ontspannen paard wil niet nageven in halt + galop!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

ontspannen paard wil niet nageven in halt + galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 09:36

Hoi, ik heb een arabiertje.. die ik nu op ontspanning rijd. Ik laat hem eerst zijn eigen benen zoeken, en daarna rijd ik hem op een gegeven moment van buiten naar binnen. Dat gaat allemaal goed in draf.

Zodra ik door ga zitten, komt hij meer omhoog, maar als ik ernaar vraag geeft hij wel weer na.
Zodra ik de galop hulpen geef, brengt hij zijn hoofd omhoog, en is hij niet meer op ontspanning naar beneden te krijgen, wat ik heel jammer vind, want als ik daarna weer een overgang maak van galop naar draf is het weer pats boem, en geeft hij weer binnen enkele seconden na..

verder wil hij absoluut niet aan de teugel staan(of ja, nageven) bij het halthouden. Alleen als ik bij wijzen van spreken mijn handen op mijn knieen zou leggen zonder kneepjes te maken zou hij het doen.
Ook met de overgang van stap naar halthouden zet hij zijn rug vast..

Als ik dan achterwaards ga oefenen, en hij geeft nog niet na, dan druk hij heel zijn rug weg, en dat lijkt me niet echt fijn.
Verder vind ik hulpteugels geen optie, op zijn minst een martingaal of een tiedemann.. maar het liefst niets.

Ik hoop dat jullie nog een paar goeie tips hebben om het paard langzaam naar beneden te laten komen in galop en halthouden, zonder dat er ook maar hardhandigheid aan te pas komt, daar ben ik namelijk tegen Lachen

Verder heb ik op dit moment niet elke week les, ik heb les van els bos, die mij en mijn pony alles geleerd heeft zo ongeveer. Ze is nu op zwangerschapsverlof, dus we hebben nu een tijdelijke vervanger, maar die rijd niet op ontspanning maar is echt dresuurgericht in de zin van naar beneden en daarna pas beginnen met rijden (in de zin van ontspanning enz)

hebben jullie tips?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:23

Dit klinkt als een verkeerde manier van galoperen en stoppen. Je arabier weet niet hoe hij het beste deze overgangen en gangen kan uitvoeren. Veel arbieren hebben dit probleem.

Wat je moet doen is met zo min mogelijk je pony duidelijk maken hoe hij het beste deze overgangen kan maken. Ik zelf zou beginnen met grondwerk, maar een andere methode is:

Eerst in stilstand of in stap hoofd naar links en rechts kunnen vragen zonder dat je pony van de rechte lijn afraakt. Zo vraag je een sterker onderkomen van het achterbeen aan die kant dat je vraagt en moet je pony wel los gaan laten. Het contact moet zeer licht blijven en zeker niet gaan trekken. Je begint bij een lichte stelling totdat je haar hoofd haaks naast de schouder heb. Op het moment dat ze komt geef je haar wat vrij als beloning, maar maak wel duidelijk daar te blijven op het moment dat ze terug gaat. Dit doe je dan ook in draf en overgang stop. Gebruik binnenbeen mag je gebruiken als ze zich geheel vast zet. Gewoon rustig door vragen en dan weer weg stappen. Gaat overgang stap stop goed dan kun je denken aan de galop.

Let op dat je de moeilijke kant niet laat zitten, maar juist wat meer doet.
Op deze manier laat ze dus los en gaat ze vanzelf nageven.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 15:37

Je zegt het zelf al: hij zet z'n rug vast, en dus is ie absoluut nog niet ontspannen!
Veel longeren met een pessoa teugel of slofje met longeren (niet met rijden!) helpt vaak goed. En dan vooral lekker lang en laag instellen met longeren.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 17:13

bent t helemaal eens met carola, ligggen los maken aan de longe dan komt t ondert zadel waarschijnlijk vanzelf ook wel goed, enne goede hulp tijdens rijden is ook nooit weg!

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 16:06

ik ben volkomen 100% tegen de slof, vind ik geen manier, want het komt er altijd op neer dat je je paard vast zet, en ik wil juist dat hij zelf de mogelijkheid gaat zien om het zelf te vinden.

Verder heeft hij een enorme angst voor de pessoa, omdat dat bontje om zijn kont heenzit, en er met lopen tegenaan gaat, gaat hij heel erg nerveus worden, fokt hij zichzelf op, gaat hij staken: en dus geen ontspanning, eerder stres.

Ik longeer met dubbele longe (lange lijnen) en dat gaat opzich super, echt heel goed enz. dus ja.. en hij zet niet ALTIJD zijn rug vast, want k bedoel hij is vaak genoeg met rijden zo ontspannen dat ik amper wat hoef tedoen, alleen maar moet zorgen dat hij daar blijft. Maar zodra ik dan ga galoperen, ben ik hem kwijt, dan moet ik hem echt naar beneden RIJDEN (zo maar zeggen, niet dat ik het doe, vind ik een verkeerde stelling in dit geval)

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 03:54

Assiej schreef:
ik ben volkomen 100% tegen de slof, vind ik geen manier, want het komt er altijd op neer dat je je paard vast zet, en ik wil juist dat hij zelf de mogelijkheid gaat zien om het zelf te vinden.


ff off-topic, ik lees het hier steeds vaken dat men tegen de slof is kan je ook uitleggen waarom je daar zo tegen bent?

Ik heb er geen, maar overveeg deze aan te schaffen, vandaar mijn vraag

Otje

Berichten: 4435
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 03:54

vaken=vaker
overveeg =overweeg

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:47

Heel veel mensen zijn 'bang' voor een slof, omdat deze zo paarden onvriendelijk is, terwijl dit helemaal niet hoeft. Dit is gewoon een direct manier om je paard makkelijker naar beneden te rijden. Zo wordt het het vaaktst gebruikt. Als je mij vraagt (heb je vast niet gedaan maar goed Bloos ) is een slof om je paard te laten zien, WAT je precies van hem wilt, en je wilt dat ie uiteindelijk, vanuit zichzelf natuurlijk naar beneden gaat. En een slof kun je beter een keer gebruiken, bij een paard wat 'naar beneden' niet snapt, dat dat je de hele tijd zit te trekken en spelen, bij een paard wat dit niet snapt. Verder hoort een paard om op je been 'naar beneden te gaan' (hints de van achter naar voren rijden Knipoog ) en dus samen met een slof kun je dit makkelijker 'leren'.

Attentie
Dit is gewoon mijn mening, ik mishandel mijn paarden niet, alleen omdat ik ooit een slof hebt gebruikt. Ik wil niet hele bokt over me heen.

Ps, dit had ik waarscijnlijk moeten PBen, sorry dacht er niet over na..vergeef mij..Mensen we gaan weer on topic Haha! (en dus niet over een slof beginnen!)

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 20:38

Otje_Elliot schreef:
ff off-topic, ik lees het hier steeds vaken dat men tegen de slof is kan je ook uitleggen waarom je daar zo tegen bent?

Ik heb er geen, maar overveeg deze aan te schaffen, vandaar mijn vraag

ik ben er tegen, omdat ik vind dat een paard zichzelf over moet geven, dus dat hij het zelf moet doen. Met een slof heb ik het idee, dat als ik op mijn paard zit, dat hij het doet omdat er een slof aan hangt, want zodra ik hem eraf zou halen zou hij er niet meer mee lopen.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 20:42

Skitter schreef:
Heel veel mensen zijn 'bang' voor een slof, omdat deze zo paarden onvriendelijk is, terwijl dit helemaal niet hoeft. Dit is gewoon een direct manier om je paard makkelijker naar beneden te rijden. Zo wordt het het vaaktst gebruikt. Als je mij vraagt (heb je vast niet gedaan maar goed Bloos ) is een slof om je paard te laten zien, WAT je precies van hem wilt, en je wilt dat ie uiteindelijk, vanuit zichzelf natuurlijk naar beneden gaat. En een slof kun je beter een keer gebruiken, bij een paard wat 'naar beneden' niet snapt, dat dat je de hele tijd zit te trekken en spelen, bij een paard wat dit niet snapt. Verder hoort een paard om op je been 'naar beneden te gaan' (hints de van achter naar voren rijden Knipoog ) en dus samen met een slof kun je dit makkelijker 'leren'.

Attentie
Dit is gewoon mijn mening, ik mishandel mijn paarden niet, alleen omdat ik ooit een slof hebt gebruikt. Ik wil niet hele bokt over me heen.

Ps, dit had ik waarscijnlijk moeten PBen, sorry dacht er niet over na..vergeef mij..Mensen we gaan weer on topic Haha! (en dus niet over een slof beginnen!)


Mij maakt het opzich niet veel uit dat er ook mensen zijn die wél met slof rijden, alleen ik doe het gewoon niet Lachen Ik sta nu op een manege, en ik zie genoeg paarden die heel vaak gereden worden met slof, en daardoor helemaal verziekt zijn qua ontspanning enz.

Ik wil mijn pony er zó van overtuigen, dat hij zelf naar beneden kan komen, en dat hij daar de mogelijkheid voor neemt/kan krijgen.
Als hij er eenmaal is, dan doet hij het ook goed, dan hoef ik weinig meer te doen. Maar het is zo, ik vind het met slof meer de kunst van de slof dat hij naar beneden komt, als de kunst van mij en mijn pony als combinatie.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 15:50

Ik ben er ook mee eens, dat als je het niet nodig bent, (dus als het paard wel zelf wil, ook al moet je er wat voor doen) dan kun je het beter niet gebruiken. Dan doet het meer kwaad dan goed idd.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:18

Weet je nog wat je hebt gedaan toen hij in draf van boven naar beneden moest met zijn hoofd. In de galop precies hetzelfde. Niets doen en lekker laten lopen.
Ik weet nog dat me ma zei: Toen ze niets ging doen, ging die pony ineens veel beter lopen. En kwam hij naar beneden.
Ik denk dat je in de galop óf in de overgang te veel doet of in de galop zelf te veel.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 13:41

heey sjon.. ja k weet et nog goed Lachen daarom gaat et rijden zo super..!! je moet zeker weer een keertje komen kijken met je moeder... Haha!

Ja maar in de galop is hij zijn totale ontspanning kwijt. Dan kijk ik in de spiegel recht voor me, en dan zie ik dat hij helemaal niet recht is... en zodra ik hem dan rechtstel, gaat hij tegen het bit lopen.

Hij geeft voor geen meter meer na in galop. Hij gooit gewoon zijn hoofd in de lucht, en galopeerd dan ook helemaal niet lekker. Ik heb liever dat hij ontspannen is, en niet naar beneden loopt, als dat hij wel naar beneden loopt en niet ontspannen is..!!

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:31

Assiej schreef:
verder wil hij absoluut niet aan de teugel staan(of ja, nageven) bij het halthouden. Alleen als ik bij wijzen van spreken mijn handen op mijn knieen zou leggen zonder kneepjes te maken zou hij het doen.
Ook met de overgang van stap naar halthouden zet hij zijn rug vast..



Dit heeft allemaal te maken met het niet op het been rijden van je pony.. Als je wil dat je pony ontspannen nageefelijk loopt, dan moet hij goed aan je been zijn. Ik heb het idee dat jij alleen met je teugels aan de gang ben en je benen doen niet veel..
Ik zou als ik jou was les nemen. of deed je dat al? Niet zelf gaan prutsen hoor.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:51

Je zegt dat hij niet recht is. Galop is een gang die zorgt voor een zeer lichte stelling naar binnen. Elk paadr moet dan ook recht gesteld worden in galop. Is de scheefheid zeer duidelijk dan is het paard ook in drafe ns tap scheef. Wel minder, mara zeker scheef. Begin dus in draf en stap voordat je in galop gaat recht richten. Is dit eenmaal gedaan dan is ontspanning ook in galop mogelijk en nagefelijk.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:54

Marn:
Wat jij beschrijft is (als ze goed geluisterd heeft naar mijn mama Knipoog ) is precies het tegenovergestelde van wat Assiej doet.
Wij doen niets anders met onze handen dan zeggen waar hij zijn volte moet beginnen, en de rest van de volte sturen op alleen de buitenteugel. Wat leidt tot het loshangen van de binnenteugel.
Daarbij doen wij niets met onze handen voor het nageeflijk rijden, maar willen wij dit de pony zelf op laten zoeken. Door ons alleen te richten op de achterhand. Want als dat goed is komt de pony vanzelf naar beneden.

Deze manier is misschien totaal anders als wat jij geleerd hebt, en ik heb ook geen zin in discussies dat onze manier anders en minder zou zijn als jij het geleerd hebt. Want het werkt gewoon.

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:40

ik snap er niet veel van eerlijk gezegt... Hoe kan je op een volte nou binnenstelling krijgen als je alleen met de buitenteugel aan de gang ben en de binnenteugel los hangt? Je wilt de volte toch mooi rond rijden? Dan moet je wel wat stelling naar binnen krijgen..
Ik ben heel benieuwd wat voor manier van rijden dat is. (en deze zin moet je niet bot opvatten ofzo, want je kan het op 2 manieren lezen natuurlijk, maar ik ben er gewoon benieuwd naar)

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:01

marn schreef:
ik snap er niet veel van eerlijk gezegt... Hoe kan je op een volte nou binnenstelling krijgen als je alleen met de buitenteugel aan de gang ben en de binnenteugel los hangt? Je wilt de volte toch mooi rond rijden? Dan moet je wel wat stelling naar binnen krijgen..
Ik ben heel benieuwd wat voor manier van rijden dat is. (en deze zin moet je niet bot opvatten ofzo, want je kan het op 2 manieren lezen natuurlijk, maar ik ben er gewoon benieuwd naar)


Ik ben er niet volledig is thuis, maar er zijn als het ware meerdere mogelijkheden om stelling te vragen:
* met de binnenteugel ervoor zorgen dat het paard de binnenkant korter maakt en dus stelling heeft.
* met de buitenteugel ervoor zorgen dat het paard de buitenkant langer maakt. Resultaat: Weer stelling

En uiteraard komen er in beide gevallen de juiste been-, gewichtshulpen bij.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:39

He wat leuk dat je les van Els Bos krijgt! Heb ik ook een tijd les van gehad! Ze geeft heel goed les dus als ze terug is van zwangerschapsverlof komt het zeker weten allemaal goed!

Bosch
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 00:49

Wat je ook eens zou kunnen proberen is een klein beetje verlicht gaan zitten. Hiermee bedoel ik dus niet dat je helemaal in de verlichte zit moet gaan, maar je gewicht een klein beetje naar voren brengen zodat je net de rug van je paard een beetje meer ontlast. Het paard zal dan misschien wel iets harder gaan, maar dit kan je dan proberen rustig op te vangen met je hand. (waardoor ze hopenlijk wat gaat nageven)
Je gaf al aan dat ze niet zo lekker zit in galop, als een paard zich spant en jij gaat dan harder op de rug drukken, dan zullen ze nooit gaan ontspanen. Is eigenlijk hetzelfde als met draf lichtrijden, dan zijn ze ook eerder ontspannen als met doorzitten. Gewoon kleine stukjes proberen.

Veel succes

labamba

Berichten: 149
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: hengstdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:10

ik rij ook op devolte met losse binnen teugel maar ook mijn paard zoekt dan zelf de ontspanning op.
en in galop is de balans zo anders dat hij eerst die goed onder de knie moet krijgen voor hij kan gaan ontspannen.
het word zegt het al ontspannen dus lekker en op zijn "gemak"lopen als hij het dan door heeft zal hij ontspannen nu moet hij er nog zo bij "denken" dat hij nog niet kan ontspannen.
blijven oefenen

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:26

het is van belang dat je in de overgangen blijft rijden, ook als je een overgang terug rijdt! Die achterhand moet constant geactiveerd worden.
Als ik het zo lees, denk ik dat dat er echt aan schort....

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:51

ik rijd elke dag heel veel op de overgangen, en hij zet de achterhand ook steeds sneller onder, maar het is voor mij zelf best moeilijk te merken/zien. dus daar moeten we allebei nog aan werken.. verder geeft hij nu ook na in de galop, dus dat probleem hebben we ook voor 95% weggewerkt Lachen verder wil het halthouden echt nog niet lukken, heb ongeveer alles al geprobeerd, dus ik denk dat het nu gewoon een kwestie is van rugspieren laten ontwikkelen zodat hij zelf al makkelijker na zal geven in het geheel.

Verder allemaal bedankt Lachen als jullie verder nog tips hebben voor het nageven bij het halthouden, zou ik dat wel graag willen horen! Lachen groetjes

Lottew

Berichten: 690
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:01

Over het halthouden: Het paard dat ik rij heeft/had hier ook wel ns moeite mee, zodra ik wilde halthouden gooide ze haar hoofd in de lucht. Nu heb ik geleerd (mede dankzij mn instructeur Lachen ) dat wanneer ik ervoor zorg dat ze voldoende impuls heeft in de stap (in ieder geval in de gang voor het halthouden) en er heel erg op let dat ze deze impuls tot de laatste stap houdt, het veel beter gaat. Dus wat doe ik nu: Stappen, flink door laten stappen (niet sneller maar met veel impuls), teugels er goed aan houden, rustig spelen, en op het moment van halthouden, benen er goed aan houden en teugels er goed bijhouden, als het moet zelfs n keertje echt terughouden zodat ze t snapt. Dus: bezighouden, stilstaan betekent niet niks doen Lachen. Sinds ik dit zo probeer gaat t steeds beter en hoef ik steeds minder moeite ervoor te doen! Succes ermee, hoop dat je hier iets aan hebt Lachen.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 16:19

okee dankjewel Knipoog zal het zeker proberen Lachen ik heb vanavond weer privé les, dus ik zal dit zeker even ter spraken stellen, even kijken of mijn instructrice het ook het proberen waard vind en mij hier en daar mee kan helpen.

Groetjes en bedankt Lachen