Bij volte maken breekt hij uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovesroan
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-10-04

Bij volte maken breekt hij uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 18:17

K heb een 3 jarige ruin..die k aan het inrijden ben, allesz gaat goewD als hij alleen is
Alleen als k met meerdere paarden in de bak ben en k wil bij A een volte maken breekt hij uit en gaat hij in galop naar de andere paarden toew...
Oowk als je zo hard mogelijk aan het bit trekt stopt hij niet...
K heb vanallesz geprobeert maar nix wil... Verdrietig

Wie weet misschien hoe je dit op kan lossen...

lovesroan
Berichten: 2
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 18:28

het nadeel is oowk dat hij angstig is voor de zweep... hij is een keer keihard geslaan door de zweep door zijn vorige eigenaar dusz als hij de zweep voelt is hij helemaal gestresst en bang...

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:56

Nou, je moet vooral niet gaan trekken want dan doe je hem pijn, en bovendien gaat hij alleen maar terugtrekken! Dus goed je been er aan houden en dan pas proberen terug te nemen. Met goede instructie los je dit probleem wel op Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:01

wat zegt je instructeur ervan?

en ben je bekend met het fenomeen Begrenzen????

en heb je Nederlands op school? dat wordt namelijk best op prijs gesteld hier Clown

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:19

Volgens mij weet ze niet dat ze geen MSN taal mag gebruiken Tong uitsteken

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:48

mijn pony had een tijdje geleden dat als ik aan ging galoperen (of soms ook in de draf) dat als ik een volte wilde maken, ze over de schouder weg liep. meestal naar de in/uit gang van de bak maar soms de andere kant op.
in de galop deed ze dit op de linkerhand.
een paar dagen later werd ze kreupel, nu ze niet meer kreupel is doet ze het weer perfect...

heeft jou beestje dit altijd gedaan (sinds je hem rijd dan), of sinds kort. want bij mij kwam het zomaar op.
en inderdaad wat gijsenkim zegt, begrenzen Lachen

succes!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:19

zweepje aan de buitenkant houden,buitenbeen en buitenteugel goed erbij.

dat ook alleens geprobeerd? Knipoog

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 22:05

er iemand bijhalen, je rijdt een paard in, haal er dan iemand bij met genoeg verstand anders verpest je dat dier.
En als je gaat trekken in die mond ben je helemaal stom bezig Scheve mond

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:24

opsluiten maak hem weer vertrouwd met een zweep als jij hem goed gebruikt zal hij leren dat er niks gebeurd vertrouwen wat gebroken is valt te herwinnen hoor.
en haal er iemand bij die er veel van weet.
niet trekken buiten been eraan en buiten teugel en niet teveel stelling vragen. dan wijkt hij te makkelijk uit.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:59

mijn welshe heeft dit ook gewoon toen ik hem aan het inrijden was.
aar dacht ik net aan bij het lezen van het bericht van beautiful_mickey.
ik hield bij heem ook mijn zweepje in de buiten hand.
mijn instructeur stond midden in de bak met een longeerzweep, hier deed hij niets mee, maar zodra mijn welshje wilde uitbreken hield hij de zweep opzij (soort lijn waar mijn pony niet doorheen mocht gaan).
en dit is op een gegeven moment ook gewoon gelukt. Lachen

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:35

Racer heeft dit ook heel erg gehad, maar naar mate hij sterker werd des te beter het ging. Nu heeft hij nog wel eens dat hij over zijn schouder weg wil lopen en dan moet ik heb begrezen. Maar hoƩ begrens je nou precies?

Ab86
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 14:53

Het gedrag wat jouw paard vertoont komt vaak voor bij jonge paarden. De oorzaak moet worden gezocht in een van nature niet zo sterke achterhand in combinatie met een gebrek aan evenwicht onder de ruiter.

Je zult waarschijnlijk ondervonden hebben dat er niet zoveel te begrenzen valt, waarschijnlijk loopt hij dwars door je buitenteugel en buitenbeen heen.

Een volte op de juiste manier gereden met een correct ondertredend achterbeen is voor veel paarden, en vooral de paarden die niet gezegend zijn met een sterk achterbeen, bijzonder moeilijk. Om onder het werk uit te komen vlucht jouw paard naar zijn soortgenoten.
Met jonge paarden rijd je uitsluitend wendingen met gelijke druk op beide teugels. Helaas zijn er nog steeds instructeurs die ook bij groene paarden van mening zijn dat het paard moet wenden op de binnenbeen en buitenteugel. Voor groene paarden is dit onlogisch en onnodig. Er is immers nog geen sprake van verzameling. Denk erom dat je je gewicht niet naar buiten verplaatst.

Je paard moet langzaam wennen (getraind worden) aan het werk op de volte. Rijd vaak halve grote voltes waarbij je paard op X omstelt, verander vaak van hand over de diagonaal, rijd flauwe gebroken lijnen, en maak regelmatig overgangen vaar voren en terug. Je zult merken dat je paard snel sterker wordt en ook in gezelschap van andere paarden makelijker bestuurbaar.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:14

Ik heb da probleem ook ongeveer gehad metmijn paardje. Maar dit was meer slimmigheid. Zodra ik op de volte ging en wilde "sluiten" begon ze over mijn buiten schouder weg te vallen. Heb haar toen aantal keren met het hoofd nar buiten de volte in gestuurd en langzaam naar binnen gesteld. Ging nog voor geen meter. toen ben ik het in stap gaan doen en dat ging redelijk. Een zweepje erbij gepakt (en ja, mijn pony flipte toen ook nog totaal voor de zweep) en me niets aangetrokken van het schrikgedrag, maar niet met de zweep geslagen. Als ze naar buiten viel de zweep alleen tegen haar schouder aanleggen, en nu ist na veel oefenen (rijdt haar nu al bijna 2 jaar) eindelijk bijna opgelost. Alleen het buigen wil nog niet zo. Dsu HEEL veel oefenen.