ANky manier, maar hoe???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:15

hoe kom je aan de arrogantie te denken dat jouw definitie de enige juiste is?

Amor Vincit Omnia


Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:20

Gaan we lelijk doen...
Probeer wel een beetje normaal te discussieren SP, zou wat leuker zijn. Jij komt met een one-liner dat dat dan echt aan mijn definitie ligt, vandaar mijn one-liner terug. Een beetje kort door de bocht om dat als arrogantie te bestempelen.
Ik zou zeggen, misschien wat meer in alles verdiepen...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:40

De respons van het paard, welke dat ook is, maakt het de ruiter alleen maar moeilijker en zij gebruikt vervolgens brute kracht of neemt de foetushouding aan, waardoor ze het weer moeilijker maakt voor het paard. Gelijdelijk komen ze zo in een neerwaartse spiraal terecht. Wanneer ze het uiteinde hebben bereikt, hebben paard noch ruiter nog enige bewuste keuze met betrekking tot wat ze doen. Ze zitten dan in de greep van de adrenaline en handelen vanuit hun vechten- of vluchtenreflexen.
Het paard kan de richting van deze spiraal zelden of nooit omkeren, zodat het aan de ruiter is om weer in de spiraal naar boven te gaan. Ze moet haar zit anpassen, zodat haar zitvlak, handen en benen op een veel positievere manier in kunnen werken. Op die manier roepen ze reflexen op die precies tegengesteld zijn aan die in de spiraal van groeiende spanning.
Het paard tilt zijn rug op om contact te zoeken met het zitvlak van de ruiter en vult die op zodat zijn rug hoger en breder aanvoelt. Zijn ribbenkast en buik ontspannen zich zodat zijn ademhaling dieper en regelmatiger wordt, het ritme van zijn passen volgt, en vaak gepaard gaat met een ontspannen snuiven bij het uitademen. Terwijl zijn ribbenkast zich uitzet, zoeken zijn zijden contact met de benen van de ruiter. En wanneer het paard zijn rugspieren eenmaal heeft ontspannen, kan het ook de spieren van staart en hals loslaten. Zijn hals strekt en buigt zich om het bit aan te nemen. Wanneer het deze zoekende reflexen vertoont, wordt de bovenste lijn van zijn lichaam langer, waarbij het de banden uitrekt die van zijn staart tot aan zijn maantop lopen. In plaats van door te zakken als een hangmat, neemt het paard meer de vorm aan van een hangbrug en omdat zijn hele lichaam omhoog wordt gebogen, is het veel veerkrachtiger, waardoor de ruiter op zijn rug een heel ander gevoel krijgt. De banden worden in het midden omhoog getrokken omdat de uiteinden naar beneden worden getrokken. Het bevestigingspunt aan het heiligbeen verplaatst zich wanneer het bekken van het paard zich kantelt, waardoor kruis en staart dichter bij de grond komen. Het paard draagt zijn staart die bij iedere stap heen en weer zwaait. De gewrichten in de achterbenen buigen meer, waardoor ze de schokken beter dempen en waardoor het zijn achterbenen verder onder zijn lichaam kan brengen. Het bevestigingspunt aan de maantop verplaatst zich wanneer het de bovenlijn van zijn hals uitrekt vanuit de schoft, zodat de hals zich rekt en buigt om de majestueuze buiging (met de pol als hoogste punt!!) aan te nemen die we allemaal zo graag willen zien.

Ik kan hier nog pagina's over doorschrijven (heb mij hier erg in verdiept, vind het een interessant onderwerp), maar zo wil men het plaatje uiteindelijk zien....

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:43

Citaat:
Een paard is alleen correct nageeflijk als de nek het hoogste punt is.


Dat is een goede ! Clown Humor OK dan!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:45

tussen de oren is echt niet het hoogste punt hier

Afbeelding

Die andere foto wel maar dat doet ie dan ook alleen in de piaff.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:48

Appie schreef:
Gaan we lelijk doen...
Probeer wel een beetje normaal te discussieren SP, zou wat leuker zijn. Jij komt met een one-liner dat dat dan echt aan mijn definitie ligt, vandaar mijn one-liner terug. Een beetje kort door de bocht om dat als arrogantie te bestempelen. Ik zou zeggen, misschien wat meer in alles verdiepen...
als jij een stelling doet moet je die kunnen uitleggen. dat heeft niets met mijn onliner te maken dus kan je me wel kort door de bocht noemen en mij beschuldigen dat ik me hierin niet verdiept hebt *proest*, maar dat is een drogredenatie en zegt niets over je stelling.

maar kijk eens naar jezelf voor je iets over een ander zegt Knipoog want je zet jezelf een beetje voor a(a)ppie.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:53

SP, hoe zie jij een correct nageeflijk paard, die niet de nek als hoogste punt draagt.
*tip* het hoogste punt hoeft niet de grootste afstand van de grond te zijn, het is een kwestie van dragen namelijk*ontip*.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:00

nageeflijk = ontspannen in het kaakgewricht. dat zegt dus niets over het punt waar de nek zich op dat moment begeeft of over dragen van het hoofd.

mensen geven allerlei betekenissen, gradaties en andere randvoorwaarden aan het woord nageeflijkheid en dat is prima, want ik ik praat ook bij mijn paard pas over echt lekker nageeflijk als hij daar helemaal is. maar op het moment dat er al iets van ontspanning is er dus al sprake van de definitie "nageeflijkheid".

ik ben nu ook benieuwd naar jouw definitie natuurlijk!

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:06

Oke oke gaat goed Lachen. Laten we het dan maar eens over oprichting gaan hebben... Knipoog. Correct graag.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:07

ho-ho tit for tat dame, eerst jouw definitie over nageeflijkheid. Tong uitsteken

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:11

ik zie graag ontspanning in het paard van achteren naar voren, eindigend in die vorm van aanleuning gekenmerkt door de lossigheid in het nekkaakgewricht. Daarnaast is geestelijke ontspanning ook wenselijk.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:13

ok daarin kan ik ook wel meegaan.

over oprichten: een paard gaat zich oprichten naarmate de achterhand zich onder de massa plaatst teneinde meer gewicht te dragen.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:15

SP, dat moet ook wel, want een paard kan zich niet de lucht in hijsen zonder zich te ondersteunen van achter, ze kunnen immers niet vliegen Lachen.
Niet te verwarren met het optrekken van de hals wat sommige GP'ers wel doen als ze even het contact met achter aandrijving kwijt zijn.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:17

SuperPepeijn"]
als jij een stelling doet moet je die kunnen uitleggen. dat heeft niets met mijn onliner te maken dus kan je me wel kort door de bocht noemen en mij beschuldigen dat ik me hierin niet verdiept hebt *proest*, maar dat is een drogredenatie en zegt niets over je stelling.

maar kijk eens naar jezelf voor je iets over een ander zegt Knipoog want je zet jezelf een beetje voor a(a)ppie.
[/quote]

Vraag dan om meer uitleg, en ga niet zomaar iemand beschuldigen van arrogantie.
Misschien heb je je wel heel goed in allerlei zaken verdiept. Maar dan mist er misschien toch iets. Hoewel jij dan natuurlijk zult beweren dat dat niet zo is.

Ik zet mezelf echt niet voor aap hoor (zoals jij ook weer leuk kunt omschrijven), ik weet echt wel waar ik het over heb (of klinkt dat weer te arrogant?).

[quote="Magique"]
Quote:
Een paard is alleen correct nageeflijk als de nek het hoogste punt is.


Dat is een goede ! Humor .
[/quote]

Lach er maar om hoor....maakt mij niet uit.

[quote="SuperPepeijn schreef:
nageeflijk = ontspannen in het kaakgewricht. dat zegt dus niets over het punt waar de nek zich op dat moment begeeft of over dragen van het hoofd.

mensen geven allerlei betekenissen, gradaties en andere randvoorwaarden aan het woord nageeflijkheid en dat is prima, want ik ik praat ook bij mijn paard pas over echt lekker nageeflijk als hij daar helemaal is. maar op het moment dat er al iets van ontspanning is er dus al sprake van de definitie "nageeflijkheid".


Er mist een heleboel aan jouw definitie. En nogmaals, het zegt alles over het punt van de nek.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:17

Lovely schreef:
ze kunnen immers niet vliegen Lachen.
dan heb je de mijne gister op het land zeker niet gezien Haha!

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:18

Appie schreef:
Er mist een heleboel aan jouw definitie. En nogmaals, het zegt alles over het punt van de nek.
kom eerst zelf eens met iets constructiefs, of hou je anders gewoon buiten de discussie als je niets zinnigs kan toevoegen thank you very much.

Amor Vincit Omnia

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:18

Amethyst schreef:
Het bevestigingspunt aan de maantop verplaatst zich wanneer het de bovenlijn van zijn hals uitrekt vanuit de schoft, zodat de hals zich rekt en buigt om de majestueuze buiging (met de pol als hoogste punt!!) aan te nemen die we allemaal zo graag willen zien.

Ik kan hier nog pagina's over doorschrijven (heb mij hier erg in verdiept, vind het een interessant onderwerp), maar zo wil men het plaatje uiteindelijk zien....


Ik zal maar niet alles quoten Knipoog , maar een duidelijk verhaal Amethyst, leuk!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:20

SuperPepeijn schreef:
kom eerst zelf eens met iets constructiefs, of hou je anders gewoon buiten de discussie als je niets zinnigs kan toevoegen thank you very much.


Alsof jij zoveel constructiefs toevoegt. Wat hebben bijvoorbeeld mensen aan deze opmerking?
Ik voeg al iets nieuws toe aan de discussie, namelijk dat een paard alleen correct nageeflijk is als de nek het hoogste punt is. Niemand die daar iets van af weet?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:21

dat is jouw stelling. leg hem eens uit dan. (= datgene wat constructief zou zijn aan jouw stelling, gewoon iets blaaten kan iedereen hoor).

Amor Vincit Omnia

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:27

Appie schreef:
namelijk dat een paard alleen correct nageeflijk is als de nek het hoogste punt is. Niemand die daar iets van af weet?

Zoals ik dat zie klopt dat eigenlijk wel, want om de pol als hoogste punt te krijgen, moet een paard nageeflijk zijn, en om dat voorelkaar te krijgen: zie mijn eerdere bericht in dit topic.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:31

Nageeflijkheid is m.i. dus meer dan ontspanning. Als we over nageven spreken, dan zie ik dat als het meegaan van de hand in de richting van de mond van het paard. Als dit goed gebeurt, zal de aanleuning hierbij niet veranderen. En als dit goed gebeurt, blijft simpelweg de hals op het hoogste punt.
Gebeurt dit niet, bijv door een te hard werkende hand, een ruiter die niet voldoende drijft, geen goede houding/zit, dan is de hele houding van het paard niet meer goed. De achterhand wordt te weinig geactiveerd, de rug zal worden weggedrukt en het hoofd zal te veel naar voren (of erachter) gaan.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:33

Amethyst schreef:
Zoals ik dat zie klopt dat eigenlijk wel, want om de pol als hoogste punt te krijgen, moet een paard nageeflijk zijn, en om dat voorelkaar te krijgen: zie mijn eerdere bericht in dit topic.


Gelukkig, één iemand die het begrijpt Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:36

Appie schreef:
Nageeflijkheid is m.i. dus meer dan ontspanning.
dit vind ik al een stuk genuanceerder dan je posting op de vorige pagina, appie. afgezien van de hals, zijn de dingen die je noemt over de hand imo logische bijzaken omdat als je daar niet op let, het paard nooit nageeflijk (cq ontspannen in de kaak) zal blijven. jouw stukje is daarom een logisch onderdeel van mijn definitie. nu zal je dit misschien niet leuk vinden, maar denk er maar eens over na.

Amor Vincit Omnia

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:40

Amethyst schreef:
Zoals ik dat zie klopt dat eigenlijk wel, want om de pol als hoogste punt te krijgen, moet een paard nageeflijk zijn, en om dat voorelkaar te krijgen: zie mijn eerdere bericht in dit topic.
ok, maar nu sluit het ene het andere niet uit, want dit is een omgekeerde redenatie.

Amor Vincit Omnia

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:09

SuperPepeijn"]
nageeflijk = ontspannen in het kaakgewricht. dat zegt dus niets over het punt waar de nek zich op dat moment begeeft of over dragen van het hoofd.

mensen geven allerlei betekenissen, gradaties en andere randvoorwaarden aan het woord nageeflijkheid en dat is prima, want ik ik praat ook bij mijn paard pas over echt lekker nageeflijk als hij daar helemaal is. maar op het moment dat er al iets van ontspanning is er dus al sprake van de definitie "nageeflijkheid".
[/quote]

[quote="Appie"]
Nageeflijkheid is m.i. dus meer dan ontspanning.
[/quote]

[quote="SuperPepeijn schreef:
jouw stukje is daarom een logisch onderdeel van mijn definitie.

Het paard dat zonder voorwaartse impuls voortsjokt, voelt aan alsof het te weinig 'vulling' in zijn lijf heeft. Vulling komt overeen met spierspanning (tonus) en het is aan de ruiter om te bepalen hoeveel spierspanning het paard heeft, en hoe dit over zijn lichaam verdeeld is. Stel je zit op een groot, opgezet paard met te weinig vulling. Vervolgens 'stopt' iemand wat extra vulling 'in' je paard. Dus spierspanning. De buik en ribbenkast van het paard zetten zich uit, waardoor het breder, hoger en steviger aanvoelt en waardoor je veel steviger kunt zitten. Zijn hals, die eerst slap hing en die zwaar aanvoelde, is nu steviger en ook meer opgericht, zonder dat je daar iets aan hoefde te doen. Het paard voelt nu heel anders aan.
Om een lang verhaal kort te maken: het paard heeft spanning nodig om nageeflijk te worden. Een soort van gespannen ontspannenheid.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers