doorgaan met de oefening of een pauze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

doorgaan met de oefening of een pauze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:45

hai,

van de week had ik les en mijn pony wilde maar niet in de goede galop (rechts) aanspringen terwijl ze dat normaal nooit meer doet.
nu moest ik het op een kleine volte gan proberen waarbij ik mijn buitenhand op zijn plaats moest houden en bij het aanspringen mijn binnenhand naar voren moest doen.

nu kreeg ik hierdoor erge last van mijn linker schouder (degene waarbij ik de teugel dus op zijn plaats moest houden) en automatisch zonder dat ik het door had ga ik meer aan mijn binnenteugel zitten.
met mijn buitenteugel kon ik erg weinig, ik kon er zogezegd geen kracht meer opzetten.

dit komt omdat ik aan beide schouders een blessure heb en meer last heb van mijn linker dan mijn rechter.

wat moet ik nou in zo'n geval doen, gewoon doorgaan met de oefening of een pauze nemen, zelf denk ik dat als ik een pauze neem mijn pony het van mij wint, wat ik absoluut niet wil.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:59

Waarschijnlijk moest je dit doen omdat je hem teveel stoorde met je binnenhand. Zelf ben ik geen voorstander van de buitenteugel tegenhouden. Je houdt dan ook de buitenschouder tegen en dat maakt het aanspringen niet gemakkelijker.

Probeer eens om helemaal te ontspannen, je schouders ook. Vanuit een ontspannen zit krijg je naar mijn mening nog altijd het beste resultaat. Je geeft aan dat je schouders pijn doen, dan heb je ze waarschijnlijk toch nog teveel gespannen (omdat je de buitenteugel vast moest houden), als je schouders gespannen zijn, is je rug ook gespannen. Is je rug gespannen dan kun je geen onafhankelijke hulpen geven.

Ontspan eens helemaal, probeer het gewicht wat je in je binnenteugel voelt met je binnenbeen over te nemen zonder gespannen te gaan zitten. Je binnenbeen-hulp moet dus beter doorkomen. Als ze lekker ontspannen loopt in de draf en je hebt het gevoel nauwelijks gewicht in je handen te hebben en dat je met je benen rijdt, spring dan nog eens aan in een wending, zonder anders te gaan zitten.

Succes!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 14:36

ik stoorde haar inderdaad te veel met mijn binnenhand, dit was ook omdat ze op dat moment ook meer op andere dingen zat te letten, en niet op mijn benen reageerde. ik kreeg haar met mijn binnenbeen niet naar buiten maar met mijn buitenbeen kreeg ik haar niet op de volte...

ik ga straks kijken of het wel lukt...Lachen

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:47

je kan ook het volgende proberen:
Ze springt dus niet rechts aan. Dan ga je draven op de linkerhand, je veranderd dan gewoon over een diagonaal van hand hoeft niet van letter tot letten maar gewoon diagonaal. Dan wanneer je haar omstelt naar recht ook hulpen voor galop geven. Dan springen ze meestal juist aan kan ook wel is fout want het is belangrijk dat je dit op de juiste moment doet, probeer maar is het zal wel lukken.Als het de eerste keer niet lukt probeer dan nog is.
Zo kan je het er terug wat inkrijgen he zonder dat je last krijgt van je schouder.
Groetjes hoop dat je het snapt aan de hand van mijn uitleg zo.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 20:42

dit is misschien heel stom ik moet zeggen dat ik het nooit eerder heb meegemaakt bij een paard of pony,
maar ze springt in een hoek telkens vanzelf aan in galop, ik neem haar dan terug waarnaar ze weer aanspringt.

vandaag sprong ze trouwens goed aan in de galop, met het advies van okkie1. op de diagonaal deed ze niet, maar ze liep dan ook erg te wankelen van de ene naar de andere kant.

zodra ik haar terug nam en verder reed, sprong ze weer telkens aan maar dat was dan op de rechterhand de verkeerde galop.

ik weet niet of dit het zou kunnen zijn, maar zelf denk ik dus dit (probeer het uit te leggen):

als ik mijn hulpen aangeef springt ze aan, dit hoeven maar lichte hulpen te zijn. ze springt zelf vaak aan zonder dat ik mijn hulpen geef en dat wordt dan de verkeerde galop, zodra ik de hulpen 'helemaal' doorgeef springt ze wel goed aan.
dus kan het zijn dat ze misschien bij een halve ophouding uit zichzelf aanspringt dus in de verkeerde galop?

ik hoop dat het gesnapt word Lachen verder zat ik heel ontspannen en liep marinde goed door.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 20:45

ik moet trouwens wel erbij zeggen dat ik een verkoelende spuizooitje heb gebruikt voor op mijn schouders zodat ik er geen last van had Lachen, dus misschien kwam het ook wel daardoor dat ik meer kon ontspannen enz..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:48

Fijn dat mijn advies geholpen heeft Haha!

Dat ze op de diagonaal verkeerd aanspringt is omdat ze dat helemaal nog niet kan verwerken! Ze vind het al moeilijk om in een hoek goed aan te springen, laat staan op een diagonaal zonder steun ed.

Dat ze uit zichzelf aanspringt kan komen door mis communicatie of omdat je teveel op de galop hebt geoefend. Probeer nu weer meer aan de ontspanning te werken. En maar één keer tijdens de training galoperen links en rechtsom. Belonen en weer aan ontspanning werken. Zo leert ze je hulpen beter te begrijpen én de galop wordt verbeterd, want hoe beter de draf is, hoe meer ze ontspant hoe gemakkelijker de galop.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:48

Cow_horse schreef:
ik moet trouwens wel erbij zeggen dat ik een verkoelende spuizooitje heb gebruikt voor op mijn schouders zodat ik er geen last van had Lachen, dus misschien kwam het ook wel daardoor dat ik meer kon ontspannen enz..


En als jij ontspant, loopt het paard ook beter Knipoog Dat probeer ik al mijn lesklanten bij te brengen, kost alleen heel veel moeite voor ze dat ook door hebben en er wat mee doen Haha!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 20:59

was alleen jammer dat bij het losrijden want heel goed ging, er even een tracker langs moest rijden Haha!, ze moet er wel aan wennen, maar ze was al een beetje springerig enz. ik heb het overleefd OK dan!

maar okee hier kom ik net op, ik train nog steeds dat ze goed aan mijn been moet zijn aangezien dat weer afzakt. dit gaat redelijk goed, maar als ik dit nu op de rechterhand doe en ze springt weer verkeerd aan?
wat moet ik dan doen Lachen

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:01

Ik zal in ieder geval zorgen dat ik mijn iegen lijf weer kan ontspannen, als je doorgaat wordt het alleen maar erger. Misschien wat oefenen aan de longe en zorgen voor je eigen soeplesse door wat oefeningen te doen( b.v. draaien met je schouders).

succes OK dan!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:03

trisca schreef:
Ik zal in ieder geval zorgen dat ik mijn iegen lijf weer kan ontspannen, als je doorgaat wordt het alleen maar erger. Misschien wat oefenen aan de longe en zorgen voor je eigen soeplesse door wat oefeningen te doen( b.v. draaien met je schouders).

succes OK dan!



wou dat dat kon.. Lachen
maar mijn schouders kan niet echt veel aan gedaan worden behalve spieren weer gaan kweken, als ik ga draaien dan draai ik ze uit de kom.
ik doe thuis wel wat fitness oefeningen, maar dat haalt het niet bij een paard; om het even zo te zeggen Lachen

dat zijn eigenlijk de enige oefeningen die ik MAG doen ook, ik zit na al die vallen een beetje verkeerd in elkaar geloof ik..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:06

Lukt het al beter om haar wat dieper te rijden? Dan springen ze vaak al minder aan. Probeer die guldenmiddenweg te rijden tussen galop en paar passen vooruit in draf. Haar iets dieper rijden bij die paar passen vooruit is normaal al een hele oplossing. Maar dat ging geloof ik nog niet zo gemakkelijk he?

Probeer te kijken waar de grenzen liggen tussen voorwaarts rijden en aangaloperen. Begin met één pas naar voren rijden en weer terug, dan twee passen. Maar blijf ontspannen en geduldig, als ze aanspringt in galop pak je haar terug en rij je haar meteen een heel klein stukje wat actiever in draf. Belonen en nog eens proberen. Zodat ze het verschil weer gaat begrijpen tussen vooruit rijden en aangaloperen. Let wel op dat je niet te snel naar je teugels grijpt als ze aangalopeert. Probeer haar eerst op je zit terug te rijden anders kun je weer tegen het probleem aanlopen dat ze met haar neus in de lucht gaat steken.

Altijd wat he Ach gut Succes

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:13

het dieper rijden gaat goed nu, ik ben er nog wel mee aan het oefenen.
ik gebruik het iets dieper rijden ook voor de overgang van stap naar de draf nu en dat gaat wel helemaal goed, in de stap is ze lekker actief bezig. bedankt voor de tip, ik ga morgen even kijken hoe de grenzen liggen bij mijn pony.

pff al die problemen, ben ik van het een af, komt het volgende weer Tong uitsteken

ik had het laatst trouwens met mijn vader over of het aan het voer kon liggen. ik rijd elke dag +- een uur. dit is voor mijn pony geen lichte arbeid, als ik haar uit het land haal is ze al sloom en krijg ik haar amper mee, alles gaat met gesjok. in de bak is ze wat actiever, maar nog steeds niet helemaal zoals ik het wil. reageren op mijn benen doet ze wel, alleen als ze zin heeft en echt op mij let, dus ik vraag me af of dat gesjok de hele tijd door het voer kan liggen, aangezien ik dus elke dag +- een uur rijd, ze is wat aan de dikke kant dus staat ook op een dieet, ze krijgt het basisbrok (wat ik begrepen heb, is dat basisbrok voor paarden en pony's bestemd is zonder elke dag arbeid te verrichten)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:20

Het kan inderdaad aan het voer liggen. Toevallig zit ik een beetje met hetzelfde probleem. Ben bezig met een veel te dik M2 paard wat ik zo snel mogelijk terug op niveau wil hebben. Maar die is dus zo lui als maar wat. Meer voer is geen optie want hij moet écht snel afvallen. Ik heb hem nu een week aan het werk en moet zeggen dat het met consequente aanpak en erg pittig rijden (pittig wilt niet zeggen lang, maar 20/30 minuten héél actief) met de dag beter gaat nu. Ik stap een kwartiertje met hem en doe dan alle basis oefenen. Alle zijgangen, de ontspanning, lengtebuiging etc. Dan is hij eigenlijk al helemaal los. Dan heb ik nog 10 minuten om hem écht aan het werk te zetten en dan is hij ook half dood bij wijze van spreke. Maar het werkt wel.

Je kunt ook iets voeren waar meer energie maar minder eiwitten inzitten?

Edit: Super dat het dieper instellen nu beter gaat. Probeer dan eens net als de stap-draf overgang het schakelen in de draf te trainen!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:23

wat ik zelf als tip had gehad was basis met sport brok (heb trouwens subli weet niet of dit uitmaakt) gemengd te geven. nu wordt het door mijn vader afgeraden omdat hij denkt dat ze dan weer zo gek gaat lopen doen als toen ze haver kreeg.
haver heb ik eens geprobeerd maar daar werd ze weer te heet van.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:25

Okkie1 schreef:

Edit: Super dat het dieper instellen nu beter gaat. Probeer dan eens net als de stap-draf overgang het schakelen in de draf te trainen!



ik zal het gaan uitvoeren OK dan! Knipoog

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:26

Toen Treasure luier begon te worden heb ik Condition brok (die kreeg ze al) met Energy Control van Pavo samen gevoerd. En steeds meer uitgebouwd en nu staat ze volledig op Energy Control. Doet ze het super op! Niet gekker maar wel fijner te rijden.

Je kunt het proberen, maar probeer het eerst met heel weinig en bouw het op tot je het resultaat hebt wat je ervan verwachte, stel dat eens aan je vader voor?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:27

daar heb ik nog nooit van gehoord, maar ik zal het opschrijven en voorleggen Lachen