Hoe Wijk Je??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:55

Hier ben ik het dus niet mee eens:
Citaat:
om het paard in het begin te helpen kan het geen kwaad met het zweepje(als het paard het pas geleerd heeft)


Als je een paard bij het leren al met een zweep aandrijft, ben je mijns inziens verkeerd bezig.
Er is voor wijken een hoop stelling en buiging nodig, en de juiste stelling en buiging bereik je pas als je paard ontspannen is!

Verder is dit iets wat je niet uitlegt op papier, hier moet je mijns inziens echt een instructrice bij nodig hebt die je ter plekke aanwijzingen kan geven.
Want dit komt zo precies dat je met een beetje verkeerde beenlegging, houding en dergelijke je paard al in de war kan brengen en dat is lijkt mij niet de bedoeling!

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:21

Wijken: ik heb er vorige les uitleg voor gehad.....
Zorg dat je paard lekker ontspannen loopt, dan is het makkelijker voor hem.

Je kan het beste bij A of C afwenden en een stuk rechtuit stappen. Pas als je paard goed rechtdoor loopt ga je anders zitten. Wijken naar links doe je door je rechterteugel 'vast' te zetten, zodatie rechtdoor loopt. Je rechterbeen leg je iets naar achter, je kan evt. veel hak gebruiken met drijven. Druk je paard naar links met je rechterbeen.
Terwijl je dit doet, drijf je ook met je linkerbeen om je paardje goed voorwaarts te houden. (voor links wijken, alle hulpen andersom doen)

Je kan je paard beter niet bijsturen in het begin. Je moet even opnieuw beginnen als hij richting hoefslag loopt in plaats van rechtdoor met wijkpassen.

Als je in een volte rijdt of door een bocht gebruik je dezelfde techniek om je paard niet te laten afsnijden of naar binnen vallen, alleen mag dan je paard wel stelling nemen (in een bocht lopen).

Let erop dat je zelf rechtop en rechtuit blijft zitten.

Het is hardstikke goeie gymnastiek voor je paard en ontzettend leuk voor de afwisseling van het rondjes hobbelen.... Knipoog
Laatst bijgewerkt door truusbertha op 07-10-04 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:24

Bij A of C afwenden vind ik geen goede manier om wijken te leren, beste is gewoon de binnenhoefslag en dan naar de echte hoefslag...

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:27

Gewoon alle links van Skitter even doorpluizen en daarna les nemen! Als je er verkeerd aan begint is het daarna allemaal dubbel zo moeilijk om weer recht te breien.

Babsie_Flash

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:29

Sylvia schreef:
Bij A of C afwenden vind ik geen goede manier om wijken te leren, beste is gewoon de binnenhoefslag en dan naar de echte hoefslag...


Dit vind ik ook het beste gaan als je een paard wil leren wijken..

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:11

Phynix schreef:
Ik ben het helelmaal met Skitter eens, hier kunnen vragen gesteld worden. Als het ontwoord steeds is dat ze lessen moeten nemen, kan er net zo goed niets meer gevraagd worden!!
Dus ik zal het eens proberen; Om te beginnen zou je vanuit een volte, vanaf de AC lijn, langzaam naar de hoefslag kunnen draaien/wijken. Dit door je binnenbeen een stukje achter de singel te leggen. Begin daarna simpel. Ga vanuit de binnenhoefslag steeds een pasje wijken naar de hoefslag. Zo hebben jullie ook nog een hulpmiddel. Let hierbij wel op dat hij niet te veel stelling aanneemt. Mocht je het idee hebben dat dit goed gaat, kan je steeds verder van de hoefslag af beginnen, totdat je vanzelf op de AC-lijn begint. Denk er wel aan dat wijken voor jou misschien in stap makkelijker is, maar je paard het juist het beste vanuit draf kan, dus probeer daar op te letten. Succes!!!!!!


Denk je niet dat je een beetje teveel stelling krijgt door het wijken vanuit een volte? Ik zou hem eerst recht zetten en dan gaan wijken. De kans dat ie over z'n buitenschouder weg gaat lopen is erg groot bij teveel stelling.

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 14:19

truusbertha schreef:
Wijken: ik heb er vorige les uitleg voor gehad.....
Zorg dat je paard lekker ontspannen loopt, dan is het makkelijker voor hem.

Je kan het beste bij A of C afwenden en een stuk rechtuit stappen. Pas als je paard goed rechtdoor loopt ga je anders zitten. Wijken naar links doe je door je rechterteugel 'vast' te zetten, zodatie rechtdoor loopt. Je rechterbeen leg je iets naar achter, je kan evt. veel hak gebruiken met drijven. Druk je paard naar links met je rechterbeen.
Terwijl je dit doet, drijf je ook met je linkerbeen om je paardje goed voorwaarts te houden. (voor links wijken, alle hulpen andersom doen)

Je kan je paard beter niet bijsturen in het begin. Je moet even opnieuw beginnen als hij richting hoefslag loopt in plaats van rechtdoor met wijkpassen.

Als je in een volte rijdt of door een bocht gebruik je dezelfde techniek om je paard niet te laten afsnijden of naar binnen vallen, alleen mag dan je paard wel stelling nemen (in een bocht lopen).

Let erop dat je zelf rechtop en rechtuit blijft zitten.

Het is hardstikke goeie gymnastiek voor je paard en ontzettend leuk voor de afwisseling van het rondjes hobbelen.... Knipoog


Ik heb nog nooit een instructeur horen zeggen dat je je teugel vast moet zetten, bovendien kun je je linkerteugel bij het wijken naar links niet loslaten, die heb je nodig om ervoor te zorgen dat ie niet over de buitenschouder wegloopt.

Over dat verhaal met die zweep: ik dacht dat je alleen een zweepje gebruikte als correctiemiddel, dus als ie niet reageert op je been. Dus dat je niet een por met je hak hoeft te geven omdat hij niet zo goed op je kuithulp reageert...

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:20

Ik zeg ook niet dan je te veel stelling aan moet nemen. Maar voor paarden of ruiters is direct met wijken beginnen soms een grote stap. En een oefening is dan om vanuit een volte met de achterhand ' uit te wijken' zeg maar. (Lastig om dat in woorden te zetten) Maar op deze manier kunnen beide aan het gevoel gewend raken, voordat ze het echte werk kunnen doen. Dus niet het echte wijken, maar meer het laten reageren op been en een pasje opzij zetten.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:24

En om meteen te beginnen door bij de A-C lijn af te wenden, is ook wel errug veel. Begin op de binnenhoefslag en schuif zo steeds iets meer op naar die A-C lijn als het goed gaat.
Verder is het voor het paard makkelijker om het vanuit draf te doen, dus als je het je paard wil leren is stap geen goed idee.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:25

Phynix, 't paard kán wijken, de ruiter niet.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:28

Ja, maar elke paard moet je het wel aanleren. Je kan niet op elke beest gaan zitten, hulpen geven en verwachten dat hij het goed doet!!

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:29

Hoe wou je het dan doen Haha! Met telecommunicatie Tong uitsteken

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:29

Ehm... 't paard kan 't toch al? Wat wil je dan in godsnaam nog aan gaan leren?

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:31

Toch niet elk paard kan opeens wijken als je erop gaat zitten. Als iemand dan verteld dat ze voor het eerst zijn gaan wijken in stap, lijkt me dat niet altijd de slimste oplossing, afhankelijk van het paard

Nettie

Berichten: 1516
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:32

Afhankelijk van het paard....we hebben het over een paard van M dressuur....dat beest is niet voor niks zover gekomen Knipoog

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:32

J0yce schreef:
Ik heb een vraagje ik wil met me verzorg pony gaan gaan wijken ze kan zelf al M lopen maar ik niet.


Het lijkt me toch dat dit paard kan wijken als ik erop ga zitten... Oók in stap.

Phynix
Berichten: 1179
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 18:34

Ja, maar er zijn ondertussen ook andere mensen die hebben gereageerd en daarbij aan gegeven dat ze voor het eerst zijn gaan wijken. Lijkt me dat iedereen hiervan wat moet kunnen leren toch?!

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 12:47

Het is een lang verhaal maar kan best nuttig zijn.

Nadat ik alles had gelezen leek het me leuk om dit voor jullie te plaatsen.

Ik lees dingen zoals,laat je paard kijken in de richting waar hij naar toe loopt.Dit gebeurd in andere oefeningen maar niet in het wijken.
Ik heb mij ook wel eens laten vertellen dat het niets
uitmaakt hoe je het doet,als je paard het maar doet.Dit vind ik zelf onzin want het is wel zo prettig als er iemand anders op je paard gaat zitten dat ze jou paard na kunnen rijden met de hulpen die voor betreffende oefening staan.

Ik zal proberen uit te leggen hoe en waarvoor we wijken..

*Wijken is een gehoorzaamheidsoefening en een beperkte gymnastische oefening.
*Het is een voorbereidende hulp op de zijgangen.
*Het paard verplaatst zich in een een voorwaartse zijwaartse beweging
waarbij het paard licht gesteld is tegengesteld aan de bewegingsrichting.
* De voorhand gaat hierbij in geringe mate aan de achterhand vooraf.
*Wijken kan zowel in stap en draf gereden worden.

De Hulpen
*Je maakt je paard attent door een halve ophouding te geven.
*Binnenbeen in combinatie met binnenhand vraagt lichte stelling en onderhoud de nageeflijkheid.
*Buitenhand controleert het tempo en begrenst de buitenschouder
*Binnenbeen drijft voor en zijwaarts.
*Buiten been bepaalt de mate van zijwaarts en voorwaarts.
*Ruiter zit altijd recht en kijkt in de rijrichting.

De opbouw van het wijken.
*Wijken kan worden begonnen op een een kleine volte,het paard heeft de neiging om de achterhand ui te zwaaien.
*Het openen van een volte in voorwaartse zijwaartse richting.
*Op de korte zijde +/- 5 m.voor de hoek afwenden en het paard enkele passen laten wijken tot de binnenhoefslag,dit i.v.m weglopen naar de hoefslag.
*Op het midden van de korte zijde afwenden en het paard laten wijken naar de hoefslag.
*Vanaf de beinnenhoefslag laten wijken naar het midden
*Vanaf de hoefslag laten wijken naar het midden.

Problemen oplossen
Wat vaak gebeurd is dat je paard niet zijwaarts wil voor je binnenbeen.
Dan mag je je binnenbeen best wel wat verder terug leggen zodat de hulp wat sterker door komt.(normaal licht je binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel dit i.v.m vervolgoefening schouderbinnenwaarts)
Jou instructeur mag best helpen met een zweepje vanaf de grond.

Om je paard het verschil tussen voorwaarts en zijwaarts aan te leren ga je heel veel tempowisselingen rijden tussendoor.

Als je paard te veel wegloopt(gespannen wordt) voor je binnenbeen ga je het wijken afwisselen door tussendoor stukjes voorwaarts te rijden met je buitenbeen.

Als je paard over de buitenschouder wegloopt vraag je minder stelling en zeker niet terug werken met je binnenhand.Je begrenst je paard meer aan de buitenteugel.En probeer je paard gehoorzamer te maken aan je wijkende kuit

Pff,wat is paardrijden toch moeilijk.Vaak is het meer nadenken dan rijden.
Daarom is het ook belangrijk dat je zelf eerst onspannen en onafhangkelijk op je paard kan zitten voordat je aan zulke oefeningen begint.Met de onafhangkelijkzit wordt bedoelt dat je hulpen onafhangkelijk van elkaar kan geven.Voorbeeld:bij het aandrijven met de kuiten dat je niet gaat terugwerken met je handen.Of als je met één kuit aandrijft dat de andere kuit van het paard wordt afgestoken.

Hopelijk is het niet te saai.Maar in dit verhaal staat alles van het wijken.
Heeeel veel succes allemaal.

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 01:24

Sylvia schreef:
Les nemen...

Inderdaad les nemen en niet zelf gaan fosselen maak je meer kaopt dan goed. Er komt meer bij kijken dan alleen hukpen geven

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:25

beautylover schreef:
en dan moet je paard de kant opkijken waar hij heen gaat


Als je je paard de kant op laat kijken waar hij heen gaat, heb je het over een appuyement..
Bij wijken vraag je juist een lichte stelling in tegengestelde richting.

J0yce

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 23:06

Sylvia schreef:
Het lijkt me toch dat dit paard kan wijken als ik erop ga zitten... Oók in stap.


in stap lukt het mij ook hoor maar het is gewoon een vraagje misschien dat ik het verkeerd doe. oké!
Doei Joyce

J0yce

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 23:07

Skitter schreef:
Ze vraagt verder niks. Ze vraagt hoe je een paard laat wijken. Veel weten het wel, als je haar nou gewoon vertelt, kan ze het proberen. Als ze het probeert en tja het lukt nog steeds niet, dan zou ik zeggen, vraag ff of iemand op je stal in je buurt je daarmee verder kan helpen. Ze vraagt ook niet hoe je het leert, maar hoe je het vraagt. Als JIJ het was, had je het niet hier gevraagd blijkbaar, maar deze meisje wel.

Hoe werd het jou uitgelegd hoe je moest wijken? Zo leg je dat dus uit aan iemand anders.
Jullie moeten je niet zo druk maken om of iemand les moet nemen of niet. Het is net alsof je het geheim wil houden, dat zij het niet mag weten omdat zij geen les neemt..kom op zeg...Jullie doen alsof ze iets als piaffe wilt gaan leren..Het is maar wijken, een heel simpel oefening, die elk paard opzicht wel moet kunnen, en jullie willen haar gewoon niet helpen?


Bedankt dat je me zo erg helpt met alles heel erg bedankt!
Doei doei Joyce

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 00:12

Je zegt net dat je niet weet hoe je moet wijken en nu kun je 't ineens in de stap? Verward

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 00:21

J0yce schreef:
Bedankt dat je me zo erg helpt met alles heel erg bedankt!
Doei doei Joyce

Verdrietig Wist je dat je een paard zichzelf ook kunt laten bezeren zodat het blessures krijgt met het wijken. Knoei niet raak maar neem les. Dit soort oefeningen kun je niet van jezelf of door de uitleg van een ander leren. Dit moet je doen en tijdens het rijden kan een goed getraind persoon je helpen en verbeteren. Verdrietig

J0yce

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 17:36

Had ik dit maar nooit geplaatst Verdrietig krijg haast alleen maar comentaar en veel meningsverschillen van mensen Kijk jullie zijn allemaal ouder dan mij ik ben nog maar 14 ik kan nog hoop leren maarja mensen snappen dat niet ik vraag alleen hoe je moet wijken krijg ik van die antwoorden ga les nemen nou daar heb ik ook niet veel aan hoor. als ik bij mij in de buurt ga les nemen dan kom ik niet ver want anders meot ik privé les gaan nemen maar dat is ook niet goedkoop. Verward En als ik zeg ik kan het al in stap dan wil ik gewoon geen commentaar van maar je schreef dat je nog niet kon wijken!Ik hoop dat ik zo wel duidelijk genoeg ben! Oja ik ben zelf nog niet zo'n dressuur fanatiek maar ik wil het nu gewoon gaan proberen ik rij haast alleen maar buiten of ik spring heel graag. Dressuur is niet één van me favoriete! Doei Joyce!