Ruin denkt dat ie hengst is!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zzzzipper

Berichten: 56
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: amsterdam

Ruin denkt dat ie hengst is!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:33

Mijn ruin van 6 denkt dat hij nog hengst is. kan niet alleen zijn en raakt enorm in de stress als een ander paard weg gaat.
Hij kan zo eigenwijs doen en dat is soms erg vermoeiend als zijn hoofd weer in de lucht gaat en hij trekt mijn armen eruit!
Hij heeft een tijd (one ik em niet had) last gehad van zijn castratie als in littekenweefsel.
heeft iemand dit probleem al eens gehad, gaat zijn hengstige gedrag ooit over?
wie o wie heet een antwoord *LOL*

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:36

ik heb een ruin van 5, die tot zn 3e hengst is geweest.
hij meent ook af en toe nog echt dat hij n hengst is, als hij bij andere paarden is loopt hij op 5 poten enzovoort.

ik heb verder eigenlijk geen tips.. ik vind het bij die van mij alleen positief, hij showt dan wat meer. want echt sterk doen, doet ie niet dan!

succes er mee

melissa20

Berichten: 279
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:22

die van mij heeft het ook. Hij is gecastreerd op zijn 4 de en heeft daarvoor waarschijnlijk gedekt ofzo. Nu staat ie in een wei met 2 merries en die neemt hij af en toe wel eens onder handen ( de 1 is 25 en de ander23). Hij zef is 9. Ach ik gun hem wel zijn pleziertje hoor

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 00:02

je kan bloed laten afnemen door je DA en laten kijken of die echt goed geruind is en geen klophengst..

anders is het afwachten..

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 02:42

Ja ik heb het antwoord wel (denk ik), alleen is dat niet zo makkelijk om zo even neer te zetten zonder de situatie ter plekke te kunnen beoordelen.
Die ruin denkt echt niet dat hij nog hengst is. Hij denkt namelijk helemaal niks. Idee ??

zzzzipper

Berichten: 56
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 08:47

Hij denkt helemaal niets??? Je bedoelt hij is zijn character kwijt? Ik had namelijk al zoiets aangevoelt, heb hem nu een paar maanden in de wei gezet en niet rijden. Hij is veel meer een persoonlijkheid geworden...maar weet nit of je dat bedoelt hoor?

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 08:48

Wij hebben een 16 jarige ruin staan die met zijn 1 jaar gecastereerd is en die stond van de week een hengstige merrie te dekken! Het kan dus ook nooit overgaan.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 09:44

Die van mij is bijna 14 en die is al 11.5 jaar ruin, maar die doet het ook af en toe nog, hoor.
Lageveld: ik snap je niet.
Kun je het uitleggen?

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:35

mijn ruin is pas op zijn zesde gecastreerd.
enige punt is dat ie alle merries dekt die hengstig zijn, maar dat deed mijn andere paard ook en die was al vroeg gecastreerd.

jpouw probleem is niet dat je pony denkt dat ie hengst is, maar eerder een ander probleem:

hij heeft verlatingsangst!
hij durft niet goed alleen te zijn en raakt in paniek, dat heeft alles te maken met opvoeding en niks met ruin of hengst zijn..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:36

Opvoeden! Consequenter zijn en dominanter dan hem. Elk gedrag wat je niet wilt hebben afstraffen en zorgen dat JIJ de baas bent over hem, niet andersom!

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:57

Okkie1 schreef:
Opvoeden! Consequenter zijn en dominanter dan hem. Elk gedrag wat je niet wilt hebben afstraffen en zorgen dat JIJ de baas bent over hem, niet andersom!


De dag dat ik daarmee stopte, kreeg ik een braver paard..
Ik bedoelde dat de mijne ook vaak loopt te showen als er een ander paard voorbij komt.
Elke keer als ik ga rijden, staat er een merrie te gillen en te hinniken (ik sta nog niet zo lang bij deze stal, had dit dus niet eerder zo erg) en tijdens het rijden wilde mijn paard in het begin dus gauw naar zijn vrouwtje.
Ik ben al lang geleden gestopt met afstraffen (en enkele tik daargelaten) want ik liep alleen maar te schoppen en te slaan en te straffen op een gegeven moment en daardoor werd het alleen maar erger.
Op het moment dat die merrie nu staat te gillen, leid ik hem af door meer figuren te rijden, overgangen, enz.
En ik beloon hem als hij braaf doorloopt door bijv. de teugels ietsjes losser te doen.
Hij trekt het zich nu niet meer zo erg aan als ze staat te gillen als eerst.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 15:55

zzzzipper schreef:
Mijn ruin van 6 denkt dat hij nog hengst is. kan niet alleen zijn en raakt enorm in de stress als een ander paard weg gaat.
Hij kan zo eigenwijs doen en dat is soms erg vermoeiend als zijn hoofd weer in de lucht gaat en hij trekt mijn armen eruit!


dat hij zo tekeer gaat wil niet zeggen dat het meteen hengsten gedrag is,
Een paard is een kudde dier en die vinden het gewoon niet leuk om alleen te zijn en gelaten te worden,

mijn ruin en merrie doen dat dus ook,
als er iemand weg gaat vinden ze dat gewoon niet leuk,

mijn ruin vind het vreselijk dat als ik aan het rijden ben en een paard verlaat het erf,
hij heft dan ook zijn hoofd omhoog,
dit is een kwestie van rijtechnish aanpakken,
want rij ik hem goed door op het moment,
en laat ik hem oefeningen doen,
dan is er niks aan de hand !

zzzzipper

Berichten: 56
Geregistreerd: 28-04-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 16:41

dank voor al jullie reacties. denk inderdaad dat het rijtechnisch niet helemaal goed zit. hij is zo snel afgeleid en heb hem vandaag laten springen. hij vond het zo leuk dat er niets mankeerde en hij heel goed luisterde!