Paard schrikt steeds van alles.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Paard schrikt steeds van alles.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 16:56

Op moment is het heel erg met hem. Ik kan niet rustig meer rijden want hij schrikt constant van alles en spurt dan naar voren of naar de zeikant. Hierdoor zit ik er gespannen op en heb ik de teugels erg strak, ook voor evenwicht als hij naar de zijkant springt. Ik zie het niet aankomen en volgens mij is het af en toe ook geen echte schrik maar gewoon vervelend.

Ik moet erbij zeggen dat ik dit paard ook niet echt meer vertrouw. Ik ben bang dat als hij schrikt hij dwars door de draden heengaat en dat er de ergste ongelukken gebeuren. Ben namelijk al 2x door een schriklint gestormd omdat meneer schrok. Dus vind het erg moeilijk om hem niet zeer kort vast te houden, maar hij hangt dan zo lekker op je hand en rijtechnisch lijkt het nergens meer op als ik zo rij. Voorwaards houden is moeilijk. Ik heb wel les met hem.

Iemand ervaring of tips?


Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:35

Als ik in jouw situatie zou zitten zou ik eerst het paard schrik-vrij proberen te maken. Ga met hem aan de hand of los in de bak oefenen en wen hem aan enge en wapperende dingen, ik denk dat het heel erg zou helpen met het paard rijden.

Ook zou je kunnen kijken naar wat hij te eten krijgt, krijgt hij veel haver of andere dingen waar hij heet/schrikkerig wordt?

Kanzi
Berichten: 2654
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:43

Door er zelf heel gespannen op te zitten houd je de spanning bij je paard ook in stand.
Probeer eens om heel diep in te ademen en daarna heel diep uit te ademen. Bij het uitademen probeer je al je spieren te ontspannen, met name je bilspieren en je bovenbenen.

Was een tip die ik van mijn instructrice kreeg, en met dat foefje kon ik ineens veel makkelijker buitenrijden, en was het paard veel meer ontspannen, liet het hoofd zakken en begon te briesen.
Ook al denk je dat je ontspannen zit, je paard voelt de kleinste spierspanning bij jou.
Heel veel succes!

Margreet

Berichten: 18317
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:50

Is het gezichtsvermogen van dat dier wel helemaal in orde?

Door de teugels zo strak te houden zeg je eigenlijk "Eng he?" tegen het paard, maar ik kan me voorstellen dat je moeilijk kunt ontspannen op zo'n dier, het is een kringetje waar je in zit.
Hoe is het als je 'm eerst even longeert tot de scherpe randjes eraf zijn?

Als aanvulling op de tip van Kanzi: Ik ga altijd een liedje zingen (Berend Botje ofzo Clown ) dan moet je wel diep adem halen namelijk en het ontspant ook.

Nulla tenaci invia est via

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:19

Ik ben het met Kanzi eens. Waarschijnlijk maak jij het erger. Schaam je niet, ik heb het ook gehad. Probeer die ademhalingsoefeningen te doen en lekker in je zadel te zitten, voor je gevoel een beetje achterover. Goed op je zitbeenknobbels dus. Probeer de teugels wel op maat te houden, maar je handen te ontspannen. Zet hem ook aan het werk als hij kijkerig is. Rijd veel figuren, zodat hij zijn aandacht bij jou houdt. Je kan hem ook voor het rijden even 10 minuten longeren, zodat het gekke eruit is. En, als hij opzij springt, probeer het niet met je teugels op te vangen , maar met je benen. Zet je knieen aan het zadel en hou je benen goed lang, zonder te klemmen. Lijkt moeilijk, maar gaat goed, geloof het maar van iemand met dezelfde ervaring als jij.

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:17

mijn pony schrikt ook heel vaak vooral in de buitenbak en het helpt om gewooon rustig door t e rijden, dus gewoon ontspannen (er wel op verdacht zijn dat ze kan schrikken) dus proberen te ontspannen en als ze schrikt gewoon terugnemen en verder rijden alsof er niks gebeurt is, en aan het benen houden de teugels niet te strak maar gewoon in kontact, en misschien kan het helpen achter een ander paard aan te rijden?
veel suc6 ermee OK dan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 14:27

Negeren. Gewoon doorrijden en net doen of je er niets van merkt.
Meestal gaat het daarna wel beter.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:41

Longeer hem even van te voren, dan is hij de meeste energie wel kwijt.
Hou hem tijdens het rijden goed aan de buitenteugel en binnenbeen, en probeer ervoor te zorgen dat hij geen tijd heeft om te schrikken door veel figuren, overgangen, tempowisselingen etc. te rijden.
Schrikt hij wel inderdaad gewoon doorrijden, doen alsof je gek bent. Dan is de lol er gauw van af. Naar mijn idee is het gewoon een manier om onder het werk uit te komen.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-04 09:42

Bedankt voor de tips. Gister heb ik hem weer gereden en eerst gelongeerd. Het ging nu wel beter ja, dus ik zorg er in ieder geval voor dat hij zijn eerste energie kwijt is voordat ik erop ga.

Als hij schrikt, springt werkelijk mijn hart in mijn keel, ik kan zij reactie niet inschatten en ik kan hem ook niet stoppen als die aan de kletter gaat. Ik ben een beetje bang voor hem. Op mijn andere paard, de fries, heb ik dit gevoel totaal niet gelukkig.

Met zijn ogen is niets mis, maar ik zal volgende keer eens de dierenarts ernaar laten kijken of nader onderzoek nodig is.

Als hij in zijn stal staat of gewoon aan de ketting vast en je komt binnen met een plastic zak (gewoon een stille, niet wapperend ofzo) dan staat hij ook al briesend in een hoekje of hangt hij zich op aan de ketting. Als je iets in je hand hebt, een wormspuit, een tube zalf enz, en hij ziet dat staat hij ook al te briesen. Een enorme schijterd is het dus wel.

Kanzi
Berichten: 2654
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 12:43

Misschien is het een idee om je paard wat dapperder te maken.
Kijk eens op paardnatuurlijk.nl, daar hebben ze een heel hoofdstuk over desensibilisatie met allerlei tips en oefeningen.
Succes!

Saar4
Berichten: 2344
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 13:35

Ik heb ook een schijtbak. Haha!
Ze heeft in haar leven al ongeveer alles gezien wat een paard maar kan zien maar blijft schrikkerig. Gewoon de aard van het beestje. De hele merrie lijn in haar familie is zo.

Wat bij mij helpt is haar heel erg bezig houden. Ik rij nooit gewoon rechtuit over een lange zijde. Ze heeft dan veel te veel tijd om na te denken over de enge griebels in het gras. Ik rij dus veel overgangen, wissel linker stelling regelmatig af met rechterstelling, veel tempowisselingen enz. Alles wat ervoor zorgt dat ze met haar koppie bij mij blijft. Als ze toch schrikt negeer ik het. Wel hou ik haar rond wat er ook gebeurt. Ze schrikt namelijk ook om onder het werk uit te komen.

Als ik reageer op haar geschrik zijn de poppen aan het dansen. Als ik haar sla of tegen haar schreeuw is ze niet meer te rijden. Dus gewoon doen alsof je niets merkt en de aandacht bij jou houden. Schrikt ie toch, gewoon doorgaan en blijven rijden.

En als ik humeurig of gestresst ben stap ik er niet meer op. Of ik ga alleen een beetje rondhobbelen. Ze reageert heel heftig op mijn stemming en schrikt dan van ieder grassprietje.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 14:09

Rijd je hem al lang?
Ik had mijn nieuwe paardje toen net,en in het begin ging alles goed maar een tijdje later begon ze me uit te proberen en durfde toen eigelijk ook niet meer.Toen ben ik ook gaan stappen en heb haar schrikvrij gemaakt.Ook ging ik liedjes zingen om te ontspannen,ook heb ik een paar zitlessen genomen omdat ik wou leren te ontspannen als ze keihard ging rennen.Dit heeft erg geholpen moet ik zeggen.En probeer ook te straffen meteen om te draaien en wéér langs die "enge" plek te gaan.
Veel succes verder!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:27

Om je te ontspannen helpt het ook wel om eerst zonder paard oefeningen te doen. Dus gewoon alle spieren loslaten. Klinkt heel wazig, maar als je het eenmaal onder controle hebt is het heel handig! (Spreek uit ervaring) Ik heb ook een paard gereden dat als ik al dacht 'hij gaat rennen' dan ging hij ook, en hard (had ook ooit iets meegemaakt denk ik, was met opstappen ook heel bang)! Ik heb best veel aan de longe gereden, want dan weet je dat hij gewoon op de volte blijft. Anders ga je gewoon denken dat je op je fries zit en ontspannen! Laat die teugels dan maar wat losser, want daardoor gaat ie zich ook spannen, zoals hierboven al vaker is gezegd. Als iemand je aan de longe heeft kan hij toch nergens heen. Ik hoop dat het helpt!!!

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:45

mijn pony is altijd heel schrikachtig geweest. Op een gegeven moment, als ik wist dat hij ergens van zou kunnen gaan schrikken, deed hij het ook. NU, kijk ik niet meer naar hem als hij iets eng vind met rijden (dus niet naar zijn reactie met de oren enz.) maar kijk ik recht naar voren en denk er niet aan, en dan schrikt hij ook niet.

Want zodra jij naar beneden kijkt, naar zijn reactie zo maar zeggen, ga jij je alvast klaarmaken voor zijn sprong opzij. Dan span jij je spieren aan, dan voelt je paard het, en denkt dat er gevaar dreigt, en zal dus opzij springen. ALs je ergens anders naar kijkt, en je gedachten ergens anders bij houd, zal het dus minder snel, of helemaal niet gebeuren Lachen

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 10:03

Bedankt voor de tips! Ik heb gister gereden zoals jullie zeiden en dus geprobeerd ontspannen te zijn en de teugels niet zo strak vast te klampen. Ik moet zeggen dat het inderdaad veel beter ging. Ik heb voor het eerst ook met een zweepje en zonder sporen gereden, misschien dat dit ook bijdroeg maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval ga ik proberen zo door te zetten, hij was zelf erg ontspannen en zelfs het wijken ging ontspannen en goed. Ik moet zelf wel leren nog wat meer ontspannen op dit paard te zitten en wat vertrouwen in hem terug krijgen.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:52

Goed bezig houden wil ook wel eens helpen, dus geen 3 rondjes op de hoefslag ronddraven, maar constant overgangen, tempowisselingen en figuren rijden, dan heeft ie minder tijd om enge dingen te gaan 'zoeken'.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Sandyke

Berichten: 164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: sint-genesius-rode

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 17:46

als hij is gehoord heeft en gaat sneller stappen, kan je eerst best tegen hem babbelen over eender wat en hem gerust stellen door 'oooooh' te zeggen en wrijven over zijn hals en zeker de teugels niet opspannen!

Maar schiet hij toch ineens weg, blijf er dan rustig opzitten en denk ik je eigen van 'ik val er toch niet af' en in de plaats van aan je 2 teugels te trekken , kan je best enkel je binnenteugel gebruiken en hem op een volte houden tot hij gekalmeerd is en terug gaan naar de plaats waar hij geschrokken is en hem belonen als hij daar niet meer wegschiet!

Mijn paard schoot vroeger ook voor het minste weg en ik zat er ook niet op mijn gemak op, maar nu ben ik echt zelfzeker op mijn paard en heb ik hem ook beter onder controle! Ook bv als hij ergens niet wilt passeren , dan moet je altijd blijven omkeren tot hij er helemaal voorbij loopt en hem dan belonen en heel de piste doen! Maar ja, tis een beetje uitzoeken éh!

IK zou zeggen, elk paard kan plots wegschieten, en dan moet je gewoon op de goede manier kunnen reageren! Kalm blijven!
Het zal wel beter gaan met dat paard!

Ik zie mijn Othello graag!

furore
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:47

Wat ook wel eens wil helpen bij een schrikkerig paard, is het geluid om hem heen minder maken. Dit kan door middel van een dovekap (wordt veel gebruikt bij dravers, kap die over de oren gaat en daar overheen komt het hoofdstel) of door gewoon een prop watten in zijn oren te doen wel ver genoeg zodat hij ze als hij zijn hoofd gaat schudden niet uit kan doen. Hij zal dit in het begin raar vinden maar dit went snel. Het grote voordeel hiervan is dat je zelf veel ontspannender bent doordat je weet dat de omgeving minder tot hem doordringt (in ieder geval de geluiden om hem heen) en hij zal waarschijnlijk meer aandacht hebben voor jouw instructies.
Dit is een hele andere tip dan wat je tot nu toen gehad hebt, maar als ik een paard niet echt meer vertrouw vind ik dit een ideale oplossing, en als je zijn en je eigen vertrouwen weer hebt kun je het altijd weer zonder proberen. OK dan!

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:08

mijn vriendin heeft ook een paard dat in het begin overal van schrok. ook zij vetrouwde haar paard niet meer. ze is toen priveles gaan nemen van een vrouw, die geeft voornamelijk dressuurles en die heeft en haar paard weer vetrouwen gegeven. het paard kreeg meer ervaring met verschillende situaties. haar paardje is nu nog wel schrikachtig, maar niet zo heel erg.
misschien moet je er gewoon hulp bij zoeken....
succes, doorzettingsvermogen helpt al heel veel

A horse without an equestrian is still a horse, but an equestrian without a horse is just a human

semjase

Berichten: 74
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 06:37

Ik kan alleen met mijn paard meteen naar buiten en heb niet de beschikking over een bak. Hij is net 3 jaar en moet dus nog veel zelfvertrouwen krijgen. Hoe pak ik dit aan? moet ik de hele tijd praten en hem belonen als hij ergens braaf voorbij is gegaan. En wat als hij schrikt..negeren? Normaal gaat zijn "maat "ook altijd mee maar hij moet ook alleen buiten leren rijden
Heb al veel aan de bovengaande tips gehad, maar misschien nog meer tips aangaande wegschietende fazanten en herten die er ineens zijn en wegvluchten??? want de adrenaline giert dan ook door mijn lijf.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 07:08

Dat lijkt me eerlijk gezegd helemaal niet verstandig, met een groentje van 3 alleen maar buitenrijden. Ik ben altijd blij met de bakrand op momenten dat een jong paard wat minder stuurbaar is. Kun je ook niet in de wei rijden ofzo?

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

semjase

Berichten: 74
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 07:15

Ja dat kan wel maar alleen als het droog is anders moet hij door de blubber ploeteren (Nu is het wel een trekpaard maar ja Haha! )
Hij is verder vrij rustig hoor

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:37

Je moet inderdaad zelf te proberen te ontspannen. De spanning in jou lijf is een reden voor het paard om op zoek te gaan naar een reden dat jij gespannen zit. En dan denkt ie echt niet "ik kan zelf de reden wel zijn". Zo raak je dus ik een cirkel van spanning, die iemand moet onderbreken. Duidelijk is dat jij dat moet doen. Wat je in ieder geval kunt proberen is de aandacht bij jou te krijgen door constand oefeningen te rijden waar hij zijn aandacht bij nodig heeft.
Als daar zijn aandacht is, heeft hij minder aandacht voor de omgeving.

veel succes

Ik maak kleding in opdracht: www.irisholt.nl
moeder van Daisy (24-04-09) en Mike (03-05-11) :):)

geeek

Berichten: 1026
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:36

wat bij mij helpt is gewoon heel veel voltes overgangen rijden gewoon overdreven veel doen zodat hij geen smoesje kan verzinnen om te schrikken meestal hou je dan de aandacht er wel bij!

succes!

mijn website www.berlinde.nl

verstuur je haflinger e-cards hier

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:32

Er zijn goede schriktrainingen die men kan volgen met hun paard: zie het als een politiepaardentraining: zowel paard als ruiter worden getraind. Je leert controle te houden, zelfvertrouwen te krijgen, wederzijds vertrouwen op te bouwen etc. Ook is er voor een "noodgeval" een handige rijtechnische tip dat heet one rein stop. Dit is bedoeld als een paard ervandoor schiet. Informatie hierover kun je vinden op www.horsemanship.org, de trainingen worden door diverse stallen aangeboden waaronder wijzelf.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers