Paard verziekt met thiedemann

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 09:51

Dat idee had ik ook niet, gisteren met rijden ging het al ietsje pietsje beter.
Niet dat hij onstspannen liep maar hij liep niet zo heel starrig meer omhoog, ik heb hem aan losse teugel gereden en heel soms geeft hij een knikje na maar dan komt hij ook meteen weer omhoog.
Vanavond gaat mijn instructrice hem rijden, ben benieuwd

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 14:19

ik ben ervoor om hem naar een trainingsstal te sturen. Daar kunnen ze voor groot en deels de fout corrigeveren.

Maar je hebt goed genoeg geleerd van je fout neem ik aan, met hulpteugels kan je inderdaad veel en veelste ver gaan.. succes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 00:48

Trainingsstal kan altijd nog. Ik zou eerst proberen om het onder goede begeleiding zelf op te lossen.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 02:18

denk wel dat je dit paard nog kan verbeteren
maar een elastiek ben ik echt niet voor.. alle paarden die ik ken die ermee gereden worden gaan er alleen maar op hangen
voor een paard is neits fijner dan tegendruk want dan kan hij zijn gewicht in de strijd gooien.. probeer het gewoon zonder hulpteugels met een goede instructeur moet het lukken.. elk paard kan dit leren ! misschien zal ie niet perfect in de aanleuning lopen maar daar gaat het ook niet meer om..longeren met een passoa vind ik geen slecht idee maar gooi alle andere hulpteugels de deur uit !
ik zeg niet dat het gebruik van hulpteugels altijd slecht is maar bij dit paard zal het niet veel meer uitrichten denk ik

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 02:19

Assiej schreef:
ik ben ervoor om hem naar een trainingsstal te sturen. Daar kunnen ze voor groot en deels de fout corrigeveren.

Maar je hebt goed genoeg geleerd van je fout neem ik aan, met hulpteugels kan je inderdaad veel en veelste ver gaan.. succes


tja weet niet wat jij denkt dat zoiets kost maar de gemiddelde hobbyruiter kan het in ieder geval niet betalen

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 16:15

Als ik het goed heb gelezen dan is dat paardje van jouw toch een tuiger ?? Of heb ik dat niet goed begrepen?

Tuigers lopen toch altijd een beetje met een hoofd omhoog. Teminste dat heb ik altijd op de plaatjes gezien ?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:24

wemkelover schreef:
Als ik het goed heb gelezen dan is dat paardje van jouw toch een tuiger ?? Of heb ik dat niet goed begrepen?

Tuigers lopen toch altijd een beetje met een hoofd omhoog. Teminste dat heb ik altijd op de plaatjes gezien ?


Nee hoor, dat is niet zo, een tuiger kan ook netjes over zijn rug en keurig aan de teugel lopen met zijn neusje op de loodlijn.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 01:04

Boos! Veel heel veel overgangen rijden, zorg dat je paard voorwaarts is goed van achter naar voren. Lichte parades op de buitenteugel maken de binnenhand doet niets. Ald hij echt heel hoog gaat met zijn hoofd sluit je je hand buiten plotseling met een rukje en laatr wer los. Je moet je parades maken en vasthouden totdat hij naar beneden komt en weer ontspannen. Eerst halthouden, been eraan, druk op buitenhand sluit die handen, net zoalng totdat die naar onder komt eventueel met hulp van de instructeur.
Telkes dat paard weer van achter naar de gesloten hand rijden speel met dat paard telkens met de hand op te plek de hand dichtknijpen en indien reactie komt weer openen. En zo gezegt heel veel overgangen. Wijken en dergelijke goed soepel maken en hopuden dat paard

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 10:26

Nou mijn nieuwe instructrice is geweldig Haha!
Ze heeft hem in de stap en overgangen stap-halt halt-stap netjes nageeflijk, en mij is het inmiddels in de stap ook gelukt.
Ik heb veel te lang alleen aangeklooid, en daar hebben we nu de resultaten van.
Ik heb nu 1 keer in de week les en mijn instructrice gaat hem ook 1 keer in de week rijden, en het zag er goed uit.
Ik zal straks proberen om wat foto's te laten maken, ik heb ze volgens mij van before en after Haha!
Maar het is dus niet zo dat hij het niet kan, het is mijn onkunde geweest.
Verder vond ze hem gelukkig geweldig om te rijden, super keurig netjes aan de hulpen en heel soepel door zijn lijf, ondankt de sterren:D

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:14

fijn dat het nu echt de goede kant op gaat!! dat is ook wel eens fijn om te horen!!! Haha!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 13:01

inderdaad, ik ben blij dat het lukt.
zo zie je maar weer dat het zonder begeleiding goed fout kan gaan.

Ik heb mede mijn verhaal hier neergezet zodat meerdere mensen misschien eerst even nadenken voordat ze allerlei hulpteugels gaan gebruiken.
ik ben wat dat betreft misschien een goed voorbeeld Haha!
maar ik ben blij dat we nu vooruit gaan

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:08

klasse hoor!! ook heel netjes van je dat je je eigen fouten toegeefd, zouden meer mensen eens moeten doen Lachen

veel succes met de trainig verder!!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 10:01

van fouten leer je, jammer alleen dat ik er op deze manier moet achterkomen, maar het gaat gelukkig de goeie kant op

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:28

ind, en op deze manier leren anderen ook van jou fout toch. Knipoog

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 10:03

dat hoop ik maar ja, het is zo zonde

Yoghurt
Berichten: 264
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:36

Ik heb ook een paardje van 20 in de M2. Leeftijd maakt niet altijd wat uit natuurlijk. Ik heb wel gemerkt dat, als je paard een dagje ouder wordt, het vooral belangrijk is hem soepel te houden. Ikzelf laat mijn paard veel balkjes draven, aan een lange teugel zodat ze ontspant en haar rug beter gebruikt. Ook lage sprongetjes (in-uitjes) willen nog wel eens helpen. Misschien zou je rugmassage moeten proberen om de spieren wat losser te maken. Wel heel fijn dat je instructrice je zo goed kan helpen. Zie je wel, elk paard kan ontspannen lopen!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 00:18

supersambo schreef:
tja weet niet wat jij denkt dat zoiets kost maar de gemiddelde hobbyruiter kan het in ieder geval niet betalen


Neem okee maar er is nu niet bij verteld dat het geen optie zou zijn, i.v.m het geld. Ik geef aleen maar een tip, de rest moet ze zelf doen. OK dan!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 10:18

Het gaat echt al heel aardig.
In de stap kan ik hem al redelijk nageeflijk rijden, hij komt wel heel veel omhoog, maar geeft ook redelijk snel weer een beetje na.

In de draf lukt het een paar pasjes, maar we hebben geen haast.
Ik ben blij dat er al zoveel verbetering is in zo'n korte tijd.

Allen bedankt voor de tips Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:12

Hulpteugels verergeren vaak alleen de problemen omdat ze het symptoom bestrijden en niet de oorzaak!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 19:33

dat is precies wat ik hier vertel, wat mij is gebeurd.
Misschien dat ze bij ruitersportzaken ook wat meer info kunnen geven over de resultaten van een hulpteugel, want ik kreeg hem aangeprezen mee, zo van neem deze joh!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:51

Ja, dan weet je meteen hoe je de deskundigheid van zo'n persoon kan inschatten. Er wordt niet voor niets gezegd: Daar waar de hulpteugels beginnen, houdt de rijkunst op!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 12:05

inderdaad, ergens schaam ik me voor dit hele topic, dat het zover is gekomen, maar ik ben er ook trots op dat ik durf te laten zien dat ik een fout gemaakt heb en dat andere misschien eerst even nadenken

ik hoop dat ruitersportzaken met de tijd ook wat meer info gaan geven over hulpteugels

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:57

Aqua8horse schreef:
Ja, dan weet je meteen hoe je de deskundigheid van zo'n persoon kan inschatten. Er wordt niet voor niets gezegd: Daar waar de hulpteugels beginnen, houdt de rijkunst op!


Helemaal mee eens! OK dan!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:10

Nee, Newie je mag je niet eens schamen!!! Toen wist je immers niet wat je nu weet....je kan jezelf en mag jezelf nooit wat verwijten als je toen dacht dat je het beste deed wat in je vermogen lag voor een paard!!!
Gauw vergeten dus en lekker opnieuw aan het werk met je paard OK dan!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 13:48

Dank je,
Ik ben ook blij dat ik het eindelijk kan oplossen, ik heb een lange tijd gereden met thiedeman omdat ik dacht dat doordat hij zijn hoofd zo omhoog hield zonder het beter was voor zijn rug om een thiedeman te gebruiken.
Gelukkig heb ik nu goede begeleiding en het gaat al veel beter.
Ik heb zelfs buitengereden zonder thiedeman, een flinke rit zelfs en hij was soms heel erg moeilijk terug te nemen, maar het ging uiteindelijk boven verwachting, ik heb nooit een hulpteugel nodig gehad, maar goede begeleiding.

Ik vind het ook jammer dat ik nooit van mijn vorige instuctrice heb gehoord dat het zo stom was, ook op de manege waar ik lessen met hem meereed werd er nooit wat van gezegd, jammer