze heel wild en vielen me zusje en ik er iedere keer wel af.....toen ik wat ouder was ging het veel beter en heb ik er ook wat wedstrijden mee gereden.
Een paar jaar later werd ze heel erg sloom en ging ze stil staan en steigeren. Ze deed het altijd als ik in galop wilde. Toen heb ik d'r goed aangepakt en galoppeerde ze weer normaal.
Weer een jaartje later kwam t weer terug...en toen heb ik t er ook weer uit gekregen. Maar dit jaar ben ik er best wel hard afgevallen, ze doet ook steeds lastiger met rijden(bokken, steigeren, en omhoog springen) ik heb zo vaak geprobeerd om haar voorwaarts te krijgen dat lukte wel maar ik kwam niet verder dan stap en een sloom drafje. Toen heb ik er een bijrijder voor gezocht.
Na 2maanden was altijd gebok enz. eruit en liep ze weer heel vlot. Jammer genoeg stopte dat meisje met rijden omdat ze een paard had gekocht. Toen ben ik er zelf op gaan rijden (1x per week, erg weinig maar ik wilde haar toch niet helemaal stil laten staan, ik had gewoon geen tijd genoeg om vaker te rijden) Na een maandje begon ze weer met klieren. Ik heb heel lang getwijfeld of er misschien iets met haar rug of tanden is, omdat ze met dressuur d'r rug helemaal gespannen houd. Met springen gaat het altijd erg goed, maar ik wilde graag verder met dressuur dus spring ik niet zo vaak meer.

een vriendin van mij wilde er wel eens op. Ze is er wel een keer afgevallen en Miran heeft bij haar ook erg gesteigerd enz. maar na een tijdje was ze weer heel braaf en liep heel vlot.

Ik heb nu weer een bijrijdster gevonden die haar wel aan kan, m'n moeder wil niet meer dat er op de pony gereden word, ze wil geen reden geven ze zegt alleen:laat dat beestje maar even een jaartje met rust.
Ik weet echt niet wat er aan de hand is, volgens wat vriendinnen van me is het eigenwijsheid, maar m'n tante zegt dat ik d'r na moet laten kijken door de tandarts.

Ik heb er in de zomervakantie nog mee buiten gereden samen met me zusje. Dat gaat altijd heel goed. Zodra je in de bak gaat rijden gaat ze weer steigeren en bokken, ik heb geprobeerd om haar te longeren maar dat lukte dus niet meer dan komt ze steigerend op je af, het helpt dan niet als je de zweep erbiju pakt want daar is ze helemaal niet bang voor. Op stal is het echt een hele lieve pony .

Wat vinden jullie? moet ik d'r na laten kijken of doet de pony dit omdat ze zich wil verzetten en de baas wil zijn? Ik heb t idee dat Miran en ik gewoon geen goede combinatie zijn omdat ik liever dressuurrijd en zij is een springpony. Als er iemand op rijd en er mee gaat springen is er niks aan de hand......

rowan
Berichten: 33
Geregistreerd: 11-10-04
Woonplaats: wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:49

inderdaad strenger zijn. veel afwisselen in rijden.
Doe je best, jij bent de baas!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:53

Ik denk dat de pony veel energie heeft, en als je maar 1x per week rijdt, dat de energiebom dan ontploft.
Je zou beter vaker kunnen rijden, het liefst elke dag, heb je les met de pony?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 11:54

wat voer je de pony?

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 12:06

Ik denk ook wel dat ze een beetje te veel energie heeft maar dan zou ze toch juist door willen lopen? als je er nu op gaat wil ze alleen maar stil staan sloom stappen en steigeren en bokken.

Ik voer d'r gewoon basischbrok en hooi. Toen ik nog reed voerde ik haar een beetje haver omdat ze in die tijd heel erg traag was.

Mijn instructrice is helaas verhuisd naar Amerika en ik ben er nu weer een aan het zoeken. Met de pony heb ik 2jaar les gehad maar ik had het idee dat ik bij die instructrice niet zoveel meer kon leren omdat ze zelf het best was in springen.

Nu kan ik ook niks met de pony doen omdat het van m'n moeder niet mag, ze denkt dat Miran pijn heeft, dat denk ik dus niet omdat ze in het bos wel gewoon doet en als er iemand op gaat die ermee gaat springen doet ze na een tijdje wel weer helemaal gewoon en loopt ze ook wel actief.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:24

wordt ze voor de rest van de week niet bereden? Jij rijdt 1 x per week? En meer niet?

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 12:27

neej ik reed 1x per week, nu helemaal niet meer, omdat ik er pas heel hard van afgevallen was.....en nu mag ik haar ook niet meer rijden van m'n moeder

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:28

Zo te horen heeft je pony denk ik ook nergens last van, als het de tanden of rug is, moet ze daar steeds last van hebben.
Als een paard energie over heeft is een spelletje dus ook lekker langzaam doen en dan opeens wegrennen of bokken. Gewoon geklooi dus. Misschien helpt het als je hem wat te doen geeft, maak nieuwe uitdagingen voor elkaar. Als je hem steeds iets nieuws te doen geeft, zeg maar, zal hij zich er meer voor gaan inzetten. Terwijl hij van rondjes lopen 1x in de week inderdaad gaat klooien. Succes!!

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 12:51

heeft iemand nog een tip hoe ik m'n moeder over kan halen dat Miran weer gereden moet worden?

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 14:21

Misschien gaat je moeder het wel geloven als ze jou wel ziet springen of buiten rijden. Als ze ziet dat hij dan alles wel normaal doet en alleen met dressuur gaat 'flippen', zal zo dat misschien ook zo zien en niet als een lichamelijke klacht.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 20:03

oke, k ga t proberen Lachen