vraag over het bit vasthouden, is niet duidelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

vraag over het bit vasthouden, is niet duidelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 14:04

hai,

vaak lees ik bij topics over paarden die hun bit vast houden, dat de ruiter moet los laten zodat het paard niets meer heeft om vast te houden.

mijn pony houd namelijk het bit al vast bij het indoen van het bit.
onder het rijden laat ze eens los, kauwt wat op het bit en houd weer vast, dit gaat eigenlijk de hele tijd zo door. ik kan dan wel toegeven of los laten maar nog steeds houd ze het bit vast, als ik juist los laat zet ze haar nek vast Verward

ik snap nu dus even niet helemaal meer wat er met die zin wordt bedoeld. heeft iemand wat uitleg Verward

(ik weet niet of dit hier hoort of bij vraag maar raak)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:10

Loslaten en naar je hand toe rijden. Het bit vastpakken is ook een vorm van achter je hand en been kruipen. Nooit, maar dan ook nooit zelf druk pakken bij een paard dat het bit vast houdt. Naar voren denken en ruimte geven, ook al moet je dan voor je gevoel een paar rondjes met losse teugels rijden. Reactie op je been is een eerste vereiste, anders kom je helemaal nergens. Als je pony eenmaal door heeft dat hij er niet onderuit komt door het bit vast te pakken zal het vanzelf minder worden en zal je aanleuning verbeteren.

De nek vastzetten is ook teken van het niet de hand volgen. Je pony loopt immers in een bepaalde houding die door jou op dat moment niet te variƫren is. Dit los ook weer op door je hand op te laten zoeken (let op: laten zoeken, komt dus van achteruit en niet door zelf je teugels te verkorten bijvoorbeeld!) en je pony het contact aan te laten nemen.

Je moet er dus even doorheen rijden, je hebt dit niet binnen 5 minuten opgelost. Als je loslaat laat je pony het bit wel los (probleem 1 opgelost) maar dan zet ze haar nek vast (probleem 2 komt om de hoek kijken). Op dat moment ga je probleem 2 oplossen, en dan komen vast ooit nog wel problemen 3 t/m .... waar je dan weer mee aan de slag gaat. Verder rijden dus!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:40

Het is inderdaad soms verwarrend het hele vastzitten van een paard. het bit vastpakken heeft echt meer te maken dat het paard de onderkaak vastzet waardoor he ophoudingen niet echt doorkomen of in iedergeval niet tot een reactie leiden. Voor je gevoel trekt je paard dan aan een kan meer en voelt stug aan op die kant.

Mijn visie is (maar corrigeer me als ik me vergis hoor!!)
Het heeft er meestal mee te maken dat het paard niet wil inbuigen omdat hij het moeilijk vind, of zeer doet. De meeste paarden zijn een beetje scheef waardoor ze naar een kant makkelijker inbuigen dan naar de anderen kant. Dit is door oefeningen (evt met begeleiding op te lossen)

Het vast zitten in de hals lijkt bijna het zelfde alleen het paard reageert in de mond best fijn maar buigt desondanks de hals niet in en kantelt hierbij vaak het hoofd. Dit kan ook spiertechnische oorzaken hebben, maar ook dezelfde oorzaak als het bit vastpakken, namelijk niet in willen of kunnen buigen.

De meeste ruiters zijn dan ook nog eens scheef, als is het maar dat je links of rechtshandig bent en in je ene arm sterker of handiger bent dan in je andere. Onbewust rijden ruiters soms hierdoor zelf een paard "vast"
Als je je hand heel erg vast zet op de zelfde plaats terweijl je andere hand wel soepel mee gaat rageert je paard daarop.

Het is dus al met al helemaal niet eenvoudig. Ik zelf heb bijvoorbeeld een blessure in mijn linker schouder waardoor ik neig die schouder op te trekken en mijn linker hand wat vast te zetten .. mijn paarden zitten daarom ook altijd aan dezelfde kant vast. Mijn paard kan dan links daar spierpijn of last daarvan krijgen waardoor hij moelijker naar rechts kan buigen (bij buigen naar rechts worden de spieren links langer).

Als ik dus mijn linkerhand ontspan en daar rustig aanleuning bied, moet het paard zelf weer die aanleuning gaan opzoeken en links weer meer gaan ontspannen waardoor hij geen last meer heeft aan die kant en weer soepeler wordt. Ik vind dus dat er een verschil is tussen losgooien en gewoon lciht en ontspannen contact houden. Je meot met je been immers wel ergens naartoe kunnen drijven. Als ik mijn teugel helemaal los heb en ga drijven drijf ik mijn paard niet naar het bit maar gewoon uitelkaar.
Contact en aanleuning zonder te veel te vragen .. been geven en je paard de druk op laten zoeken is mijn manier om het op te lossen.

Ofzoiets... ik vind het ook niet altijd een makkelijk verhaal hoor. Uiteraard gaat inbuigen verder dan de hals alleen. Je paard moet zich om je binnenbeen buigen.. dus als je scheef zit heeft dat ook weer invloed.

Voor zover mijn theorie..
Succes.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 16:08

mijn pony houd het bit al vast sinds ik haar heb (is 4 jaar), maar nu lijkt het of ze het gewoon leuk vind Verward vaak hoor je dan zo'n geluid van iets wat over het bit heen gaat, daarna komt er een rammelgeluid en spitsen die oortjes zich in een keer naar voren. zodra ik HEy! zeg oid, dan is het klaar, oortjes gaan weer zoals gewoonlijk naar achteren en mevrouw wandelt rustig verder.

ze loopt goed ontspannen, recht en is nu eindelijk goed aan het been. (dit was ze nooit). ze loopt aan de teugel in stap en draf en in de galop nageeflijk.

ik zelf heb ook een blessure maar dan aan allebei mijn schouders, maar probeer er altijd voor te zorgen dat ik ze niet optrek, dat houd mijn instructrice ook altijd goed in de gaten.

want ook als ik met losse teugels rijd (dan hangen ze in een boogje), loopt ze aan de teugel is ze recht en goed aan het been. maar ze blijft het bit vasthouden Verward

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:18

Cow_horse schreef:
want ook als ik met losse teugels rijd (dan hangen ze in een boogje), loopt ze aan de teugel is ze recht en goed aan het been. maar ze blijft het bit vasthouden Verward


Dan loopt ze dus niet aan de teugel maar 'in een houding'. Als je pony correct aan de teugel loopt heb je een fijne aanleuning en kun je in halslengte en hoofd/halshouding variƫren, wat bij jou dus niet lukt

Waarschijnlijk is ze dan ook niet goed aan het been, ook al geeft ze jou dat gevoel wel. Been is niet alleen maar harder, maar been is ook energie opwekken die je voor op kunt vangen voor het tot stand komen van een goede aanleuning.

Als je instructrice hier nog steeds niet met je mee aan het werken is zou ik toch iemand anders gaan zoeken, als je al 4 jaar zo aan het rijden bent en geen verbetering ziet ben je misschien beter af bij iemand anders (zonder je instructrice af te kraken oid, maar een andere kijk op je rijden van iemand anders is nooit verkeerd Knipoog )...

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 16:40

bij deze instructrice heb ik juist wel veel meer geleerd dan bij al die anderen. ik ben er wel ongeveer een jaartje tussenuit geweest en sinds een half jaartje weer fanatiek begonnen.
ze is nu echt goed aan mijn been, af en toe is er een dagje dat ze niet veel zin heeft. maar de dag erop gaat het uitstekend!! Lachen

bij een keer aandrijven met mijn kuit draaft ze aan.
vanuit draf een keer kuit aandrijving galoppeerd ze.
ze is niet een van de makkelijkste pony's, maar reactie heeft ze!! Knipoog

maar wat is het verschil dan tussen aan de teugel en in een houding?? Verward want dat snap ik niet helemaal.
ik wer mijn pony aan de teugel door mijn benen te gebruiken en kleine ophouding met de teugel. als ik dit los laat, blijft ze zo lopen, voor mij is dat aan de teugel want al pak ik mijn teugels iets korter dan loopt ze nog steeds hetzelfde.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 16:42

het heeft overigens wel een lange tijd geduurt voor ze goed aan het been was, maar uiteindelijk lukt het me nu dus goed! Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:18

Cow_horse schreef:
maar wat is het verschil dan tussen aan de teugel en in een houding?? Verward want dat snap ik niet helemaal.
ik wer mijn pony aan de teugel door mijn benen te gebruiken en kleine ophouding met de teugel. als ik dit los laat, blijft ze zo lopen, voor mij is dat aan de teugel want al pak ik mijn teugels iets korter dan loopt ze nog steeds hetzelfde.


Jij zegt dat wanneer je boogjes in je teugel hebt hangen je pony nog steeds 'aan de teugel' loopt. Ze loopt op dat moment niet aan de teugel, want als ze goed AAN de teugel loopt blijft ze het contact met je hand zoeken en zal ze op het moment dat jij meer lengte geeft haar houding aan gaan passen.
Ze loopt dus gewoon lekker makkelijk in die ene houding. Dat heeft niks met aan de teugel te maken. In weze loopt ze dan ACHTER de teugel, want er ontbreekt aanleuning.

Jij haalt het 'plaatje' van aan de teugel en wat aan de teugel lopen inhoudt door elkaar. Je kunt wel aan het plaatje voldoen, maar dat wil dan niet automatisch zeggen dat je pony ook correct loopt. Zo kun je ook een paard aan de teugel rijden met zijn neusje eruit (bijv. halsstrekken), dan klopt het 'plaatje' niet maar de inhoud wel.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 20:20

okee ik snap wat je bedoelt.. Lachen


aan de teugel vind ik aan de teugel Lachen maakt verder niet uit... maar dan vraag ik het me af hoe ze het noemen bij de klassieke rijkunst, daar 'hangen' de teugels ook in een klein boogje...

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:32

Cow_horse schreef:
aan de teugel vind ik aan de teugel Lachen



Nou, dan heb je toch helemaal geen probleem? Want je zegt zelf dat je pony wel aan de teugel loopt (wat ik denk: in de houding loopt die jij 'aan de teugel' noemt Knipoog ), je voldoet daarom aan het plaatje, dus is het correct....

Verward Scheve mond

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:37

Cow_horse schreef:
aan de teugel vind ik aan de teugel Lachen


Er is een verschil tussen in de krul lopen en 'nageeflijk aan de teugel lopen'. Daar zijn al heel erg veel topics over geschreven.

Dus dit kan wel jouw mening zijn, ik denk alleen niet dat ie door veel Bokkers gedeeld wordt.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 11:40

Remember schreef:
Nou, dan heb je toch helemaal geen probleem? Want je zegt zelf dat je pony wel aan de teugel loopt (wat ik denk: in de houding loopt die jij 'aan de teugel' noemt Knipoog ), je voldoet daarom aan het plaatje, dus is het correct....

Verward Scheve mond



ja ik heb het verschil eigenlijk nooit gehoord, maar goed mijn instructrice zegt ze loopt aan de teugel ga door, (maar ondertussen hangen de teugels wel los Verward)
dat snap ik dan weer niet van haar dat ziu ze moeten weten. maar ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 11:41

Iris82 schreef:
Er is een verschil tussen in de krul lopen en 'nageeflijk aan de teugel lopen'. Daar zijn al heel erg veel topics over geschreven.

Dus dit kan wel jouw mening zijn, ik denk alleen niet dat ie door veel Bokkers gedeeld wordt.



ik weet wanneer mijn pony aan de teugel loopt en wanneer ze nageeflijk loopt. jij hebt mijn pony niet zien lopen dus kan niet zeggen of ze nageeflijk loopt of aan de teugel.

en als zij aan de teugel loopt met goede contacten ik laat dat contact los, dan loopt ze nog zo verder. en tuurlijk iedereen denkt anderes ben ik blij om ook zeg.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:31

Cow_horse schreef:
en als zij aan de teugel loopt met goede contacten ik laat dat contact los, dan loopt ze nog zo verder.


Dan loopt ze dus niet nageeflijk . Als jij loslaat moet zij het contact met jou hand weer op gaan zoeken door bijv. te verlengen in haar hals of zelfs haar neusje naar voren steken.

Citaat:
dat snap ik dan weer niet van haar dat ziu ze moeten weten.


En daarom heb ik al eerder gezegd dat het misschien wel goed is als je een paar keer les hebt van iemand anders. Je instructrice zou jou tijdens het rijden de theorie goed uit moeten kunnen leggen, zodat jij onderbouwd te horen krijgt wat jij doet, wat je pony doet, wat er fout gaat, waarom het fout gaat en hoe je op moet gaan lossen.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 12:34

Remember schreef:
En daarom heb ik al eerder gezegd dat het misschien wel goed is als je een paar keer les hebt van iemand anders. Je instructrice zou jou tijdens het rijden de theorie goed uit moeten kunnen leggen, zodat jij onderbouwd te horen krijgt wat jij doet, wat je pony doet, wat er fout gaat, waarom het fout gaat en hoe je op moet gaan lossen.



ja en daarom wil ik ook eens van iemand anders les krijgen.. maar goed dat is moeilijk te vinden Haha!. en veel van bokt die les geven komen allemaal zo van ver!!!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 12:37

en over je eerste zin, ze zoekt het wel op. ik heb er eens op gelet, dat gerammel van het bit houd op zodra ik weer contact heb. maar zodra ik weer los laat begitn het weer, al wordt het dan wel heel erg moeilijk om haar in een stelling te krijgen.
want wat ik nu ook probeer bij elke oefening houd ze het bit vast..

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers