Heb zadel net 3 maand,ligt nu al niet goed meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Heb zadel net 3 maand,ligt nu al niet goed meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 14:05

Echt irri!!!

Ik heb van t zomer mn zadel ingeruild omdat ie niet goed meer lag, had m anderhalf jaar op dit paard liggen en hij begon toen naar achteren te schuiven. Dus ingeruild (en bijbetaald) voor een ander 2e hands zadel, zag er netjes uit en lag goed en zat lekker.
Nu heb ik deze dus ongeveer 3 maanden, ligt ie nu al niet goed meer.
Hij ligt naar achteren dus mijn zit is niet meer in t diepste punt.
Ik heb er nu zo'n " lepel" onderliggen die dus de achterkant omhoog duwt, nu ligt ie wel goed en kan er nu goed mee rijden
Maar 3 maand is toch wel erg snel? Is mn paard in die 3 maand lichamelijk zoveel veranderd?? Ik heb er altijd de zelfde soort shabrakken onder liggen (normale dikte) dus daar kan t ook niet aan liggen toch??
Jullie wel eens meegemaakt , zo snel??

Groetjes

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:35

Ik heb het weleens meegemaakt, maar mijn paard was toen nog maar 4 jaar.
Toen was ze nog mijn verzorgpaard.
Ben haar in augustus 2003 gaan rijden. Het zadel was toen pas voor haar opgevult en lag perfect.
Zo rond november begon ze vervelend te doen.
Hebben toen het zedel bekeken en het drukte toen behoorlijk op haar schoft.

Bij oudere paarden heb ik dit nog niet meegemaakt

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:56

wel vreemd zeg, ik heb mijn zadel nu 2,5 jaar en nogf steeds ligt het prima.. anders moet je het even vragen aan de winkel waar je je zadel vandaan hebt?

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:02

het ligt eraan ben je de laatste tijd meer gaan werken met haar of juist minder misschien minder op de wei ofzo als je meer gaat werken worden de spieren op de rug dikker en past het zaldel minder
een paard met minder schoft zou hierdoor nog minder schoft kunnen krijgen .
en heb je een leren zadel?
ikzelf heb een kunststof zadel ideaal niet meer vullen enzo... en zit ook heerlijk en super licht( en ik ben van overtuiging iedere kilo die mijn paard niet hoeft te sjouwen is mooi meegenomen he??? Tong uitsteken
zou wel nog even terug gaan naar de winkel waar je hem vandaan heb en het probleem voor leggen

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 04:04

Dat kan kloppen. Normaal gesproken moet een zadel wat nieuw is of nieuw op maat gezet is, na 20 uur weer worden bekeken en bijgelegd. Wij laten onze zadels elke 4 maanden standaard controleren. Als je veel en goed traint verandert een paard. Soms moet het zadel dan worden aangepast om geen belemmering te vormen en om problemen te voorkomen. Dat komt dus best heel precies.

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:36

misschien t zadel op laten vullen????

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:49

vooral bij een jong paard zal het zadel steeds aangepast moeten worden.
toen ik Joep net had en Engels reed, moest het zadel bijna elke 4 maanden weer op maat gemaakt worden... duur grapje!
Maar als je op de juiste manier rijd, zal je paard z'n hele bovenlijn goed gaan ontwikkelen, met als resultaat een mooi gespierd paard, en...een nietpassend zadel..
het is wel heel normaal dus!
maar denk niet aan je portomonee maar aan je paard, en laat je zadel dus maar weer op maat maken.. Knipoog

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:53

tja, ik denk aan opvullen. En na het vullen zullen de kussens na verloop van tijd nog een beetje ' inzakken' dus moet het wel weer gecontroleerd worden

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 15:56

Ja, bij jonge paarden kan ik me er idd iets bij voorstellen. Maar Nimro is al 9! Ik ben hem niet meer of minder gaan trainen de laatste maanden. Wel zo'n 2 keer per week wat zwaarder. Misschien is dat het??
En dit zadel heb ik niet nieuw gekocht maar 2e hands, zou je denken dat ie toch niet zo veel veranderd.
Zeker meer aan mn paard denken dan aan mn portomonee!!
Maar hij drukt niet, t zadel, hij ligt wat naar achteren waardoor ik niet meer fijn recht kan zitten. Dus met wat ik er nu onder heb ligt ie wel weer goed, zo kan t eerst nog wel ff.
Toch maar weer een retourtje apeldoorn denk ik dan maar.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:24

Als het zadel te ver naar achteren ligt, is het voor je paard z'n rug niet echt prettig..
Het kan heel goed dat je door de zwaardere training toch meer spieren er op hebt gereden!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:01

Aqua8horse schreef:
na 20 uur weer worden bekeken en bijgelegd.


Dat word dan een dure business voor mij, dat zou, in hoogtij, na een dag of 5 moeten zijn dan....

Het kan natuurlijk zo zijn dat je paard kwa bespriering is gegroeid, of juist afgenomen.
Gewoon dikker is geworden, of juist niet. Dat zijn allemaal factoren die zelfs op korter termijn dan 4 mnd kunnem meespelen.

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:31

Mn zus had daar ook last van.. Maar ze had die man gebeld.. en hij kwam met een ander zadel terug.. mn zus mogt deze hebben met een kleine bijbetaling omdat het andere zadel toch niet helemaal nieuw kon verkopen.. dus bel die man op Lachen mischien werkt het bij jou ook!! Succes!!

Jollybollie

Berichten: 584
Geregistreerd: 19-08-04
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 10:08

Ik heb mijn pony(5 jaar) nu 8 maanden en ben nu bezig met zadel nummer 4 Tong uitsteken
Ik reed eerst met het zadel van mijn moeder, maar toen dat niet goed meer lag(na ong 2 maanden) hebben we een ander zadel gekocht bij
Sta-Rho. Na niet al te lange tijd lag ook dat niet goed meer en moest ik weer een ander zadel (opvullen was geen optie).
Toen mochten we met bijbetaling van 25 euro(voor de moeite) dit zadel omruilen. Dat zadel heb ik zo'n 4 maanden gehad voordat het te ver achterover ging liggen Scheve mond Om het diepste punt weer in het midden te laten komen moest de achterkant 4cm. omhoog... en dan kon niet. Wij dus weer naar Sta-Rho en weer mochten we ruilen met een kleine bijbetaling.

Ik vrees dat ik de komende tijd nog wel vaker aan een ander zadel zal moeten wennen.. Verdrietig aangezien ze kwam als gratenpakhuis en nu gespierd aan het worden is...maar het is wel beter voor je paard

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:48

Sja, ik heb mijn paard nu 1.5 jaar en ben aan mijn 3e zadel bezig Nagelbijten / Gniffelen