Niet achterwaarts willen...wie helpt me?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Niet achterwaarts willen...wie helpt me?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-04 20:05

Mijn paardje vertikt het om achterwaarts te gaan. Als ik het van haar vraag buigt ze niet; maar komt soms zelfs omhoog. Ze heeft bij de vorige eigenaar M gelopen, dus ze zou het wel moeten kunnen. Heeft iemand een goed advies voor me, hoe ik het aan zou kunnen pakken of op welke manier ik haar zonder te trekken enzo, toch zover krijg?

Shoot me again, my soul is still dancing


piepelotje
Berichten: 454
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:33

probeer het er naast op je stem. Als ze dit goed doet erop met stem en hulp. Leg je je benen wel iets naar achter??
Misschien begrijpt ze je verkeert

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:36

Ik weet niet als het bij elk paard lukt, maar ik leer mijn paard achterwaarts op stemcommando.

Heel simpel. Eerst langs het paard achterwaarts oefenen. Ik druk haar met mijn handen achteruit, terwijl ik heel duidelijk "achterrrr" zeg. En als ze achteruit gaat beloon ik haar. Dan steeds minder druk met mijn handen, totdat ik uiteindelijk haar helemaal niet meer aanraakte maar gewoon "achterrr" zei. Dat heb ik zo een tijdje geoefend.

en een paar weken terug heb ik de proef op de som genomen en ben ik in het zadel gekropen. Stilstaan, zachte hulp, en luid en duidelijk: achteerrrr . En ja hoor, ik heb het een paar keer gevraagd en ze ging een paar keer een pasje of drie naar achteren Lachen

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:39

Interessant topic, Liekie gaat ook niet achterwaarts.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Mo_I_Rana

Berichten: 7503
Geregistreerd: 09-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:05

ik ga het eens op katleentje's manier doen
ik heb ook zo'n paardje die dat niet kan


¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨
Whatever happened, happened¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨¯¨´*·~-.¸¸,.-~*´¨

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:15

Ik heb nog wel een suikerklontjes tip??? Wil je die hebben??? PB dan effe, dan zet ik hem hier neer.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:19

Hoe lost je instructeur dat op???

Nadir

Berichten: 12709
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:19

Persoonlijk vind ik het leren van achterwaarts gaan niet nodig als je er verder niks mee doet. (denkend aan wedstrijden e.d.)
IMO levert het alleen maar gevaarlijke situaties op, bijvoorbeeld tijdens een buitenrit.

Maar als je het toch wilt doen sluit ik me aan bij de tips van xKatleentjex. Lachen

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:20

Eerst ervoor zorgen dat het paard vierkant stil staat.... een paard dat uit elkaar stilstaat KAN niet naar achteren

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:37

als iemand helpt is ook handig. Door het paard tege te houden en dan dat de ruiter dan been en stem hulp gebruikt. Zo kan hij alleen achteruit, desnoods met een duwtje van de persoon ervoor. Belonen zodra hij het goed doet.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:42

Ik vind bij training achterwaarts wél een hele nuttige oefening, maar dat komt mischien omdat ik meer spring.
Ben het met G&K eens en daarnaast is het erg belangrijk dat je paard niet tegen de hand komt met halthouden want dan wordt het trekken om hem verder terug te krijgen. En als hij dan al tegen de hand is en je geeft meer been, is voor het paard omhoog een Logisch keuze.
Als je goed kan halthouden en mooie aanleuning en nageefelijkheid kan bewaren dan is het een kwestie van voorzichtig doorsluiten en je been iets verleggen zonder teveel druk op te bouwen. Ik ben wel voor stemhulp ter ondersteuning maar je moet het later ook zonder kunnen.

Maar de basis eerst, goed naar halthouden rijden is best een moeilijke overgang.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:21

Aan de hand oefenen is iig goed. Als je erop zit:
Zoals al is gezegd, eerst netjes halthouden. Dan rustig proberen wat achteruit te gaan. zachtjes je been naar achteren leggen en wat achterover gaan zitten (dan willen ze onder je kruipen, dat is veel logischer als voorover gaan zitten zoals vaak geleerd wordt) Dan rustig terug of achterr zeggen. Grote kans dat ze dan wel gaat. Anders laat je er rustig iemand voor gaan staan met een hand op haar neus, dan geef je zacht been en zeg je terug. Zeker met lichte druk van een hand op de neus leert ze het wel!
Ik zie trouwens nog steeds regelmatig pony's in de M die niet achterwaarts gaan. Als je pony is ingereden door iemand die al een paar keer Z geweest is kan die ook zomaar in het M starten, zonder eerst de B en de L te doorlopen. Is met mijn pony ook gebeurd! Het is dus niet zeker dat ze bij de vorige eigenaar wel achterwaarts ging.

Dyyy

Berichten: 5360
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:46

Ik sluit me aan bij xXKathleenXx en bij xtwisterx. Als je er verder toch niks mee wilt doen zou ik het niet aanleren anders zou het nog eens gevaarlijke situatie's op kunnen leveren. Maar als je zelf op wedstrijden wilt gaan zou ik het via de manier van xXkathleenXx proberen. Ik hoop dat het lukt!

B+2 (21.06.'09)

Clubkampioenschappen LRV Thull; derde met 199 & 200 pnt (21.03.'10)

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:18

Achterwaarts laten lopen op commando gevaarlijk???

Een paard kan al van nature achterwaarts lopen, waarom zou het dan gevaarlijk zijn om hem dat aan te leren op jouw commando?
Misschien als je de verkeerde commando's gebruikt ofzo?

Het lijkt me juist onhandig als je je paard NIET gemakkelijk achterwaarts kan laten lopen.

Achterwaarts vind ik echt 1 van de aller makkelijkste dingen om een paard aan te leren, het is niets meer dan simpel wijken voor druk icm de juiste 'life' in je lichaam.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:32

Dyyy schreef:
Ik sluit me aan bij xXKathleenXx en bij xtwisterx. Als je er verder toch niks mee wilt doen zou ik het niet aanleren anders zou het nog eens gevaarlijke situatie's op kunnen leveren. Maar als je zelf op wedstrijden wilt gaan zou ik het via de manier van xXkathleenXx proberen. Ik hoop dat het lukt!


Soms is het toch ook met buitenrijden heel handig als je paard even een paar passen terug kan. Ik vind het dan ook raar dat jullie antwoorden dat je dat met buitenrijden niet nodig zou hebben of het zelfs lastig zou zijn als je je paard dat zou aan te leren. De trailer af moeten ze meestal ook achteruit dus die versnelling zit er echt wel op als ie spoken ziet in het bos. Ieder paard zet weleens een stap naar achteren. Als ie met zijn hoofd over de bovendeur staat moet ie toch ook achteruit?

Bovendien kan dit paard het al, anders had ie nooit M gelopen denk ik.
Wsl. gaat er iets mis in de voorbereiding naar het achterwaarts toe. Als je op een nette manier achterwaarts wil zul je eerst moeten zorgen dat je je paard aan de hulpen hebt staan en met alle benen onder de massa in een lichte aanleuning met de mond. Een erg scheef paard kan slecht achterwaarts omdat hij moeite heeft om zijn evenwicht te houden in het achterwaarts gaan. Je moet hem zeker niet met je hand naar achteren trekken. Je hand moet op de plek blijven waar ie staat met halthouden. Gewoon je benen iets terug en een beetje drijven. In principe is dat alles.
Reageert ie hier niet goed op moet je de oplossing zoeken in andere oefeningen en niet in het achterwaarts. Oefeningen die je als voorbereiding zou kunnen doen: Veel overgangen en schijn overgangen rijden om je paard attent aan je been te krijgen. Probeer veel kleine snelle reacties te krijgen. Bv stap, halt en direct weer weg stappen.

Beter 1 correcte pas achterwaarts dan 10 incorrecte.

Een goede instructeur moet je verder kunnen helpen met dit probleem....

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-04 09:32

Thanks voor de tips; ik ga er mee aan de slag, met name de stem hulpen. Wie weet gaat het lukken.
Enne ja het halthouden is ook een probleem. Ik ben het overigens niet eens met dat achterwaarts gaan niet goed zou zijn o.i.d. Wel natuurlijk als je het al trekkend voor elkaar moet krijgen.

Shoot me again, my soul is still dancing

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 10:41

Achterwaarts is ook een gehoorzaamheid die je kan uitoefenen als je paard even niet zo lief is. Dus ik ben wel van mening dat achterwaarts geleerd moet worden.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=


griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:02

Ik heb hem even hierheen gequote, want het is indd een heel mooi trucje, die ik zeker ga uitproberen...

Lielle schreef:
Ik heb van de week een geweldig trucje geleerd van mijn springinstructeur. Je hebt er 3 balken, 4 staanders en een helper bij nodig.

je bouwt een oxer, zo breed dat je er makkelijk tussendoor kunt stappen. Aan een kant van de oxer leg je de balken een paar gaten hoger zodat ze dus schuin lopen.
Je stapt er een paar keer ontspannen tussendoor, daarna sta je een keer stil tussen de oxer en stap je weer aan.
Dan legt je helper de derde balk aan de hoge kant op de twee andere neer, en houdt die vast.
Je stapt weer de oxer in en houdt halt.
Dan geef je de hulpen voor het achterwaarts overduidelijk en als hij dan niet reageert laat je helper het balkje rustig naar beneden rollen. Zeer waarschijnlijk gaat hij dan wel achterwaarts Haha! en je blijft rustig de hulpen geven.
Halthouden, balkje terug rollen en weer de oxer in stappen. Op dezlfde manier en nu iets eerder ophouden met de balk rollen en toch nog een pasje terug laten doen.

Dit zo een paar keer doen de 1e keer, stoppen en uitgebreid belonen als hij op jouw hulpen een klein beetje terug gaat.

Bij Raimaer werkte het geweldig! Je gebruikt nl een gecontroleerde natuurlijke reactie van het paard (vluchten) om hem iets aan te leren, de balken zorgen ervoor dat hij recht blijft. Ontspanning en vertrouwen zijn natuurlijk essentiele, als hij hiervan over zijn toeren raakt is het minder aan te raden. Succes ermee, en laat eens weten hoe het gaat.

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:12

Een paard dan achterwaarts kan maar het niet wil doen op het moment dat jij het vraagt is erg ongehoorzaam en dominant. En op het moment dat een paard bij het achterwaarts gaan omhoog wil komen moet je het vanaf de grond proberen op te lossen, om ongelukken door steigerende en achterover klappende paarden te voorkomen. Dus terug naar de basis, en probeer eerst het paard aan de lange lijnen op commando terug te laten gaan, voordat je er een ruiter opzet. Paard opzadelen (of longeersingel om) , longeerlijn aan weerskanten aan de bitringen, door de stijgbeugels en achterwaarts vragen. Laat je niet overbluffen als hij gaat steigeren, en mocht hij zich achterover laten vallen heeft hij er alleen zichzelf mee.

Voor een paard dat nog niet achterwaarts kan: als je in het zadel zit, constante druk nemen op de teugel, tot het moment dat het paard ook maar een kleine aanwijzing van een gewichtsverplaatsing naar achteren maakt. Op het moment dat hij ook maar de aanduiding maakt om achterwaarts te gaan laat je de teugels uit je handen vallen alsof je je hebt verbrand. Druk weg = beloning. Daarna weer druk oppakken tot hij weer die gewichtsverplaatsing geeft. Op de lange duur gaat hij een stapje achterwaarts maken i.p.v. alleen die gewichtsverplaatsing.

Je suis Charlie.

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:13

Ik vind dat trucje niet zo super. Je zal die balk maar uit je handen laten glijden als het paard al achterwaarts gaat!! Dan straf je hem meteen met een balk tegen z'n boeg. Er is ook een behoorlijke kans dat je paard bang wordt en vlucht. En je paard moet natuurlijk al eens springmateriaal gezien hebben, anders word dit heel gevaarlijk.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:13

Achterwaarts zou je niet moeten hoeven aanleren met dit soort 'truukjes'.

Nu maak je gebruik van de vluchtreflex van je paard. Is dat de manier waarop we in de dressuur oefeningen willen aanleren? Zelfs al is het 'gecontroleerde' vluchtreflex, je maakt gebruik van angst. Ontspanning en vertrouwen in combinatie met angst? Het zal vast werken hoor, maar dit lijkt me niet een manier om zomaar aan te raden aan iedereen.

Kunnen mensen niet gewoon meer een paard leren 'wijken voor druk' ???

Eerst heel overdreven en duidelijk, langzaam fases opbouwen. Dan werken aan impuls en vervolgens de hulpen verfijnen tot ze bijna onzichtbaar zijn.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:27

Kylan schreef:
Ik vind dat trucje niet zo super. Je zal die balk maar uit je handen laten glijden als het paard al achterwaarts gaat!! Dan straf je hem meteen met een balk tegen z'n boeg. Er is ook een behoorlijke kans dat je paard bang wordt en vlucht. En je paard moet natuurlijk al eens springmateriaal gezien hebben, anders word dit heel gevaarlijk.

nou is je helper wel erg stom bezig, als hij dat voor elkaar weet te krijgen. En ik benadruk niet voor niets de rust, begin er niet aan als je verder geen controle hebt. Ik heb het zo met Raimaer aangeleerd die inmiddels voor een 8 achterwaarts gaat Knipoog En ja, die sprong toen al veel. Maar dan nog, als jouw paard in paniek raakt omdat hij tussen twee balken door moet stappen heb je nog heel wat ander werk te doen dan alleen achterwaarst aan te leren.

Vluchtreflex, ja dat klopt. Net zo goed als de helper die hem met een tik op zijn boeg achterwaarts laat gaat gebruik maakt van zijn dominante rol. Ik zeg ook zeker niet dat je dit zo eindeloos moet volhouden maar het is wel handig om een keer het kwartje te laten vallen bij een paard dat niet snapt wat je nou precies bedoelt.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:51

Ik denk dat dit zeker wel een goede truc is. Maar dan moet je indd wel een paard hebben wat niet schrikt van alles. Maar ook daarvoor zegt Lielle in dat bericht dat je er eerst een paar keer doorheen moet stappen en halthouden etc etc...
Ik ga dit zeker proberen

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:50

callippo schreef:
Achterwaarts zou je niet moeten hoeven aanleren met dit soort 'truukjes'.

Nu maak je gebruik van de vluchtreflex van je paard. Is dat de manier waarop we in de dressuur oefeningen willen aanleren? Zelfs al is het 'gecontroleerde' vluchtreflex, je maakt gebruik van angst. Ontspanning en vertrouwen in combinatie met angst? Het zal vast werken hoor, maar dit lijkt me niet een manier om zomaar aan te raden aan iedereen.

Kunnen mensen niet gewoon meer een paard leren 'wijken voor druk' ???

Eerst heel overdreven en duidelijk, langzaam fases opbouwen. Dan werken aan impuls en vervolgens de hulpen verfijnen tot ze bijna onzichtbaar zijn.


wat een kul zeg... ik weet niet hoe jij een paard achterwaarts leert...maar als ie het commando niet begrijpt moet je toch hulpmiddelen gebruiken
een sluis is niet gevaarlijk...je leert je paard het achterwaarts gaan in combinatie met je stemcommando.. heeft iet het door en heb je het sluisje niet meer nodig dan ga je erop en leer je hem het achterwaarts gaan in combinatie met de hulpen ..na een tijdje heb je je stem niet meer nodig..
bij de meeste paarden volstaan twee balkjes op de grond met daarop een balkje die je zachtjes tegen zijn hoeven aanrolt

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers