te ver omlaag...(?) omhoog schoppen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

te ver omlaag...(?) omhoog schoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:00

Vandaag had ik nero gereden.
hij had daarvoor aan de longe gelopen en dan issie daarna nooit zo fijn onder het zadel (vind ik iig..).
hij liep een beetje te klooien met zn hoofd en met zn tempo maar al met al ging t wel.
na een paar rondjes gelopen te hebben kwam hij dan een beetje omlaag.
maar deeniej vond dat hij te ver omlaag kwam. hij liep blijkbaar egt met zijn kin naar zijn borst.
ik had helemaal niks gedaan, mn handen zoals normaal, en mn benen er iedere pas bij om hem in een normaal tempo te houden.
hij hing niet, ging niet langzamer..niks niet.
maar deeniej vond wel dat hij te laag liep. ze zei dat ik hem omhoog moest drijven. Ik dreef hem al iedere stap, dus dan werd het een schop om hem omhoog te krijgen, anders was er geen verschil.

ik heb nu 1 les van koortje gehad, en zij zei dat als hij omlaag kwam ik hem moest belonen. dat hij moest weten dat t goed was als ie naar beneden ging (over te diep lopen hebben we het niet echt gehad).

zeker omdat ik niks bijzonders deed en hij toch omlaag kwam wilde ik hem belonen. maar deeniej vond dus dat hij zo diep liep, dat ie in de krul kwam (kin op zn borst?) en dat was dus fout.
kijk als ik hem met zn kin op zn borst rijd (gedwongen dus) kan ik me voorstellen dat t niet goed voor hem is, maar hij zal tog niet in de krul gaan lopen als dit niet goed voor m is (ongemakkelijk?)?

hiervoor wil ik dus priveles hebben maar dat is weer een ander verhaal Bloos!ps:

dusss, moet ik hem omhoog schoppen als hij omlaag komt of is het juist goed als hij uit ontspanning naar beneden komt?

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:31

ik weet het niet.
als mijn paard te diep loopt maak ik hem dat duidelijk met lichte kneepjes in mijn hand.
ik denk dat het de vraag is of je paard makkelijk aan de teugel loopt of niet.
wat vind je zelf?

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:39

je moet hem vlot houden en met vlot bedoel ik echt heel vlot en handen wat hoger doen en niet trekken in zijn mond maar een beetje hand geven en geen hulp teugels gebruiken dat hielp bij paard van vriendin

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:28

Is niet goed en kan veel redenen hebben. Bit ontlopen (mogelijk uit angst) is de waarschijnlijkste. Naar beneden gaan moet je belonen, oprollen niet. Rij 'm er weer uit, idd been bij geven (elke pas drijven moet je vanaf zien te komen.... Knipoog ). Tikje op de schouder wil ook wel eens helpen. Wees voorzichtig met handen omhoog brengen; het mag niet in "kop omhoog trekken" ontaarden.

marian
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Een gehucht in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 07:23

Wat bedoel je met "omhoog schoppen" ? Als hij dan met zijn hoofd omhoog loopt, dan schop je allebei je sporen er in ofzo ? Zou dat helpen dan ? Volgens mij snap ik het niet.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:45

Denk dat het grootste probleemhier inderdaag zit in het feit dat je iedere pas moet drijven. Probeer je paard eerst beter aan je been te krijgen (schein)overgangen rijden, verruimen , en als ze echt niet naar je been luisters toch even een tikje achter je kuit.
Als je paard loopt, dat loopt ie en dan moet je niet iedere pas bij willen drijven.

Als je dat voorelkaar hebt en je paard is meer voorwaarts en beter aan je been dan hoef je ook geen schopje te geven dan rijd je met je been naar de hand toe en zal hoogst waarschijnlijk het neusje ook meer voor op tegen de loodlijn komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:25

ik rijd hem iedere pas bij zodat hij zn benen optilt en zodat zijn achterhand er niet achteraan blijft sloffen.
nero heeft geen last van het bit en is er zover ik dat kan beooredelen ook niet ban voor. want toen ik hem met zn halster reed deed hij precies hetzelfde!
@marian: ik bedoel, dat als hij dus in de krul loopt (uit onstpanning waarschijnlijk) ik hem van de eigenaar omhoog moet krijgen. door middel van een schop, ofzo.
@kimpjeuh:(je moet hem vlot houden en met vlot bedoel ik echt heel vlot en handen wat hoger doen en niet trekken in zijn mond maar een beetje hand geven en geen hulp teugels gebruiken dat hielp bij paard van vriendin) hij liep vlot, hij zou ik hem vlotter laten lopen dan is het gallop. dan komt ie ook na een rondje ofzo naar beneden. en tja, op een gegeven moment kan je toch echt niet sneller! ik heb mijn handen op een goede hoogte, en ik heb contact met het bit (hij gaat ook niet hangen, hij loopt totaal op zn eigen beentjes). dus ik denk niet dat ik mn handen hoger moet gaan doen Verward als hij aangeeft dat ie omlaag wil krijgt hij zoiezo de ruimte ervoor (mn hand wat naar voor). er staat normaal contact op de teugels, ik "ruk" hem ook niet, en ik zit hem ook niet in de weg..
@vamp: nero kan nog niet "op commando" aan de teugel lopen zeg maar.. op een gegeven moment besluit hij dat ie ontspannen loopt en komt ie omlaag (en dus af en toe in de krul) waarvoor hij een "goed zo" te horen krijgt. we hebben dus 1 keer les gehad, en dat is wat ons vertel is. ik denk dat je een paard wat nooit aan de teugel heeft hoeven lopen ook niet zomaar aan de teugel krijgt, zeker niet omdat ik dat ook maar zelden doe.

Ik denk zelf, dat priveles een goede oplossing zou zijn. maar ja, dat is een te groot en te vervelend onderwerp..want het is nou eenmaal niet mijn paard.
zo gauw als hij ontspannen, voorwaarts, en omlaag loopt beloon ik hem. dit is wat ik heb mee gekregen..

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:32

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-22 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:34

nee, helaas.. ik mag niet met hem lessen omdat zij dat ook niet kan/wil/mag.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:44

Als een paard te diep loopt nooit je hand omhoog! Door de hefboomwerking laat je hem dat alleen maar toe om nog dieper te gaan lopen. Wat de oorzaak is is een luie achterhand. Je moet hem eerst goed aan het been maken en vlot in het achterbeen. Veel tempowisselingen en overgangen. En consequent zijn met je been, been is voorwaarts en direct! Je mag hem dan best een schop geven of een tik, maar wel zo dat ie er van leert en de volgende keer wel snel reageert.
Als het achterbeen vlotter is zal ie correcter in de aanleuning worden en z'n hoofd niet meer zo diep laten zakken.

Ik hoop dat je hier wat mee kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:47

ook al ik hem wel goed aan het been heb (dan rijd ik 20 minuten overgangen, dat issie zo weg te drukken!!) doet hij dit..
zn achterhand loopt de laatste tijd gewoon goed mee, dus het zou gewoon raar zijn als een luie achterhand het probleem is!
we doen die tempowisselingen heel duidelijk: vanuit stap naar draf, na 2 seconde niet in draf tik.van draf naar gallop, krijgt ie 4 seconden, is ie dan niet weg, tik. moet hij langzamer, benen weer stil, en ophoudingen maken. dat heeft ie gewoon heel snel door, en daarna zit ie na 1 seconde gelijk in draf of gallop. maar ook dan, komt ie te diep naar beneden..

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:55

hangt ie dan of heb je niks in je handen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:02

nee hij hangt totaal niet.. hij loopt gewoon op eigen beentjes..

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:12

Ik denk dat dat z'n probleem is dat ie niet over z'n rug wil lopen. Probeer veel af te wisselen in hoofdhouding, veel in en uitschuiven en wel aanleuning houden.
Moeilijk te beantwoorden omdat ik het niet heb gezien, heb je geen foto?

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:13

Ik krijg een beetje het idee dat hij een beetje vast zit in zijn rug....

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:17

Ik heb zelf dat ook met mijn paard, maar ik heb gehoord dat komt door, als ze aan de teugel lopen, dan gebruiken ze hun rug. Lopen ze te diep, dan onttrekken ze juist hun rug. Beetje moeilijk uit te leggen zo hoe ik dit heb opgelost, gewoon teugels loslaten zodra ze dit deed, en veel bijdrijven. Mijn paard loopt ook niet "op commando" "aan de teugel" maar zij komt pas zover als haar schouders, rug en weet ik niet wat los zijn. En voordat zij eenmaal los is... Wat jij dus nou hebt, had ik ook! Anders PB je me, dan kan ik het zo wel proberen uit te leggen... succes er in ieder geval mee!

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:22

noedel schreef:
tempowisselingen heel duidelijk: vanuit stap naar draf, na 2 seconde niet in draf tik.van draf naar gallop, krijgt ie 4 seconden, is ie dan niet weg, tik.


Dat is naar mijn mening niet voor het been Haha! als ik been geef voor de draf, is het meteen draf en niet binnen de seconde (of nog minder) gereageerd? meteen een tik. overigens ben ik zelf een erg luie amazone Cool , maar ik ga echt niet elke pas mee zitten drijven hoor, zo ben ik na een kwartier al bekaf! nee, je paard moet zelf lopen, daarbij hoef je hem echt niet elke pas te helpen.

Over het te diep lopen, voel je nog wel gewoon contact of is dat weg?
anders 'rolt' hij zich inderdaad op. probeer eens met rijden of je de neus voor de loodlijn kunt rijden. Kun je het hoofd ook wat hoger instellen of is die lage stand het enige wat hij nog doet? misschien kun je eens een keer naar het halsstrekken rijden, of juist wat hoger in gaan stellen.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:25

.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-22 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:03

Als je iedere pas moet bijdrijven on de achterhand actief te houden loopt je paard niet op zijn eigen meid echt niet. Snel en voorwaarts zijn twee hele verschillende dingen. Je paard snel laten lopen zegt dus niet dat hij voorwaarts is.

Voorwaarts betekent een drang naar voren hebben daarbij hoef je niet veel te drijven. En zonder een voorwaarts paard krijg je niet de correcte aanleuning en ik denk dat je paard daardoor achter de telgel lopen, ook een teken dat het paard de rugniet goed gebruikt.

Een troost voor je geen enkel paard loopt op commando aan de teugel maar door aanleuning en nageefelijkheid.
En als hij zich echt gaat opkrullen achter de teugel kan je hem wel een keer extra naar voren rijden maar dan dus wél naar de had toe!!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:08

Ik heb dat probleem als ik in oprichting moet rijden.

Eerst gaan we een beetje voorwaarts neerwaarts losrijden (en dan heeft ze echt haar neus op knie hoogte) en als ze goed los is beginnen we met oprichting.

Dan heb ik dus ook wel eens dat ze naar beneden wil duiken. Ik kreeg de volgende aanwijzing van mijn instructrice:

Je handen richting ze oren en dan een beetje 'omhoog vissen' en als je dat doet veel been geven (niet trekken maar vissen en niet schoppen maar been geven).

Misschien dat je er wat aan heb?

Succes Lachen

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:02

Zodra je je handen hoger gaat zetten, geef je je paard alleen maar meer gelegenheid om nog dieper te gaan lopen. ze moeten zelf als het ware 'klimmen' in je handen en zo niet alleen meer opgericht lopen, maar daarbij ook meer bergopwaarts gaan lopen.
Ik zou op dat moment er eerder voor kiezen om overgangen te gaan rijden om ze attent te houden. Vergeet niet dat ze daar ook de kracht voor moeten gaan ontwikkelen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:03

Handen naar voren en benen geven. Mij lijkt het dat Nero achter het bit kruipt.

verzorgster
Berichten: 35
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:11

zoals ik al gezegd had durf ik hem niet op te gaan stellen door adviezen over het internet, enkel omdat ik dit nog nooit gedaan heb, en hij zover ik weet ook niet..
hij is toch voor het been als hij een goede reacte heeft?
als ie dus voor t been is (zover ik dan denk dat dat voor t been zijn betekend) loopt ie precies t zelfde..

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:46

verzorgster schreef:
hij is toch voor het been als hij een goede reacte heeft?
als ie dus voor t been is (zover ik dan denk dat dat voor t been zijn betekend) loopt ie precies t zelfde..


Maar hier wordt gesteld dat ie wel voor het been zou zijn, terwijl een reactiesnelheid van 4 seconden wordt geaccepteerd. dit is dus NIET voor het been. voor het been betekent domweg, been=weg, niet meer en niet minder.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:26

Het gaat niet alleen om de reactie het gaat ook om de hoeveelheid!! Voor het been zijn is flitsend reageren op lichte druk, voorwaart en op eigen benen lopen houdt juist in dat je niet telkens moet bijdrijven. Je paard moet gewoon lekker door blijven lopen zonder dat je steeds drijft en een drang naar voren hebben. Je paard gaat wel sneller in temop door je been maar je rijdt hem niet naar je hand toe.